Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 linssivaloumpiot

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • C4 linssivaloumpiot

    Eli pohdiskelen vaihtoehtoja linssivaloumpioiden uusimiselle ja seuraavat ovat tulleet eteen.
    -Saksasta 295euroa kappale (tämä ebayssa ilmoitteleva henkilö)
    -käytetyt suomesta (heikko tarjonta)
    -Uudet suomesta = kalliit

    Nyt on mieleen herännyt kombinaatio, jossa näistä A6 linssivaloumpioista tehtäisiin sataseen linssivaloumpiot. Kyseessä on hieman erilaiset umpiot, mutta onko kellään kokemusta tästä muutoksesta? Eli vaihtoon menisi ainaki umpion lasi, muuta mitä muuta? onko ylipäätänsäkään kannattavaa/järkevää?

    Hinnathan noille uudemmille linssivaloille on tietääkseni huomattavasti halvemmat.

  • #2
    Tuo linssihän on täysin oma itsenäinen yksikkönsä... voisiko käydä A6:n vastaava jopa suoraan vanhan tilalle.

    E:onneksi olen itse vielä säästynyt tuolta valo jumpalta. Normaalit halogeenit vain katsastuksessa kiinni joten ei sulamis ongelmia. :)

    Comment


    • #3
      umpiot

      A6 umpio käy suoraan paikalleen,vaihtaa vain lasi S4 umpiosta, sopii A6 koteloon.

      Umpio on täysin sama A6 ja S4,lasi on vain "viistetty" A6 mallissa.

      Comment


      • #4
        Mikähän on osanumero tuolle S4:n lasille, kun tulossa on ihan saletisti A6:n "viistetty" lasi. Rovaniemen merkkiliikkeen ETKA ei tunne mun autoa.

        Comment


        • #5
          Kerro rovaniemen merkkiliikkeessä että ottavat peukalon pois sieltä ja että autosi on Audi 100 quattro niin rupeaa tapahtumaan.

          Comment


          • #6
            Porkkiksen muotoilu kohdallaan.

            > Mikähän on osanumero tuolle S4:n lasille

            Vasen 4A0 941 115 B, oikea 4A0 941 116 B (en ota vastuuta oikeellisuudesta).

            Äsken juuri A6:n laseja kääntelin käsissäni, ja kyllähän niistä viistemodifioinnin pystyi hahmottamaan.

            Homman nimi oli siis linssien ja heijastimien puhdistus. Nyt valot jopa valaisee jotain ja valo on valkoista. Linssit ovat kirkkaat sameiden sijasta.

            Samalla sai taas ihmetellä saksalaisinsinöörin taitoa suunnitella sähkömekaanisia komponentteja. Kaikenlaiset muovikorvakkeet ja muut rakenteet on kyllä välillä ihan taidokkaasti tehty, mutta eivät tahdo kestää kuin alkuperäisen kokoonpanon. Muttereita oli asennettu niin, että normaaleilla kiinto- tai hylsyavaimilla niistä ei saanut otetta.

            Se ei kyllä ole hyväksyttävää, että 1996 käyttöönotetussa laitteessa kaukovalon heijastimista rapisee heijastuspinta irti kuumentumisen vuoksi. Heijastimet siis käytössä vain kaukovaloilla ja polttimot vakiotehoiset. Lisäksi samoissa heijastimissa olevat parkkivalot olivat polttaneet kantansa, joiden palojäljet olivat myös heijastinpinnoissa.

            Toisessa oransseissa etuvilkkupolttimoista oli vain nimeksi väriainesta jäljellä. Ilmankos olikin vähän hailakan värinen.

            Comment


            • #7
              Kiitoksia. Pitää kertoa Porkkiksen terveiset. Tosin itseänikin vähän jännittää, että mistä sieltä? Ja että quattrossa ei taida olla AAN konetta, niin että sekin varmaan sekoittaa niiden herrojen hakua, vai olenko väärässä? Oliko muuten vaikea homma irroittaa ne linssit (lähivalo ja sumari) vai hoituuko puhdistus paikallaan?

              Comment


              • #8
                Kyllä se AAN on juuri a10q:ssa. Ja se peukku on kyllä juur siellä.

