Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B6 valojen suuntaus, oikea menettelytapa

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• B6 valojen suuntaus, oikea menettelytapa

Olen yrittänyt saada saada valoja suunnattua mutta en ole vielä oikein tyytyväinen lopputulokseen. Autossa on xenonupiot. Näin olen toiminut: Tarkastin että polttimot olivat kohdillaan, ajoin tasaista seinää vasten tasaisella alustalla ja aloin ruuvaamaan. En oikein onnistu saamaan pitkiä ja lyhyitä kohdilleen saman aikaisesti. Lisäksi valot loistavat hieman "ristiin". Mikä olisi oikea menettelytapa. Asteittain ulommasta ja sisemmästä säätöruuvista säätämällä? Lyhyet ensin? Mainittakoon että huollossa kysyttiin että onko autolla on kolaroitu koska umpiot olivat niin hankalat saada paikoilleen. Saattaapi olla mutta mutta ei minun aikana ja auto ollut minulla 7 vuotta eikä ongelmia ole ollut. Luulen kuitenkin että umpiot ovat paikoillaan.

Löysin tuollaisen:

Jos valot eivät ole paljon pielessä, riittää mekaanisten säätöjen ruuvaaminen. Ainakin B6:ssa valojen korkeus säädetään ohjeen mukaan kääntämällä molempia ruuveja yhtä paljon ja sivusuunta pelkästään ulommasta ruuvista.

Vaikuttaako säädöt yhtäaikaisesti pitkiin ja lyhyiin?
    Viimeksi muokannut NikkeH; 17.12.2012, 14:27.

Toinen ruuvi säätää korkeutta ja toinen sivusuuntaa. Sekä pitkät että lyhyet säätyvät samoista ruuveista. Ei pysty erikseen säätämään (paitsi purkamalla umpion). Sitä en osaa sanoa kumpi on kumpi, joku muu tietänee.

Tee näin: Etsi parkkihalli tms jossa tasainen lattia ja mahdollisimman pimeä paikka. Aja auto n. puolen metrin päähän seinästä ja laita teipillä ristit seinään, vaakasuuntainen siihen missä kuvion yläreuna kulkee ja pystysuuntainen siihen missä kuvion "polttopiste" ja se taittuu oikealle yläviistoon.

Jotenkin näin:

Sitten peruuta auto SUORAAN n. 10m päähän ja säädä kuvio niin että sivusuunta pysyy paikoillaan ja korkeus laskee 10 cm 10 m matkalla (1%).

Pitäisi näyttää about tältä:

Sitten vielä johonkin pimeälle tienpätkälle tarkastamaan homma. Yllämainitulla tavalla saa säädettyä tarkemmin kuin niillä korjaamon ja katsastusaseman laitteilla, nimim. kokeiltu on.

Comment

Omasta b6:sta täytyisi myös säätää etulyhdyt, kun näyttävät liian alas pimeällä. Mutta muistelisin, että tuossa säätötyössä tulisi olla VCDS mukana..

Comment

VCDS vain xenonien kanssa ja sielläkään ei välttämätön, aina olen xenonvalot saanut kohdalleen ja hyvin toimimaan, on vcds ollut mukana tai ei. Tietysti jos ovat aivan pielessä, niin sit vcds mukaan että saa ajettua valot perusasentoon, pikkuvirheen korjaukseen tarpeeton.

Comment

Working...
        X