Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B6 -04 Xenon valot temppuilee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 B6 -04 Xenon valot temppuilee

    Terve

    Ostin tossa Audi A4 Avantin vuosimallia -04. Jossa nyt heti ilmeni tämänlaista vikaa, eli xenonvalot ei pala kunnolla ovat näköjään parkkitilassa kokoajan, koska vaikka laitan ajovalot päälle niin parkkivalomerkki palaa mittaristossa edelleen, eikä xenonit syty kunnolla. Tämän lisäksi ajotietokone herjaa vielä valojen automaattisesta korkeudensäädöstä, että se ei toimisi. Pitkät toimivat kunnolla. Onko kokemusta samanlaisesta kellään?? Kiitos.

  • #2
    Onko siinä siis päivä ajovalot päällä vai pelkkä parkki? välähtääkö ksenoni ensin kirkkaasti, sammuu ja alkaa hiljalleen kirkastua?

    Comment


      #3
      Määritteletkö hieman tarkemmin mitä tuo "ei pala kunnolla" tarkoittaa? Xenonit tuppaavat joko palamaan tai sitten eivät, mitään ns. parkkitilaa ei ole. Mittaristossa ei ole erillistä parkkivalo-merkkivaloa.

      B6:een ei ole tehtaalta ollut ns. päiväajovaloja - ja jos olisi, niin silloin se olisi parkkivalon paikalla kuten B7:ssa ja xenon täysin pimeänä.

      Comment


      • #4
        Xenonit siis palavat kyllä, mutta eivät täysillä. Niillä ei nää ajaa laisinkaan niin heikot ovat. Ja tosiaan se valittaa sitä ajovalojen korkeudensäätöä.

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viesti
          Määritteletkö hieman tarkemmin mitä tuo "ei pala kunnolla" tarkoittaa? Xenonit tuppaavat joko palamaan tai sitten eivät, mitään ns. parkkitilaa ei ole. Mittaristossa ei ole erillistä parkkivalo-merkkivaloa.

          B6:een ei ole tehtaalta ollut ns. päiväajovaloja - ja jos olisi, niin silloin se olisi parkkivalon paikalla kuten B7:ssa ja xenon täysin pimeänä.
          Niin siis ajovalot päällä ja xenonit syttyvät, mutta ovat täysin tarpeettomat ja heikot. Eivät näytä metriäkään eteenpäin.

          Comment


          • #6
            Ja pitkällä valolla valo kirkastuu ksenonissa normaaliksi pystyy ajamaan, jos oikein ymmärsin?

            Comment


              #7
              Onko autossa 1) lähivaloxenonit erillisellä H7-kaukovalolla ("xenon") vai 2) bi-xenonit ("xenon plus")?

              Mikäli 1): Kaukovalolla ei ole mitään yhteyttä xenoniin (kaukovalon päällekytkentä ei vaikuta xenoniin mitenkään), eikä kaukovalon kytkennän pitäisi voida vaikuttaa xenonin kirkkauteen. Tässä tapauksessa veikkaan ensisijaisesti että joko ovat polttimot aivan totaalisen lopussa tai/ja heijastinpinnat/linssit tummuneet.

              Mikäli 2): Edellisten lisäksi vika voi olla bi-xenon-yksikössä, ts. varjostin toimii miten sattuu.

              Automaattisen korkeudensäädön vika voisi periaatteessa vaikuttaa siihen etteivät valot näytä mihinkään (mikä vikakoodi?) - tai sitten ei. Jos säätö on jäänyt jumiin täysin alas, niin toki ei sitten paljon eteenkään nähdä, mutta säätövaran ei pitäisi niin alas riittää kyllä. Omassa joskus kiukuttelee etuakselin anturi, mutta ainoa havaittava ero on ollut varoitusvalo mittaristossa.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja wille84 Näytä viesti
                Ja pitkällä valolla valo kirkastuu ksenonissa normaaliksi pystyy ajamaan, jos oikein ymmärsin?
                Pitkät, kun laittaa päälle niin tosiaan näyttäisi siltä, että xenonitkin kirkastuisivet, mutta ajele nyt sitten pitkillä kokoajan.

                Comment


                • #9
                  Mikäli nuot bi ksenonit, uskoisin että valot jumineet (tai jotain) ala asentoon ja siitä johtuen valotehoa lyhyelle ei ole ja kun läppä aukeaa pitkällä valolla näkee. seinää vastenhan tuon valojen suuntauksen voi katsoa noin suurin piirtein ellei satu olemaan tuota suuntakseen tarkoitettua matolaatikkoa..

