Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uusien kierteiden teko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Uusien kierteiden teko

    Tuli sitten pilattu kierteet kuvan mukaisesta kohdasta omasta audi tt:stä. (kuva ei ole mun autosta, jossa toi on lähempänä jarrulevyä, oma 99 kuvan TT 04 muistaakseni) Laitoin kyllä renkaat paikalle ja sain ajettua pari kilsaa himaan, mutta pultti kuuluisi olla noin 0,5cm sisemmällä, vaikkakin on erittäin tiukasti kiinni. Enempää ei uskalla ajaa ennen kuin korjattu.


    En kyl tajuu, miten ihmees nii pääs käymää, ku tein varovasti ja toiselle puolelle sain onnistuneesti vaihettua koiranluun. Pultti lähti jossain kohtaa vähä "ylemmäks", jolloin kierteet meni pilalle.
    Nyt olisi tarkoitus tehdä uudet kierteet, jos vaan löydän kierretapin 14x1,5 koossa.

    Neuvoja siitä, että uskaltaako ns. "ulkopuolelta" lähteä tekemään uusia kierteitä? Mielestäni ulommalla puolella ympärysmitta on lievästi pienempi kuin sisäpuolella, jolloin pultti kiinnittyy tiukasti (tai sitten näköharha, en saanu pyöritetty pultti ulkopuolelta, varmaan siksi ku jarrulevy vähä edessä??)...Ulkopuolelta kun tekisi nii kierteet tulisi alkuperäisen mukaan.

    Sitten, mikä ton osan oikea nimi on, jos siihen joutuu, että uuden joutuu hommaa

  • #2
    Putsaat vain jengat sopivalla tapilla, ja laitat uuden pultin. Kaveriksi vihaista lukitetta. Tietysti sillä olettamuksella että kierteiden harjat eivät ole ihan paskana.

    Comment


    • #3
      Siellä on tod.näk ollut roskia ja likaa, esim. asennussoraa, kierteessä, kun pulttia on lähdetty kääntämään kiinni. Kierrät varovasti auki. Jos meinaa jäädä jumiin, kierrä vähän matkaa takaisinpäin. Näin vahingot jäävät mahdollisimman pieniksi. Joskus se leikkaa niin pahasti, ettei saa auki kuin väellä ja voimalla. Silloin kysellään enää, pettääkö valun kierre vai katkeaako pultti.

      Yhtään jos on tuuria, matrikkelin ohjeilla saat kierteen entrattua. Huonommassa tapauksessa joudut tekemään uuden, isomman kierteen.

      Comment


      • #4
        Alkuperäinen kirjoittaja matrikkel Näytä viesti
        Putsaat vain jengat sopivalla tapilla, ja laitat uuden pultin. Kaveriksi vihaista lukitetta. Tietysti sillä olettamuksella että kierteiden harjat eivät ole ihan paskana.
        ja tarvittaessa hiukan pitempi pultti niin saa mutterin varmistukseksi jarrulevyn puolelle

        Comment


        • #5
          Neuvoja siitä, että uskaltaako ns. "ulkopuolelta" lähteä tekemään uusia kierteitä? Mielestäni ulommalla puolella ympärysmitta on lievästi pienempi kuin sisäpuolella, jolloin pultti kiinnittyy tiukasti
          Kyllä takapuolelta voi kierteen puhdistaa kierretapilla. Kierre ei ole kartiomainen vaan tasapaksu.

          Comment


          • #6
            Jos ei muuta niin recoilia tilalle.

            Comment


            • #7
              JES! :D onnistu uusien kierteiden teko. Siihe meni sit pari tuntii, ku takatukivarsi joutu ottaa edestä pois. Sen takasi laittami tuotti pään raapimista, mutta seki selvisi. Tää keston syy on se, et ekaa kertaa autoo väsäilen eli aina uuden osan irroittamine/takaisinlaitto kestää.

              Siinä kuva, kun kierteet pilalla. Huomaa, että vähä väljä...


              Siinä lopulta

              Comment


              • #8
                Läpipultti ratkaisukin ilmeisesti tuohon mahtuisi?

                Comment


                • #9
                  helposti.

                  Comment


                  • #10
                    Ei muuta kuin pultti läpi ja nylonmutteri tiukkaamaan, jotenkin näytää kuvassa niin, ettei tule kestämään?
                    No tiedä sitten?

                    Comment


                    • #11
                      Näyttäisihän tuota rakoa olevan vieläkin, vai valehteleeko kuva? Miltä näyttää toisella puolella?

                      Comment


                      • #12
                        Noi on TT:ssä ja kolmosten quatroissa ihan kuraa. Kiinni laitossa auton takaosa pitää aina olla ylhäällä kokonaan, jotta tuon kohdan saa passattua tunkeilla tasaikeksi. Sitten kielikeskellä suuta varovasti pulttia kiinni. Jos menee vähänkin vinoon, niin korkkaa kierteet. Itelle tuttu näkymä. Oli ennen isakarin vaihtoa joku jo vääntänyt pulttia kieroon ja ei se paljoo enään tarvinnut ku korkkas kierteet. Kiertee lähti vielä mukavasti matkan päällä ja takaiskari irtos paikoiltaan, tosin kyllä sillä vielä ajaan pystyi, eiku lähimmälle korjaamolle vain ja läpipultilla kiinni. Kotiin päästyä auton kaa pajalle ja korjaus helicoililla, eipä lähe kierteet enään ;) Tekemällä oppii =)

