Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sopivat rengaspaineet?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alkuperäinen kirjoittaja bero93 Näytä viesti
    Annanko sinulle osoitteen, että lähetät kiveksesi tänne? Minkä ihmeen takia, kuvittelet, että tulen tänne kysymään tätä, jos en itsekkin pitäisi tätä erittäin outona??? Ja kyllä 0.5bar erolla alaspäin tuli 1.5litran kulutus ero 100km. Ei ollut sun esson baarin mittaria, vaa ihan omalla mittarilla varmistin paineet.

    Voitko lopettaa vastailun tähän ketjuun, kun kerran ihan selvää viisastelua tulee sulta vaa, eikä mitää järkevää.
    Eiköhän sun mittaustapa ole epätieteellinen, epätarkka ja kaveri vastaa ihan asiaa. Luotetaan enemmän vaikka tähän hieman tarkemmin mitattuun kuin sinun

    "Tasanopeudella ajettaessa Octavialle maistui 0,5 baaria suuremmilla paineilla reilut 1,2 prosenttia vähemmän ja 0,5 baaria alhaisemmilla paineilla lähes 2 prosenttia enemmän polttoainetta, kuin mitä auto kulutti ajettaessa suosituspaineilla."

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...ot-dot/6006214

    Comment


    • Epätieteellistä täällä nyt varmaan kaikki mittaukset ovat ei siinä, mutta kyllä mä sanoinsin, että aika tarkka tuo kulutus mittaus tulee olemaan, jos joka päivä työmatka sama ja ensviikolla kaikki muuttujat samoja, paitsi rengaspaineet, niin saa tästä kyllä aika hyvän tilaston tehtyä. En nyt tuohon ota kantaa onko tuo tarkka vai ei, mutta luotan kyllä omaan mittaustulokseen kyllä. Näytti tuo nintendo mitä tahansa nii tankilla se kulutus selviää aikalailla parin desin tarkkuudella.

      Comment


      • Niin ihan oikeastiko siis edelleen kuvittelet että jokainen aamu/iltapäivä on identtinen ilmankosteuden, lämpötilan, tuulensuunnan, ruuhkien, kiihdytysten ja jarrutusten sekä miljoonan muun muuttujan suhteen?

        Eipä se tankkauskaan mitään tarkkuustiedettä ole, ellet sitten ajele joka ikinen kerta samalle asemalle, saman pistoolin viereen, laita pistoolia reikään täsmälleen samalla tavalla ja pidä kahvaa painettuna täsmälleen samalla lailla. Se automaattikatkaisija kun elää myös ihan omaa elämäänsä ja tuollakin tavalla saadaan helposti litran ero "täyteen" tankkausten välillä.

        Comment


        • Mitä yleensä ottaenkin tulee "ihmisten" kulutusmittauksiin niin eiväthän ne täytä yleennsä miltään osin alkeellisempiakaan tilastotieteitten perusteita kun perustuvat yleensä aivan liian lyhyisiin tarkastelujaksoihin / määriin -olosuhteitten erojen merkitystä ei ymmärretä - mittarivirheet, kuten kerrottukin niin "täyteen tankkaukset" eivät kuitenkaan ole koskaan aivan samanlaisia, tuulen vaikutus, muut olosuhteet esim. lämpötila, keskinopeuden ero, autonkuormaus, ajotapa...

          Jos noista vaikka ihan teoriassa aatellaan tarkemmin vaikka tuulen suunnan vaikutusta ja otetaan tommonen vielä ihan normaali 3m/s tuuli tarkasteluun esimerkiksi niin myötä ja vastatuulen erotukseksihan tulee 6m/s joka on sitten aikalailla sama kuin nopeuksien 80kmh ja 100kmh ero. Ja kun tiedetään että tasaisessa liikkeessä suurin osa kulkuvastuksista tulee ilmasta niin voidaankin verrata mitä ilmoitetaan auton kulutuseroksi noissa nopeuksissa -ja tämä erohan on melko suuri...

          Comment


            Minkälaisia rengaspaineita A6 Allroadin omistajat olette talvella käyttäneet? Kuskin ovenpielessä olevan lapun mukaan vm. 2014 Allroadissa pitäisi vajaalla kuormalla olla edessä 2,2 ja takana 2,0 bar. Rengaskoko 235/55/18. Takapää vaikuttaa hieman löysältä. Täydellä kuormalla suositus on edessä 2,4 ja takana 2,6 bar.
            Viimeksi muokannut jonestone; 31.1.2020, 11:49.

            Comment


              Nyrkkisääntönä talvikelissä 0.2-0.3bar enemmän painetta kuin kesällä, johtuen kylmästä ilmasta. MItä isompi auto ja jos vielä kitkat niin melko vetelä ajella jos suosituksilla menee. Bemarissa pidän 245/45/18 kitkoilla edessä 2.6 ja takana 2.8. Voisi enemmänkin olla, mutta menee ikävän kovaksi. Suositus on 2.3 ja 2.6 tms talvirenkaille, ja oletan että euroopankitkoille.

              Comment


                Riippuu toki missä lämpötilassa mittaa.

                Comment


                  Joo talvipaineet olen laittanut aina 0,2 bar enemmän. Tuli vain mieleen onko oikeat paineet, kun pitoa ei oikein meinaa löytyä. Ehkäpä hkpl 8:t taitaa olla tiensä päässä vaikka kulutuspintaa ja nastoja onkin.