                  Vikakoodilla selviäis johtuuko vika juurikin tuosta akselissa olevasta anturista. ja tai löytyyhän ne sieltä alta akselistoista, jos sinne innostuu ryömimään.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viesti
                    Onko autossa 1) lähivaloxenonit erillisellä H7-kaukovalolla ("xenon") vai 2) bi-xenonit ("xenon plus")?

                    Mikäli 1): Kaukovalolla ei ole mitään yhteyttä xenoniin (kaukovalon päällekytkentä ei vaikuta xenoniin mitenkään), eikä kaukovalon kytkennän pitäisi voida vaikuttaa xenonin kirkkauteen. Tässä tapauksessa veikkaan ensisijaisesti että joko ovat polttimot aivan totaalisen lopussa tai/ja heijastinpinnat/linssit tummuneet.

                    Mikäli 2): Edellisten lisäksi vika voi olla bi-xenon-yksikössä, ts. varjostin toimii miten sattuu.

                    Automaattisen korkeudensäädön vika voisi periaatteessa vaikuttaa siihen etteivät valot näytä mihinkään (mikä vikakoodi?) - tai sitten ei. Jos säätö on jäänyt jumiin täysin alas, niin toki ei sitten paljon eteenkään nähdä, mutta säätövaran ei pitäisi niin alas riittää kyllä. Omassa joskus kiukuttelee etuakselin anturi, mutta ainoa havaittava ero on ollut varoitusvalo mittaristossa.
                    Kaukovalot ovat ihan normi halogeenit, eli eivät ole Bi-Xenonit. Tosiaan molemmat xenonit palavat erisävyillä ja toinen värisee hieman jopa. Pitää tuo automaattinen korkeudensäätö vika lukea. Mutta ihmetyttää edelleen nuo xenonien tehot, joko polttimot menneet tai jotain??

                    Alkuperäinen kirjoittaja wille84 Näytä viesti
                    Mikäli nuot bi ksenonit, uskoisin että valot jumineet (tai jotain) ala asentoon ja siitä johtuen valotehoa lyhyelle ei ole ja kun läppä aukeaa pitkällä valolla näkee. seinää vastenhan tuon valojen suuntauksen voi katsoa noin suurin piirtein ellei satu olemaan tuota suuntakseen tarkoitettua matolaatikkoa..

                    Vikakoodilla selviäis johtuuko vika juurikin tuosta akselissa olevasta anturista. ja tai löytyyhän ne sieltä alta akselistoista, jos sinne innostuu ryömimään.
                    Ei ole Bi.Xenonit. Valot näyttäisivät olevan ihan hyvässä tasossa seinää vasten, mutta tehoa ei vaan ole ja tosiaan polttimot palavat erisävyillä ja toinen valo värisee. Oisko sitten polttimot menneet?? Vika koodit pitää lukea mahd.pian.

                    Niin ja tosiaan mittaristossa palaa vihreä parkkivalo merkkivalo kokoajan ajovalojenki ollessa päällä.
                    Viimeksi muokannut 8866; 5.4.2012, 20:31. Perustelu: Yhdistin.

                    Comment


                    • #11
                      Pitkät on molemmissa tapauksissa toteutettu halogeeneilla. Xenon+:ssa tosiaan lisäksi xenoneista suunnataan valoa kauemmaksi nostamalla varjostin.

                      Mutta kun polttimotkin eriväriset, niin vaihtoon vaan.

                      Comment


                      • #12
                        Toi on aika tyypillistä, polttimot menossa. Omassa on värissy jo hetken, mut ei oo jaksanu vaihtaa kun vielä jotenkin toimivat ;) Osramit Suomes tarvikkeena jotain 80 ekee kpl.

                        Vihreä valo on lähi/parkkivalojen merkkivalo, eli kuuluukin palaa.

                        Korkeuden automaattinensäätö B6 etuakseli vasen puoli; omassa etuakselin korkeudentunnistimen liitintä ennen (eli se joka tulee korin puolelta liittimelle) oli taittunut melkein 90 asetetta, aiheuttaen murtuman johtoon, josta ajan myötä oli päässyt kosteutta johdon sisälle. Tämän takia kohta oli kovettunut ja johdot hapettuneet. Hapettuma aiheutti taasen huonon kontaktin ja sytytti korkeudensäädön viasta imloittavan merkkivalon. -> Ei muuta kuin johtoo pois välistä ja uutta johtoa hieman pitempi pätkä tilalle ja taas toimii.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja Calle Näytä viesti
                          Toi on aika tyypillistä, polttimot menossa. Omassa on värissy jo hetken, mut ei oo jaksanu vaihtaa kun vielä jotenkin toimivat ;) Osramit Suomes tarvikkeena jotain 80 ekee kpl.

