Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pyöränlaakeri gallup A6/C6/4F---A4/B8

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Ei ole. Toki aina voi yrittää. Oletko auton ensimmäisen omistaja, ostanut samasta liikkeestä jossa aiot korjauttaa ja myös siellä huollattanut?

    Comment


      #92
      Alkuperäinen kirjoittaja buzz Näytä viesti
      A4 B8 Avant 2.0Tq -08/09.
      - Vasen etupyöränlaakeri 55tkm (meni takuuseen).
      - Oikea etupyörän laakeri 110tkm, eli kesti sentään tuplat vasempaan verrattuna :)
      Orkkikset vaihdettiin tilalle.
      Näyttää noissa B8:issa noita menevän ihan kiitettävästi.

      Ja tähän tarinaan jatkoa. Ulinasta päätellen on vasen etupyöränlaakeri menossa toistamiseen. Nyt mittarissa 137tkm. Prkl.

      Comment


      • #93
        takuusta...

        >Ei ole. Toki aina voi yrittää. Oletko auton ensimmäisen omistaja, ostanut
        >samasta liikkeestä jossa aiot korjauttaa ja myös siellä huollattanut?

        En ole ensimmäinen omistaja mutta vois kai tuota yrittää. Ainakin lokasuojien maalaukset meni mukisematta takuuseen viime syksynä.

        Comment


        • #94
          Pyöränlaakerit luokitellaan kuluviksi osiksi, joten 99,9% todennäköisyydellä ei mene viisi vuotta vanhassa autossa takuuseen vaikka miten itkee tiskillä.

          Comment


          • #95
            4F -09 vasen etulaakeri 244tkm. Vaihdoista ennen 130tkm ei tietoa. Oikeanpuoleinen tuntuu vielä hiljaiselta.

            Comment


              #96
              Jos vaihto osuus kahden vuoden aikaikkunan sisään, niin menee merkkarilla takuuseen.

              Comment


              • #97
                Pyöränlaakeri gallup a6/c6/4f---a4/b8b

                A4 B8 2.0 TQ Avant -11 55tkm vasen etulaakeri vaihtoon. Merkkarilla työaika-arvio 1,7.
                EDIT: Vuosimalli korjattu, käyttöönotto 5/2011. Maahantuojan/tehtaan mukaan ei tarvetta GW:lle, ilmeisesti 3v / 55tkm on normaalia kulumista... Pisteet kuitenkin Lahden Laakkoselle hyvästä palvelusta.
                Viimeksi muokannut McInen; 18.6.2014, 21:41.

                Comment


                • #98
                  A4 B6 1.8Tq Avant -04. 230tkm ja kaikki pyöränlaakerit vaihtamatta (ei ainakaan dokumentteja löytynyt).

                  Comment


                  • #99
                    Onko mitään mahdollisuutta onnistua irrottamaan laakeria navasta ilman prässiä ja panemaan uutta paikalleen? Kyseessä B7:n etulaakeri.

                    Comment


                    • Napa pakastimeen ja laakeri uuniin vaikka n. 50 astetta, niin menee melko vähällä ähinällä paikalleen. Itsellä levisi irrotusvaiheessa laakeri ja napaan jäi vain se pieni sisäkooli kiinni, sen sai melko nätisti rälläkällä pois varovasti sipistelemällä.

                      Comment


                      • Napa pakastimeen ja laakeri uuniin vaikka n. 50 astetta, niin menee melko vähällä ähinällä paikalleen. Itsellä levisi irrotusvaiheessa laakeri ja napaan jäi vain se pieni sisäkooli kiinni, sen sai melko nätisti rälläkällä pois varovasti sipistelemällä.
                        Kiitos vastauksesta! Eli laakeria liikutellaan ilmeisesti lyömällä irti ja tasaisesti naputtelemalla paikoilleen?

                        Comment


                        • Itse välttäisin laakeria pakoilleen laittaessa iskuja. Tekemällä tee se itse prässin pullotunkilla tai vastaalla nostamalla jotain kiinteetä tai painavaa vasten esim. auton peräkoukku :D

                          Comment


                          • Tekemällä tee se itse prässin pullotunkilla tai vastaalla nostamalla jotain kiinteetä tai painavaa vasten esim. auton peräkoukku :D

                            Loistava vinkki, kiitos! :)

                            Comment


                            • Kierretanko toimii myös. Isot prikat väliin ja mutterilla kiristää paketin kasaan.

                              Comment


                              • Täällä A6 -06 3.0 tdi.

                                Oikea etulaakeri meni 247000 km, jolloin vaihdoin molemmille puolille eteen pyöränlaakerit.
                                Viimeinen vuosi vähäinen määrä kevyttä ajoa.

