Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 outo takajarrulevyn kuluminen

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• A6 outo takajarrulevyn kuluminen

Profiilin mukaiseen autoon tehtiin täysi jarruremontti noin 35 tkm sitten kilometrien ollessa silloin noin 150 tkm. Nyt tuli hylky katsastuksessa. Syynä oikea takajarrulevyn sisäpinnan ruostuminen ja ulkosyrjältä näkyvä selvä kuluminen aivan reunoja pitkin. Samanaikaisesti vasen takajarru oli katsastajan mukaan hyvässä kunnossa ilman kulumista. Onko kokemuksia, miksi kuluminen on näin epätasaista ja näinkin nopeaa?

Toinen hylkyperuste oli vetarin kumi. On aivan käsittämätöntä, että joka vuosi viimeistään kesärenkaiden vaihdon yhteydessä jompikumpi vetarin kumeista on murtunut. Onko se pakkanen vai mikä? Rankasta ajotavasta ei voi minua syyttää.
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 27.3.2012, 10:11. Perustelu: Otsikkoa korjattu.

Tuliko uudet satulatkin remontissa ? Hylky myös jarrutehoista ? Jotain jumissa liut/mäntä.

Varmaan talvella kertyvä lumi ja jää esim. tukivarren ja kumin väliin on suurin syypää tuommoisiin vaurioihin.

Comment

Ei kestä suojakumit ei! Eka talven jälkeen meni vaihtoon. Tilalle laitettu tarvikekumi hajosi ensi pakkasilla. Tilalle orkkis. Ja seuraavana talvena halkesi toiselta puolen. Mikä niitä syö?

Comment

Vaikuttaisi sille, että sisäpuolen pala ei ole ottanut levyyn kiinni lainkaan, jos levy on kerran ruosteessa. Luulisi kyllä että jarruremontissa olisi tarkistettu ja rasvattu liukutapit sekä ne pinnat joita pitkin palat liikkuu.

Comment

Missä te oikein ajatte kun suojakumit paukkuu? Mulla on vaihdettu toinen vetonivelen yhteydessä ja sillä olen ajanut (ainakin) yhden talven. Toisella kolme. Ja minä jopa raaputtelin pohjaa Syvärin jäissä. Ja itse asiassa jäin miettimään vaihdettiinko sitä suojakumia vai pelkkä nivel. Ei muista.

Comment

Nyt kun tarkemmin ajattelee, niin eipä minunkaan autoon ole vielä kertaakaan vaihdettu vetonivelien suojakumeja, alkuperäiset ovat paikallaan vielä. 230tkm ja kymmenen vuotta, en pidä huonona kestoikää.

Comment

Alkuperäiset kestävät 10-15 vuotta helpostikin, tarvikkeet vähemmän. Ei se niin kiva remontti ole, että viitsisi muutamaa euroa kumien hinnassa säästää, semminkin kun OEM-laatuisissa gummeissa tulee mukana uusi napapultti, klemmarit ja vaseliinit.

Comment

Tiedä sitten mistä se johtuu mutta edellisellä autolla ei todellakaan oltu missään normaalia ihmeellisimmissä paikoissa ajeltu ja niin vaan meni reipas vuosi sitten peräjälkeen molempien vetonivelten suojakumit.

A6 C5:ssä meillä on ne menny kaikkein nopeimmin. Autolla oli ajettu vissiin n. 90 tkm ja ikää sillä oli seitsemisen vuotta.

Transporterissa vasemmasta takajarrusta männän pölysuoja vaatii tällä hetkellä vaihtoa.

Omaan Passattiin vaihdoin äskettäin jarrupalat eteen, kaikki näytti varsin hyväkuntoiselta, ikää autolla vajaa 10v ja kilsoja 165tkm.

Niitä vaan menee mutta ei tajua mikä vaikuttaa, kovasti eroja on.

Comment

Eräällä asiakkaalla oli sama vetareihin liittyvä ongelma myös. Vuosi sitten uusittu kumit ulkopäähän, ja nyt oli täysin rikki ja kumi näytti kuin olisi ollut autossa 10 vuotta. Tarvikekumeista kyse. Auto 3B -99 Passatti ja kovinkin kilttiä ajoa.

Comment

Minun täytyy katsoa vielä korjauslaskusta mitä kaikkia uusittiin. Muistaakseni ajotietokone herjasi että jotakin häikkää on. Samojen vikojen jatkuva korjaaminen alkaa ottaa pattiin.