                          Vihreä valo on lähi/parkkivalojen merkkivalo, eli kuuluukin palaa.

                          Korkeuden automaattinensäätö B6 etuakseli vasen puoli; omassa etuakselin korkeudentunnistimen liitintä ennen (eli se joka tulee korin puolelta liittimelle) oli taittunut melkein 90 asetetta, aiheuttaen murtuman johtoon, josta ajan myötä oli päässyt kosteutta johdon sisälle. Tämän takia kohta oli kovettunut ja johdot hapettuneet. Hapettuma aiheutti taasen huonon kontaktin ja sytytti korkeudensäädön viasta imloittavan merkkivalon. -> Ei muuta kuin johtoo pois välistä ja uutta johtoa hieman pitempi pätkä tilalle ja taas toimii.

                          No niin nyt on xenonpolttimot vaihdettu, mutta silti sama ongelma, eli xenonit ei pala/syty kunnolla. Värinä loppui ja vanhat polttimot olivat kyllä vaihto kunnossa. Olisiko ballastit rikki, vai mikä neuvoksi?? Kiitos.

                          Comment


                          • #14
                            Ajattelin kysyä tähän samaan, että mikä voisi olla vialla kun asensin samanlaiseen B6:seen jälkiasennusxenonit (lyhyet ja pitkät). Kaikki muuten toimii loistavasti mutta pitkät eivät pysy päällä. Valot palavat kirkkaasti eikä auto valita rikkinäisistä polttimoista.

                            0 ja 1 -asennossa olen kokeillut pitkiä mutta palavat vain sen aikaa kun vedän vipua itseenipäin?


                            UPDATE: Tässä tuli nyt ajeltua vähän enemmän ja selvisi että ajovaloissakin on pientä vikaa. Molemmat puolet palavat normaalisti n. 10sekuntia käynnistyksestä, sitten toinen sammuu ja auto ilmoittaa että kyseinen valo on hajonnut. Se että kumpi puoli sammuu on täysin randomia. Molemmat puolet kuitenkin toimivat AINA käynnistyksessä.
                            Viimeksi muokannut kozzone; 14.4.2012, 17:20.

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja kikess Näytä viesti
                              No niin nyt on xenonpolttimot vaihdettu, mutta silti sama ongelma, eli xenonit ei pala/syty kunnolla. Värinä loppui ja vanhat polttimot olivat kyllä vaihto kunnossa. Olisiko ballastit rikki, vai mikä neuvoksi?? Kiitos.
                              Paljon mahdollista, vaikuttaa aika oudolta vialta. Koitin kattoo olisko zinestä löytynyt vastaavaa ongelmaa, mut ei äkkiä osunut silmään. Kandee selata itte lisää; http://www.audizine.com/forum/search...archid=1964777

                              E: joitain sieltä ainakin Ballastista löyty, ei näköjään kannata ostaa Audilta; http://www.audizine.com/forum/showth...hlight=ballast
                              Viimeksi muokannut Calle; 15.4.2012, 00:40.

                              Comment


                              • #16
                                Noita Valeon ballasteja saa useastakin varaosaputkasta, jopa motonetissakin taitaa olla. Jos siis kyseessä umpion alle tuleva Valeo LAD5GL ballasti. Ei noista kannata paljoa satasta enempää maksaa kappaleelta. Merkkiliike pyysi pari vuotta sitten 430e/kpl.

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Olmi Näytä viesti
                                  Noita Valeon ballasteja saa useastakin varaosaputkasta, jopa motonetissakin taitaa olla. Jos siis kyseessä umpion alle tuleva Valeo LAD5GL ballasti. Ei noista kannata paljoa satasta enempää maksaa kappaleelta. Merkkiliike pyysi pari vuotta sitten 430e/kpl.
                                  Pakkohan se on uudet ballastit sitten hommata, jos niillä sais vihdoin valot toimimaan. Motonetissä hinta n.104€/kpl. Mulla on autossa nämä umpion taakse tulevat mallit.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuli tuossa mieleen liekö auttaa tähän mitenkään, jossain golfissa oli jälki asennus ksenoneiden kanssa ongelmaa. valo automaatilla syttyi vain toinen ksenoni ja kun valot laittoi katkaisimesta päälle syttyi molemmat> vw järjestelmä antoi auto asennolla 11,5v valolle (jokin polttimon säästö virta) ja valot päällä 13,5v tuolla jännite erolla ksenonit alkoivat toimimaan aika erikoisesti, mutta ongelmia oli lähinnä sytytysvaiheessa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Jälkiasennushärvelit on ihan oma juttunsa, alkuperäisxenoneissa ei ole mitään jännitteen laskuja tai siitä johtuvia ongelmia. Tämän mallin automaattivaloissa ei pitäisi olla jännitteen laskua, joten siitä ei ole kyse 'kozzonen' ongelmassa. Foorumin xenonjälkiasennuskeskusteluista löytynee vastaus, voi hyvin liittyä ihan siihen että ko. sarja ei sellaisenaan ko. auton kanssa toimi, vaan auto luulee valojen olevan rikki ja katkaisee virran. Tuossa autossa ei varmaan lähtökohtaisesti toimi muuta kuin ns. canbus-jälkiasennussarjat.

