Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 / A5 drive select iskunvaimennus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 / A5 drive select iskunvaimennus

    Olen selannut ulkomaalaisia foorumeita ja googlettanut, mutta en ole löytänyt etsimääni. Miten iskunvaimennus on rakenteellisesti toteutettu? Kuinka paljon kilometrejä iskunvaimentimet kestävät?
    Viimeksi muokannut sallinen; 12.12.2011, 02:26.

    #2
    Linkitkin aiheesen liittyen kelpaavat. Suomi, englanti, saksa ja ruotsi taipuvat, loput vaikka sitten googlen translatorilla.

    Comment


      #3
      Iskunvaimentimien öljyn viskositeettia muutetaan magneettisesti. Ei kuluvia osia enempää kuin normaaleissa iskareissakaan.

      Comment


      • #4
        Samaa toimintaa käytetään mm. Moottorin tukikumeissa missä on sähköinen jäykkyyden säätö (ecu ohjattu) tärinän vaimennukseen, kun jäykkyys säätyy moottorin kierrosten tahtiin.

        Comment


          #5
          Magneetti-iskarit tuli saataville aiemmin TT mk2:een. Toiminta on kuvattu SSP 381:ssä sivulta 23 alkaen.

          Iskaritesti vaatii erityistä huomiota, koska auton seistessä paikallaan ei iskareille johdeta virtaa ja vaimennus on tällöin heikko.

          When the magnetic coils are not activated electrically,
          the magnetic particles are arranged irregularly
          in the damper oil.During the piston stroke, the individual
          particles are forced with the fluid through the
          piston bores. The particle-laden suspension damping
          fluid has a low resistance to the movement of
          the piston. As a result the damping force is low.

          The dampers are not activated when the vehicle is stationary.

          When the button is pressed for longer than 5 s, the
          magnetic coils are activated by the application of a
          constant electrical current.In this state, the shock
          absorbers can be tested on the test bench.

          Comment


          • #6
            Onko kukaan vaihtanut tilanne normi iskareita,sytyttääkö jotain vikavaloa? itellä kovemmilla pakkasilla alusta aivan tönkissä varsinkin takaa.

            Comment


            • #7
              Noihin on saatavilla ainakin KW:lta huijauspotikkaa, joka mahdollistaa tavallisten iskareiden käytön ilman vikavaloja. Periaatteessa lienee myös mahdollista koodata koko adaptiivinen vaimennus pois käytöstä, mutta tuossa kannattaa selvittää tarkkaan missä kaikkialla vaimennuksen tietoja on.

              Comment


                #8
                Outo juttu, mulla ainakin toimi ongelmitta viime talvena. Kuinkahan tiuhaan näitä magneetti-iskareita pitäisi vaihtaa ja miten nuo vikaantuvat?

                Comment


                • #9
                  Mistähän noita kw:n käikäleitä kannattas kysellä? Tosiaan jo -10 pakkasessa alusta aivan kivikova.

                  Comment


                  • #10
                    Eroaako tämä drive select ominaisuuden iskunvaimennus jotenkin esim. A6 Allroadissa olevasta sähköisesti säätyvästä iskunvaimennuksesta. Allroadissa jousitus muuttuu niiden asetusten mukaan (ja ajokorkeus), mutta kyllä se iskunvaimennukseenkin selvästi vaikuttaa. Onko sama teknologia käytössä?

                    Comment


                      #11
                      Lieneehän niissä mm sellainen eroavaisuus että Allroadissa on tuo Adaptive AIR Suspension, Drive Selectillä varustetussa A5:sessa kuitenkin "normit" tolpat jousineen..

                      Comment


                        #12
                        Eri tekniikka: Drive select / magnetic ride eli tämän otsikon mukaiset: http://www.audi.fi/fi/brand/fi/tools...e.browser.html

                        Ja A6:n (A7, A8, Q7, A6 Allroad) ilmajousitus: http://www.audi.fi/fi/brand/fi/tools...n.browser.html

                        Ilmeisesti noiden iskareiden vikaantumisesta tai vanhentumisesta ei ole täällä kellään tietoa?

                        Comment


                        • #13
                          Tämä kiinnostaa itellä et pystyykö tuohon drive select alustalla olevaan vaihtamaan jonkun korkeus säädettävän alustan ilman,että sytyttää fault suspension vikavalon mittaristoon,eli pitääkö olla aina nuo kw:n kalikat,vai koodaamalla? kai täällä joku muukin paininu saman asian äärellä?

                          Comment


                          • #14
                            Slamitista ainakin näyttäis löytyvän moisia. http://www.slamit.net/product/9621/k...5-s4-s5-rs5-q5

                            Itselläni on toisessa nelkussa 123tkm ajettu alusta, eikä ole toistaiseksi ollut valitettavaa. Yhdellä kaverilla lähempänä 200tkm, joten kyllä kai nuo saman kestää kuin normaalikin alusta (ellei enemmänkin)..

                            Comment


                            • #15
                              Heippa, olen katellut audi S4:ia ja olen hieman ymmällään kun joistakin puuttuu tuo S-mode automaatista.
                              Onko sen tilalla jotakin muuta (parempaa) kun olen ollut lukevinaan että se on sitten joku dynamic vaihteisto?
                              Onko s-moden puute hyvä vai huono?
                              Mikä on siis ero?

                              Comment


                                #16
                                Tuolla kerrotaan että s-mode on ennen mallivuotta 2013 valmistetuissa, joissa ei ole audi drive selectiä.
                                Eli audi drive selectillä varustetuissa laatikon (ja alustan ja ohjauksen) sport-mode löytyy dynamic-valinnan kautta.

                                For model years prior to 2013, the "S" position on the shifter is only there if the car doesn't have Audi Drive Select. It puts the transmission and engine in sport mode giving you a sharper throttle response and the transmission holds gears longer. For cars with Audi Drive Select the same thing is accomplished by putting Audi Drive Select in Dynamic mode. In order to get Audi Drive Select, the car either needs to be equipped with the sport differential and/or the adaptive suspension and/or dynamic steering.

                                https://www.audiworld.com/forums/s4-...-mode-2882472/

                                Plussaa on Audi drive select ja sport differential.
                                ​​​​​​Oikean puoleisessa kuvassa vaikuttaa olevan joku namibiamallin auto (kehnot varusteet?).
                                Viimeksi muokannut vV8m5; 18.4.2021, 13:16.

                                Comment


                                • #17
                                  On siinä oikeanpuoleisessa autossa sentään se vaihdekeppi ;-)

                                  Comment


                                    #18
                                    Drive Selectiä sai myös ilman säätyvää iskunvaimennusta. Mulla oli 2009 A5 jossa Drive Selectistä sai valittua asetuksia Sport Differentialia, ohjausta ja vaihteistoa varten mutta ei iskunvaimennusta.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X