Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 c5 tuulilasin etureunan tiiviste?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 c5 tuulilasin etureunan tiiviste?

    Eli paikallistin aikaisemmin tämän tiivisteen syyksi, miksi tulee vettä sisään hanttarin puolelta. Tiiviste vuotaa siis juuri raitisilmasuodattimen kohdalta ja tiputtaa vedet siitä sisään.
    Kävin tilaamassa uuden tiivisteen marmorilta, mutta eihän se ollut yhtään samanlainen kuin vanha. Uusi on jotain kovamuovia, kun taas vanha rikkinäinen on pehmeää kumia, jossa metalliosa kiinni.
    Voisiko joku tarkistaa tiivisteen materiaalin? Tuossa ilmeisesti vaihtuu tiivisteen materiaali juuri oman auton vuosimallin kohdalla tms.?

    Se miksi tiiviste ylipäätään voi vuotaa tuosta kohtaa, hämmästyttää kovasti. Siinä menee kuitenkin metallikouru, josta vesien pitäisi valua reunoille, vai olenko käsittänyt väärin?

  • #2
    Oliko kyse quattrosta vai etuvedosta? ja jäi muutenkin epäselväksi mitä tiivistettä tarkoitettiin nyt, sitä koko lasin alareunassa olevaa soiroa mikä etkan kuvissa näkyy? Mitä kautta ne vedet oikein menee? Lasi pitäsi kyllä olla ympäri liimattu. Ettei vesi nyt mene jostain raitisilmasuodatin kotelon raunan alta? Sen kotelon tiiviste voi olla aika finaalissa ja siihen voi jonkun solukumi tiivisteen soveltaa.

    Comment


    • #3
      Ja sellainen tieto vielä, että sedanissa ja farmarissa on erikokoiset lasit! Farkun lasi on noin 1cm korkeampi kuin sedanin. Itse huomasin tämän aikoinaan, kun paikallisessa merkkikorjaamossa asensivat mun C5 farkkuun sedanin lasin, joka oli liian matala alareunasta!
      Olisikohan noilla tiivisteilläkin eroa?

      Comment


      • #4
        Jukan kommentti varmasti tosi, kun laseissa eri koodit sedan ja avant mallien välillä. Alalista on sama, mutta se on eri riippuen onko lasi "laminated" vai "laminated insulated glass", mutta oliko tuosta listasta nyt kyse niin en tiedä.

        Comment


        • #5
          Lähdetään nyt ensin siitä liikenteeseen, että varsinaista tiivistettä lasin alareunassa ei ole.
          Ainoastaan pieni profiililista, johon lasin alapuolinen muovi painetaan kiinni.
          Tuon profiililistan ainoa tehtävä on pitää alamuovi paikoillaan.
          Tiivistämisen hoitaa lasiliima jolla koko paketti on kiinni korissa.
          Jos lasia ei ole hiljattain vaihdettu, kannattanee katse suunnata aivan muualle.
          Tietenkin jos lasinvaihto on tehty jossain nyrkkipajassa, voi ylläolevan unohtaa...

          Jounin aivoitukset menevät vähän ohi, kyllä se alalista lasissa on ihan sama kaikissa laseissa / korimalli.
          C5 on siitä vinkeä kori, että kuten jo mainittu, on sedanille ja pitkäkatolle omat lasit.
          Tämän lisäksi V8-pataisissa on myös eri lasit, sedanissa sekä avantissa.

          Comment


          • #6
            Hieman offtopiccina kysyisin, että mites faceliftin tuulilasit vs. pre-faceliftin? Onko eroa? Tuli mieleen, kun pyyhkijänsulat näyttävät joissain luetteloissa olevan erimittaiset.

            Comment


            • #7
              Samat lasit, ei muutoksia. Näin ulkomuistista...

              Comment


              • #8
                Hyvää pohdiskelua ja tietoa.

                Auto siis 4.2 Avant.

