Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B8 sportti- vai normaalialusta?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 B8 sportti- vai normaalialusta?

    Oon kovasti miettimässä uutta A4 Avantia. Mä olisin ottamassa sen sporttipaketilla, mikä siis sisältää sporttipenkkien lisäksi -20mm alustan ja 225/50 R17 rengastuksen. Nyt vaimo sanoo että haluaa auton missä on riittävästi maavaraa kuoppaisellekin tielle ja mä aloin miettimään, että mitä jos ottaisi sporttipaketin vakioalustalla. Nykyisessä autossa (A4 / B7) on vastaava alusta ja talvirenkaina juurikin 225/50 R17 ja rengas menee hyvin lähellä lokarinreunaa ja näyttää aika kivalle eikä se mun mielestä mikään super-matala ole. Mutta kun vähän vaikea hahmottaa niin sattuuko kenelläkään olemaan kuvaa B8-koppaisesta vakioalustalla ja tuollaisilla pyörillä? Tai muuten asiallista mielipidettä.

    Vakiorengastus on 205/60 R16 ja ihan jo ulkonäön vuoksi haluan isomman vannekoon. 17" on vielä järkevä ilman mukavuushaittaa

    Lisätäänpä kysymys: onko -20mm alustasta Suomen olosuhteissa OIKEASTI mitään muuta lisäarvoa kuin ulkonäkö? Toki sekin on tärkeä :)
    Viimeksi muokannut jta; 15.12.2011, 16:10. Perustelu: Samaankin viestiin mahtuu, eli vanhaa voi muokata

    #2
    Kyllä tuossa muuttuu muukin kuin vain korkeus, eli tulee "jämäkkyyttä" lisää sporttialustalla.

    B8 on kyllä 17 tuumaisilla aika mitään sanomattoman näköinen -20 ja -30 alustoilla (oma mielipide).

    Itsellä s-line alusta (eli sport alustasta seuraava), eikä sillä ole tullut missään vielä vastaan, etteikö pärjäisi kuoppaisella tiellä ja normaali olosuhteilla ja esim. tiukoilla rampeilla parkkitaloihin/pois.

    Alustat on myös kehittyneet, edellisen b6:sen jälkeen tämä on kyllä muutaman prosentin parempi (samanlainen s-line oli sielläkin).
    Viimeksi muokannut jta; 15.12.2011, 16:23.

    Comment


      #3
      Hmm... toki kun kyselet "Suomen olosuhteissa" tilanteesta, tulee mieleen lyhyt kesäkausi, max nopeus 120km/h. Pitkä talvi, karkea asfaltti/huonot tiet.

      Sporttialustalla auto jämäkämpi ja tarkkempi ajaa, toki mukavuus aina kärsii.

      Jos vaimolla on "painavampi" sana, lue ajaa itse mökkireissut saa olla että muistuttaa Sinulle aina auton mataluudesta, puhumatta siitä että pamauttaa pohjapanssari ja/tai öljypohjan mökkitiellä.

      EDIT: Molemmissa autoissa mulla 205/55 16, toki cabriossa tehtaalta jo madallettu alusta.

      Comment


        #4
        Alkuperäinen kirjoittaja jta Näytä viesti
        B8 on kyllä 17 tuumaisilla aika mitään sanomattoman näköinen -20 ja -30 alustoilla (oma mielipide).
        Pitääkö tää tulkita niin että matalamman alustan kanssa pitäisi olla selvästi isommat pyörät että näyttäisi edes jollekin? Eli 17" + vakioalusta olisi ulkonäöllisesti parempi? Jokatapauksesa vakio-16" vakioalustalla näyttää ihan kamalalle, B6/B7 koriseen se vielä menettelee vaikka tylsä sekin

        Comment


          #5
          Tulkitsit aivain oikein!

