Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrupalat vaihtoon!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarrupalat vaihtoon!

    Elikkä autossa oli alkanu palamaan jarrupalojen merkkivalo. Ite en oo päässy autoa vielä näkemään ku rouva sillä reissussa. Mutta vissiin paloja pitäs rueta vaihtaan. Mikä nyt olisi hyvä merkki ja miten saatavuus?

  • #2
    Hyvä merkki on ns. originaali, saatavuudessa ei liene ongelmia missään VW varaosaliikkeessä.
    Ainakin itse olen huomannut että auton jarrut yleensä toimii moitteettomasti silloin autoa uutena hankittaessa ja silloinkin lienevät originaalit paikoillaan. Jostain motonetistä saa varmaan kahdet samalla rahalla mutta kyllä eron myös käytössä huomaa.
    Originaalit taitaa maksaa eteen >130€ ja taakse 100€ kieppeillä. Noissa on se hyvä ominaisuus että toimivat yhtä nätisti kuin kuin entisetkin jos ne nyt sattuu alkuperäiset olemaan.
    Täällä nyt on jarruista enemmänkin tietoa ennestäänkin kunhan viitsii vain hakea ettei tarvitse kaikkea taas uusiksi sepittää...

    Comment


      #3
      Merkkarilta saa ainakin B6 koriin TRW:n jarrupalat audin logolla ja motonetistä ilman sitä logoa...

      Jarruista on melko paljon juttua jo täällä foorumilla, mutta tiivistäen: Hae laatu palat, henk.koht. asia sitten haetko merkkarilta vai tarvikeliikeestä. Älä missään tapauksessa hae motonetistä sitä halvinta kuraa.

      Comment


        #4
        sama juttu levyjen kanssa. Motonetin halvimmat kannattaa jättää ostamatta omien kokemusten perusteella.
        Paloissa bosch ja trw on olleet ok. caddyyn tosin hain merkkarilta eteen levyt ja palat, koska orggikset kesti siinä kuitenki 150tkm

        Comment


          #5
          Fixus myy Remsa merkkiä, joka on ihan orkkislaatuinen. Turha maksaa orkkispaloista ylimääräistä.
          Samoin aiemmin mainitut TRW ja Bosch on ihan laatukamaa.

          Comment


            #6
            Ferodolta saa myös paloja joka ei maksa muita tarvikepaloja enempää. Golffissa nyt moiset ja hyvin tarraa.

            Comment


            • #7
              Kylläpä minua nyt hävettää kun olen maksanut ylimääräistän ja turhaan, tiedä sitten sitä kokemuksen ja säästön määrää jos abaut 150tkm välein heittää uudet palat alle...
              Oi aikoja, oi inflaatiota...

              Comment


              • #8
                Perus pessimistinä en ottaisi itsestään selvyytenä että tarvikkeena ostettu TRW/yms pala on sama kuin merkkitiskiltä saatu, vaikka se olisikin sama valmistaja. Jarrupala kun lukeutuu sellaisiin tuotteisiin, missä räätälöinnin mahdollisuus kitkamateriaalissa on rajaton. Merkkitiskiltähän saa fyysisesti samaa palaa eri kitkamateriaalilla, tarvikkeena sitten on yleisesti tarjolla vain yhtä.

                Comment


                • #9
                  Perus pessimistinä en ottaisi itsestään selvyytenä että tarvikkeena ostettu TRW/yms pala on sama kuin merkkitiskiltä saatu, vaikka se olisikin sama valmistaja. Jarrupala kun lukeutuu sellaisiin tuotteisiin, missä räätälöinnin mahdollisuus kitkamateriaalissa on rajaton. Merkkitiskiltähän saa fyysisesti samaa palaa eri kitkamateriaalilla, tarvikkeena sitten on yleisesti tarjolla vain yhtä.
                  Juurikin noin, eli olisin samaa mieltä koska olen sen todennut käytännössäkin. Vaikkapa tämän nykyisen kopperoni kohdalla johon originaalit ovat "äänioptimoidut", tokihan kaikilla "kulttijarrujen valmistajilla" lienee hyllyssä tarjota samaiset optimoinnit, ellei niin merkkarilta löytyy tai voihan olla että Audin tehdas valehtelee ja myy mielikuvia. Minulle tosin asia selitettiin juurta jaksain ja myös tehtaan vaihtoehto asiaan palojen pehmeydestä johtuvaan ongelmaan, eli sisäpalan nopeampaan kulumiseen.

