Nyt on alkanut häiritsemään a6 oven helman ruosteläikkä. Nyt on ovea hiottu ja olisi pohjat vedettävä huomenna. Mistä saan automaalin spray pullossa, sävy on LY5K/brilliantblau, onko kuopiossa joku joka pistää maalit pulloon?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Automaalit spray pullossa
Collapse
X
-
Akryyliväri tarvii sitten akryylipohjan (ja lakan jos on metalliväri). muuten tulee reaktioita. Yleensä automaalikaupoista saa akryylitavaraa, Motonetistä alkydiohenteista.
Jos oikein hyvän haluaa tehdä niin tosiaan niitä 2k maaleja missä on pohjassa "nalli" mikä rikotaan kun aletaan töihin. Mutta itse en ole tarvetta ikinä nähnyt.
Mielipiteitä on varmaan vastaankin, mutta 1k maalista saa kyllä riittävän kovan pinnan. Tai ei mulla ainakaan muuta kestokokeilun tarvetta ole tullut kuin myllyttää ja kyllä se sen kestää.
Liuotinohenteinen haihtuu nopeammin kuin vesiohenteinen, mikä autotallihommissa on kiva ominaisuus ku ei pysty suojelemaan pölyltä niin hyvin kuin maalaamossa.
Taikasana nättiin jälkeen on wet edge, eli maalaat jatkuvasti, et suihki sinne tänne.
Parin viikon päästä 1500 vesihionnalla ja/tai myllytyksellä saa 90% virheistä piiloon.
edit_ tuossa oma työnäyte, molempien ovien alaosat maalattu 1k akryylitavaralla (liuotinpohja siis) ja myllytetty. siihen nähden ihan ok että maali oli vähän erisävyinen.Ja helmassa pohjamaaliroiskeet.prkl.
Kannattaa maalikaupan värianalysaattoria käyttää, samasta maalisävystä on yleensä joku 1-8 eri varianttia ja vuosien kuluessa haalistumiset päälle.Viimeksi muokannut kontio; 12.5.2014, 20:30.
Comment
-
Niin siis akryylimaalihan ei ole liuotinpohjaista, vaan tavallaan sävytettyä liimaa. Vedellä tuota jotkut on ohentaneet. Alkydimaalit taas ohennetaan liuottimella, ksyleenillä tai tärpätillä. Alkydi viittaa maalin sidosaineeseen.
Akryyli on ihan hyvä noihin pienempiin hommiin, kestää liukkareita ja kulutusta.
Comment
-
Kehutaanpa erästä maaliliikettä. Pari viikkoa sitten kävin hakemassa maalin/lakan täältä:
http://www.colortrading.fi/
Kyseessä oli siis maali, jonka värikoodia ei tunnu mitkään luettelot Suomessa tunteva (Suzuki Shadow Black 0EP). Maali on sellainen aavistuksen harmaaseen vivahtava metallinhohtomusta. Tuota maalia on siis käytetty Suizan 4t perämoottoreissa, joissakin moottoripyörissä ja mm. -90-91 mallisten PV:n tankissa :) Oma maalauskohde oli siis perämoottorin riki.
Color-Trading teki minulle maalin sävymallin mukaan. Maalin sävy osui hiensoti kohdalleen. Samasta liikkeestä saa myös muut maalaustarvikkeet, lakat, myös 2k lakat spraypullossa yms. Lisäksi palvelu oli erittäin hyvää ja ystävällistä.
Lakaksi laitoin ihan 1k tavaraa, kun noiden 2k lakkojen avoin aika kovetteen aktivoimisen jälkeen ei ole kovin pitkä. Jännityksellä odotan miten lakkapinta tulee kestämään pitkäaikaista "painepesua" merivedellä 40kn nopeudella.
Comment
-
Piti oikein tutkia... Mielestäni akryyli haisi aika pahalta, nassen kanssa piti vetää tallissa. Ja kuivuu kuin alkydimaalikin.
Esimerkkinä Mastonin akryyliväri, sisältää 25-50% asetonia käyttöturvatiedotteesta katsottuna?
Eli väittäisin että on liuotinpohja. Näin sanoi myös maalikauppias kun kävin ostamassa joskus. Se, että voiko ohentaa vedellä voi olla eri juttu, en osaa ottaa kantaa eikä tarvikaan kun en ruiskuvehkeitä omista :)
Comment
-
Asetoni käy tietty vesiliukoisena ohenteeksi myös. Pointti oli se, että akryyli on vesipohjainen, ei öljypohjainen. Menee vähän liuottimet ja ohenteet sekaisin itselläkin, teknisestihän vesikin on liuotin :)
Ainakin nuo teollisuuden alkydimaalit on melko hitaita kuivumaan, ja vaatii hyvän tuuletuksen, kun taas akryyli on nopea kuivumaan.
Comment
-
juu eihän öljypohjainen talomaalikaan kuivu ikinä verrattuna vesiohenteiseen. Toki ei siinäkään sideaineena ole vesi vaan joku akrylaatti... Ehkä meillä on tässä puurot ja vellit vähän sekaisin. Mutta ruiskutettuna on kai vähän eri kuin pensseli, kun se kuivuu liuottimen haihtuessa tms eri tavalla. Maalarina työskentelevä maalikauppias mua valisti että vesiohenteinen ruiskutavara on siitä hyvä ettei se valu niin herkästi, mutta autotallihommiin liuotinpohjaiset on parempia ku pölykuivuus tulee nopeasti ja kovettuukin paremmin epätasasaisissa lämpötiloissa. Sen ku oppi että akryylia akryylin päälle niin tulee aika kivasti. Mattamustat sun muut vetelen kyllä halpisväreillä edelleen, kuten viimeksi takahelman (b6 takahelma update topic)
Comment
-
Vesiliukoinen maali voi sisältää (vesiliukoisia) liuottimia, kuten asetoni tai etanoli, toisin sanoen olla liuotinpohjainen. Öljypohjaiset (kuten useimmat alkydimaalit) taas ohennetaan ksyleenillä, tärpätillä yms. tinnereillä, ja ne ei veteen tietysti liukene.