                Ja vesi tosiaan tulee sieltä alareunan tiivisteen välistä. Tiedän, ei ole lasissa kiinni. Testasin useaan otteeseen, että mistä vesi tulee. Ruiskutin runsaasti vettä tuulilasiin. Ja jostain välistä se uitti juuri raitisilmasuodattimen kohdalta yläpuolella olevasta "kourusta" suoraan suodattimeen ja siitä sisälle kapiiniin.

                Mikä sen listan/tiivisteen tehtävä siinä ylipäätään on?

                Sellaisen jutun huomasin, kun otin vanhan tiivisteen pois, että kovasti lehtineulasmössöpashaa kertynyt tiivisteen/listan väliin. Olisiko tämä ollut syy, että vesi ei päässyt kulkemaan kourussa, vaan uitti sen yli heti, kun vettä tuli tarpeeksi?

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja jarituru Näytä viesti
                  Jounin aivoitukset menevät vähän ohi, kyllä se alalista lasissa on ihan sama kaikissa laseissa / korimalli.
                  ETKA:n kautta löytyy "moulding frame" ja kahdella eri koodilla riippuen ikkunan tyypistä. Se mikä noissa on erona, on sitten eri juttu. Voihan se olla samanlainen lista, mutta eri valmistaja. Tosin en ole noita lämpösuojattuja laseja kovin paljoa Audeissa nähnyt. Lähinnä jossain ranskalaisissa.

                  Comment


                  • #10
                    Valmistajien termit lasien suhteen on vaihtelevia ja harhaanjohtavia.
                    Tuolla tarkoitetaan kahta vaihtoehtoa:
                    a - auringon lämpösäteilyä varaavaa lasia
                    b - auringon lämpösäteilyä heijastavaa lasia

                    Vaihtoehto a on yleisin ja sitä et näe lasista millään tavalla, näyttää normaalilta vihreältä tai siniseltä lasilta.
                    Vaihtoehto b erottuu aika selvästi, koska valaistuksen mukaan näyttää harmahtavalta - lilalta.

                    Mulla on omassani vaihtoehto b ja olen tämän nähnyt muutamassa muussakin isolohkolla varustetussa härvelissä.
                    Hassu tuo termi "laminated insulating glass", koska molemmat tyypit ovat aivan yhtälailla tätä, joka itseasiassa on virheellinen termi alunperinkin. Eristelasissa kun pitäisi olla ilmarako välissä ja tuulilaseissa sitä ei ole...

                    Silmämääräisesti en ole havainnut eroa listojen välillä ja en tiedä monta eri koodia etka tähän tarjoaa.
                    Oikeassa elämässä lasien maailmassa listoja on käytännössä yksi, joka sopii/käytetään kaikkiin laseihin tyyppiin katsomatta. Näin ainakin kahdella suurimmalla autolasitoimijalla.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja V8 Sam Näytä viesti
                      Hyvää pohdiskelua ja tietoa.

                      Auto siis 4.2 Avant.

                      Ja vesi tosiaan tulee sieltä alareunan tiivisteen välistä. Tiedän, ei ole lasissa kiinni. Testasin useaan otteeseen, että mistä vesi tulee. Ruiskutin runsaasti vettä tuulilasiin. Ja jostain välistä se uitti juuri raitisilmasuodattimen kohdalta yläpuolella olevasta "kourusta" suoraan suodattimeen ja siitä sisälle kapiiniin.

                      Mikä sen listan/tiivisteen tehtävä siinä ylipäätään on?
                      Sen lasin alapuolella olevan muovin tarkoitus on ohjata lasilta valuva vesi sivuille, sehän ei ole täysimittainen vaan muutaman sentin vajaa.
                      Vesi valuu koteloon vasemmasta ja oikeasta laidasta.
                      Jos muovi ei ole paikallaan, valuu vedet varmasti filtteriin ja sieltä sisälle.

                      Mulla ei ole raitisilmasuodattimen päällä minkäänlaista kaukaloa, poislukien tuo alamuovi. Vedet pysyy silti ulkona.