                                      Alkuperäiselle kysyjälle: Jos ei ballastin vaihdolla toimi (ja ehkä muutenkin), ottaisin umpion kauniiseen käteen ja tutkisin vähän mitä on syönyt. Olen nähnyt niin totaalisen tuhoutuneita B6-korin umpioita, että valoteho oli öbaut samaa luokkaa kuin polkupyörän dynamovalossa. Noista joskus katoaa täysin se peilipinta (tai menettää kiillon), ja kaupan päälle voi olla linssikin samea.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viesti
                                        Jälkiasennushärvelit on ihan oma juttunsa, alkuperäisxenoneissa ei ole mitään jännitteen laskuja tai siitä johtuvia ongelmia. Tämän mallin automaattivaloissa ei pitäisi olla jännitteen laskua, joten siitä ei ole kyse 'kozzonen' ongelmassa. Foorumin xenonjälkiasennuskeskusteluista löytynee vastaus, voi hyvin liittyä ihan siihen että ko. sarja ei sellaisenaan ko. auton kanssa toimi, vaan auto luulee valojen olevan rikki ja katkaisee virran. Tuossa autossa ei varmaan lähtökohtaisesti toimi muuta kuin ns. canbus-jälkiasennussarjat.

                                        Alkuperäiselle kysyjälle: Jos ei ballastin vaihdolla toimi (ja ehkä muutenkin), ottaisin umpion kauniiseen käteen ja tutkisin vähän mitä on syönyt. Olen nähnyt niin totaalisen tuhoutuneita B6-korin umpioita, että valoteho oli öbaut samaa luokkaa kuin polkupyörän dynamovalossa. Noista joskus katoaa täysin se peilipinta (tai menettää kiillon), ja kaupan päälle voi olla linssikin samea.
                                        Joo tosiaan valoteho on aivan totaalisen huono, pitää tarkistaa umpiot vielä myös. Umpiot on S4 mustaa mallia. Pitää laittaa uudet umpiot tosiaan tilaukseen.
                                        Viimeksi muokannut kikess; 8.5.2012, 10:32.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Onkos kellekkään tullut tutuksi semmoinen ominaisuus b6ssa, että ajovalot päälle laitettuna sumarit syttyy myös, myös takasumari, ja sammuvat vasta kun valot laittaa off-asentoon, ja silloin jää myös vain ajovalot päälle. Lisäksi jos sammutan auton valojen ollessa päällä, kaikki valot alkavat vilkkumaan, myös ilmastoinnin säätöpaneeli etc...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Lieneekö sähkökeskus ihan kunnossa?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Joo, eli omien valojen vilkkumisen syynä rikkinäinen katkaisija, testattiin erään skodan katkaisijalla, ja vika oli poissa. Uusi tilattu. Vielä jäi valojen korkeussäädön merkkivalo palamaan, pitänee tutustua siihen etuakselin tunnistimeen lähemmin. Sehän on leimalla haittaava tekijö.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Moro, itellä rupes b6 parkit temppuilemaan led ajovalojen vaihdon jälkeen; käynnistäessä kaikki palaa ok ja vielä siinäkin vaiheessa ku valot kääntää päälle että lyhyet syttyy, mutta siinä vaiheessa kun pitkät laittaa päälle toinen etuparkki sammuu. Ja sammuttamisen jälkeen kaikki toimii taas niinkuin pitää, pitkien päälle laittoon asti. Joskus oireili xsenoneilla samallalailla. Ja itse ajovaloista ei tule mitään vika ilmotusta. Onko kukaan törmännyt samanlaiseen ongelmaan?

                                                Comment

                                                Working...
                                                X