          Mitä matalampi auto, sitä isommat pyörat jota (ulkonäkö)tasapaino säilyisi.
          Muista myös että ajettavuus kärsii, rengaskulut nousee, ja matalammat renkaat kuluvat nopeammin.
          Puhumatta siitä että jos pamautat routavaurioon vanne herkemmin solmussa.

          Comment


            #6
            Pitääkö tää tulkita niin että matalamman alustan kanssa pitäisi olla selvästi isommat pyörät että näyttäisi edes jollekin? Eli 17" + vakioalusta olisi ulkonäöllisesti parempi?
            Noh, en nyt ihan noin sanoisi, varmaan eri vanteilla ja et:llä on iso vaikutus tuohon 17" juttuun. Itsestä vain tuntuu, että tuo korimalli huutaa isompaa vannetta kuin 17. Makuasioita kuitenkin. Itsellä on talvivanteina sellaiset ja eroa on kuin yöllä ja päivällä (tosin kesä 19).

            Mutta oman mieltymyksen mukaanhan noi valitaan, eli mars koeajamaan vakioalustaista ja sporttialustaista vaihteleviin kohteisiin.
            Ja oikeasti, ne alustat on kehittyneet aimo harppauksen. Omallakin voi vetää hidastetöyssyn yli paljon paremmin kuin edellisellä.

            Routamonttu hajottaa vanteen kuin vanteen jos on sopiva reikä. Vanteiden laatuun kannattaa aina panostaa.
            Viimeksi muokannut jta; 15.12.2011, 16:49.

            Comment


              #7
              Mä haen nyt ihan puhtaasti ajettavuus- ja ulkonäköasioita, kulumisella ja hinnalla ei ole paskankaan väliä koska kyseessä olisi työsuhdeauto ;)

              Ja kyllähän -20mm sporttialusta on mukava ajaa, ei sille mitään voi. Enivei, ko sporttipaketin mukaan saa valita kolmesta vannevaihtoehdosta, onko suosikkia? Mun silmää miellyttää PRG tai PRS, mutta aika vaikee tuosta sanoa miltä näyttää erilaisten alustojen kanssa
              Attached Files

              Comment


                #8
                Voisin tähän tarinoida omalta osalta noiden rengaskokojen suhteen.

                Urssissa oli 20mm madaltavalla alustalla 245/30-20 ja 295/25-20 rengastus, olihan se kohtuu kankea ajaa, raskaan oloinen ja kohtalaisen uraherkkä.
                Nyt kun alla pyörii 17" ABT:n vanteet 235/45-17 nastarenkailla, niin rengasmelu on pienempi, ajettavuus huomattavasti parempi, ei hae uriin eikä tunnu raskaalta ajaa.
                Tietty poislukien mitä tommonen 1700kg auto nyt on.

                Ensi kesän rengastus tulee olemaan 18" luultavasti 245/35 ja 285/35 joka taas pitäis olla hiukan mukavampi mitä 20" vertaa.
                Alustakin vaihtuu luultavasti edestä 40mm ja 20mm takaa madaltavaan.

                Asiaan:
                Näkisin että 18" vanne vaikka 225/45 rengastuksella ei vielä tuo -20mm alustan kanssa minkäänlaista mukavuushaittaa.
                Vaikea toisaalta tietysti sanoa että kuinka herkällä kenenkin persdyno on mukavuuden osalta.

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja miiahone Näytä viesti
                  Mä haen nyt ihan puhtaasti ajettavuus- ja ulkonäköasioita, kulumisella ja hinnalla ei ole paskankaan väliä koska kyseessä olisi työsuhdeauto ;)

                  Ja kyllähän -20mm sporttialusta on mukava ajaa, ei sille mitään voi. Enivei, ko sporttipaketin mukaan saa valita kolmesta vannevaihtoehdosta, onko suosikkia? Mun silmää miellyttää PRG tai PRS, mutta aika vaikee tuosta sanoa miltä näyttää erilaisten alustojen kanssa
                  Mun valinta olis PRH eli tuo keskimmäinen. Ei sen vuoksi että se on vaikein puhtaanapidettävä vaan sen takia että se ei ole tusinavanne. Vai milloin viimeksi näit vastaavantyyppisen vanteen uudehkossa autossa?