                                Mutta mikä huomion arvoista, niin ensimmäinen kerta katsastuksessa, jossa käytettiin paineilmaravistinta oikeaan etupyörään...

                                Paineilma ravistin vaikuttaa todelliselta väärinkäytöltä laakeria kohtaan.
                                Rengas on etu ja takastopparin välissä, ja sitten vääntöä on niin paljon että, 245/40/18 rengas menee kurttuun renkaan sivusta. Samanaikaisesti auton paino on renkaan päällä.

                                Normaaliajossa vastaavaan kuormitukseen ei pääse mitenkään, koska rengas luistaa helpommin asfaltilla sekä pyörii samalla.

                                Millaisia kokemuksia muilla on, onko kestänyt paineilmaravistuksen ilman laakerin vaihtoja?

                                Audin laakeri:
                                http://ows-cdn.tecdoc.net/skf/home.j...8d59904f201873

                                Rakennekuva, mistä näkyy että vastakkaisten tukivoimien väli laakerikuuliin on n.20mm, mikä tarkoittaa järjettömiä voimia laakerikuulan pintaan.
                                http://ows-cdn.tecdoc.net/cis/docume...LePeV/382627/0

                                Jos joku löytää tietoa, paljonko kyseinen laakeri kestää yhdistettyä vääntöä ja painetta, niin kiva olisi nähdä...


                                Lisäys:
                                Linkki jää etusivulle, niin laakerin numerot:
                                VKBA 6547
                                4f0498625b

                                Lisäys 3.0tdi:
                                VKBA 6546
                                4e0498625b
                                Viimeksi muokannut knurmela; 28.8.2015, 12:49. Perustelu: linkki jää hakusivulle.. oikea laakeri nro

                                Comment


                                • Ei kyllä pitäisi olla mahdollista rikkoa ehjää laakeria noilla katsastuslaitteilla. Käytännössä alustan puslat rajoittavat tuossa laakeriin kohdistuvia voimia. Jos puslat pääsevtä tuossa testissä pohjaamaan (jolloin siis voimaa kohdistuisi laakeriin enemmän), tulisi kyllä antaa hylky väljistä alustan osista.

                                  Näissä laitteissa laakerin ennenaikainen hajoamin johtuu useimmiten virheistä asennuksessa (esim. kun pultti kiristetään renkaat ilmassa). Seuraavaksi tulee sitten melkeimpä valmistusvirhe. Itse en ainakaan usko, että tuon kokoluokan laakeriin pystyisi renkaiden ja puslien kautta kohdistamaan niin suuria voimia, että laakeri hajoaisi lyhytaikaisessa kuormituksessa. (Kokemuksella tiedän että tällainen laakeri on kestää huomattavasti enemmän iskuja kuin keskiverto alumiinivanne.)

                                  Itsekkin ennen katsoin vieroksuen sitä paineilmaravistinta, mutta nykyään tulee nimenomaan pyydettyä että katsuri tarkastaisi alustan puslat huolella ravistellen. Näissä 4F:issä kun alkaa pyöränkulmat hakemaan aika herkästi pieleen kiihdytysten/jarrutusten yhteydessä jos puslissa on edes alkavaa ongelmaa. Sinne pyöräntuentaan nimittäin tulee melko rajuja voimia esim. jarruttaessa.

                                  Comment


                                  • Tässä ketjussa juteltiin, että oikea etulaakeri on se, mikä hajoaa ensimmäisenä.
                                    Katsastuksessa paineilmaravistin on vain oikean etupyörän alla.
                                    siitä olin löytävinään yhteyttä laakerivaurion aiheuttajaksi.

                                    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=60114

                                    Mielestäni pyörään kohdistuvista voimista kaikki 100% välittyy laakerille.
                                    Kolmeen suuntaan suora voima ja kolmeen suuntaan momentti.

                                    Tilanne muuttuu vasta kun painetaan jarrua, jolloin tietty määrä voimia kohdistuu jarrusatulan kautta tolppaan. Tosin satula on liukutappien varassa.

                                    Pystyakselin ympäri pyörivää momenttia pidän vaarallisena.
                                    Normaaliajossa ei vastaavaa momenttia saa muodostumaan.
                                    Kaikki paine on yhden tai kahden laakerikuulan pinnassa, jolloin kehä voi muokkaantua, mikä voi aiheuttaa vaurion ajan mittaan.

                                    Comment


                                    • Laakeriin ei pysty kohdistumaan yhtään suurempaa voimaa, kuin ne voimat joita kohdistetaan pyörän suunnasta ja samansuuruiset vastavoimat. Vastavoimien tulee olla yhtä suuret jotta kappale ei lähde liikkeelle. Tuon testin aikana tuo pyöränlaakeri ei kovinkaan paljon muuta liiketilaansa, joten siihen kohdistuvat voimat on melko hyvin tasapainossa.

