Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ratti meni vinoon!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ratti meni vinoon!

    <--- Tuossa Audissani meni ratti vinoon yllättäen. Ajoin töistä kotiin hieman vauhdikkaammin eräällä mutkaisella asfalttipätkällä (en kuitenkaan ihan renkaat ulvoen, vaan suht vauhdikasta mutka-ajoa) ja kun seuraavan kerran lähdin kotoa ajamaan niin ratti oli hieman vinossa. Aiemmin ratti ollut täysin suorassa joten sen on täytynyt jossain välissä mennä vinksalleen, mutta miksi?

  • #2
    Ainakin tuonikäisessä coupessa alemmat kolmiotukivarret tjsp. jotka pääsevät herkästi liikkumaan edestakaisin. Eipä siellä paljoa tarvitse tapahtua, niin heti näkyy ratissa.

    Comment


    • #3
      Eihän jäänyt käsijarru vähän päälle toiselta puolelta? Saattaa aiheuttaa juuri ko. oireita kun laahaa.

      Comment


      • #4
        Ei ainakaan vaikuttanut (kuulostanut) että olisi jäänyt päälle. Tosin on kyllä silloin tällöin takajarrut jumitelleet. Pitää vielä varmistaa kun lähden töistä.

        Comment


        • #5
          Viittaisi siihen että tukivarsi tai joku nivel antanut vähän periksi. Ehkä mennyt ohjauskulmat.

          Comment


          • #6
            Tukivarren sisäpuolen puslat voi olla myös väljät. Samaa vikaa voi aiheuttaa iskarin yläpään kiinnitys. Se tosin myös yleensä kolisee vaihtohetken ollessa kohdalla.

            Tuo käsijarru kannattaa tutkia ensin (on NIIIIN tyyppivika näissä b3-4 malleissa), katso onko jommallakummalla puolella se vipu jäänyt puolitiehen. Se nimittäin sopivasti jarruttaessa saa ratin vinoon vaikka alusta olisikin terve.
            Käännä vaikka käsin niitä vipuja auki.

            Comment


            • #7
              Kyllä se näyttäisi siltä että on ohjauskulmat persiillään. Vedättää oikealle ja huomaa ihan silmämääräisestikkin että toinen rengas on eri kulmassa kuin toinen. Eli harittaa oikealle.
              Ihmetyttää vain miten noin yhtäkkiä ovat menneet? En kyllä omasta mielestäni ole mihinkään isompaan töyssyynkään ajanut. Ja puslat ovat uudet.

              Mutta täytynee viedä tarkistuttamaan ohjauskulmat.

              Comment


              • #8
                Onko kasikympissä irralliset alapallonivelet? Siis ei sellaiset 100:n tyyliset "yhtä puuta" -malliset... Olisko alapallonivelen kiinnitys alatukivarteen antanut periski, eli pultit olleet liian löysällä? Helppo oikoa. Pultit löysälle, nivel säätöönsä ja taas paikat kireelle. Näin on kerran käynyt minulle -84 Passatin kanssa = aikalaisensa 80 Audi.

                Comment


                • #9
                  Kyllähän siinä pallot on kolmella pultilla kiinni ja cambersäätö juurikin niissä.

                  Comment


                  • #10
                    No niin nyt on ratti taas suorassa. Homma hoitui kulmien säädöllä. Huh kun helpotti ettei ollut mitään sen kummempaa.

                    Comment


                    • #11
                      Mistäs vika löytyi, jos löytyi?

                      Comment


                      • #12
                        Ei löytynyt mitään sen kummempaa kuin että aurauskulmat olivat hieman vinksallaan. Missään ei näkynyt mitään mikä viittaisi isompaan vahinkoon. Kumma juttu että noin yht´äkkiä ne aiheuttivat ratin vinoon menemisen. Mutta pääasia että nyt on taas mukava ajella ja ohjaus kohdallaan.

                        Comment

                        Working...
                        X