                  Comment


                    #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
                    Mun valinta olis PRH eli tuo keskimmäinen. Ei sen vuoksi että se on vaikein puhtaanapidettävä vaan sen takia että se ei ole tusinavanne. Vai milloin viimeksi näit vastaavantyyppisen vanteen uudehkossa autossa?
                    Ei huono pointti! Pitääkin tarkistaa oma näkemys :)

                    Comment


                    • #11
                      Komppaan TeroPee:tä tuossa vannevalinnassa, ehdottomasti PRH, nuo kaksi muuta enempi vähempi tusinavanteen näköistä. Mukavuuden puolesta jos pitää puhua niin ei oikein ymmärrä näitä 19 ja 20-tuumasia vanteita ....... mutta ei kait tarttekkaan, itse ajan 205/50 renkulalla, tuo on riittävän mukava ollakseen vielä inan sporttinenkin ja mukavuusominaisuuksiltaan juurikin 225/45 vastaa noin niinku tuota omaa kokoani. Kertaalleen (ainakin ;-) koeajanut B8 /sporttialusta/ 225/45/18 -kombinaatiota, on siinä kyllä mukavuus ja sopivan oloinen napakkuus hyvässä balanssissa - valitsemalla noin ei voi mennä kovin paljon 'mönkään'.

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja miiahone Näytä viesti
                        Mä haen nyt ihan puhtaasti ajettavuus- ja ulkonäköasioita, kulumisella ja hinnalla ei ole paskankaan väliä koska kyseessä olisi työsuhdeauto ;)
                        No niin.. näin käy kun pyydetään mielipiteitä vajavaisin tiedoin :D !!

                        Komppaan minäkin TeroPeetä, keskimmäinen makein, ja varmasti tulee paremmin esiin se puoladesign 18 tuummaisina.

                        Comment


                          #13
                          Nyt on tullut ajeltua n.5000km etuveto A4 B8 Avant:lla jossa tehtaan sport-alusta. Ja täytyy sanoa, että lähes kaikilla tienpinnoilla menossa on mukana jatkuva nypytys. Eli kaikki epätasaisuudet tulee "läpi". Edellinen B7 oli S-line alustalla ja tokihan tuokin oli pintakova, mutta en muista että meno olisi ollut lähes kokoajan tällaista nypytystä. Ei hyvä. Vai onko tämä omassani vain jonkinlainen ominaisuus.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja Audi Näytä viesti
                            Nyt on tullut ajeltua n.5000km etuveto A4 B8 Avant:lla jossa tehtaan sport-alusta. Ja täytyy sanoa, että lähes kaikilla tienpinnoilla menossa on mukana jatkuva nypytys. Eli kaikki epätasaisuudet tulee "läpi". Edellinen B7 oli S-line alustalla ja tokihan tuokin oli pintakova, mutta en muista että meno olisi ollut lähes kokoajan tällaista nypytystä. Ei hyvä. Vai onko tämä omassani vain jonkinlainen ominaisuus.
                            renkaat/vanteet on originaalit ja/tai hyvin tasapainotettu? juuri laitetun asfaltin päällä ei ainakaan saisi enää nypyttää yhtää...

                            Comment


                            • #15
                              mää näkisin että "vika" on tehtaan "sport"alusta. Se on liian pintakova ollakseen mukava ja silti löysä jos oikeasti ajaa. Helpoin korjaus on vaikka h&r tai eibach alusta.

