Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi S3 ajovalojen korkeudensäätö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi S3 ajovalojen korkeudensäätö

    Saksan tuonti vm. 2000 audi s3, koska kojetaulussa ei ole rullaa valojen korkeudensäädölle, tarkoittaa ilmeisesti automaattista korkeudensäätöä?
    Jos autossa on alkujaan automaattinen korkeudensäätö, tarkoittaako se alkuperäisten valojen olleen Xenonit, vai onko noita autoja halogeenillä+autom. korkeudensäädöllä tuohon vuosimalliin tehty?

    Miten muistelen tuttavani joskus tuoneen golffin farkun suomeen Saksasta, ja kyseiseen autoon piti E-umpioiden lisäksi laittaa korkeudensäätö koska sitä ei lainkaan ollut autossa ollutkaan... (Tai sitten muistan väärin)

    Ainakaan tällä hetkellä tarvikeumpioiden myötä ei autossa muuta tasosäätöä ole, kuin mennä umpiosta ruuvia ruuvaileen.

  • #2
    Kaikissa näissä 8L S3sissa on ollut tehtaalta lähtiessä xenon valot, eli lähivalot xenonit ja pitkät halogeenit.

    Comment


      #3
      S3:ssa on käsittääkseni aina ollut xenonit vakiona, jolloin myös kaikissa on automaattinen korkeudensäätö ja pesurit. Hyvin vaikea keksiä yhtäkään järkevää syytä miksi joku on vaihtanut tilalle jotkut thyyning-halogeeniumpiot.

      Luultavasti on ihan laillinen noinkin, kunhan perussäätö on kohdallaan ja automaattisäätö futaa. Itse en kyllä miettisi kahta kertaa, vaan ostaisin alkuperäiset (tai laadukkaat tarvikkeet) xenonumpiot tilalle. Saattaa saada valotehoakin kaupan päälle.

      Comment


      • #4
        Onneksi on myyjäliikkeen vastuuvielä olemassa niin tarvii mennä kyselemään koska auton korkeudensäätö kuntoon laitellaan. Mikäli ei onnistu tarvikeumpioihin modailla niin en edes halua tietää kuinka kalliiksi tulee.. Tainnut olla kaveri katsastamassa kun mitään huomautusta ei otteeseen oltu merkitty kun auto ennen kauppaa käytiin myyjän toimesta leimauttamassa.

        Minullehan siitä ongelmat seuraavassa katsastuksessa alkaisivat kun auto ei tieliikenteen vaatimia ehtoja täytä.

        Comment


          #5
          Mistä olet keksinyt ettei olisi vaatimusten mukainen? Kuten sanottu, autossasi on ainakin ollut automaattinen korkeudensäätö, joka saattaa myös toimia ellei niitä tarvikeumpioita ole asennettu miten sattuu. Jos perussäätö on OK, automaattisäätö futaa ja umpiot on hyväksytty, niin mitä ilmeisimmin on täysin laillinen, ja ei takuulla tule mitään hyvitystä myyjäliikkeeltä - eikä pitäisi tullakaan.

          Se nyt vaan on täysin idioottimaista että xenonit on vaihdettu halogeeneiksi, mutta kuten sanottu, se on toinen tarina.

          Comment


          • #6
            Korkeudensäätö ei toimi.

            Valot ovat siinä mihin ne umpiosta ruuvaamalla säätää. Epäilen ettei kyseisiin tarvikeumpioihin ole siirretty alkuperäisistä umpioista moottoreita lainkaan. Ja niiden Bolt-on sopivuudesta muutenkaan en tiedä lainkaan? (Siis jos moiset moottorit hommaisi)
            Ainakaan edesmenneessä volvossa ei tarvikeumpioon saanut ilman modailuja alkuperäisiä korkeudensäätöjä vaan vaati tappien muokkauksen ettei valot näyttäneet taivaalle.
            Sitten kun saa moottorit joku laiteltua noihin tarvike umpioihin, niin herää kysymys toimiiko muutoin tuo automatiikka vaiko ei...