                  Comment


                    Itse yleensä laitan oikeat paineet pidemmän ajon jälkeen, jolloin rengas hieman lämmennyt. Kovia pakkasia sen verran harvoin, että en näe tarvetta muutella painetta pitkin talvea. Ainakin näin etelässä.

                    Paineet ei pitoon vaikuta. Aika tyhjä rengas pitäisi olla että pinta-ala kasvaisi tarpeeksi lisä pidon saavuttamiseksi.

                    Comment


                      Omassa Compessa 19" kitkoissa 3 bar joka kulmassa lämpöisessä tallissa laitettuna. Kyllä mä noihin 18" saman tai lähes saman laittaisin.

                      Comment


                      • Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
                        Nyrkkisääntönä talvikelissä 0.2-0.3bar enemmän painetta kuin kesällä, johtuen kylmästä ilmasta.
                        2.6 bar talvella on ihan sama paine kuin 2.6 bar kesällä. Miksi talvella pitäisi laittaa enemmän?

                        Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
                        Paineet ei pitoon vaikuta. Aika tyhjä rengas pitäisi olla että pinta-ala kasvaisi tarpeeksi lisä pidon saavuttamiseksi.
                        Tästäkin voisi olla eri mieltä.

                        Comment


                          Syystä että paine laskee ilman lämpötilan laskun myötä. Ehkä esitin asian väärin sanavalinnoin.Jos laittaa nyt plussakeleillä sen 2.6bar, niin -20 pakkasella se ei enää sitä ole.

                          https://www.haveadrive.fi/2018/02/pa...an-vaihtuessa/

                          Voi olla eri mieltä. Mutta väitän että vaikka 0.5bar muutos ei vaikuta vyörenkaan pinta-alaan merkittävästi. Asia erikseen menneisyyden ristikudosrenkaat.

                          Comment


                          • Jokainen ala-asteen käynyt tajuaa että lämpötilan laskiessa renkaan paine pienenee. Se ei kuitenkaan tarkoita että pakkasella renkaaseen pitäisi laittaa yhtään ylimääräistä painetta. Riittää että paineen säätää normaalille tasolle. Jos säätää rengaspaineet kerran vuodessa kesällä niin silloin tilanne on vähän eri.

                            Joku moottoriurheilua harrastava voi kommentoida paineen vaikutuksesta renkaan pitoon.

                            Comment


                              Juu toki jos laittaa sen suositellun 2.6bar silloin kun on se -20c pakkasta, niin silloinhan paine niinkuin pitääkin. Mutta jos ei halua olla koko ajan säätämässä paineden kanssa, niin laittaa sen 0.2-0.3bar yli(koska nyt 0 keli), niin ei tarvitse pakkasen kiristyesa lisätä ilmaa.

                              Tai vaihtoehtoisesti täyttää renkaansa typellä.

                              Comment


                              • Nokian Renkaat suosittelee SUV talvirenkaisiin 0,2 baaria normaalia enemmän:

                                Katumaasturiin korkeampi rengaspaine

                                Autoilija itse voi vaikuttaa ajamisen turvallisuuteen tarkistamalla renkaiden ilmanpaineet säännöllisesti. Auton ohjekirjasta kannattaa katsoa autonvalmistajan ilmoittamat suosituspaineet. Jos autoilija on tottunut ajamaan henkilöautolla, hän saattaa katumaasturissa jättää rengaspaineet liian matalaksi.

                                – Katumaastureissa tarvitaan hieman korkeampia rengaspaineita kuin henkilöautoissa, ja se ero on oleellinen. Jos painavalla autolla joudutaan tekemään väistöliike, on tärkeää, että rengas reagoi oikea-aikaisesti, sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

                                – Ajovakauden vuoksi Nokian Renkaat suosittelee aina lisäämään talvirenkaisiin 0,2 baaria enemmän painetta kuin autonvalmistaja suosittelee.

                                Comment


                                • Osaakos kukaan lukea tuota taulukkoa? Mä en. Rengas on 225/45.

                                  Comment


                                  • 91 painoluokan renkailla normi 2.4 eteen ja 2.2 taakse. Kuorman kanssa e:2.4 ja t:2.6
                                    94 painoluokan renkailla normi 2.5 eteen ja 2.3 taakse. Kuorman kanssa e:2.5 ja t:2.7

                                    Comment


                                      Logiikka avattuna:

                                      Kuvassa ympyröitynä yksitäinen taulukko, jossa ylinnä on listattuna neljä eri rengaskokoa, joihin kaikkiin laitetaan samat suosituspaineet. Paineet on ilmoitettu kolmelle eri tilanteelle: vajaa kuorma / vajaa kuorma erikoisehdoin (kts. kirjasta) / täysi kuorma.

                                      Tämän alla on vastaavasti 2 muuta taulukkoa eri rengaskoille.
                                      Attached Files
                                      Viimeksi muokannut jasso; 22.6.2021, 16:14.

                                      Comment


                                      • Pitäisi arpoa kesärenkaille (265/30R21) paineet. Mitähän noihin kannattaisi lykätä? Auton tarrassa ei tuota kokoa ole, joten pitäisi hatusta vetäistä. Renkaaseen merkattu maksimipaine 3,4 bar.

                                        Talvinakeille (255/35R20) käytin tarran mukaan muistaakseni 2,6 edessä, 2,8 takana. Saattoi olla 2,8/2,8 tai 2,8/3,0.

                                        Comment


                                          2,8-3,2 bar.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X