Täällä kyseltiin mm. onko jarrusatulat uusittu onko sisäpuolen pala ottanut levyyn kiinni? En osaa sanoa, mutta kun auto on mennyt katsastuksista edellisen korjauksen jälkeen jarrujen osalta moitteetta läpi, niin voiko tällainen vika olla olemassa?
                    Viimeksi muokannut makinil; 28.3.2012, 17:22. Perustelu: täsmennetty vastaus kysymyksiin

Comment

Takajarrut status per nyt

Päivitän lähes vuoden vanhaa tilannetta. Jarrulevyt ym. uusittiin sitten taakse molemmille puolille kuten kai ainoa oikea menettely on ja katsastus saatiin läpi. Nyt muutama päivä sitten istui taas "alan miehiä" autossani ja he sanoivat että jarruista kuuluu heidän mielestään outoa ääntä. Itse kai olen tottunut kaikkee rahinaan, enkä ollut siihen kiinnittänyt huomiotani. Totesin vain, että ei nyt jumankauta voi mitään kuulua, kun juuri viime huhtikuussa takajarrut uusittiin ja eikä autolla ole ajettu kuin reilut 12 000 km sen jälkeen! Kun oikein aloin tilannetta myöhemmin seurata, niin tunsin ajon jälkeen ulkopuolella samanlaista hajua, kuin jossain olisi hitsattu. Seuraavaksi poltin näppini oikeanpuoleisen takajarrulevyn pinnassa. Eli saman jarrulevyn, josta sain korjausmääräyksen. Auto liikkuu eteen ja taakse normaalisti tyhjäkäynnillä. Jotenkin tuntuu oudolta taudinkuvalta näin lyhyessä ajassa.

Comment

Uusittiinko myös käsijarruvaijerit sekä jarrusatulat?

Comment

Jarruletkut missä kunnossa? Omas laahas toinen puoli vaikka satula oli varmasti toimiva, samoin käsijärruvaijeri. Letkut ku vaihto ni laahaus hävis.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja makinil Näytä viesti
                            Päivitän lähes vuoden vanhaa tilannetta. Jarrulevyt ym. uusittiin sitten taakse molemmille puolille kuten kai ainoa oikea menettely on ja katsastus saatiin läpi. Nyt muutama päivä sitten istui taas "alan miehiä" autossani ja he sanoivat että jarruista kuuluu heidän mielestään outoa ääntä. Itse kai olen tottunut kaikkee rahinaan, enkä ollut siihen kiinnittänyt huomiotani. Totesin vain, että ei nyt jumankauta voi mitään kuulua, kun juuri viime huhtikuussa takajarrut uusittiin ja eikä autolla ole ajettu kuin reilut 12 000 km sen jälkeen! Kun oikein aloin tilannetta myöhemmin seurata, niin tunsin ajon jälkeen ulkopuolella samanlaista hajua, kuin jossain olisi hitsattu. Seuraavaksi poltin näppini oikeanpuoleisen takajarrulevyn pinnassa. Eli saman jarrulevyn, josta sain korjausmääräyksen. Auto liikkuu eteen ja taakse normaalisti tyhjäkäynnillä. Jotenkin tuntuu oudolta taudinkuvalta näin lyhyessä ajassa.
                            Taitaa olla vaijeri tai satularemppaa edessä. Vaihtosatulat ei paljoa maksa, ja jos ei ole koskaan uusittu, on se varmasti aika tehdä. siinä samalla uudet vaijerit, niin alkaa jarrut kestämään. Kunnes taas menee satula jumiin....

Comment

korjattu

laitetaan piste tällekin vialle jälkipolvien etsittäväksi: Korjaamolaskun mukaisesti takajarrut putsattu ja herkistetty, liukupinnat hiekkapuhallettu ja rasvattu.

Samalla havaittiin etupään ylätukivarsissa pientä välystä, ei toistaiseksi tehty mitään, kun arvelivat menevän vielä katsastuksesta läpi todennäköisyydellä fifty sixty. Millaisia kokemuksia, kuinka tiukkoina ovat olleet?

Comment

Riippuu minkälainen päivä sattuu inssillä olemaan. Eihän niissä saisi välystä olla. Toisaalta monta hylkyä on tullut ehjilläkin palloilla.

Comment

Working...
                                X