                  Edellisen mallin Audiin laitoin kerran tarvikepalat ja aloin heti ihmettelemään kuin samalla ilmaantui kaikenlaisia vikoja oletuksena ehjiin jarruihin, viimeinen niitti oli kun ei enää paino tahtonut riittää jarrutuksessa vaan täytyi vetää "leukaa" ratista että poljinvoima olisi riittänyt. Alkoi mennä hengenvaaralliseksi tienpäällä kun ei tahtonut mahtua autojen väliin ohituksissa, eli jarrut ei pitäneet. Muutaman tuhannen kilometriä tappelin ja sitten hain originaalipalat ja tehostukset ja pidot korjaantui välittömästi.
                  Tämä on kovin pieni otanta asiasta mutta minulle riittävä, eli lupasin "pyhälle pietarille" etten enää säästä noin marginaalisessa kohteessa henkeni kaupalla vaan käytän sellaisia jarrujen osia joita tehdas tarjoaa alkuperäisinä, ei siis tarvitse kokeilla...

                  Comment


                    #10
                    Ensimmäiset äänioptimoidut tuli 4F koppaan. Tästä johtuen paloja kuluu autosta ja kuskista riippuen välillä 30-xx tkm. Korvaavaa kovempaa palaa tuli tarjolle vasta muutamia vuosia myöhemmin.
                    Ei noissa laadukkaisiin merkkeihin lukeutuvien paloissa ole tuntunut olevan ongelmia. Äänikään ei ole tuntunut lisääntyvän, mitä olen moisilla ajanut. Oikeastaan edes siinä tehtaan kovemmassa palassa en aikoinaan mielestäni huomannut juuri eroa, vaikka tehtaan tekninentiedoite siitä varoitti.

                    Totta on, että autovalmistaja voi ottaa tiettyjä ominaisuuksia enemmän huomioon kun tilaavat palaa, mutta nykymaailman oletuksena, suurin lienee kustannussäästö. Toki 4F kopassa on tuo erikoisuus, jota ei muuhun palamalliin löydy.

                    Pende voisi kertoa minkä merkkiset palat oli kyseessä, osaavat kaikki välttää niitä. Kuulostaa nimittäin ennemmin siltä, että palat on asennettu huonosti tai eivät pääse liikkumaan kunnolla, jos poljinta saa painaa hullun lailla. En ole koskaan törmännyt niin huonoon palaan, että normaalissa liikenteessä joutuisi moisiin toimiin. Olisi ehkä aiheellista ilmoittaa myyjälle ja maahantuojalle tuon mittakaavan ongelmasta.

                    Comment


                      #11
                      Itse olen kyllä niin huonoon palaan törmännyt, että en voi sitä suositella Suomessa käytettäväksi, se oli Mov'it vakiopala, joka ei tykännyt -30C lämmöistä alkuunkaan. Asia on kyllä täysin eri kuin "normaali" vakiopala :D

                      Comment


                        #12
                        Ja aloittajalle tiedoksi. Orkkispalan hinta marmorilla n.170e, tarvikkeena aiemmin mainittuja laatumerkkejä, paikasta riippuen n.80-120e. Jos tahtoo säästää sen muutaman kympin.

                        gedu, hyvä tietää, jätän ostamatta :D

                        Comment


                        • #13
                          Niin, senkin epäilyksen voisi lisätä että merkkitiskiltäkään ei saa sitä samaa palaa mikä autoon on tehtaalla asennettu. Tämä on siitä syystä että varaosamarkkinoilla koitetaan kovasti säästää varaosanimikkeissä. Kun autoja valmistetaan voidaan helposti eri mallin autoihin laittaa eri kitkapinnalla olevia paloja, mutta varaosapuolella sitten saa vain yhtä.

                          Esimerkkinä vaikka että ihan perus premium hintaisiin eurooppalaisiin käyttöautoihin on laitettu tehtaalla eri rungolla olevia renkaita auton vasemmalle ja oikealle puolen. Tiet kun aina viettävät reunalle päin, niin sekarengastuksella saadaan auto kulkemaan paremmin suoraan. Tuollaisia Vasemman ja Oikean puolen misukoita on rengasliikkeestä tai merkkitiskiltäkään turha kysellä jälkeenpäin kun eka sarja on syöty loppuun :)

                          Comment


                          • #14
                            Aloittajalle lisätiedoksi että tehdas suosittaa "halvempaa" palaa eli tuon "äänioptimoidun" 170€ voi jättää ostamatta ja ostaa mieluummin isompikoneiselle ja jarruiselle tarkoitetut palat jotka ovat kovemmasta materiaalista ja hinta oli 130€, siis hinnat merkkiliikkeessä. Juurikaan eroa ei käytössä huomaa, ehkä ne optimoidut ottaa hieman pehmeämmin ja kuten jo mainitsin kyse on tehtaan ohjeesta korjaukseksi nopeasti kuluviin sisäpaloihin.
                            Palojen varaosanumero oli 8E0698151G ettei enää joudu selvityksiä antamaan. Siis niiden korvaavien.

