Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ongelmia paratiisissa, A8:n ABS - probleema ##RATKAISTU##

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ongelmia paratiisissa, A8:n ABS - probleema ##RATKAISTU##

    Moi.

    Ensimmäinen viesti foorumille ja ikävä aloitus..
    Ongelmia abs:n kanssa.

    Kyseessähän on ykköskorinen A8 4,2.

    Tänään hiljakseen jarruttaessa risteykseen tultaessa Abs:n merkkivalo syttyi, alkoi kuulua kojelaudan alta? pirunmoinen surina (kuin rele olisi huutanut hoosiannaa).

    Tätä surinaa kesti muutaman muutaman sekunnin ja sitten lakkasi.
    Absit ei toimi ja valo palaa.

    Noh, enpä tästä osannut säikähtää sen enempää vaan ajelin kotio ja auto parkkiin.


    ABS - yksikkö surisee perhana koko ajan, siis se itse pömpeli josta lähtee jarruletkut yms.

    Avain taskussa ja senkus surina jatkuu =O

    Ei muuta kuin pelti auki, yksiköstä "kampaliitin" auki ja tuumailemaan.


    Mitähän tuolta nyt sitten hajosi?

    Onko tuolla kojelaudan alla, kuskinpuolella abs:n rele? Joku muu ohjainyksikkö vai mikä?
    Olisiko jollain esim. kuvaa aiheesta?
    Mikä rele? Mikä boksi?

    Tänään illalla olisi tarkoitus purkaa verhoilut auki ja katsoa mitä lie löytyy.


    -Joni
    Viimeksi muokannut JoniB; 23.1.2012, 14:38.

    #2
    Rele hirttää kiinni. Luultavasti tuossa mallissa siinä abs yksikössä tai sitten kuskin jalkatilassa.

    Comment


    • #3
      Kiitoksia, täytyypi tutkia.

      Comment


      • #4
        Enpä ole vieläkään saanut aikaiseksi tutkia tuota abs-probleemaa... Ollut vähän muita kiireitä:/

        Eihän kellään olisi ihan varmaa tietoa missä kyseinen absin-rele / boksi sijaitsee tarkalleen.

        Kojelaudan alta se surina mielestäni kuului, mutta ihan varmaksi en mene sanomaan tuliko kuskin vai apukuskin puolelta..

        ..Ettei tarttis turhaan purkaa koko autoa

        Comment


          #5
          Kuskin puolelta se surina varmasti tuli.
          Olikohan pumpun surina konepellin alta vai releen surina sisätiloista.

          Jos se on se rele joka vieläkin surisee, niin on helppo paikallistaa. Avaamalla ratin alta muovit ja kädellä kokeilemalla releitä, tunnet varmasti surinan aiheuttajan.

          Comment


          • #6
            Pumpun surinaa ei kabiiniin kuulu.. On senverran hiljainen hytti.
            Ihan varmasti kuului sisältä se surina sen hetken.
            Enää ei siis kuulu sisältä mitään sivuääniä. Kuului vai sen pienen hetken kun absit lakkasivat toimimasta.

            Noh, täytyy mennä tänään selvittämään vikaa kunhan vaimo tulee kotiin ja saan delegoitua lasten vahtivuoron hänelle=)

            Comment


              #7
              Ja perinteinen vastaus, että vikakoodit on aina hyvä lukee, kun tulee vikaa :)

              Comment


                #8
                Ok, no sitten otat ratinalusmuovit pois ja katot releet yksitellen, ellei joku kerkee kattoo relekaaviosta ABS releen paikkaa.
                Releen muovikuoret saa auki. Räpsyvässä releessä on varmasti hitsausjäljet.
                Siellä ei oo niin kovin monta relettä.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
                  Ok, no sitten otat ratinalusmuovit pois ja katot releet yksitellen, ellei joku kerkee kattoo relekaaviosta ABS releen paikkaa.
                  Releen muovikuoret saa auki. Räpsyvässä releessä on varmasti hitsausjäljet.
                  Siellä ei oo niin kovin monta relettä.
                  Juu, pitää tutkia asiaa.

