Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F jousien vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 4F jousien vaihto

    Nyt olis avut tarpeen... (auto on sedan)

    Auto on nosturilla ja pari tuntia ihmettelin takapäätä, enkä saanut jousta pois. Jousikin niin paskamaisesti, että ei tavalliset jousipuristimet oikeen mahdu. Mitä pitää irroittaa, että jousen saa helposti pois? Miten jarrusatula irtoaa?

    Etupäässä pitää ilmeisesti irrottaa ylätukivarret etupäästä ja ottaa koko jousi/iskari paketti tukivarsineen pihalle?

  • #2
    Etupäässä vaihto on tosiaan helppo, kun vaan irroittaa koko jousi/iskari paketin pois. Itsellä ainakaan ei sen jälkeen tarvinnut edes jousipuristimia jousen vaihtamiseksi (sport alustasta matalampaan)

    Takapää on tosiaan hieman työläämpi jos ei ole käytössä sivulta puristavaa jousipuristinta. Tavallisetkin puristimet sinne mahtuvat (itse lysensin jousipuristimen kierretankoa hieman), mutta melko hankalassa välissä joutuu puristinta ruuvaamaa. Jousta kasaanpuristaessa voi työtä helpottaa tunkkaamalla pyörännapaa ylöspäin, jolloin jousipuristimella ei tarvitse varsinaisesti kiristää jousta, vaan ainoastaan lukitaan se kiinni puristettuun tilaan.

    (tästä tulikin mieleen, että pitäisi vihdoin rakentaa itselle tuohon tarkoitukseen sivulta puristava jousityökalu)

    Comment


      #3
      Etkö siis irroittanut mitään tukivarsia takaa? Varsinkin vakio takajousi on ihan älyttömän pitkä. Irroitin korkeusanturin, kallistuksenvakaajan pään, alemman poikittaistukivarren. Noilla sai vähän tulemaan alaspäin, mutta sitten alkaa jarruletku vastustaa.

      Mitenkähän jarrusatula irtoaa? Sisäpuolella vaikeassa paikassa ne 2 pulttia?

      Comment


      • #4
        Edellisellä kerralla irroitin renkaan ja kallistuksenvakaajan pään. Sen jälkeen nostin pyörännavasta tunkilla jousen kassaan ja asetin hieman lyhennetyt jousikiristimet paikoilleen. Pieni kiristys vielä puristimilla ja hieman voimaa käyttäen lähti jousi pois. Ahdasta on, mutta mahdollista.

        Takaisinlaittoa varten mittasin kuinka kasaan jousi oli pois otettaessa saatu puristettua ja vilkuilin missä asennossa jousipuristimet poisotettaessa olivat. Ihan missä tahansa asennossa ne eivät takaisin paikoilleen mene.

        Comment


          #5
          En nyt muista 4F taka-akselistoa ulkoa (eikä kerrota onko etu- vai neliveto) mutta C5/B6/B7 autoissa apurungon pulttien irroitus auttaa kivasti saamaan lisää tilaa. Yksi puoli kerrallaan ettei putoa syliin.

          Jarrusatulan voi ottaa niistä 13mm kantaisista pulteista irti (15mm avain pitämään vastaan).

          Comment


            #6
            Auto on tosiaan etuveto. Etupää lähtikin tosi kivasti, eikä tarvinut tukivarsiakaan irroittaa. Kallistuksenvakaajan pää vaan irti ja yläpää kolmella pultilla konehuoneen puolelta. Harmaita hiuksia meinasi tosin aiheuttaa ohjuripultti missä joku ihmeen lukitus peltilätkä.

            Tarvinee vissiin modata kans noita jousipuristimia lyhemmäksi, että saa ne mahtumaan taakse.

            Comment


            • #7
              Joko sait jouset vaihdettua? Millaset laitoit? Millaseen ajoon? Laitoitko myös iskarit?
              Tarkotus vähän laskea 4f avanttia. Ehkä 25/30 tai 30/30.

