Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uusien Audien ohjaustehostinongelmat, "mutteriohjaus", keskialueen tunnottomuus jne.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Uusien Audien ohjaustehostinongelmat, "mutteriohjaus", keskialueen tunnottomuus jne.

    Oon ollut vähän ihmeissäni kun klubin foorumilla ei oo haullakaan sattunut yhtään viestiä, topikeista puhumattakaan tästä aiheesta =/ . Onneks Vagarenalta, jota en ollut niin aktiivisesti seurannut, tämä sattumalta löytyi, ja laitoin seuraavana päivänä oman A5 tilaukseni "hold"-tilaan. Yhden päivän se kerkeskin vasta olemaan voimassa, joten jahka kevään mittaan ei tilanne parane niin pitänee peruuttaa koko tilaus.

    Ilmentyy kaiketi suurimmassa osassa malleista, A3, S4, A4, S5, A5, Q5, A6, A7....

    Keskustelua runsaasti esim tuolla (ja esim Motor-talk.de, Audizine, A5oc...)

    http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13623.0 , videotakin löytyy ongelmasta

    http://www.vagarena.fi/index.php?top...7439#msg327439

    Itelleni tulisi uudellakin autolla >90% kilsoista lähivuosina matka-ajosta, jossa tuo äkillinen täydellinen ohjaustunnon katoaminen / mutteriohjaus / tiellä luikertelu nimenomaan vaivaa. Silti myyjäliike ei maininnut asiasta mitään, mutta uskon kyllä vaikka huvikseni tähän yksittäiseen myyjään, joka sitten vaikutti olevan täysin tietämätön asiasta.

    Maahantuojan mukaan mitään valmistusviikkoa ei ole tiedossa mistä lähtien ongelma ois korjattu, eikä missään kaiketi oo tietoa että tuota saadaan edes 100% korjatuksi.

    Että sellasta premiumia.
    Viimeksi muokannut Zachaeus; 3.3.2013, 12:22.

  • #2
    Heitin omalle myyjälleni kyselyn tuosta. Katsotaan mitä Hyvinkään Laakkonen on asiasta mieltä.

    Comment


    • #3
      Laitoin myös Turun Audi-Centteriin kyselyn tuosta. Mulle on tulossa vappuaattona uusi A4.

      Comment


      • #4
        Audiclubilaisilla taitaa olla enemmän tuota vanhaa kalustoa, joten ehkä syy hiljaisuuteen siinä.

        Ilmeisesti ongelma on tuon uuden täysin sähköillä tehostetut ohjauksen ongelma? Tuossa A4 B8:ssa vanhemmassa hydraalisesti ja sähköisesti tehostetusta servotronicissa A4 B8 2008:ssa ei ole ongelmia. Ainoa vika siinä on toisinaan sellanen täristys, jos paikallaa tai nopeasti rattia pyörittää parkkeeratessa ja moottorinkierrokset sattuu sopivasti. Muuten kyllä nopeuden mukaan jäykistyvä ohjaus toimii loistavasti ja ilman "mutteripykäliä".

        Tosiaan vähän ihmetyttää tuollanen premium vika miten on voinut päästä tehtaalta ulos. Kiinnostaa itseänikin tietää miten tuo lopulta ratkeaa ja missä syy. Mietin jo vähän, että mahtaa näiden vuosimallien autoissa olla käytettynä vähän tyyppivika alennusta samalla tapaa kuin noissa vanhoissa 2.5TDI moottorisissa autoissa tuntuu olevan.

        Comment


          #5
          Mielenkiinnolla seurataan tätä aihetta 8)
          Viimeksi muokannut antmar; 5.3.2013, 06:23.

          Comment


          • #6
            Tähän on nyt maahantuojan toimesta tulossa korjaus. Itseäni lainaten tuolta toisaalta:
            Autokauppiaalta kuultua (kun kysyin asiasta, viitteenä tämä ketju):

            - tiedossa on
            - maahantuojalta on tullut tiedote asiasta, joten sielläkin tiedostavat/myöntävät
            - johtuu ohjauksen sähkömoottorin virheellisestä asennontunnistuksesta käynnistyksen/virtojen kytkemisen aikana
            (lat.huom: siksi ei tule välttämättä aina päälle, ehkä myös siksi ratin kääntäminen reunasta reunaan auttaa.)
            - ongelma esiintyy vain aika-ajoin, toisilla enemmän, toisilla vähemmän
            - ongelmaa pahentaa lämpötila alle +5, nopeus yli 60km/h ja talvirenkaat

            Korjaus tulossa lähiaikoina, tehdään softalla. Ei takaisinkutsua, tehdään reklamaatioiden perusteella.