            Joten pysyn edelleen kannassani että liikkeellä on vastuu saattaa a) Umpioihin tarvittavat palikat tuolle automatiikalle ja b) saattaa kyseinen automatiikka toimintaan

            Vai oletko dumo erimieltä asiasta? (sikäli että se nyt mihinkään mitään vaikuttaisi)

            Comment


              #7
              Valitettavasti minullakaan ei ole kykyä lukea ajatuksia, varsinkaan näin etäältä. Lisää hieman haastetta kun lisätietoja ongelmasta jaetaan pienissä erissä ja loput pitäisi jotenkin autoa näkemättä automaattisesti tietää. Esim. se että automaattisäätö on (ilmeisesti) todettu toimimattomaksi. Toivottavasti loppukaneettisi ei ollut tarkoitettu päänaukomiseksi.

              Jos tosiaan automaattinen korkeudensäätö ei varmasti toimi, esim. siksi että tarvikeumpioissa ei ole moottoreita ja/tai niitä ei ole kytketty oikein, tilanne on aivan toinen. Jotenkin ei ensimmäiseksi olettaisi että jollain on leikannut niinkin paljon että ei ole niitä säätömoottoreita siirtänyt uusiin umpioihin. Tosin eipä voi paljon olettaa kaverilta, joka vaihtaa xenonit halogeeneiksi.

              Automaattisäädön toiminta on helppo tarkistaa monellakin eri keinolla, siinä varmaan olisi fiksuin tapa lähteä purkamaan tätä ongelmaa. Liikkuuko valokeila ylös alas kun virrat kytkee päälle? Myös VCDS:llä kannattaa katsoa vikakoodit ja kokeilla pääseekö ko. ohjainlaitteeseen käsiksi, ja samalla voi testata tasonsäätöä ohjelmallisesti. Jos toimii, voi toki aina koittaa valittaa, mutta en jaksa uskoa että virhevastuu korvaa sitä että autoon on vaihdettu alkuperäisiä huonommat valolaitteet, jos ne kuitenkin täyttävät määräykset. Tuo on lisäksi asia, jonka ostaja olisi voinut autoa ostaessaan havaita. Mutta ainahan sitä voi ja kenties kannattaakin kokeilla, esim. sillä perusteella että mahdollisesti autossa on aika kasa aktiivisia vikakoodeja jos/kun xenoneiden ballastit on revitty pois.

              Mikäli säätö ei toimi (riippumatta mistä johtuu), kannattaa tietysti ehdottomasti valittaa myyjäliikkeelle. Itse ainakin yrittäisin ensisijaisesti saada liikettä hankkimaan ihan ne alkuperäiset tai ainakin OEM-laatuiset xenonumpiot, säätömoottoreineen, ballasteineen, jne. Ja myös korjaamaan mahdollisesti rikotut johtosarjat ja muut ropailut.

              Comment


              • #8
                Valokuvio ei liiku autoon virtoja kytkiessä. Vikakoodeja kun tuossa joku aika sitten luettiin nii ei muistaakseni ollut kyllä valoihin liittyviä.. (Kuinka tämä sitten mahdollista jos xenonien purkaminen moisia aiheuttaa? Vai onko mahdollista testerillä jotenkin autolle antaa tieto että kyseiset kapistukset eivät ole käytössä)

                Tuota liikkeen pakottamista tarviikin vielä kokeilla. Missäs sijaitsee tuo tason havaitseva boxi, eikö se jossain taka-akselin lähettyvillä ole? Voisi koittaa sitäkin metsästää, että onko edes paikallaan.

                Comment


                  #9
                  En tunne 8L sähköjä riittävän hyvin. Joku varmaan tietää pystyykö siinä(kin) vaihtamaan valojen tyyppiä ohjelmallisesti ja mitä tällöin tapahtuu? Korkeudensäätömoottorin puuttuminen tai edes toimintahäiriö kyllä uudemmissa aiheuttaa vikakoodin, mutta voi olla että 8L:ssä ei vielä tuota seurantaa ole. Esim. B6:ssa paukahtaa vikakoodit ja myös mittaristoon tulee ilmoitus saman tien jos irrottaa johdon xenonin ballastista, samoin kuin jos irrottaa tasoanturilta johdon.

                  Tasonsäädön anturi luultavasti löytyy sekä etu- että taka-akselilta, arvatenkin kuskin puolelta. Pitäisi päästä kohtuuhelposti käsiksi jos autoa tunkkaa ylös.