                        Comment


                        • #13
                          Ei siellä enää rakoa ole. Kuvassa näkyvä rako iskarin ja koiranluun tulee pakosta, kun iskarissa on joku ns. kiinteäprikka. Kestävyydestä sanoisin sitä, että uskoisin kestävän. Alkuuhan mulla oli suuria vaikeuksi saada pultit AUKI!! :D

                          Comment


                          • #14
                            Vanhaa palatakseni.
                            Tossa huomasin, että kyseinen "reikä" on päässy jonkun verran suurentuu alkupäästä, jolloin pultti menee suoraa yli sentin sisään ilman yhtään kierrittämistä. Tästä syystä pulttia ei saa enään kunnolla kireelle. Ei se kyllä siitä tunnu helposti tippuvan, ku oon vähän ajellu tollasena. Nyt sitten olisi hakusessa pidempi pultti ja siihen mutteri (voi vähän mieli rauhallisempana ajaa), kuten jo ehdottelitte, jos kierteiden teko ei onnistu. Kysymys kuuluukin, että mistä löytää pultin mitoiltaan 14x1,5 120-140 mm pitkä. Googlella en löytänyt yhtään ja motonetista ei muistini mukaan löydy.

                            Comment


                            • #15
                              Mene nyt johonkin pulttikauppaan, tai edes esim. k-rautaan, missä on edes nimeksi pulttejakin :)

                              Motonetin tuo osasto on melkein yhtä alkeellinen, kuin bilteman.
                              Jos ei suoraan tuota löydy, niin pidempi ja katkaisu.

                              Comment


                              • #16
                                No siis emmä viel oo ehtiny erikseen mennä mistään ettii, ku eilen illal huomasin ton :D. Ja motonetistä tuli joskus jotain pulttia katottua, niin muistan juurikin et aika alkeellinen. K-raudassakaan ei perstuntuman mukaan kovin laaja valikoima ole. Enemmänkin jotain tälläistä erikoistunutta liikettä etsisin pk-seudulta, jos joku sellaisen tuntee. Ei tuu itelle mieleen muita kuin noita suurimpia liikkeitä. motonet, biltema, fixus, k-rauta, bauhaus ja muut vastaavat yleisliikkeet.
                                Katotaan löytääkö huollosta, kun auton on "sopivasti" ohjauskulmien säädössä.

                                Comment


                                • #17
                                  Kyllä saatavuus voi olla vaikeaa, koska ei ole M14 normaali nousu ja vielä aika pitkä. Eli ruuviliikkeistä voisi saada.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jos kerran laitetaan läpipultti ja mutteri siihen niin ei silloin ole nousulla väliä pääasia että, mutteri ja pultti natsaa toisiinsa. Kun reikien halkasija on n.14mm niin ihan normi M14 pultti ja mutteri siihen vaan, ei se reikä ole kiinnostunu noususta...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Onko toi iskari ja tanko tosiaan vain tuon pultin varassa?
                                      Eiköhän sinne nyt kannata helicoili käydä laittamassa ja hakea merkkitiskiltä uusi pultti siihen.

                                      Itse etsiskelin 10.9 hienokierteistä M10 tms pulttia C4 korin takasatula kannaketta varten, mutta ei sellasta löytynut pulttiliikkeistä. Ei varastokamana ainakaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Otetaanpa itseasiassa tähän ketjuun tuo mitä käsittelin tuossa toisessa ketjussa tuskailin, kun samasta asiasta on kyse.

                                        Yritin löytää M14 x 1.5 x 100 pitusta pulttia Oulun kokoisesta kaupungista sitä löytämättä, että olisin saanut vedettyä pitemmälle, kun tosiaan loppupäässä näytti olevan vielä kierrettä jäljellä pitemmälti. Tänään sitten kokeilin, että miten uusi vakio pultti (M14 x 1.5 x 90) yleensäkin puree noille kierteille ilman noita muita hilppeitä eikä se tietenkään minun epäonneksi lähtenyt imemään sitten yhtään. Alkupäästä siis kierteet on kokonaan pois.

                                        Nyt vetaisin sitten väliaikaisratkaisuna M12:lla läpi (ei löytynyt tuosta rautiasta M14:sta vaan pelkästään M12 ja M16) ja vastaan mutterin, että nipun saa etes jotenkin kasaan ja saan ajettua jonnekin pajalle joka voisi tuohon helicoilin vetaista ja sitten tuon oikean pultin paikalleen.

                                        Osaako joku ehdottaa Oulusta jotakin puljua josta kysellä tuon kierteen tekoa? On helicoil romppeet sen verran kalliit ostaa itselle, että ehkei kuitenkaan tuota yhtä reikää varten kannata alkaa investoimaan.

                                        Alta tehtäessä tuossa vaikuttais olevan ihan hyvin tilaa poraukseen, joten ei tarvis ottaa koko pakettia pöydälle.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Pajaan en ota kantaa, mutta pultti löytyy Oulun alueella Tullin Pultista jos on löytyäkseen.

                                          Itsekkin voit tehdä, kun hommaat pitemmän pultin joka ottaa loppupään ehjille kierteille ja tarpeeksi pitkästi läpi. Mutteri vielä takapuolelle varmistukseksi.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ei ollu Tullin Pultissa, Berner Pultissa eikä TOOLS tukkurillakaan.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tein nyt niin, että kävin hakemassa 14mm x 112mm kuusiokolokannalla olevan lujan pultin ja siihen lukkomutterin. Sitten survasin 14mm poralla tuon reijän läpi ja paketti kasaan. Pitäs pysyä.

                                              Miksihän tossa ei muuten ole tollasta ratkasua vaan pultti joka yltää muutaman hassuun kierteeseen jotka on tehty valuun?

                                              Comment

                                              Working...
                                              X