            Comment


            • #7
              Huvittavia kommentteja areenalla aiheesta. Monen Audin jälkeen tämä katkaisi kamelin selän, ja nyt uhataan vaihtaa merkkiä. No Suomen myynti nyt on se ja sama.
              Koskahan ihmiset alkaa ymmärtämään, että korjauksia ei voida toimittaa viikossa, etenkään jos ongelman laatu on ko. vian kaltainen. Nyt on kuitenkin vikaan tulossa korjaus, joka tarkoittaa, että tehtaalla on tarpeeksi dataa vikatapauksista ja osataan vika korjata.

              Comment


                #8
                Samaa mietin, melkoista dramatiikkaa puettu mukaan kirjoituksiin. Tokihan on niin, että ei uusissa (laatu)autoissa saisi tuollaisia olla.
                Onko kuitenkin niin, että vikaa ei ilmene kaikissa vai eikö niitä kaikki tunnista?

                TM muuten kirjoitti vertailussa, jonka A4 voitti:
                "AUDI ottaa vertailuvoiton tasaisella suorituksella. Kuljettajan kannalta autossa on kaikki kohdallaan ajoasennosta alkaen. Ajettavuus maantiella? on erinomaista riippumatta siita? onko edessa? mutkia vai suoraa."
                Viimeksi muokannut antmar; 5.3.2013, 17:20.

                Comment


                • #9
                  On totta, ettei "premium" tuotteessa ei saisi moisia vikoja olla, mutta ei Audi yksin paini ongelmien kanssa. Kanssakilpailijat ovat kuitenkin yhtä syvällä suossa, elleivät syvemmällä, joten esim. Mersuun vaihto ei helpota asiaa yhtään. Ja tietenkään " kun muutkin tekee roskaa" ei ole hyväksyttävä selitys, mutta yhä vaativammat markkinat aiheuttavat sen, että tuotetta painetaan pihalle niin nopeasti kuin mahdollista ja välillä liiankin nopeasti.
                  Onneksi tähän Audin ongelmaan on tulossa korjaus, niin tulee kaikki autot kuntoon. Kunhan muistetaan käyttää auto jossain välissä marmorilla, joten mahdollinen kampanja voidaan todeta ja korjata.

                  Comment


                    #10
                    Melkosia dramaqueeneja sedät tuolla vagarenalla:D Voin vaan kuvitella mimmosta palautetta ovat myyjät ja huoltopäälliköt saaneet. Eivät vissiin oo ikinä ajaneet vanhalla autolla liika leveillä renkailla.

                    Ja tämä kiteyttää koko keskustelun olemuksen:
                    Eniten mua on ihmetyttänut ja vähän jopa ärsyttänyt, että missään mediassa tästä ei ole mainittu mitään.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
                      Eivät vissiin oo ikinä ajaneet vanhalla autolla liika leveillä renkailla.
                      Se voi olla ettei ole ajettu. Ei kai muutamaa mobiiliharrastajaa lukuunottamatta kukaan vapaaehtoisesti vanhalla aja. Kyllä minä sen ymmärrän, jos auton hinta alkaa ysillä ja perässä on vielä ennen pilkkua neljä numeroa, niin kyllä sitä odottaa että auto olisi virheetön. Sen sijaan jos on vaan kolme numeroa, niin pienen klapin ohjauksessa voisi sietääkin.

                      Toisaalta nyt ongelmaan on ilmeisesti löytynyt juurisyy ja ratkaisu, joten homman pitäisi olla siltä osin ok. Ja tosiaan, tehtaan pitää saada riittävästi materiaalia, jotta ongelmaa voidaan lähteä selvittämään. Fakta taitaa olla, ettei noita uusia autoja ehditä kauhean perinpohjaisesti testaamaan ennen kuin ne tulevat markkinoille. Mutta näinhän se on vähän kaiken kanssa nykyään. Puhelinten, tietokoneiden, kameroiden, juu neim it.

                      Comment


                      • #12
                        Pakko sanoa, että tällä foorumilla huonojen uutisten käsittely on todella kunnioitettavalla tasolla. Eli osataan ajatella ennen kuin p*skotaan näppikselle.
                        Ja ymmärrystä löytyy useimmiten esim. juuri maahantuojaa ja jälleenmyyjää kohtaan, he kun ovat tuotteen jälleenmyyjiä molemmat ja tekevät asioita juuri kuten tehdas "käskee".

