Joo olet vayne siinä mielessä oikeassa tuon ilmanvastuksen suhteen että kasvaa potenssiin 2 mutta jos siinä tilanteessa ajetaan tyyliin urheiluauto/matkailuauto niin eroa on sen sanoo järkikin mutta ajettaessa samalla autolla renkaan leveyden muutos koko ilmanvastuspinta-alaan on ehkä joitain ‰ kuin merkittävää % uskoisin näin. Toisaalta kiusa se on pienikin kiusa :) ... paitsi jos Lambon alle laittaa rättärisitikan renkaat 335->125
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Rengaskoosta..
Collapse
X
-
En itse usko että renkaan koon muuttaminen 19"-->16" antaisi 11% loppunopeuseron (millä matkalla muuten?). Vai oliskohan mulla menny kentällä yli 270 pienemmillä..tai Vayne sullahan olis menny yli 290 !!Miten on :) olisit nopein ässä suomessa.
Olen asiasta Jukan kanssa samoilla linjoilla, vaikutus on joitakin kilsoja ~5km/h 1800m (2% nopeutta lisää)
Eikun ajamaan 3 vetoa isoilla ja 3 vetoa pienemmillä ens kesänä ja niistä keskiarvot sitten.
Comment
-
Pojat, noilla renkailla huippunopeus tippuu myös (olettaen kierrostenrajoittajan pysyvän vakiona) eli jos nyt olisi 290 niin 16" voisi olla jotain 27x ??
Siinä mielessä vaikea yhtälö eli jos vaikka pikkurenkailla huippunopeus tippuu ja samalla koneen kierrokset saman nopeuden saamiseksi kasvaa. Jos ei sitä tehoa olekkaan enää riittävästi 6-vaihteella korkeammilla kierroksilla :)
Comment
-
Noista prosenttiluvuista ei kannata välittää niin tarkasti. Eikä tuolla 19"->16" sinänsä ole merkitystä (vaikka on kuitenkin) vaan sille että missä se massa sijaitsee renkaassa mitä pitää pyörittää. Hyvä käytännön esimerkki jos joku on koskaan "joutunut" katsomaan taitoluistelua jos tyyppi pyörii kädet levällään hitaasti ja kun vetää kädet kroppaan kiinni niin vauhti kiihtyy ihan sikana, sama fysiikanlait pätee myös tähän ja 19" paino on enempi ulkokehällä vrt.16".
Ajatellaan teoreettisesti että 2 vannetta/rengasta, joiden painopiste on sama (kehävoimat samat), mutta halkaisija muuttuu niin kummalla kiihtyy nopeammin..
Comment
-
Juttu autospeedin sivuilla:
http://autospeed.com/cms/A_2455/article.html
Parts
Percentage of Total Drag
Cooling package (including radiator, intercooler, oil cooler, etc)
33.4%
Exterior
31.7%
Front wheels
13.1%
Rear wheels
6.9%
Floor
6.9%
Rear Axle
3.1%
Engine
3.1%
Front Suspension
1.4%
Exhaust
0.7%
Comment
-
Vierinvastus ei kasva lineaarisesti, mutta toki loivemmin kuin ilmanvastus nopeuden suhteen. Mulla on renkaiden vierinvastuksista ihan joku kuvaajakin jossain, etsin jos/kun jaksan. Vierinvastukseen vaikuttaa myös leveyden ja kuvion lisäksi renkaan muodonmuutos - toisinsanoen renkaan profiili/rungon jäykkyys ja paine. Kannattaa pitää paineet korkeina, jolloin renkaan muodonmuutokseen kuluva energia pienenee.
Toisekseen 205/55/16 ei todellakaan ole 4 cm matalampi kuin 235/35/19. Jos tosiaan joku niin väittää, niin millaisella laskutoimituksella tulokseen päästään? Taitaa olla renkaissa aika lailla eri kunnossa olevat kulutuspinnat?