                                      Tuo 4F laakeri on keskipultilla kasaanpuristettu kaksirivilaakeri. Keskipultin kiristymomentti on melkoisen suuri, joten siitä kohdistuu laakerikehälle ja kuuliin melko kova tasainen paine. Renkaasta vääntämällä et kyllä saa kohdistettua painetta pelkästään yhteen kuulaan tai sitten on kyllä joko koolit pois muodostaan tai laakeri todella löysällä.

                                      Sanoisin, että oikean etulaakerin kovempi rasitus johtuu siitä, että ojanpuolen renkaat osuvat keskimäärin useammin monttuihin.

                                      Comment


                                      • Omastani oli 130tkm kohdalla vaihtoon mennyt tehtaan laakeri sisältä sen näköinen että olis maannut vuosia paikallaan suolavedessä, kuulien kohdalla oli ihan rokonarpista kehän metallipinta. Oma veikkaus kohdistuu huonolaatuiseen alkuperäisosaan yhdistettynä liian pieneen mitoitukseen vs akselipainot yms.

                                        Comment


                                        • "Tuo 4F laakeri on keskipultilla kasaanpuristettu kaksirivilaakeri. Keskipultin kiristymomentti on melkoisen suuri, joten siitä kohdistuu laakerikehälle ja kuuliin melko kova tasainen paine. Renkaasta vääntämällä et kyllä saa kohdistettua painetta pelkästään yhteen kuulaan tai sitten on kyllä joko koolit pois muodostaan tai laakeri todella löysällä."

                                          Tota en kyllä allekirjoita.
                                          Jokaisessa laakerissa on käyntivälys, muuten se leikkaa heti kiinni.
                                          Kuulat ovat lepotilassa paineettomat.
                                          Keskipultin kiristys vain varmistaa että laakereiden keskiosat pysyvät luotettavasti yhdessä.
                                          Taitaa olla venyvä pultti, joka toimii "jousena" kun se kiristetään momenttiin?
                                          Sopiva käyntivälys on mitoitettu jo tehtaalla.

                                          Asiaa voi verrata perinteisen kartiorullalaakerin kiristämiseen.
                                          Ensin avaimella kevyesti löysät pois, sitten avaus, sormilla uudelleen kiinni, siitä pikkaisen auki että saa sokan reikään. Jolloin jää sopiva käyntivälys.

                                          Comment


                                          • Korjataan ajatusta sen verran, että tosiaan se pullti kiristää ne sisäkoolit yhteen ja sinne tosiaankin jää käyntivälys. Jokin ajatuskatkos tuli tuota edellistä kirjoittaessa.

                                            kuitenkin tuosta toisesta ajatuksesta pidän edelleen kiinni, että ehjässä laakerissa kehälle tuotu kuorma käytännössä aina leviää useammalla kuulalle. Olen myös edelleen sitä mieltä, että renkaan välitylksellä ei pystytä kohdistamaan pyöränlaakerin niin suurta voimaa, että hetkellinen kuormitus rikkoisi laakerin. Pitkä toistuva kuormitus varmasti alkaakin tekemään ongelmia laakerissa, mutta ~15 iskua kerran vuodessa ei normaalilla auton käyttöiällä kyllä hajoita laakeria.

                                            Antti vielä tuossa välissä lisäsi yhden olellisen seikan, jonka voin kyllä vahvistaa ainakin omien laakerinvaihtojen osalta. Jokaisessa irroittamassani laakerissa on ollut kosteutta sisällä. Varsinaista ruostetta minulla ei ole juurikaan ollut (autot ovat olleet aktiivisessa ajossa).

                                            Comment


                                              Kaikki minulta vaihdetut laakerit (noin muovikassillinen/400 tkm) ovat olleet ruosteessa/märkiä. Laakeriin ui jostain jatkuvasti vettä sisään. En tiedä johtuuko se jostain lämpimän laakerin jäähtymisestä johtuvasta alipaineesta/imusta vai mistä. Laakerissa nyt kuitenkin on normaalit stefat, että en tiedä mikä näitä vaivaa. Mutta kyseessä on kuitenkin selvästi tyyppivika eikä yksittäinen sattuma.

                                              Comment


                                              • Olen jo aiemminkin laittanut tämän että mitä minäkin olen kuullut näitten kanssa enemmän touhunneilta niin tuota veden pääsyä laakeriin on tosiaankin pidetty syynä näihin ennenaikaisiin laakerivaurioihin.