                        Comment


                          #13
                          Eikös noissa "ongelma-Audeissa" oo kuitenkin vielä mekaaninen yhteys ratin ja eturenkaiden välillä eikä mikään drive-by-wire? Oudolta tuntuu kun noi autot julistetaan hengenvaarallisiksi jos on vähän ohkanen ohjaustuntuma keskialueella?! Ymmärrän kyllä tuon ongelman mutta tekeekö se auton hankintahinta tuon ongelman vaaralliseksi kun eiköhän noi ongelma-autotkin ole ajettavuudeltaa parempia kuin jotkut markkinoilla olevat/olleet jenkit/japsit :D

                          Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
                          Melkosia dramaqueeneja sedät tuolla vagarenalla :D
                          Erittäin osuvasti todettu :D

                          Comment


                          • #14
                            Uusien Audien ohjaustehostinongelmat, "mutteriohjaus", keskialueen tunnottomuus

                            Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
                            Eikös noissa "ongelma-Audeissa" oo kuitenkin vielä mekaaninen yhteys ratin ja eturenkaiden välillä eikä mikään drive-by-wire?
                            Tietääkseni EU:ssa ei saa myydä drive-by-wire ohjauksella olevia autoja, eli mekaaninen yhteys oltava jotta auto ohjattavissa ilman sähköä. Noissa uusissa on siis vain sähkömoottori tehostajana. Hämärästi muistelen että olisi harmonic drive tyyppinen vääntömuunnin. Ainakin tuossa vanhemmassa missä servotronic avustaa hydraalista tehostusta.

                            Comment


                            • #15
                              Sama vika on omassa A4:ssa (lokakuussa 2012 ostettu). Olen kuukausikaupalla kysellyt liikkeestä korjausta ja vastaus on ollut aina sama. "Pitää saada tehtaalta softakorjaus, muuten ei voida tehdä mitään".

                              Osaako joku sanoa, mitkä ovat kuluttajan oikeudet tässä asiassa? Asiakas on kuitenkin maksanut tuotteesta, joka ei vastaa sitä mitä sen pitäisi olla. Mikä on kohtuullinen aika, jossa myyjän pitäisi virhe korjata? Mielestäni se, että tässä on kohta puoli vuotta jouduttu ajelemaan autolla, jonka ohjaus on huonompi kuin vanhassa 90-luvun Nissanissani, ei ole enää kohtuullista.

                              Mitä hyvityksiä asiakkaalla on mahdollista saada? Voiko kaupan purkua vaatia?

                              Comment


                              • #16
                                Koska korjaus on tulossa, ei kauppaa voi purkaa ( ei varma tieto).

                                Kuluttajan olisi hyvä ymmärtää myös se, että korjauskeinoja ei ihan tuosta vain keksitä hatusta. Tehdas kun haluaa varmistaa, että kerralla tulee oikein korjattua.
                                Ymmärrän kyllä vatutuksen, mutta iän ikuiset " korvauksia korvauksia" vaateet tuntuu vähän hölmöiltä. Ehkä Jenkkilän malli on kuitenkin hieman liioittelua. Mielenkiintoista tosin olisi tietää, miten korvauksia voi hakea isolta autovalmistajalta, joka toimii toisessa maassa.
                                Kaikki laitteet menee entistä monimutkaisemmiksi, joten vikojen jälkikorjaus seuraa samaa tasoa.

                                Ja jälleenmyyjän/ maahantuonnin kädet on sidottu, tehdas kun on se, joka korjauksen kehittää aiheuttamaansa vikaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Mielipiteestähän se tämäkin kiinni on että vaikuttaako tuo turvallisuuteen, omani on että päivänselvää että vaikuttaa, paljon pienemmätkin asiat vaikuttaa. Ja kun maksanu autosta 40-100++ ke niin jo ois melkonen Hessu Hopo jos ei tuollainen ohjausominaisuus/-vika ottais pattiin. Moottori-lehden A4 arvostelussa muuten A4 ohjauksen keskialuetta moitittiin, vaikka muuten saikin kehuja. Liekö sitten tämä vika ollut kyseessä vai kuin..

                                  Comment


                                    #18
                                    Uusien Audien ohjaustehostinongelmat, "mutteriohjaus", keskialueen tunnottomuus

                                    Itellä omassa koslassa ei ole mitään tuollaisia pykällysongelmia. Ainoa mikä oli niin tukivarsien puslat vähän löysät niin ei tykänneet kun renkaat oli vähänkään epätasapainossa. Tuohon löytyy tosin tiskiltä lääke kun ostaa uudet uprgradetut tukivarret. Audi ei tullut vastaan kustannuksissa koska autoon asennettu alustasarja.

                                    En ole ite huomannut tuota pykällysongelmaa koeajoissakaan uusissa Audeissa joten liekkö se ajan kanssa sitten tulee?

                                    Kävin ajaa uuden Panameran jossa tuota dead zonea oli ratissa useampi sentti. En ikinä ostas 150 000e autoa joka on niin huono ohjata kuin tuo Panamera oli.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eikös tämä "ongelma" koske ainoastaan MY 2013 laitteita?

