Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 D3/4E ajovalopolttimoiden vaihto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 D3/4E ajovalopolttimoiden vaihto?

    Löytyykö tietoa/kokemusta, miten A8 D3 vaihdetaan etuvalopolttimot? Mitä pitää purkaa ja kuinka paljon? Tarviiko esim. puskuri irroittaa?
    Pitäisi ajovalopolttimot vaihtaa, samalla vaivalla ehkä ne kääntymisvalotkin laittaa ledeiksi. On vaan sen verran ikävän näköinen paketti, ettei tiedä mistä aloittaa. Kai nuo polttimot nyt pystyy vaihtamaan ilman, että koko umpiota irroittaa? Mahdollisesti sisälokasuojat irroittamalla voisi onnistua?

    Mitenkähän mahtaa puskuri lähteä irti? Voipi olla että otetaan sekin irti jokatapauksessa.

    Viikonloppuna pääsen parempaan paikkaan (sisätiloihin) noita laittamaan. Siellä on toki aikaa ihmetellä enempi, mutta ajattelin etukäteen kysyä, jos joku vaikka olisi aikaisemminkin noita vaihdellut.



    (Luulin tästä nähneeni joskus vanhemmankin topicin, mutta eipä nyt löytynyt..)
    Viimeksi muokannut Tähtikuljettaja; 27.8.2013, 02:29.

  • #2
    Todennäköisesti rakenne suht sama kutosen kanssa, etupuskurin joutuu irroittamaan jotta valojen alimmat mutterit saa auki. Valo tulee vetämällä pihalle kun kaikki on irroitettu. Youtubesta saattaa löytyä myös purkuvideoita, aikoinaan itse 4f:ssä etsin sieltä.

    Comment


      #3
      Ystävällisesti tekee hän raportin muutaman kuvan kera rojekti-osioon, jos tuohon ryhtyy. Terveisin nimim. "toinen valo punertaa jo melko mukavasti".

      Comment


        #4
        Nyt menee aika hataraksi muisteluksi, mutta muistelen kerran irroittaneeni toisen valon ilman puskurin irroitusta kun asensin lohkolämmittimen johtoa. Ei siinä ollut sen kummempaa temppuilua.

        Comment


          #5
          4.2tdi:ssä tais ainakin polttimonvaihto mennä sisälokarin irroitukseksi.

          Comment


          • #6
            Homma tehty parikin kertaa molemmille puolille. Puskuria ei tarvitse irrottaa vaikka joissain ohjeissa väitetätään niin. Itselläni on xenon ja kääntövalot. Apukuskin puolella avasin sisälokarin ekalla kerralla mutta en enää sen jälkeen. Tuo tilaa mutta aika työläs homma. Ilmanputsari koteloineen pitää irrottaa. Sitten on hieman enempi tilaa. Yllättävää mutta johtosarjan liitin joka tulee umpiolle oli vaikea irrottaa. Siinä on sellainen kielekejuttu... Kuskin puolelta ei voi eikä kannata purkaa mitään. Siellä oli tosin jotain letkuja/johtoja + hydraalineste säiliö just vaikeuttamassa.

            Umpio on päältä neljällä Torx-ruuvilla kiinni ja takaa yhdellä (!). Alaruuveja tms ei ole. Katso kuskin puoleta niin näkyy paremmin. Mutta kun ruuvit on irti koko umpio lähtee irti "ujuttamalla" siten että ballastin puolta ensin muistaakseni ulos ja koko umpio "muljataa" pihalle. Se näyttää, ettei mahdu tulemaan, mutta kyllä se kääntyy ja tulee "osin vinottain" ulos. Ahdas se on.

            Kun vaihdat lamput niin koita ensin ennen takaisin kokoamista umpiota "hepissä" eli umpio hollille ja johdot paikoilleen (ne on sitten lyhyet!). Itsellänikin vika oli loppujen lopuksi Ballastissa kun valo oli kokonaan pimeä. Ballastit käy ristiin umpioissa eli jos vika siirtyy puolelta toiselle kun vaihdat ballasteja niin se oli siinä. Parkkivalot kannattaa vaihtaa myös saman tien. On hankalasti umpion pohjalla.

            Kiinnittäessä pitää kiinnittää huomiota umpion pohjassa oleviin muovilärpäkkeisiin, jotka pitäisi saada menemään niille varattuihin koloihin puskurin päällä. Huonosti asettuvan umpion tunnistaa siitä, että umpio EI ole täysin korin mukaisena vaan "ulkona" jostain kulmasta (tutki ja ota vaikka kännykkäkuva ennen purkua) JA ENNENKAIKKEA umpion ja puskurin väliin jää rako. Umpion pohjassa oleva kieleke vääntyy helposti eikä niitä (2-3kpl) meinaa saada paikalleen eli itse ratkaisin asian poistamalla yhden ohjurin ja umpio asettui heti vasta sen jälkeen.

            Lisäksi huomaa, että umpion takakiinnityksen vastamutteri irtoaa helposti kun asetat umpiota takaisin eli erityishuomio siihen sormella pitäen tms. koska kun se putoaa niin täytyy umpio taas irrottaa ennenkuin saat mutterin taas paikoilleen. Kiinnitysruuvit heppiin ensin ja kiristykset vasta säätäen kun kaikki on paikoillaan.

            Auto on 4.2 bensa koneella mutta uskon että menee samalla tavalla koneesta riippumatta.
            Viimeksi muokannut Pennivasara; 27.8.2013, 08:47.

            Comment


            • #7
              Kiitos vastauksista. Nyt tietää ainakin miten ne umpiot on kiinni. Ei mulla onneksi ole polttimot palaneet, mutta alkavat vaan olemaan jo niin kulahtaneet, ettei niillä nää. Vaihdetaan nyt kerranki ajoissa ennen talven pakkasia.

              Puskuri varmaan irroitetaan jokatapauksessa. Tämä siksi, että se näyttää hiukan siltä, että sen on joku "vasenkätinen" joskus asentanu uudestaan...

              Comment


                #8
                Hei, meikä on vasenkätinen! ;)

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                  Hei, meikä on vasenkätinen! ;)
                  :D No voin sun mieliks vaikka muutta tuon korrektimpaan muotoon "vähemmän motivoitunut/huolellinen/ammattitaitoinen" asenta..


                  Tulipa mieleen, kun en ole aikaisemmin xenon polttimoita vaihdellut.. Tarvitseeko akusta irroittaa kaapelit? Netistä hyvin vaikea löytää mitään ohjeita, nekin vähät löytyy ovat hyvin suppeita ja keskenään ristiriitaisia. Joissain ohjeissa kyllä mainittiin, että pitäisi miinus kaapeli irroittaa. Tämä arvatenkin sitten aiheuttaa jonkun tuhat eri vikakoodia ja varmaan joutuu joitain koodaileen uusiks, jonka takia en sitä mieluusti irrottaisi.

                  Comment


                    #10
                    Ei tarvitse irroittaa mitään. Kunhan vaan virrat on pois päältä niin se riittää.

                    Comment


                    • #11
                      Kumpi on ajovalojen ballasti 5DF 008 279-10 vai 5DV 008 290-00

                      Comment


                        #12
                        Mulla kun oli -04 D3 perus D2S xenoneilla niin siitä olin merkinnyt itelle:

                        - xenon sytytin, Hella Xenon 5DD 008 319-50, 4E0941471
                        - xenon ballasti, Hella 5DV 008 290-00

                        Valot vilkku ja vaihdoin molemmat, syyllinen lopulta oli tuo sytytin.

                        Comment

                        Working...
                        X