Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 kolisee?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S4 kolisee?

    Potilaana olisi Audi S4 -99 (pre facelift)

    Oireena kolina takaa. Kolina kuuluu molemmilta puolilta samanlaisena ja hitaammissa nopeuksissa selkeämmin. Nopeuden noustessa ei kuulu mitään, esim maantiellä poikittaisissa saumoissa jne.

    Autoon on vaihdettu edellisen omistajan toimesta viime kesänä FK-coilover alusta (FK-highsport) Kolinaa on tutkittu korjaamolla pariin otteeseen ja ensimmäisen kerran jälkeen vaihdettiin vakaajan koiranluut. Vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta ja kolina jatkui. Seuraavalla kerralla korjaamolla käytiin läpi kaikki tulivarret ja mistään ei löytynyt mitään väljää. Iskunvaimentimia ei otettu irti, joten jäjelle jää coiloverit tai niiden yläpään kiinnityksessä on jotain väljää.

    Netistä on löytynyt juttuja, missä noi FK:n alustat on lauenneet alle aika nopeasti, mutta tuossa iskunvaimennut toimii kuitenkin niinkuin pitää. Onko kenelläkään tietoa/ideoita miten edetä tuon ongelman parissa. Vakio osia ei ole tallessa, ja niillä nyt ei pääse pois sulkemaan sitä, että onko vika coilovereissa.

    Maahantuja kyllä lupasi lähettää noi FK:t takaisin tehtaalle tarkistukseen jos ne sinne saan laitettua.

    Ideoita ja neuvoja otetaan vastaan kiitollisena.

    #2
    Harvinaista ettei tält foorumilta saanut vastauksia aiheeseen. No mutta kerrottakoon nyt kuitenkin että ongelma selvisi ja on korjattu. Coiloverit takana oli kolinan syylliset, lähtevät maahantuojalle palautuksena ja katsotaan miten käy.

    Kiitokset Okkim:lle jonka kanssa tehty yhteistyö toimi jälleen todella hienosti.

    Comment


      #3
      Eipä kestä kiittää, kiitos vaan itsellesi :)

      Iskarit näytti aivan ehjiltä, mutta jotain niissä on rikki. Puslat tuntuu vähän pehmeiltä mutta ei niiden pitäisi sellaista ääntä pitää. Onko kenelläkään muulla kokemusta noista FK:n iskareista ja mahdollisista kolinoista?

      Comment


      • #4
        Ei itsellä eikä kyllä fk:sta mutta kaverilla kesti supersport(?) coiloverit takana pari viikkoa.Puslat hajos.Vuosi ajettu itse kw:n v1:llä eikä murheita:)

        Comment


        • #5
          Käytänpä hyväkseni tätä ketjua.

          Ongelmana siis kolina alustasarjan asennuksen jälkeen. Kolina kuuluu parhaiten hitaissa nopeuksissa esim mukulakivetyksellä ajettaessa. Sarjana G&M -25mm alusta (joka madalsi sitten lähemmäksi 35mm..). Heti paikallistettiin kuminaa taka-akselilta kallistuksenvakaajiin, jotka sitten meni vaihtoon. Samalla vaihdettiin myös edestä oikealta raidetangon pää.

          Etupään kolina jatkuu mutta takapää on onneksi hiljainen. Kävin töiden jälkeen kiristyttämässä etupään pultteja konehuoneen puolelta ja yksi pultti kummaltakin puolelta olikin löysässä. Kaveri sanoi, että ei uskalla pulttikoneella vetää kiinni kun vaarana korkkaus kun vastakappale on alumiinia. Jatkovarrella kiristettyä kolina hieman rauhottui mutta ei poistunut kokonaan. Hänen mielestään kolina voisi johtua tukivarsista, koska kulmat on sen verran muuttuneet madalluksen myötä. Vakioalusta oli kuitenkin täysin äänetön ja kolisematon niin pikkasen skeptisesti suhtaudun tuohon.

          Voiko olla, että tuo G&M:n sarja on bashaa vai mikä ihme vaivaa?
          Olisko vika tuossa okkimin mainitsemassa tukivarsien yläpään pulteissa??

          Comment


          • #6
            Mulla oli joskus aikanaan Hondassa G&M alusta jossa tuli jouset ja iskarit.
            Iskareilla sai kyllä heittää vesilintua suoraan...
            Jouset madalsi sen ajan hengessä riittävästi joten niistä nyt ei voi pahaa sanoa.

            Comment


            • #7
              Se tuttu pajan pitäjä sano, että pitäs olla ihan ok-tavaraa. Ei huonoa eikä huipputuotetta.

              Jos ei kolinat lopu niin taitaa mennä vakiopumput alle ja pistän noi G&M-jouset perään. Metsään kyllä saattaa mennä tuollakin kombolla. Melkosta salapoliisityötä tuntuu olevan tuo kolinan metsästäminen, eikä viittis kaikkia kilkkeitäkään vaihtaa summassa ja huomata, että kolina silti jatkuu paskojen iskareiden takia.

              Comment


              • #8
                Onhan iskarin yläpään mutterit varmasti kunnolla kiinni? Siitä johtui kolina itellänikin ja juttujen perusteella monella muullakin.

                Comment


                • #9
                  Niinkun tossa ylempänä kirjoitin;
                  Kävin töiden jälkeen kiristyttämässä etupään pultteja konehuoneen puolelta ja yksi pultti kummaltakin puolelta olikin löysässä
                  . Tilanne kyllä parani tolla. Mutta uskaltaako niitä pistää pulttikoneella kiinni?

