Jep. Mul samantapaista fiilista ku alpillakin. 235/35/19 gummit ku vaihdoin alle, niin ihmettelin kans outoa hakemista ja epämääräistä ohjaustuntumaa, ennen kun pääsin ilmaa pistää lisää. Ilmaa oli 2.0 - 2.1b välissä. Tuntuma muuttui heti paremmaksi kun sai reipas 3kiloa ilmaa sisäänsä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sopivat rengaspaineet?
Collapse
X
-
Mistäs mahtaa johtua kun renkaat kuluu enemmän keskeltä kuin reunemmalta? Ero useita millejä. Olen pitäny 2.7 suunnilleen noissa 225/40-18 kumeissa. Eikös vanhan kansan mukaan liian kovilla paineilla kumit kulunu keskeltä enemmän, mutta matalaprofiilirenkaissa se ei olekaan niin yksinkertaista? Miten se menikään?
Comment
-
Kerran asiasta kunnon rengasmiesten kanssa (ei Vianorilla) asiasta keskusteellani suosittivat aina 2.8-3.0 baria suurille vanteille (18" ja suuremmat) ja sama joka kulmaan. Renkaan kantavuus on matalan profiilin takia huonompi ja vaatii suuremman paineen. Kuulemma herkästi voi vanne soikeutua sopivaan kuoppaan ajaessa, jos on isolla vanteella matala rengaspaine. Pienemmälle vanteelle voi panna vähemmän painetta.
Itse taisin panna nyt keväällä tarkistaessa 2.9 bar joka kulmaan (225/40R18).
Comment
-
Rengaspaine - 4B A6 Allroadiin ei standardi 215/70 R16 renkaalle
Terve,
Threadissa
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...light=215%2F70
arvuuteltiin 215/70R16 sopivuuttaa 4B Allroadin alle.
Nyt on renkaat alla ja sopivat hyvin. Koska kyseessä ei ole orggisrenkaat, ei ko kummeille ole myöskään valmistajan painesuositusta.
215/65R16 on originaalikoko. Tässä renkaassa on siis hieman korkeampi profiili. Miten korkeampi profiili tulis huomioida paineissa? Onko jotakin ohjenuoria ja peruslogiikoita, joiden mukaan voisi laskea esim 215/65R16 suosituspaineista sopivat paineet? Vai kannattaako yleensäkään tuijottaa valmistajan suosituksia?
Autossa on keskimäärin 550kg kuormaa per akseli. Paineet kannattanee sopeuttaa maantieajon mukaan ja alhaisen vierintävastuksen mukaan. Maastoajo-ominaisuudet ei niin tärkeät.
Vinkkejä?
Comment
-
Oikeat rengaspaineet -topic
En löytänyt haulla sopivaa / en osannut löytää, joten ajattelin josko tämä tarttis oman topikin? Jos olemassa on jo samanlainen, niin siirtäkää sinne vaan.
Asiaan: Ostin tänään 19" vanteet, joiden päällä 235/35/19 fillarit. Nyt sitten pitäs kekata mikä on näin matalaprofiilisille renkaille oikea paine. 16" vakiorenkaillahan se on noin 2.5-2.7. Näillä uusilla??? Olisko 3.2 oikea?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja JesseR Näytä viesti235/35/19 ja paineta 3.0 kaikissa kulmissa , onkohan ihan "oikein"?
Comment
-
Täyty oikeen kattoa kahteen kertaan, kun Passatin 235/45/17 renkaisiin tarjottiin polttoaineluukun kannen mukaan 2.3 barin paineita.
Tehtaalla tai liikkeessä olivat pistäneet 3.8bar jokaiseen, joten otin hieman pois. Aika paljon toi 3.8 mun mielestä vaikka olis huoltiksen mittarissa vähän heittoakin.
Pistin sitten tuntumalla 3 bar, jota ennen tollasissa renkaissa on tullu käytettyä.
Comment
-
A6 C6 245/40/18 suositus on edelleen jossain 2.2 - 2.4, kuormalla pari pykälää enemmän. Toinen satsi renkaita nyt menossa noilla ison kuorman paineilla eli noin 2.5 - 2.6 eikä noi ole kuluneet mitenkään poikkeavasti tai poikkeavan nopeasti.
Jotenkin uskoisin että saksalainen valmistaja on miettinyt paineita sen verran että kumit pysyy 250 km/h nopeudessakin kuosissaan, joten mulle on riittänyt sama logiikka pienemmilläkin vauhdeilla.
Talvirenkaissa joutuu nostamaan muutaman pykälän ettei letku hirveästi, mutta niissä toi rakenne onkin hieman erilainen verrattuna suvikumiin.
Comment
-
225/35/19 Nokian Z G2 toimii parhaiten yli 3.0 bar paineilla. Esim. 2.7 bar vetelee selvästi urissa, mutta 3.1 bar erittäin vakaa ajaa.
225/40/18 Good Year Eagle F1 Assymmetric toimi hyvin 2.8 bar - 3 bar paineilla.
Comment
-
Mielenkiintoinen topic. Itselläni on ollut kesärenkaissa 235/35R19 Painetta 3bar per kiekko ja ihan hyvin on paketti toiminut. Talvikumit tuli juuri laiteltua alle ja olivat rengasliikkeessä jättäneet 225/45R17- kokoisiin renkaisiin 2,4bar paineet, joka itsestäni tuntui hieman vähältä. Tämä ketju onneksi vahvisti epäilyni, eli pitää käydä tuuppaamassa se 3bar näihinkin. Continentalin sivuilla taisi muuten lukea, että rengaspaine laskee 0,1bar per -10 astetta Celsiusta. Hyvä ottaa huomioon tämäkin.
Comment
-
"Vastaavaan outouteen törmäsin kun vaihdoin uuden auton takakopassa tullutta kesärengassettiä alle. Kahdessa oli 3.8 ja kahdessa 2.8bar."
Tämä ~3.8bar on niin sanottu varastopaine. Jos esim. auto joutuu seisomaan pitkään paikoillaan ja renkaissa on normaalipaineet, niin voi tapahtua renkaassa lytistyminen. Noilla kovilla paineilla ehkästään kyseistä ilmötä.
Usein luovutushuollossa ei lasketa paineita pienemmäksi peräkonttiin menevästä rengassarjasta, koska joka tapauksessa kausivaihdon yhteydessä pitää paineet tarkistaa ja silloin voi laittaa oikeat paineet.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja RS_Performance Näytä viesti225/35/19 Nokian Z G2 toimii parhaiten yli 3.0 bar paineilla. Esim. 2.7 bar vetelee selvästi urissa, mutta 3.1 bar erittäin vakaa ajaa.
Jotenkin nää kaikki mitä itellä on ollut 225-235/40/18 kumit on ollut epämääräisiä ajettavia alta 3paineilla. o.O
Mistähä lie moinen?
Comment
Comment