                  Comment


                  • #10
                    Kaikissa autoissa joissa xenon valot on, ei välttämättä tapahdu tuota "skannausta" virrat päälle laittaessa.

                    Yleensä rekisteröintikatsastuksessa (kuten itselläkin näin tehtiin molempien autojen osalta kun suomeen muutin) tarkistetaan vain, että ne tasonsäätötunnistimet löytyy etu -ja tukivarsista sekä ajovalonpesurit mikäli on tarpeen.

                    Oman TT:n jälkiasenteiset xenonit ei menneet läpi koska rehellisenä miehenä menin sanomaan, että ajovalopesureita ei ole vaikka niiden lätkät puskurissa näyttää olevankin.

                    Comment


                    • #11
                      Onko muilla kokemusta kyseisen vuosimallin autosta, kuuluuko näiden tuo "skannaus" tehdä kun järjestelmä on toimiva?

                      Comment


                      • #12
                        S3:ssa on vakiona xenon valot ja niissä on juurikin raadin mainostamat korkeustunnistimet kuskin puolen etu- ja takapyörässä. S3:sen pitäisi skannata korkeuden kun laittaa virrat päälle, eli käyttää valoja ylös alas, tosin tässäkin on jotain määritelmiä (valojen pois päältä oloaika tms.), eli ei tee aina sitä. Jos järjestelmään tulee vikaa, esim. kontakti tunnistimeen katkeaa, antaa se varoitus valon näytölle (keltainen valon kuva, jossa muistaakseni nuoli ylös ja huutomerkki). (Omassa ex:ssä toinen xenon tippui aina välillä ajossa ja sen sai takaisin toisen tasolle renkkaamalla valoja päälle pois).
                        Jännä asia tässä on se, ettei vikavaloa ole syttynyt?! Tuossa clubi toverilla on kanssa tapaus, jossa myydyssä autossa (B6 S4) on pitänyt olla xenonit (mainittu myynti-ilmoituksessa), mutta paikalla onkin tarvikevalot. Siinä kyllä tuo korkeuden säädön vikavalo palaa näytöllä! Tiedä sitten saako noi koodattua pois?! Ja tuokin kyllä outoa, että valot on vaihdettu tarvikkeiksi! No mene ja tiedä miksi joku näin on tehnyt? Olisiko ollut ballasti vikaa, jolloin tullut edullisemmaksi vaihtaa tarvikkeet ja pistää katsastuksessa sormetristiin.
                        Toivottavasti saat valot kuntoon...

                        Comment


                        • #13
                          Odotellaan vastapuolen vastausta. Sen verran yhteistyöhaluton on vastapuolen Jobbari, että en ihmettelisi vaikka tämäkin asia pitäisi listalle laitella ja tuomarin edessä käsitellä.
                          4kk tässä nyt väännetty. Onneks ei tarvitse itse enään riidellä vaan edustajani hoitaa sen puolen.

                          Tarvii audille soitella ja kysellä vähän tuosta, että miksei anna vikakoodia vaikka järjestelmä ei toimi.

                          Comment


                            #14
                            Joku varmaan voi kaljapalkalla vähän tutkia vikakoodivermeillä josko sinne ohjainlaitteeseen pääsisi käsiksi, jos nyt ei koko ohjainlaitetta ole eliminoitu. Olisi kyllä aika paljon vaivaa nähty halogeenivalojen eteen :). Tuo teoria hajonneesta ballastista ja marmoritiskin "550eur kitosh" on toki voinut olla syy ostaa halvat tarvikkeet (toki sen ballastin olisi saanut halvallakin).

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja Calle Näytä viesti
                              S3:ssa on vakiona xenon valot ja niissä on juurikin raadin mainostamat korkeustunnistimet kuskin puolen etu- ja takapyörässä. S3:sen pitäisi skannata korkeuden kun laittaa virrat päälle, eli käyttää valoja ylös alas, tosin tässäkin on jotain määritelmiä (valojen pois päältä oloaika tms.)
                              Hmm... ei oma ex ässä kyllä ikinä tuollaista skannausta tehnyt. Vaikka muuten järjestelmä olikin toiminnassa eikä esim mitään vikakoodia antanut.