                                      Ei pitäisikään vaivata SV sinun laitetta.

                                      Eli facelift-keulaisia; ainakin B8, 8T ja 4G?

                                      Comment


                                        #20
                                        Uusien Audien ohjaustehostinongelmat, "mutteriohjaus", keskialueen tunnottomuus

                                        Jahas. Olin siinä uskossa että kaikissa B8seissa.

                                        Varmaan ois selvinny tuosta vag arenan ketjusta jos kestäs pää lukea tuota nillittämistä hengenvaarallisuudesta :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Jep koskee vain tätä viimeisintä versiota B8:sta.

                                          Comment


                                            #22
                                            En ota kantaa noihin korvausasioihin, kun en tunne lainsäädäntöä, mutta tekniikan puolelta on sen verran kokemusta asioista että uuden teknologisen ratkaisun pyörittäminen läpi suunnittelun, alihankintaketjun ja testauksen ottaa oman aikansa, vaikka hommaan laitettaisiin minkälaiset resurssit. En tiedä miten autotehtaat tuotteitansa testaavat, mutta jos kyseessä olisi vaikkapa tuhannen tunnin kestotesti komponentille, niin siinä menee se melkein puolitoista kuukautta jo pelkkään testiajoon. Toki ongelmia on muitakin kehitysputkessa samaan aikaan ja priorisointia pitää suorittaa. Kuluttajalle tämä on valitettava tilanne, mutta kuten yllä todettu, siitä ei helpolla pääse eroon. Yksi tapa on ostaa aina mallisarjan viimeisiä vuosikertoja edustava yksilö, jolloin sen tyyppiviat on mahdollisesti ehditty jo hieroa kuntoon. :)

                                            Comment


                                              #23
                                              Eikai tuo sähköinen tehostus nyt mikään uusi juttu ole Audin puolella?
                                              Meidän -04 Caddyssä on jo sähkönen tehostin. Ainoa ketutuksen aihe oikeastaan siinä on ollut se, että en saanut vakkarin asennuksessa tehostinta adaptoitua uudella rattiboksilla, joka tarkottaa ettei ole tehostusta ollenkaan.

                                              Pieni käpy käynyt jollain softan tai komponentin toimittajalla.

                                              Comment


                                                #24
                                                Eli tämä ongelma näyttäs koskevan vain sähköisesti tehostettuja eli aivan uudempia malleja.
                                                Vanhemmissa on vielä hydraulitoiminen tehostin oli sitten Servotronic tai ei. Servotronic tuo vain ajonopeuden mukaan painetta säätelevän venttiilin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Niin ja tuo B8 korin tehostus on erilainen kuin esim. -04 Caddyssä/ golf/ A3, joten uutta se tekniikka on.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Autobildissä ja Teknikens Världissä asiaa läpikäyty, liekö kohta Hesarin juttukin tulis.. Raivostuttava homma, oma tilaus hold-tilassa edelleen, toiv tulis jo korjaus, riskiä en ota että 80ke auton kanssa joutuis kärsimään ja tappelemaan alusta lähtien..

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ohi mennen tuli paikallisessa merkkiliikkeessä kysyttyä asiaa ja kovin aralta tuntui aiheesta puhua. Kuulemma tehdään listaa ongelma autoista, jotta voidaan ilmoitella softapäivityksestä ja tuskin tulee takaisinkutsua, kun kyse ei ole osien vaihdosta.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Zachaeus Näytä viesti
                                                        Autobildissä ja Teknikens Världissä asiaa läpikäyty, liekö kohta Hesarin juttukin tulis.. Raivostuttava homma, oma tilaus hold-tilassa edelleen, toiv tulis jo korjaus, riskiä en ota että 80ke auton kanssa joutuis kärsimään ja tappelemaan alusta lähtien..
                                                        Miksipä pitää tilausta holdissa? Kyllä tehdas tuon hoitaa kuntoon softapäivityksellä. Ainahan sitä voi koittaa saada silti kauppakirjaan klausuulin jossa toimitetusta autosta löytyvä em. vika on kaupan purun mahdollistava vika.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ehdotin tuota klausuulia kyllä Laakkoselle / maahantuojalle mutta he ehdottivat että odotellaan mieluummin. Eivät varmasti hekään haluaisi joutua tilanteeseen jossa auto olisi minulla 6/13, tappelisin sen kanssa 10/13 asti jolloin viimeistään purkaisin kaupan jos korjauspäivitystä ei kunnollista olisi tullut, ja kun liukkaat tulisivat, ja tappio purusta olisi paitsi itselleni kallis niin myös myyjälle. Järkevämpi siis odotella.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            No, mulla on luovutus 5.4. Katsotaan mitä tulee...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X