                      Siis minkä tiivisteen olet ottanut pois?
                      Kuten jo aiemmin todettu, tuulilasissa ei ole alareunassa varsinaista tiivistettä.
                      Siellä on vain profiililista, johon tuo suojamuovi kiinnitetään.
                      Tämän listan ja korin välissä on varmasti hieman rakoa ja liimasauma tulee vastaan noin 10mm lasin reunasta, jos nyt en väärin muista.

                      Comment


                      • #12
                        No se on siis profiililista, minkä otin pois.
                        Ja vahvasti haiskahtaa siltä, että se kaikki maatunut roska aiheutti tuon veden tulvimisen raitisilmasuodattimen kohdalta sisään. Vesi ei vaan yksinkertaisesti päässyt valumaan reunoilta pois tämän tukoksen takia, vaan tulvi yli.

                        Uuden oikean listan tarvin sinne kuitenkin. Täytyy mennä vanhan mallin kanssa marmoritiskille...

                        Kiitos kaikille vastanneille!

                        Comment


                        • #13
                          Toivottavasti saat erikseen, se profiililista kun tulee lasin mukana...

                          Comment


                          • #14
                            Jaa, no voi perkule. Mistäs tuota sitten kannattais lähteä kyselemään? Vanhaa listaa ei kuitenkaan voi laittaa takaisin, kun se oli rikki.
                            Vai olisko jotain muuta ratkaisua mielessä jollakin?

                            Vai täytyykö tässä alkaa vaihtamaan koko lasi? Sekin oli kyllä mielessä, kun sen verran kiveniskemiä on kertynyt vuosien mittaan. Lisäksi muutama pahempi iskeämä, jotka porattu.
                            Viimeksi muokannut V8 Sam; 11.12.2011, 12:51. Perustelu: Tekstin lisäys.

                            Comment


                            • #15
                              Juu, näinhän se oli, että sitä listaa ei saa erikseen, vaan tulee uuden tuulilasin mukana. Uusi lasi on marmorilla 225 euroa + sitten asennuskulut päälle, missä sitten asentaakin.

                              Pyysin nyt vielä tarjouksen muutamasta paikasta, niin katsotaan, mihin hinta asettuu.

                              Edit. Sitä listaa saa erikseen!
                              Viimeksi muokannut V8 Sam; 18.12.2011, 11:34. Perustelu: Tietojen lisäys

                              Comment


                              • #16
                                Tämäpäs onkin mielenkiintoinen vyyhti kertakaikkiaan.

                                Uusi lasi asennettu, MUTTA nyt ei mene lasin ja profiililistan kanssa yksiin se musta muovihärpäke joka tulisi listaan kiinni! Ei voi olla todellista. Noita ei kai pitäisi olla erilaisia?

                                Lasi on kuitenkin nyt oikea eli 4.2 Avanttiin tarkoitettu. Vanha lasi oli ilmeisesti väärä eli sedaniin tarkoitettu. Sen kanssa musta muovihärpäke oli ok, mutta lista olikin ihan toisenlainen. Olisiko tässä nyt jotain tekemistä vuosimallin kanssa? Vaihtuuko lista juuri tässä kohtaa jotenkin?

                                Auttakaa nyt miestä mäessä. Alkaa pikkuhiljaa vaania epätoivo tämän kanssa. Paljon selvittäisi, jos joku ystävällinen sielu ottaisi valokuvan omastaan, niin näkisi, että onko eroa.

                                Kiitos.

                                Comment


                                • #17
                                  Ei vaihdu. Tässä on todennäköisesti käynyt vanhanaikaiset, eli alunperin asennettu väärä lasi, eli perusavantin kakkula.
                                  Sitten sitä miettiessä on huomattu / tiedetty, että alamuovi vaihtamalla saadaan virhe "korjattua".
                                  Tämä arvaus, ei faktaa. Varaosanumerot saattaisivat paljastaa onko tämä mahdollista. Itse epäilen että on, mutta kuten sanottu - nyt mennään ihan arvailulla ja johtopäätelmillä lasien eroihin perustuen, sekä sen lasin alapuolisen alueen ulkomuistista kiskotuista ominaisuuksista.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kyllä jotain tämän tapaista epäilen itsekin. Ainakin varaosanumero oli eri nykyisessä listassa ja marmorilta katsotussa listassa. Jossei osanumero ole nyt jostain syystä vaihtunut jossain kohtaa, niin väärä kourulista siellä on tällä hetkellä paikallaan.
                                    Katsotaan, kun saan varaosanumeron perusteella oikean listan...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Voi morjensta, että sellainen juttu.