Comment
-
Ero on varmaan laskettu tuosta profiilista tällä tavalla (55-35) x 2=40. Nuo ei ole millejä, vaan prosentteja eikä niitä voi laskea tuolla tavalla.
Oikea halkaisijan ero on ~15 mm. Tällä voi laskea itse: http://www.miata.net/garage/tirecalc.htmlViimeksi muokannut okkim; 16.12.2008, 13:41.
Comment
-
Vierinvastus ei kasva lineaarisesti, mutta toki loivemmin kuin ilmanvastus nopeuden suhteen. Mulla on renkaiden vierinvastuksista ihan joku kuvaajakin jossain, etsin jos/kun jaksan.
Vierintävastuskerroin fr = 0.01*(1+v/1000)
Vierintävastusvoima Fr= fr *M*g
Tuosta voidaan johtaa että vierintävastusvoima on lähes vakio, eli ei muutu suhteessa nopeuteen. Kaavat eivät ota kantaa siihen minkä verran vierintävastusvoima muuttuu kun vaihdetaan renkaat, vain miten voima muuttuu nopeuden funktiona renkaan ollessa sama.
Comment
-
Oliko alkup. rengaskoko ässässä 225/40/17? Taitaa jäädä 19" tuumaiset hankkimatta ja noiden 18" tilallekin taitaa tulla 17" KEVYTmetallivannetta. Muutaman videon nähneenä mutulla vois melkein sanoa että 18"->16" tuo melkein 70-80hp tehohyvityksen..? Hullultahan toi kuullostaa ja jopa näyttää...
Comment
-
Allekirjoitan tuon, eron huomaa etenkin kaupunkiliikenteessä siitä että kakkosella on isoilla
pyörillä auto todella raskaan tuntuinen 1500rpm-2000rpm, mutta 16"-illa tuota kohtaa ei
edes välttämättä huomaa. Sitten kun ollaan painealueella ero on pienempi, mutta jostain
se vastuksen aiheuttama teho on otettava (bensatankista).
Comment
-
Aihetta taas herättelemähän; Jos Jukan kiihtyvyys parani huomattavasti 19"->16" (painoero 2kg) siirryttäessä niin onkohan odotettavissa minkäänlaista eroa 17" vs 18"?
- 8,0x17" 7,74 kg vs 8,0x18" 8,00 kg
- Tosin renkaasta tulee vielä pieni lisä painoeroon.
- 225/45R17 ∅ 634.3mm vs 225/40R18 ∅ 637.2mm eroa vain 3mm
Comment
-
-
-
Mites briteistä kun punta on nyt lähellä yhtä euroa?
Comment
-
Vanteiden "suorituskykyä" vertailtaessa tuo massa (vanteen paino) on vain suuntaa antava suure. Oikea-oppisesti tulisi vertailla hitausmomentteja.
Esimerkki:
1. 16" vanne, painoa 10 kg
2. 19" vanne, painoa 10 kg
Kiihtyykö auto kummallakin sarjalla yhtä hyvin kun vanteet ovat samat massaltaan? No ei varmaan. 19" vanteessa on hyvin suurella todennäköisyydellä suurempi hitausmomentti, toisin sanoen suurempi osa massasta on kauempana keskipisteestä. Tällä suuremmalla massalla tarkoitan nyt itse vanteen kehää, jossa kuitenkin suurin osa vanteen massasta sijaitsee.
Onkin mun mielestä jonkinnäköinen ihme, että edes nuo laatuvanteiden valmistajat eivät ilmoita vanteesta normispeksien lisäksi kuin painon. Mun mielestä pitäisi tietää myös hitausmomentti. Tällöin suora vertailu vanteiden välillä olisi mahdollista. Voihan olla myös niin, että massaltaan painavammassa vanteessa on pienempi hitausmomentti.
Tämä pätee tietenkin myös renkaisiin ja tätä kautta rengas/vanne- sarjoihin.
Comment
Comment