Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Renkaiden tasapainotushiekka

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Renkaiden tasapainotushiekka

    Ihastelin eilen isoveljellä käydessäni hänen Land Cruiseriaan ja pilkkasin autoon sopimattomia punaisia venttiilinhattuja. Ihmetys oli suuri kun hän kertoi niiden olevan merkki hiekalla tasapainoitetuista renkaista. Offroad/maasturipuolella käyttävät kuulemma lähes poikkeuksetta hiekkaa/muovikuulia renkaiden tasapainotukseen. Toimintaperiaatetta ei asialle keksitty, mutta voin todistaa kyydissäistuneena ettei ne tosiaankaan täristä epätasapainosta.

    Voisiko tuota samaa tekniikkaa käyttää myös henkilöautopuolella ja näin saisi hienoista vanteista ne ainaiset vannepainot pois? Joku rengasasiantuntija voisi vähän valottaa tätä, koska ainakin itseäni tämä kiinnostaa suuresti!

    #2
    Miksi ei voisi. Isoissa renkaissa, kuorma-autot yms., tuo tasapainotusmenetelmä puoltaa paikkaansa, kun vanteeseen voisi joutua laittamaan painoja aika lailla. Eipä nuo vanteeseen liimattavat painot ole minua häirinneet, siellähän ne on sisäpuolella yleensä. Mitenkähän nuo toiminee isommissa nopeuksissa, offivehkeillä ja kuorma-autoilla kun ei juuri 90-100 km/h nopeammin ajeta?

    Comment


    • #3
      Kyllä tuolla kyseisellä Cruiserilla ainakin ihan runsaita moottoritienopeuksia ajetaan. Lähinnä tässä hain sitä, että kyllä joitain varmasti häiritsee jopa ne takapuolella liimattavat painot joissain avonaisissa vanteissa.

      Comment


      • #4
        Avonaisissa vanteissa, jos painot häiritsee, on parempi tehdä painotus siten että painot piilotetaan puolantaakse.

        Tuo hiekka tosiaan toimii noissa isoissa renkaissa hyvin, pienissä matalaprofiilisissa en usko että toimii. Koska esim tip top:n listat ei ilmoita määriä moisille ollenkaan

        Comment


          #5
          Jooei oikein pelaa pienissä pyörissä joissa painotuksen tarve on yleensä jotain kymmeniä grammoja. Ison karkeakuvioisen maasturinrenkaan heitto jollain kolhitulla vanteella voi olla äkkiä vaikka puoli kiloa. Teoria tuon hiekan takana on, että se hiekka itse hakee paikkansa jos tasapainotus syystä tai toisesta muuttuu.

          Comment


          • #6
            Näinhän se taitaa olla, hyvä että löytyi jonkunlaista tietoa.

            Comment


            • #7
              Tilasin tänään koivuselta tasapainotushiekkaa 4x100g pussia (797-100) ja ajattelin huomenna koittaa testata miten käy jos ne laittaa tuon S3 8L alla oleviin 225/40/18 renkaisiin. Hintaa tälle kokeilulle tulee about 15€, joten ei sinänsä haittaa + rengaskoneita saan töissä käyttää. Onpahan tämäkin sitten testattu :)

              VW Tarossa alla 32x10.5x15 rengastus ja niissä on hiekka sisällä, noin 150g/rengas ja hyvin on toiminut. Nämä rengastuksethan ei ole mitenkään vertailtavissa keskenään, mutta edustavat mielestäni hyvin ääripäitä.

              Comment


              • #8
                Voin nyt muutaman päivän kokemuksella sanoa, että ei toimi. Toimii kyllä ihan kivasti siin 100kmh, mutta 120kmh tuntuu jo pieni vipotus rattiin. 180kmh suljetulla alueella hakkaa rattiin aivan huolella. En siis suosittele.

                Comment


                  #9
                  Niin, aivan, 180km/h on todellakin sellainen nopeus, jota ajellaan kaiken aikaa.

                  Comment


                  • #10
                    Minun mielestä on aivan sama ajaako koko ajan 180km/ mutta rengastus pitää olla täristämättä myös tuolla nopeudella.

                    Comment


                    • #11
                      Juu ei varmaan ajetakkaan 180kmh usein, mutta oli se pienikin vipotus jo siinä 100-120kmh vauhdissa niin pirullinen, että ei sitä kauaa jaksa. 100kmh ajaessa ei tosiaan tunnu kuin pieni vipotus, mutta ensimmäiset 2-3km on todella pahasti häiritsevä vipotus.

                      Comment

                      Working...
                      X