                  Onhan noita releitä joskus itsekin jopa korjattu.

                  mm. 928 Porschen bensapumpun rele olisi maksanut yli 100eur, vanhan sai onneksi korjattua=)

                  Comment


                    #10
                    Miten mä muistelisin, että toi EDS pitää juuri sellasta hyrinää. Onko EDS ja ABS samassa?
                    Reippaammin liukkaalla kun A8:lla kiihdytti niin sieltä kuulu sellanen hyrinä kojelaudan sisältä.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                      Miten mä muistelisin, että toi EDS pitää juuri sellasta hyrinää. Onko EDS ja ABS samassa?
                      Reippaammin liukkaalla kun A8:lla kiihdytti niin sieltä kuulu sellanen hyrinä kojelaudan sisältä.
                      Sori kun en tunne termejä, mutta jos EDS tarkoittaa luistonestoa tms. niin autossani ei sellaista ole

                      Comment


                        #12
                        Luin uudestaan ajatuksella tuon ekan viestin. Jos surina kesti vain muutaman sekunnin, se voi olla normaalia. Mulla jäi ajatus, että se olisi jäänyt surisemaan pidemmäksikin aikaa.
                        Vikakoodien luvulla kyllä lähtisin eteenpäin nyt kuitenkin tässä hommassa.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
                          Luin uudestaan ajatuksella tuon ekan viestin. Jos surina kesti vain muutaman sekunnin, se voi olla normaalia. Mulla jäi ajatus, että se olisi jäänyt surisemaan pidemmäksikin aikaa.
                          Vikakoodien luvulla kyllä lähtisin eteenpäin nyt kuitenkin tässä hommassa.
                          Tosiaan.

                          Hiukan vielä tarkennan tuota tapahtumaa.

                          Ajoin kohti risteystä maksimissaan n. 40km/h ja aloin jarruttamaan normaalisti, ehkä hiukan myöhässä ja voimakkaasti mutta kuitenkin "normaalisti"
                          Autossa on 245 / 45 - 18 kitkat ja risteys oli todella jäinen, eikä pitoa ollut juuri ollenkaan.

                          Absit siis hakkasivat ihan normaalisti, mutta melkein pysähdyksissä ollessa alkoi tuo em. turhan voimakas surina joka tosiaan kuulosti siltä kuin rele olisi hakannut vimmatusti.
                          Abs-valo syttyi ja mittaristoon tuli punainen "jarruhäiriön" merkkivalo.

                          Itse pumpun surinan huomasin vasta kotipihalla.

                          Aion kuitenkin nyt purkaa itse tuolta noita releitä pois ja laitan absin pumpun liittimen paikalleen.
                          Irroittelen releitä yksi kerrallaan kunnes pumpun surina lakkaa.. Silloin luulisi löytyvän syyllinen.

                          Vikakoodit voisi toki käydä ensi viikolla luetuttamassa.

                          Comment


                            #14
                            Ai sulla oli liitin irti ettei pumppu pyöri. No kyl se hirttävä rele löytyy tunmustelemalla, jos pumppu vielä ittekseen pyörii.

                            Comment


                            • #15
                              Noh, eipä tässä ole tullut "hullua hurskaammaksi" näissä omissa tutkimuksissaan.


                              Tehtyä:

                              Tsekkasin ensin nuo releet tuolta peruspaikasta eli apukuskin jalkatilasta.

                              Abs pumpun liitin kiinni -> Surisemaan ja nypin 1kerrallaan releitä irti, ei vaikutusta.
                              Pumppu pyörii vaan.


                              Seuraavaksi kuskinpuolelle ja ratinalusmuovit ym. himmelit irti.
                              Ensin näytti ettei sieltä löydy ainoatakaan relettä, mutta sieltä lämmityskanavan takaa löytyikin 4 kpl releitä.

                              2 kpl:tta ihan perusreleitä, numerosarja 214 päällä ja 2 Kpl:tta sellaisia vähän spesiaalimpia releitä.
                              Ajattelin että nyt lykästi ja sama repertuaari... Liitin kiinni ja pumppu surisemaan.

                              Ja tuloksettomana päättyi tämäkin etsintä :/
                              Pumppu senkus huutaa vain.

                              Mistähän näitä releitä osaisi vielä etsiä, eipä ainakaan äkkiseltään ole löytynyt.

                              Homma kuitenkin vaikuttaa juurikin siltä että releen kärjet olisivat hitsautuneet kiinni jolloin tuo pumppu huutaa jatkuvasti, mutta kun sitä relettä ei vaan löydy, prkl.