Nykyiset automaalit taas on sekä vesiohenteisia, että (ainakin lähes) liuotinvapaita, eli niissä pääasiallisena liuottimena on vesi.
Asia ei varmaan ole ihan näinkään yksioikoinen, mutta näin se ainakin pääpiirteissään menee :)
E: Korjataan sen verran, että vesiohenteisista puhuttaessa tosiaan tarkoitetaan yleensä noita maaleja, joissa ei muita liuottimia ole.Viimeksi muokannut alpi; 13.5.2014, 11:23.
Comment
-
Noh, itsellä ei ole juurikaan automaaleista kokemusta, joten niiden ohentamisesta en osaa sanoa. Lähinnä noiden teollisuusmaalien kanssa joutuu jonkun verran pelaamaan.
Monia (mm. akryyli- ja epoksimaalit) saa sekä liuotin- että vesiohenteisina, eikä noille vesimaaleille ole valmistajan puolesta mitään ohennustuotteita olemassa, eli kyllä ne ihan vedellä ohenee.
Comment
-
Hopeista metalliväriä joskus maalasin silleen, että pohja/hiomavärinä käytin 2k epoksipohjamaalia ja sen päälle sävytetystä kilikalipullosta. Päälle 2k epoksilakkaa jota ostin työpöydän kannen lakkaamista varten.
Vartavasten kysyin Autoväri Hirvoselta mitä tuotteita tuohon rojektiin kannattaa käyttää jos haluaa käyttää sellaisia maaleja mitä löytyy kotivarastosta/mitkä käy muuhunkin käyttöön.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viestiNoh, itsellä ei ole juurikaan automaaleista kokemusta, joten niiden ohentamisesta en osaa sanoa.
Comment
-
Noiden maalien kanssa pelailu ei ole ihan yksiselitteistä. Näin foorumien välityksellä on lähes mahdoton listata/selvittää mitkä pohjamaalit/värimassat/lakat/akryylimaalit/... sopivat yhteen. Tämän vuoksi kannattaa konsultoida maalikaupan myyjää tässä asiassa. Hänen pitäisi kuitenkin olla alan, tai ainakin myymiensä tuotteiden asiantuntija.
Lisäksi kannattaa kirjata ylös mitä maaleja paikkailuissa on käytetty kahdesta syystä:
1. Seuraavaa paikkausta tehdessä tiedetään jo valmiiksi millä maaleilla uusi paikkaus onnistuu.
2. Seuraavaa maalausta tehdessä tiedetään mitä maaleja pinnassa on, jotta uutta maalia käytettäessä ei pääse mitään yllättäviä reaktioita syntymään.
Käytettävän maalin valintaan vaikuttaa monet asiat, ja suurin niistä on oma mieltymys (sekä saatavuus). Esimerkiksi itse en saa vesiväreillä mettallinhohtovärien häivytystä koskaan onnistumaan, koska olen tottunut häivyttämään liuotinvärejä. Nämä maalit käyttäytyvät maalatessa eritavalla, joten myös maalaustekniikat eroavat. Kaikilla maaleilla saa hyvää jälkeä, jos osaa maalata.
Karkeana ohjeena voi kuitenkin pitää, että jos paikkausta on joskus tehty 1K spray maaleilla, kannattaa uudelleenmaalauksen suhteen olla varovainen. Ainakin maalia valitessa kannattaa huomioida vanha maali. Mutta jälleen ei voi yleistää: itse käytän nykyään 1K vesipohjaista pohjamaalia (ruiskutavarana, mutta tuota saa myös spry purkkiin pakattuna) lähes kaikkien käyttämien maalien alla.
Eli yhteenvetona: Varmin tapa saada sopivat maalit auton paikkaamiseen on marssia maalikauppaan ja kertoa myyjälle mitä meinaa tehdä. Myyjän pitäisi kyllä osata tarjota sopivat maalit käyttöohjeineen.
Comment
-
Täällähän on kinastelu kohta käynnissä, niin voisiko mode muuttaa otsikkoa vaikka "Yleinen automaali keskustelu" tai jotain vastaavaa. Sain itse kuitenkin maalin hommattua ja oikean sävyn vieläpä. Helma on kohta maalattavissa ja itse sain avun maalin valitsemiseen itse asiantuntijalta, joka on tässä tapauksessa maalin myyjä.
Comment
-
Löytyykö simppeliä ohjetta miten paikkamaalauksia kannattaa tehdä, jos on kitsas ja haluaa pihalla itse kokeila ensin?
Caddyssä on kahvojen ympäriltä lohkeillut maalia, ja Audissa noi ovien helmat ja lokasuojan reunat pitäisi paikkailla.
En ole vielä koskaan harrastellut auton maalauksia, joten ei ole oikein tohtinut lähteä tosta noin vain yrittämäänkään?
Comment
Comment