                              Comment


                              • #16
                                Joxuz, millä tuli ilmi että järjestelmä toimi? (Eikös ajaessa tapahtuva heittely ole niin nopeaa, ettei siinä kerkiä valokuviosta huomaamaan muuttaako autom. korkeutta?)

                                Ja eikös tuo korkeudensäätömoottori joka on umpiossa ole aika kookas ja helposti näkyvillä? Ei noissa tarvikeumpioissa ole mitään muuta takaana/alla kuin pölysuojat ja polttimoiden liitin.

                                Comment


                                • #17
                                  Kyllä ainakin vag catista löytyy xenon ja halogen umpiot 8L malliin. (Edit: Hox: Tämä siis 2001 mallista eteenpäin)

                                  Tässä Halogen umpio (vasen: 8L0941003AH, oikea 8L0941004AF) Tasonsäätömoottori numerolla 4


                                  Tässä taas Xenon umpio (vasen: 8L0941003AL, oikea 8L0941004AK) Tasonsäätömoottori numerolla 5


                                  Se mikä ero umpioissa on muuta kuin Xenonissa kyljessä ballasti, siihen en osaa sanoa mitään.
                                  Viimeksi muokannut uiop; 16.4.2013, 17:19.

                                  Comment


                                    #18
                                    Nuo kuvat ovat 8L faceliftin valoista, eli mallivuodesta 2001 eteenpäin. Tuolloin myös halogeeneista tuli ns. projektorivalot ja erot umpiossa tosiaan lienevät aika pienet.

                                    Pre-faceliftin eli mallivuosien 1997-2000 valot ovat erilaiset. Halogeenivalot (A3) ovat rihlatulla lasilla, eli ns. perinteistä tyyppiä. S3:n valot ovat projektori-xenonit, ja aivan erilaiset kuin faceliftissä, puhumattakaan pre-facelift halogeeneista. Ulospäin selkeänä erona pre- ja post- xenonien välillä on se, että ensimmäisissä linssiyksikkö on ulkolaidassa, uudemmissa sisälaidassa.

                                    Korkeudensäätömoottori ei mitenkään näy umpion ulkopuolelle, vaikka konepellin avaisi, vaan on suojassa takana olevan muovikannen alle (ainakin OEM-umpioissa).

                                    Comment


                                    • #19
                                      Aivan totta. Anteeksi sekoiluni. Jostakin syystä sain päähäni, että puhuttiin 2001 mallin S3:sta.

                                      Tässä siis korjaukseksi tuo 2000 mallin umpio (vasen: 8L6941003B oikea: 8L6941004B). Tasonsäätömoottori tässä siis numerolla 3

                                      Comment


                                        #20
                                        Kysyjän auto kyllä voi olla myös MY01, en tiedä onko tuo mainittu 2000 valmistusvuosi vai mallivuosi (mallivuosi varmaan vaihtui joskus loppuvuodesta 2010).

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Joxuz Näytä viesti
                                          Hmm... ei oma ex ässä kyllä ikinä tuollaista skannausta tehnyt. Vaikka muuten järjestelmä olikin toiminnassa eikä esim mitään vikakoodia antanut.
                                          No perskuttarallaa toihan on tosiaan 2000 mallia ja mun oli facelift 2001, eli sori väärästä infosta!

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ja koska sisältä puuttuu tuo tasonsäätö rulla niin eikö se ollut merkki että autossa on ollut xenonit tehtaalta?
                                            Vai onko ollut olemassa halogen umpio + autom. korkeudensäätö yhdistelmää?