                              Missähän tuon Abs-yksikön "aivot" ovat? Eikai siinä itse hyrauliyksikössä kuitenkaan?

                              Hydrauliyksikössä oli seuraava numerosarja jos se jollekin fiksummalle sanoisi jotain. 0 265 218 020 Ja Audin oma nro: 8D0 614 111 D


                              EDIT.

                              Mistähän löytäisin tuon relekaavion? Auto on ensirek. 12 / 95, ja tosiaan 4,2litraisella moottorilla


                              Editin editti:

                              Onkos tuossa Hydrauliyksikössä tuon ison liittimen alapuolella suojakannen alla 2 relettä?
                              Jossain näin kuvan jossa näin olisi..
                              Viimeksi muokannut JoniB; 22.1.2012, 21:09.

                              Comment


                              • #16
                                Kyseessä on kaiketi ABS Bosch 5,0 , siinä ei ole ulkoista relettä ennen ABS-yksikköä eli juuri siellä suojakannen alla on pari relettä . J 105 pyörittää pumppua.
                                Tuossa lähes sama järjestelmä : http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_148.PDF

                                Comment


                                • #17
                                  No piruvie, täytyykin tutkia huomenna tuo vielä ennenkuin suunnittelee testeriin viemistä.

                                  ..Nyt vain ihmettelen sitä, mistä se kovaääninen surina kuului hyttiin samalla kuin absit lakkasivat toiminnasta.
                                  Mutta huomenna tuon asian kimppuun, kiitokset teille tähänastisista vinkeistä ja neuvoista.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kyllä se ABS surina voi kuulua konetilan puolelta vaikka kyseessä onkin A8.

                                    Comment


                                      #19
                                      Niin toi EDS on Electronic differential sperre, eli A8:ssa on keskellä sähkönen lukko. Ja se on aina nelivetosissa, vaikkei luistonestoa tai ESP olisikaan.
                                      Toi pitää sellasta hyrinää, kun liukkaalla oikeen reippaasti kiihdyttää.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ja kuinka mukavaa onkaan kun Abs:t toimivat taas=)

                                        Se jumittava rele oli juurikin tuolla abs:n hydrauliyksikössä suojakannen alla.

                                        Otin releestä numerot talteen jos vaikka kävisi hakemassa uuden varalle ja numerosta voisi olla muille mahdollisesti saman ongelman parissa painiville hyötyä. Toisesta releestä en tohinoissani muistanut ottaa numeroita talteen...

                                        0 332 002 171 Bosch 12v 50A


                                        Oli muuten hiukan kinkkisessä paikassa nuo releet..

                                        Menee vesiletkuja ym. hauskaa suoraan siitä relekannen edestä.

                                        Umpion irroittamalla sai senverran tilaa että pystyi toimimaan.

                                        Nappasin molemmat releet pois, kävin hiomapaperilla kärjet läpi ja elektroniikkaspraytä perään.
                                        Nyt tuntuisi toimivan!


                                        Suuret kiitokset teille jokaiselle neuvoja antaneelle.
                                        Selvisipähän vielä samalla mitä tuo EDS:kin meinaa:)

                                        Comment


                                          #21
                                          Arvasin ekalla jo oikein vaikka kovasti yrititkin harhaan johtaa :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Juu, Näin on amalin=) Kiitos kärsivällisyydestä kuitenkin.
                                            Jotenkin välillä tuo oma looginen ajattelu hiukan pätkii kun tuskastuttaa tarpeeksi... Olin liki 100% varma että tuo releen rähinä kuului auton sisältä :P

                                            Comment


                                              #23
                                              Täh? Mikset sä vaihtanu Mersuun? :D

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mersuun vaihtaminen kävi toki jo mielessä =) ..not :D

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ei liity kyllä oikeestaan aiheeseen mutta ostin ite tuommosen D2 mallin A8:n paikallisesta autoliikkeestä abs vikasena. Autoliikkeen mukaan absin hydrauliikkayksikkö pimeenä. Noh, tänään sitten veli huomas sattumalta että piuhojen liitin oli puoliks irti :D noh, säästypähän jokunen saturainen kun ei uutta yksikköä tarvinu hankkia.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X