                Comment


                • #9
                  > Oliko muuten vaikea homma irroittaa ne linssit (lähivalo ja sumari) vai hoituuko puhdistus paikallaan?

                  http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=13008

                  Kyllä siinä puhdetta ja esteitä piisaa jonnin verran. Sumuvalojen linssin sisäpintaan en päässyt käsiksi, ja se taitaa näkyä myös lopputuloksessa.

                  Comment


                  • #10
                    Peukalo otettu päivänvaloon ja lasi vaihdettu. Samalla puhdistin lähivalojen linssin molemmilta puolilta, purkamatta umpioita sen enempää. Oli helppo homma kun ainakin ässässä on väli heijastinpinnan ja linssin välissä. Linssin päälle mahtui pujottamaan pumpulityynyn, jossa lasinpesuainetta ja hankaamaan linssin puhtaaksi. Aikaa meni 10min per puoli. Tulos on todella näkyvä. Kiitoksia neuvoista.

                    Comment


                    • #11
                      Nostellaan vanhaa ketjua. Ymmärsinkö oikein, että C4 A6:sen linssiumpiot ovat samat kuin UrS4:ssa? Ja että umpiot, lasit ja kotelot voi vaihdella keskenään ristin rastin?

                      Comment


                      • #12
                        Ei oo. 1991-1994 100/S4 ja 1995-1997 A6/S6 umpiot ovat keskenään eri malliset.

                        Comment


                        • #13
                          Ok, tiedän et lasien sisäreunat ovat viistommat A6 mallissa, mutta siis mietin et sopiiko 100/S4/A6/S6 osat toisiinsa ns. heittämällä? Ja onko C4 A6:sen valot samat mitkä ovat C4 S6:ssa? Tarkoitus tehä hybridit mun UrS4:seen johon siis tulee S6:sen lokarit ja konepelli. A6:sen valoja vaan onnistuis löytämään helpommin kuin S6:sen. Muutenhan tilaisin pelkät hellan A6 lasit mun urssin umpioihin mut tarvin myös ne kumitiivisteet ympärille jotka jo maksaa käytettyjen umpioiden verran erikseen ostettuna.
                          Viimeksi muokannut Thuppu; 28.3.2016, 11:33.

                          Comment


                          • #14
                            Vanha tarina, kuvat ei taida pelata?

                            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ghlight=Umpiot

                            Comment


                            • #15
                              Etka ei ainakaan erittele esmes 1996 vuoden auton kohdalla mitenkään ässää omakseen ja minusta ne ovat samat kuin A6 umpiot. Kiinnikkeet varmaan sopii mutta johdotukset on mahdollisesti erilaiset. En muista koskaan itse käpälöineeni S4 projektoriumpioita mutta uudemmat on sillä pyöreällä liittimellä. Sitten tietysti vielä onko sumuvalot umpioissa vai erikseen puskurissa eli onko dual tai triple headlight.

                              Comment


                              • #16
                                No pelaahan ne kuvat. :) Muistelin et joku tämmönen säie oli.

                                Eli tosiaan voisin yhdistää A6:sen lasit mun UrS4:sen umpiokoteloihin. Mieli tekis kyllä ostaa ihan uudet lasit niin olis freeshin näköinen, mutta tosiaan noi tiivisteet/kumikehykset maksaa jo Tepolla 37e/kpl + rahdit päälle, joka on kalliimpaa kuin itse lasit.

                                https://spareto.fi/tuotteet/9es-145-...1-lasi-ajovalo
                                https://spareto.fi/tuotteet/9es-145-...1-lasi-ajovalo

                                Ei kellään oo sattumoisin jääny A6 umpioista noita kumitiivisteitä ylimääräiseksi?

                                Juu ja syy miks haluan säilyttää Urssin umpiot on et niissä on ne sumaritkin = tyylikäämmän näköiset.