                  Comment


                  • #10
                    Tarkoitan iskarin yläpäässä olevaa mutteria jolla jousilautanen tulee kiinni iskariin. Ei niitä kyllä ainakaan omassa ässässä konehuoneesta kiristellä vaan vaatii tolpan irrotuksen.
                    Viimeksi muokannut jusba31; 7.5.2008, 20:47.

                    Comment


                      #11
                      Ei niitä pultteja tarvii koneella kiristää, toimii vähemmälläkin jos ne on kohdillaan.

                      Se iskarin mutteri tosiaan voi olla löysällä kans. Sitä voi paukuttaa pulttipyssylläkin.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja jusba31 Näytä viesti
                        Tarkoitan iskarin yläpäässä olevaa mutteria jolla jousilautanen tulee kiinni iskariin. Ei niitä kyllä ainakaan omassa ässässä konehuoneesta kiristellä vaan vaatii tolpan irrotuksen.
                        Aivan aivan, väärinkäsitys. No toivotaan, että se noilla asettuu.

                        Comment


                        • #13
                          Pitkänen: Löytyikö äänen aiheuttaja?

                          Mulla alko ja kuulumaan ääntä alusta laiton jälkeen. (KW var. 1) Lähinnä ääni muistuttaa kilinää tai helinää, ei niinkään kolise. Ääni kuuluu hanttarin puolelta edestä ja juurikin hiljaisissa nopeuksissa. Itse en repimällä vääntelemällä ym. konsteilla löytänyt mahdollista aiheuttajaa. Pitäis varmaan ja ottaa tolppa irti ja tarkastaa tuo iskarin mutteri. Olisko jollain vielä muita ideoita?

                          Oli muutenkin asennus vähän mitenkuten tehty, etten ihmettelisi vaikka olisi tuo mutteri jäänytkin kiristämättä..

                          Comment


                          • #14
                            Ettepä ikinä arvaa mistä oli kyse?
                            Kolina ei yläpään pulttien kiristyksellä poistunut ja sovittiin, että seuraavaks puretaan koko setti ja tutkitaan kunnolla.

                            Edestä löytyi oikea etummainen ylätukivarsi, joka oli väljä ja päätettiin sitten vaihtaa kaikki kun ovat samanikäisiä varsia. Kolina ei poistunut. Great. Sitten ihan testiluontoisesti vaihdettiin vakiopumput G&M:n etuiskareiden tilalle ja simsalabim, ei pienintäkään kolausta etupäästä. Etuiskareissa on jotain välystä, eli joka kerta kun iskari painuu sisälle, kuuluu pieni kalaus kun sisätanko pääsee pikkasen liikkumaan muussakin kuin suunnitellussa pystysuunnassa.

                            Seuraavaks alkoi taistelu toimittajan kanssa, kuka korvaa ja mitä. Toimittaja onneksi suostui kaupan purkuun, koska lain mukaan hänen ei tarvitse muuta kuin korvata rikkonainen osa vastaavalla ehjällä. Multa meni nyt tavallaan turhaan ainakin alustasarjan vaihtokulut, joten hän tuli (hyvin) vähän niissäkin vastaan. En halunnut ottaa sitä riskiä, että kolaus onkin ominaisuus ja alkaa vekslaamaan alustaa edes-takasin.

                            Mitä tästä opimme? Väljät osat on hyvä vaihtaa ja ei G&M:ää enää mulle. Kunhan saan ton sarjan pois, niin samalla ajattelin luiskauttaa alle pelkästään Eibachin -20mm madallusjouset. Ei nyt oo ainakaan vähään aikaan varaa mitään kokonaista sarjaa ostaa, tossa kun pääs nuo kulut vähän lipsahtamaan lapasesta..

                            Comment


                            • #15
                              Ei oo helppoo. Eibachin -20mm jousia ei enää myydä, eikä tuoda maahan. Näin mailasivat Slamitilta, kun olin tilauksen tehnyt. Aika kehno on tarjonta tuossa -25mm sarjassa ja korkeussäädettävä menee liian kalliiks.

                              Comment


                              • #16
                                Tuli vaihdettua alustasarja B12 pro-kit ja samalla vaihdellut powerflexin puslia ainot mitkä on laittamatta takimmainen alatukivarsi. Auto menee tasasella ja mukula kivellä nätisti, mutta isompi töyssy niin kolahtaa apparin puolelta niin perkuleesti! Iskari on paikoillaan ja jousikaan ei näyttäis olevan poikki. Sen huomasin, että renkaan ja lokarin välissä on noin puolen sentin ero kuskin puoleen verrattuna? Voiko uusi iskari olla sökönä?

                                Comment


                                  #17
                                  Vaihdoitko iskarin yläpään kumin uuteen? Sen mikä vastaa yläkolmioon.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei tullut vaihdettua voisko olla siinä ongelma?

                                    Comment


                                      #19
                                      Ainakin omassa autossa joskus helpotti kolinaan. Ei ollut rehellisesti rikki mutta ilmeisesti liikaa antoi periksi, kun alustan vaihdoin napakampaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nut on vaihdettu yläpään tukikumi ei vaikutusta edelleen kolahtaa. Mites tuo takimmainen alatukivarsi voiko pitää tuommoisen kolahduksen ainoa mitä ei ole vaihdettu, mutta repiessä ja roikkuessa en havainnut välystä.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X