                            Voisinhan minä kertoa vaikka mitä, kuitenkaan minulla ei sitä autoa ole ollut enää moneen vuoteen ja kyllä ne romuihin meni ihan kulumattomat palat. Kuten jo aiemmin totesin, kun ottaa merkkarilta ei tarvitse alkaa kokeilemaan ja varoittelemaan, niin ne susipalat muistaakseni maksoi puolet merkkaripaloista mutta kilometrihintaa niille tuli reilusti enemmän...
                            Tokihan syy kaikkeen lienee minussa eli en osaa edes jarruja laittaa saati sitten ajaa oikein, tosin ajelen kotterollani useampi päivä joten jonkunlainen tuntuma siihen lienee.

                            Comment


                              #15
                              Marttyyrilinja on hieman huvittavaa.

                              En tainnut sanoa, että vika olisi juuri sinussa, oireet vain kuulostaa mekaanikon korviin juuri siltä, mistä aiemmin kirjoitin. Toki voi huonoja paloja olla olemassa, harvoin kuitenkaan noin huonoihin törmää, itse en ole törmännyt koskaan, paitsi joskus aikoinaan Bilteman paloissa, eikä nekään noin huonot olleet. Ja Bilteman paloista en tässä aiheessa ole puhunut.

                              Aloittajalle uskallan kaikesta huolimatta suositella tunnettua tarvikemerkkiä, niitä myös itse laitan asiakkaiden autojen alle ja näin otan vastuun asiakkaan turvallisuudesta.

                              mikaj; tuosta rengasaiheesta ottaisin mieluusti lisää tietoa, vaikka privana niin ei sotketa enempää tätä aihetta. Sen olen tiennyt, että tehtaalta tulee esim. Audin alla usein AO-merkinnällä olevia renkaita, joita voi rengasmaahantuojalta tilata erikseen myöhemminkin, mutta hinta on aivan järkyttävä verrattuna ilman AO-leimaa oleviin. Onko näissä siis juuri runkokikkailua? Sen tiedän että ovat tehtaan spekseillä tilattuja, eroista en ole koskaan faktoja kuullut.

                              Comment


                              • #16
                                Esimerkkinä vaikka että ihan perus premium hintaisiin eurooppalaisiin käyttöautoihin on laitettu tehtaalla eri rungolla olevia renkaita auton vasemmalle ja oikealle puolen. Tiet kun aina viettävät reunalle päin, niin sekarengastuksella saadaan auto kulkemaan paremmin suoraan. Tuollaisia Vasemman ja Oikean puolen misukoita on rengasliikkeestä tai merkkitiskiltäkään turha kysellä jälkeenpäin kun eka sarja on syöty loppuun :)
                                Tuntumaa tuohon on tuttavapiirissäni, erään kolmekirjaimisen automerkin omistaja kyseli minultakin tietäisinkö saisiko jostain tietyntyyppisiä misukoita jollaiset hänen pirssissään oli aiemmin ollut, hän oli joutunut uusimaan rengastuksen ja auto oli sen jälkeen alkanut "vikuroimaan" luvattoman paljon.
                                Muisteleisin maahantuojankin vakuuttaneen hänelle ettei niitä renkaita saa kuin uuden auton mukana.
                                Tuosta on jo aikaa etten muista asiaa tarkemmin, liekö syynä joku tauti, en nyt muista mikä, mutta luulisin että tuota "kikkaa" varmaan käytetään vieläkin ainakin niissä piireissä jotka eivät saa suoraan kulkevaa autoa muuten rakennettua...
                                Viimeksi muokannut Pende; 3.11.2012, 21:07.

                                Comment


                                • #17
                                  Mistäköhän muualta saa alkuperäisiä jarruosia, kuin merkkiliikkeestä? Vai olisiko jokin tietty merkki vastaava tai parempi? A6 4G 2013 tarttis uutta palaa ainakin taakse.

                                  Comment


                                    #18
                                    Laadukkaita jarruosia saa autotarvikeliikkeistä, kun ostaa tunnettujen valmistajien tuotteita (esim. Bosch, TRW, Ferodo, Brembo). Minun autoissa on käytetty viime vuosien ajan TRW jarrupaloja/levyjä ja ne ovat toimineet erittäin hyvin. Orginaalit jarruosat on tietysti aina hyvä valinta mutta tahtovat olla melko suolaiset hinnoiltaan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jos välttämättä oem-osaa haluaa, niin sitten varmaan Tepolta speed autoteilestä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Mintex ja Textar ovat myös käsittääkseni oe-valmistajia. Itse valitsin viimeksi Febi/Bilsteinia katukäyttöön.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X