Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Miten kapean kumin saa 9" vanteelle

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Miten kapean kumin saa 9" vanteelle

Miten kapean kumin voi muljauttaa 9"x 17" vanteelle? Meneekö esim. 225/40 tai peräti 215/45? Noissa on nyt 245/40 paikoillaan ja näyttäs istuvan suht hyvin paikoilleen. Suunnitelmissa olis talvirenkaiden sovittelu.

225/40 on vielä mahdollista lain tulkinnan mukaan käyttää 9"leveätä vannetta (ellei valmistaja jotain muuta ilmoita), 215/45 takuulla onnistuu mutta ei täytä enää lain kirjainta.

Riippuu vähän renkaasta miltä näyttää, esim mulla on 8,5"/18" vanteet, Dunlopin sport 9000 225 renkaat näyttivät just hyviltä niillä. Nyt kun eteen vaihdettiin rengasrikon takia Pirellin P7000 renkaat, niin ne sitten taas näyttää ihan liian venytetyiltä (omaan silmääni), vanteen reunat ovat ihan paljaana. Kummassakin renkassa on ns. vannesuojat lirpakkeet ollut, mutta Pirellissä niillä ei tee mitään (ei sen puolen että hirveästi muutenkaan kehuisin niitä renkaita...).

Comment

STRO -normin suosituksia.

Comment

Asia selvä! täytyy hankkia 225/40/17 kumit varulta, jos vaikka tulis talvellakin liukasteltua. Jos jollain löytyy tollasta talvisettiä, niin pistäppäs privaa.

Comment

225/40/17 on halkaisijaltaan risaan liian pieni, oikea olisi 225/45/17. Ja säälihän sitä olisi quattro Q-keleillä tallissa pitää.

Comment

Mulla oli 235/40 kumi 9" vanteella ja ei kyllä mun mielestä istunut kovinkaan nätisti vaan "venyi" selkeästi reunoilta. 255/40 näytti sitten passelilta.

Comment

Lähinä haen takaa tässä tota talvi ajettavuutta. Millasia kokemuksia porukalla on leveistä talvitassuista?

Comment

Leveämpi parempi, enemmän pintaa tiessä/lumessa/jäässä.

Comment

Jaahans ja mulla kun on ollut iät se käsitys, että kapeampi puree paremmin!!

Comment

Jep kannattaa soittaa gröönholmille että panee ruottin ralliin vähintään 245 kumit alle kun Mikaj suositteli!
                    Hämäriä jätkiä ne rallimiehet kun ajavat niin kovin kapeilla talviralleja.

Comment

Kapeat renkaat on tunnetusti halvempia... ehkä grööholmilla on sen verran tiukka budjetti, että ruotsiin otetaan edukkaammat renkaat alle:)

No ei vaiskaan. Kyse kait on nastaan vaikuttavasta paineesta tai siis voimasta jolla nasta pureutuu tiehen. Koska leveässä ja kapeassa renkaassa on kuitenkin sama määrä nastoja, niin silloin kait kapeammassa renkaassa oleviin nastoihin vaikuttaa suurempi voima, kun renkaan ja tien välinen pintapaine on kaposessa renkaassa suurempi. Näin mä sen olen käsittänyt, mutta saatan tietysti olla väärässäkin.

Comment

Juu, grönholm ajaa tunnetusti aina siviilirenkailla rallia, taitaa olla Nokia hakkapelitta 10 tai jotain... Porkkis sitten varmaan soittelee samalle miehelle ja suosittelee pistämään kuivalle asfaltille Barumin 155/80/13 renkaat niiden sliksien sijaan.

On sitten ihan maailman turhinta ruveta vertaamaan jotain hiton rallissa käytettävää piikkirengasta ja siviilissä sallittuja renkaita. Siviilirenkaissa on nastan pistovoima rajoitettu, eli on se hemmetin kumi 80milliä tai 800milliä leveä niin nastoilla on ihan suuri merkitys siinä renkaassa. Rallirenkaissa ei pistovoimaa ole rajoitettu millään lailla, joten niissä ei tietenkään käytetä leveitä renkaita että saadaan kuorma nastojen päälle.

Nyt eletään vuotta 2005, osataan tehdä renkaan runkorakenne niin hyväksi että koko kuvion pinnalle saadaan tasainen pintapaine, myöskin niin että jokainen nasta leveässäkin renkaassa saa tarvittavan pistovoiman. Ennen oli ennen, silloin ei osattu. Tämän kirjoittaja on testannut työkseen talvirenkaita, joten oletan että tiedän jotain asiasta.

Comment

Touché.

Comment

Nastojen pistovoiman osalta varmaan leveällä ja kapealla renkaalla ei enää nykyisin ole eroa, mutta uskoisin että sohjoliirtoa yms. kapea rengas vastustaisi paremmin kuin leveä.

Comment

Sohjoliirrossa kyllä leveämpi kumi häviää kapealle, se on ihan totta. Mutta muut osa-alueet sitten taas ovat parempia, joten kokonaiskuvan kannalta jos ajattelee asiaa niin voitto tulee leveälle. Joutuuhan esim varsinkin kitkakumeilla ajelemaan varovaisesti märällä kelillä, koska silloin pito on todella huonoa. Etelässä tuollaisia kelejä on karrikoiden 50% päivistä kun suolataan taikka sitten on muuten vaan plussan puolella ja lumet sulaa pois. Sohjopäiviä ei nyt niin hirveästi ole.

Comment

Ysituumaiselle 255 on se passeli leveys. Mulla on kesäkumina 245 ja kumi nipinnapin suojaa vanteen reunan. Kieltämättä pikkuisen läski tassu talvikäyttöön, jos joutuu paljon tuoreelle lumelle tai sohjon päällä ajelemaan. Mulla onkin talvirenkaat vaan 215.

Comment

Itellä on 225/45-17 nokian rsi kitkat jo toista talvea ja hyvin menee! onhan tietysti loska kelillä oltava vähän tarkempi kuin kapealla renkaalla, mutta ei oo ollu mitään paniikki tilanteita. Toki kapeampi kumi olis loskassa parempi, mutta pitoa löytyy leveämmässä paremmin. Enää ei ole pintapaine tärkein koska renkaat on niin hyvin lamelloitu.

Ja ko renkailla on 7.5" vanne ja se on omasta mielestä sopiva. Mut kauneus on katsojan silmässä..

Comment

Working...
                                  X