                                            En mene takuisiin onko tuo se 2000 vuonna muuttunut malli. Ainakin kylkivilkut ovat ns. "pitkän malliset" , mutta vaikuttaako ässässä mitään. Ilmeisesti ainakin A3 vilkut ovat pitkät juuri tuossa uudemmassa versiossa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Mikä on alustanumeron 8-numero perästä luettuna? Siitä selviää minkä vuotinen auto on.
                                              Halogeeni+automaattinen tasonsäätö ei ole tehtaalta koskaan lähtenyt.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tuon auton korkeudensäätö on hyvinkin tyhmä, vikakoodeja järjestelmästä ei ihmeitä irtoa. Itselläni on borassa xenonit ja ovat täysin samalla systeemillä. Kannattaisi kaivaa se keula auki, onko siellä xenonien ohjausyksikköä etupään anturin johdon toisessa päässä, jos on niin korkeudensäädön saa pikkuvaivalla toimimaan. Jos vikakoodeja ei ole, ei siellä todennäköisesti ole ohjainyksikköä mistä sellaisia tulisi. Se että yksikkö puuttuu, ei anna koodia, se joko on tai ei ole. Uudet säätömoottorit 30e/kpl sisään ja johdot paikoilleen... jos ässän moottorit eivät sovi, boran säätömoottorit saa irtotavarana. Itse tosin ebaysta ostaisin xenonumpiot käytettyinä. Ässän xenonit lienee mallia "tyhmä" eli säätävät asennon käynnistäessä, eivät enää ajossa... vasta uudemmissa autoissa on nuo ajossa säätyvät.
                                                Viimeksi muokannut jjj84; 16.4.2013, 21:46.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  pulla, 8- numero perästä on " Y "

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Eli vuosimalli on 2000.

                                                    Jos et usko vakuutteluja siitä että autossasi on ollut xenonit, kirjoita tyyppikilven kolmimerkkiset koodit tänne tai ota valokuva. Niistä saa 100% varmuuden.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kyllä minä uskon, mutta asia pitää olla 100% ennenkuin lähden lakimiehen kautta asioita vaatimaan.

                                                      Nyt on selvillä se, ettei nuo kyseiset valot ole voineet tuossa autossa olla ja vaikka valot ovat OK, niin ei kuitenkaan auto mitään skannaa eli tuo tasonsäätö ei ole toiminnassa ja sen kuntoon saattaminen menee vaade listalle muiden asioiden mukana.

                                                      Noloa olisi ollut vaatia ja viedä auto pajalle, jossa todettaisiin että kyllähän täälä kaikki toimii.
                                                      Koska vaadehan ei koske, eikä voi koskea noita alkuperäisiä xenoneita. Vaan automaattisen tasonsäädön toimeen saattamista ja virittelyä noihin tarvikeumpioihin.

                                                      Jälkiasennus xenonit on jo tilauksessa, ja hyvällä tuurilla niihin inssikään ei niin hanakasti puutu koska autossa on siinä vaiheessa tasonsäätö ja pesurit toiminnassa kun on katsastuksen aika.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jep, ymmärrettävää. Järkevää olisi siis kyllä katsoa ne ns. tyyppikilven koodit. Ainahan sitä voi tulla yllätyksiä vastaan. Se tarra löytyy jostain päin takakonttia, luultavasti välipohjan alta (kyseisen auton tuntevat tietävät tarkemman paikan jos ei meinaa löytyä). Siitä saa 100% varmuuden onko autossa ollut alkuperäiset xenonit ja siten myös automaattinen tasonsäätö.

                                                        Luultavasti jälkiasennusxenonit menevät helposti läpi jos automaattisäätö ja pesurit toimivat, olettaen että ne tarvikeumpiot ovat linssityyppiset. Toki laillisia ei H-kantaisista xenoneista (ts. halogeenien tilalle lyötävistä) saa millään. Alkuperäisestä poikkeava (eli yli 4300K) värilämpö voi lisätä katsurin intoa tutkia tarkemmin, vakiosävyiset oikein perussäädettynä ja fiksulla valokuviolla menisivät varmaan läpi kenelle tahansa...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mikä kirjainyhdistelmä kertoo xenonien olemassaolon?

                                                          Itse itselleni vastaten, löysin tämmöset kirjaimet:

                                                          PRCode: 8JG = Headlight with gas discharge lamp for driving on the right
                                                          PRCode: 8Q2 = Automatic headlight-range adjustment static
                                                          Viimeksi muokannut Meto; 17.4.2013, 09:45.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Hieman topicin lainausta.
                                                            Tosiaan omasta s3 '01 tuli purettua projektorit ehostusta varten irti ja huomasin, että molemmista umpioista oli hajonnut se hahlo johon säätömoottorin tappi tulee kiinni (joskus aikaisemmin aukastu ja rikottu).
                                                            Kysymys kuuluukin, onko noita saatavilla mistään, kun paikallisen marmorin myyjä myi "ei oota".
                                                            Pitäs ostaa kuulemma koko umpio hintaan 995€, että näin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X