                                                Comment


                                                • 31.8 kysyin skf:ltä laakerin suurimpia sallittuja voimia ja momentteja.
                                                  2.9 uudelleen, jolloin luvattiin vastata mahdollisimman pian.
                                                  Vielä ei ole tullut vastausta. (ilmeisesti saa odottaa vähän pidempään)

                                                  Jos ajatellaan että pyörää väännetään tolpan ympäri 1000Nm momentilla.
                                                  (Todellinen vääntö muutamaa kertaluokkaa isompi, koska 100kg metrin varrella ei saa renkaan rakennetta joustamaan.)
                                                  Laakerin tukipisteiden väli akselilla on n. 20mm.
                                                  Jolloin vastakkaisiksi tukivoimiksi 1000Nm momentilla tulee 100000N.
                                                  (Mikä vastaa 10000kg painoa alaspäin, laakerin puolikkaan päälle.)

                                                  Yksi isku riittää laakerinvaurion alkamiseen. Pieni painautuma laakerin kehällä, jolloin vaurioprosessi pääsee käyntiin.

                                                  Comment


                                                  • Väliaikatietoja laakereiden kantavuuksista.
                                                    Viesti on mennyt eteenpäin ja ravistinvalmistajan lausunnon pitäisi olla vielä tulossa.

                                                    4.4 Load carrying capacities
                                                    Dynamic (C) and static (Co) load carrying capacities

                                                    Designation d(mm) Nb holes/studs xPCD C (kN) Co (kN)
                                                    VKBA 6546 45/47 4x114 66,3 63,0
                                                    VKBA 6547 43/45 4x107 55,3 52,0


                                                    Nopealla laskutoimituksella laakeri VKBA6546 kestää ainoastaan 315Nm vääntöä tolpan ympäri.

                                                    Sisemmässä ja ulommassa laakerikehässä on vastakkaiset voimat. Yhden laakerikehän kantavuus 31,5kN
                                                    Laakerikehien väli n. 20mm. Vääntövarren pituus 10mm.
                                                    > sallittu vääntömomentti 315Nm (huomioimatta mitään muita voimia ja auton painoa)

                                                    Yhdistelmäkuormituksen kesto varmasti jotain ihan muuta.

                                                    Comment


                                                    • Laakerikuormat C ja Co eivät ole suoraan mitä laakeri kestää vaurioitumatta, vaan ne kuvaavat kuormaa, jolla laakerin kestoikä on 1 000 000 kierrosta. Kuorman kasvaessa kestoikä laskee, ja sen voi arvioida kaavalla (Kuorma / sallittu kuorma)^3.3. Kuorma ilmoitetaan laakerityypin mukaan, eli radiaalilaakerille säteen suunnassa ja aksiaalilaakerille akselin suunnassa.

                                                      Mikäli siis kuorma ylittää dynaamisen arvon C tai staattisen Co, ei se tarkoita sitä, että laakeri automaattisesti on vainaa vaan sen kestoikä lyhenee.

                                                      Comment


                                                      • Laakeri päätti antautua äänekkääksi, sopivasti näin jouluaattona. 271tkm on mittarissa ja ainakaan huoltohistorian mukaan (suomiauto) niitä ei ole aiemmin vaihdettu. Onni kuitenkin potkaisi ja saan auton laittoon heti maanantaina aamulla, mutta laakeri täytyy hankkia itse tähän kiireeseen. Voisiko joku varmistaa onko oikea laakeri minulle tuo SKF VKBA6546, auto on siis -05 C6 3.0tdiq, BMK koneella, autossa on myös ilmajousitus mikäli se muuttaa tilannetta? Ja mikäli olen oikein ymmärtänyt niin samainen laakeri käy joka pyörään? Pääsisin maanantaina aamulla kaupan kautta pajalle ja saisin oikean laakerin kerrasta matkaan...

                                                        Edittinä, VIN-numero on WAUZZZ4F86N021803.
                                                        Viimeksi muokannut ilkkapoika; 24.12.2015, 23:09. Perustelu: Lisätty VIN

                                                        Comment


                                                          A4 B8 alkuperänen etupyörän laakeri kesti 116 tkm...

                                                          Comment


                                                          • Tuossa muutama viikko sitten vaihdettiin vasemmanpuoleinen. Saas nähdä, milloin oikelta menee seuraava - edellinen vaihdettiin alle pari vuotta sitten

                                                            Comment


                                                            • A6 3.0 tdiq -05 laakerit vaihdettu kertaalleen 200tkm paikkeilla, nyt ajettu 280tkm ja vielä ovat kestäneet... *kop kop* Onko merkeillä laadun suhteen ollut suurta eroa vai ovatko kaikki ns massakamaa samasta tehtaasta?

                                                              EDIT: Noniin, niimpä pääsi käymään että vasemman etupyörän laakeri sanoi itsensä irti, tai alkoi olemaan lähellä.. Eli vaihtoon yksi lisää.
                                                              Viimeksi muokannut Latte; 29.7.2017, 21:07.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X