                              Comment


                                #16
                                Vanteet ovat 17" originaalit. Tasapainotuksessa en ole itse nuita käyttänyt. Täytyy käyttää ja katsoa onko vaikutusta. Tuossa mitä ajelin vasta laitetulla asfaltilla joka tosin on laskettu vanhan päälle, oli vielä hienokseltaan havaittavissa tuota nypytystä.
                                Tarkennetaan nyt vielä että kyse ei ole tasaisesta tärinästä, vaan epäsäännöllisestä nypytyksestä. Juuri sellaisesta kuin ajaisi autolla johon on laitettu alusta, joka on kivireki. Lähes kaikki epätasaisuus tulee "läpi".

                                Comment


                                  #17
                                  Mulla on A6:ssa vähän samaa vaivaa, eli mulla ihan vakio alusta ja se on kyllä aika pintakova, ottaa kaikki pienetkin tien halkeamat rattiin..
                                  Mulla rengastuksena 245/40 R18 Barum Bravuris 2:t.

                                  Tai sit en ole vain vielä tottunut tuohon , kun vaihoin auton tähän volvo S60:stä, joka on tunnetusti aika löysä/pehmeä ajella.

                                  Saako näillä "paremman" luokan alustasarjoilla pintakovuuden pois.
                                  Tässä olisi sopiva kun madaltais vain vähän,kokemuksia?

                                  http://www.slamit.net/product/4936/k...rt-a6-4f-avant

                                  Comment


                                    #18
                                    Miikka, jos on vielä ns "uusioasfaltti" menetelmällä tehtyä pintaa, niin ei mikään ihme jos nypyttelee... Keha1 pilattiin tuolla prosessilla kumpaankin suuntaan päästä päähän tossa joku aika sitten. Ei se vittu mihinkään tasotu, vaan vääntyy vielä pahemmin nimismiehelle vuosien varrella...

                                    Comment


                                      #19
                                      mää näkisin että "vika" on tehtaan "sport"alusta.
                                      Sama ajatus oli myös itsellänikin. Eli tämä on tuon alustan ominaisuus. Tuo nypytys on mukana lähes kaikilla tiepinnoilla, mutta vaihtelevissa määrin. Välillä todella rasittava ajettava kun nypyttää. Ja tämä 245/45/17 rengastus ei varmasti asiaa ainakaan paranna.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kaivetaanpa ketjua ylös. B8:n sporttialusta on meikäläisen makuun todella hyvä ajaa, mutta turhan korkea. Onko raadilla kokemuksia esim Eibachin Sport Kitin jousista alkuperäisen sporttialustan iskareiden kaverina?

                                        Comment


                                          #21
                                          http://www.vagarena.fi/index.php?topic=621.0

                                          Tuossa olisi paljon tietoa...Aa kutoseen pitäs kanssa jotain alustaa laittaa ja eibachia kanssa mietinnässä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            mikähän alusta

                                            ostin näkemättä saksasta tämän a4 b8 avant quatron, eikä tullut edes kyseltyä että mikä alusta autossa on. Tietääkö kukaan näenkö näistä saksalaisista rekisteriotteista onko tässä vakioalusta vai mikä? Kertooko vakiorengaskoko mitään? 225/50 r17 näyttää lukevan. Auto on vasta viikonloppuna tulossa minulle... :D

                                            Comment


                                              #23
                                              Ei ehkä rekisteriotteesta, mutta huoltokirjan PR-koodeista näkee. Jos siellä on koodi 1BE, on autossa sporttialusta. Jos on 1BV, niin on S-linealusta joka on vielä 10mm matalampi kuin perus sporttialusta. Jos kumpaakaan noista koodeista ei löydy, on autossa normialusta.
                                              Viimeksi muokannut buzz; 29.1.2014, 20:46. Perustelu: Lisäys

                                              Comment


                                              • #24
                                                ok, kiitos! täytyy tutkia kun saa auton ja paperit käteen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Vielä on se magneettisesti säädettävä alusta, mutta sen tunnistaa helposti, kun sille on säätönnapit.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X