              Comment


                #8
                Sedaniin H&R -40mm vakio iskareille. Takajouset lähti nätisti lyhennetyillä bilteman puristimilla. Jotta tukivartta sai painettua vähän alaspäin, piti irroittaa sähköjarrun johto, kalliistuksenvakaajan pää ja poikittaistukivarren pää. Putkella sai ylätukivarren ja rungon välistä vähän kammettua tilaa jouselle.

                Sitten kun kiristää tukivarren ja vakaajan pultit on hyvä nostaa tunkilla navasta, ettei jää jännityksiä, tai sitten niin että auto on jo renkaillaan.

                Comment


                  #9
                  Takaa unohtui lyhentää pohjaanlöytikumit. Kuinkahan paljon siellä on vakiona joustovaraa, ennenkö osuu kumeihin? Jotenkin tuntuu että joustovaraa olis vakio kumeilla nyt liian vähän...

                  Comment


                    #10
                    Mulla putos perä yli 60mm kun madalsin eikä pohjaa vaikka auto on ihan täyteen lastattuna..

                    Comment


                    • #11
                      Miltä tuntuu ajella tuollanen -40 mm alustalla? Onko liian kova? Jyrrääkö pahasti mukulakivetyksellä?

                      Comment


                        #12
                        Ei se kova ole, mutta tottakai mukavuus aina vähenee vakioon nähden.

                        Comment


                        • #13
                          Paljonko tarvii A6 4f -30mm Sline takajousia puristaa että mahtuu tulemaan pois? Vai vienkö suosiolla pajalle? Tavalliset kynsimalliset puristimet löytyy tallista. Ahtaalta näyttää väli...

                          Comment


                          • #14
                            191586 bilteman puristimet, onnistuisiko noilla takajousien vaihto, nuohan laitetaan jousen sisäpuolelle?

                            Comment


                              #15
                              Vanhaan asiaan päivitystä, kuitenkin monella vielä edessä.
                              Bilteman 19-1599 puristin sopii kuin nenä päähän noihin quattron takajousiin. Ei tarvitse kuin rengas pois ja työkalulla jousi pois ja uusi tilalle. Omaan just vaihdettu 30min / puoli. Auto tehtaan sporttialustalla. Suosittelen.

                              Comment


                              • #16
                                a6 -09 sedan takajouset

                                millainen homma on vaihtaa uudet takajouset sedaniin? mitä kaikkea pitää purkaa pois.

                                Comment


                                  #17
                                  Ei oo paha homma jos on pätevät jousenpuristimet. Joku linkkas tänne johonkin ketjuun biltemalaisen työkalun millä oli kuulemma hyvin onnistunut. Rengas pois ja iskarin alapään pultti irti ja siitä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eli A6 vm. 2005. Toinen takajousi meni poikki ja yritin huonolla menestyksellä saada sitä vaihtoon. Pääsee vain kolmen kierteen takaa puristamaan jousia yhteen. Onko helpompaa ottaa jarrusatula irti ja iskari alapäästä irti? Mahdollisesti olisiko muita konsteja tai erityistyökaluja saatavilla?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Helpoin jos kaksipilari nosturi käytettävissä niin laita auto mahdollisimman takapainoiseksi nosturille,poista helmamuovin takaosat oikealta ja vasemmalta.puoli kerrallaan iskari irti alapäästä+jarrusatula jarruletku/kässärijohto tuki irti navasta 1 pultti,laatikko nostin tai tunkki taka akselin apurungon pitkittäis osaan noin jousen kohdalle tukemaan,pakoputkiin en ole koskenut oli tuplaputket tai ei,ammu kelkan pultit 2kpl puoli kerrallaan auki,tunkilla/nostimella lasket alaspäin sen verran että jousi tulee pois n.10-15cm pyöräkotelon kautta.uusi jousi menee paikoilleen pikkasen jerkkua käyttäen,tunkkaa apurunkoa paikoilleen sen verran että kelkan pultit saa jengoille ja vedätä kelkka koriin kiinni pulteilla tarkista että keskitys kohdallaan kori/kelkka.sitten vaan sama toiselle puolelle ei tarvitse mitään puristimia ostella.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X