                                Comment


                                • #17
                                  Kyllä A6:senkin umpioissa on sumarit siellä umpiossa. Ainakin mulla on tuossa omassa A6:ssa tosiaan sumarit siellä umpiossa, jos nyt oikein ymmärsin mitä ajoit takaa :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Saakos xenon hyväksyttyjen laseja myös?
                                    Vaihdan lasit jos saan xenonit leimattua näillä vaihtolaseilla :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      On niitä. En muista ulkoa mutta huomenna voin käydä pihalta katsomassa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Sami, noita näyttäis olevan kahdenlaisia, toisissa ei oo sitä sumariosaa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Sekä c4 100 että a6 umpioissa on samankaltainen politiikka käsittäkseni, eli on linssillistä ja ilman linssiä. Jälkimmäisessä ei vissiin ole sumariakaan? Mutta linssivaloa on muissakin kuin ässissä, esim. omassa 2.5tdi quattrossa oli linssiumpiot. Taisin ostaa siihen jostain satasella tarvikeumpiot erittäin kuluneiden orkkisten tilalle että jos semmosiin tyytyy niin ei ihan kovin kallis rasti. Mitään isompaa vikaa niissä tarvikeumpioissa ei ollut, paitsi lyhyiden suuntaus vs. pitkät oli liian alhaalla. Eli linssiä olisi pitänyt säätää umpion sisältä että olisi saanut tyydyttävästi valot näyttämään.

                                          Comment


                                          • #22
                                            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&postcount=181

                                            Tuolla turinaa urssin orkkis-xenoneista ja tarvittavasta merkinnästä umpion lasissa. Osanumerot S6 oem xenonien laseille 4A0941115L ja 4A0941116L. Eri asia sitten miten yleisiä ovat käytettynä, plussan vakiovarustukseen kuului kaasupurkausvalot mutta muihin C4 sarjan autoihin on mahtanut maksaa aika paljon. Audi Tradition huutelee 114€ kappale uusista.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mulla on toisesta A6:sen linssiumpiosta pudonnut sivusäädön hammasratas pois. Ebaytä selatessani huomasin, että miltei kaikista "ehjistä" käytetyistä se puuttuu. Uuden hommaaminen vain tuon takia tuntuu tyyriiltä.

                                              Onkos kukaan korjannut moista, miten? Voisiko siihen akselinpätkään esim. onnistuneesti liimata sormiruuvin/nupin tms.?

                                              Tai voiko sivusäätöä säätää esim. pihdeillä tms. niin, että se pysyy paikallaan vai vaatiiko se tuon rattaan ja säätöruuvin?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kyllä noista käytetyistä tahtoo aina puuttua tuo ratas. Itse tein yhteen Urssiin useammistä yksilöistä yhden täydellisen parin, mutta esim. tuossa Sedanissa on vain toisella puolella ratas paikoillaan ja sekin akselistaan niin väljä ettei säätö sen avulla onnistu.

                                                Jos umpiossa on vielä tuo ohjaustapi paikoillaan eikä irti (kuten yleensä on) niin säätö onnistuu oikein hyvin siitä akselista esim. pihdeillä vääntämällä. Pysyy hyvin säätö myös paikoillaan eli ei vaella. Tuon takia on tosiaan aika turha alkaa metsästämään parempia umpioita. Tuota kun ei oikein koskaan tarvitse säätää (kun se on kerran laitettu kohdalleen).

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mitä tarkoitat "ohjaustapilla"? En tiedä onko paikallaan, katsuri sanoi, että sojottaa hieman vinoon mutta eilen illalla, kun oikein kyttäsin asiaa niin sehän sojottaa keskelle vastaantulijan kaistaa... ;)

                                                  Mulla se akseli on näköjään tuon verran tuolla sisällä, joten paikallaan ei taida päästä pihdeillä kiinni. Täytyy ehkä ottaa umpio irti ja vääntää tuolta sivulta käsin?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tuo on mennyt poikki. Normaalisti tuo on noin 1cm ulkona.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Joo, kuvista vähän kattelin, että monista käytetyistä uupuu vain hammasratas ja tuo akseli tulee selvästi reiän ulkopuolelle.

                                                      No, löysin ehjän käytetyn umpion, jossa säädöt pelaa ja hinta ok (30% halvimmasta uudesta, jonka löysin). Pistin tilaukseen. Täytyy sitten tutkia saisiko tosta vanhasta jollain virityksellä toimivan varaosan. Samassa jumpassa tullee myös harjoiteltua linssien jne putsaus.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Hemmetin varovasti sitten heijastimien kanssa. Ne saa tosi herkästi mataksi.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Linssi irti ja erikseen Fairyllä käsitiski. Ei tarvi harjaa. Niihin heijastimiin ei parane koskea.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tosin jos ne on hilseilleet niin pelkkä huuhtelu riittää irrottamaan loputkin hileet umpioista.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X