                                      Ei se saakelin lista mene ikkunan alalistan kanssa sitten millään yksiin. Tai menee, mutta ei se siellä kolossa pysy sitten millään. Ja kun jotenkin saa kuskin puolelta, niin johan se toiselta lähtee "irti". On kyllä niin sunnittelun kukkanen tuo, kun olla ja voi. Missään autossa en ole noin typerää tuulilasin kokonaisuuden sunnittelua tavannut.

                                      Autossa siis alkuperäiset 4.2:n tuulilasi ja lista, mutta ei niin ei.

                                      Nyt loppuivat itseltä ideat, että mikä mättää?

                                      Paaliin koko vehje.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eiköhän se jollain sopivalla liimamassalla pysy.

                                        Comment


                                        • #21
                                          No se on viimeinen keino, mitä tänään yritän. Jos ei sen jälkeen pidä vesiä pois, niin sitten paaliin. ;)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja V8 Sam Näytä viesti
                                            Tai menee, mutta ei se siellä kolossa pysy sitten millään. Ja kun jotenkin saa kuskin puolelta, niin johan se toiselta lähtee "irti". On kyllä niin sunnittelun kukkanen tuo, kun olla ja voi. Missään autossa en ole noin typerää tuulilasin kokonaisuuden sunnittelua tavannut.
                                            Tuo rakenne on todella monessa autossa nykyään, ei rajoitu pelkästään euromerkkeihinkään.
                                            Ongelma tuosta muodostuu siinä vaiheessa, kun se irtoaa ja pitäisi laittaa takaisin paikoilleen irroittamatta lasia. Se on pirun hankalaa ja haastavaa, lisäksi miltei mahdotonta saada yhtä hyvää adheesiota aikaiseksi, kuin siellä alunperin oli. Sitä kun ei ole tarkoitettu irroitettavaksi...
                                            Tilaa kun ei ole kunnolliselle puhdistamiselle, niin ei siellä meinaa mikään pysyä kiinnikään.
                                            Uudessa listassa taisi olla sellainen vaahtomuovia muistuttava tarranauha paikoillaan?
                                            Jos kyllä, niin se varsinkin on erittäin nuuka epäpuhtauksien suhteen. Vähäänkään likaa, niin ei tartu.
                                            Tuossa tilanteessa neuvoisin kääntymään paikallisen tuulilasiasentamon puoleen.
                                            Heillä on siellä hyvät puhdistusaineet, sekä tuulilasiliimat, joilla tuo listakin saadaan varmasti pysymään paikoillaan.
                                            Itse en suosittele räveltämään millään silikonilla tai "sikaflexillä" mitään, yleensä lopputulos on hirveä ja haittaa vaan tilannetta kunnolla korjattaessa...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Wurthilla on tuulilasin liimaamiseen ja liimauksen paikkaukseen molempiin omat aineet.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Wurthin tuotetta käytin tässä. Katsotaan, miten pitää. Yllättävän siisti tuosta tuli. Ja kun on mustaa tavaraa, niin ei edes pahemmin näy tuosta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kuulostaa tutulta,
                                                  2010 kesällä oli kovan sateen jälkeen omassa vm.-99 S6 Avantin kabiinissa apukuskin puolella lattiamatto märkä ja vaihdelaatikko solmussa.
                                                  Auto talliin ja tutkittuani asiaa (vikakoodeja luettaessa kaikki näytti olevan sekaisin).
                                                  Apparin penkki pois ja mattoa ylös. Lattialla vettä useampi cm ja lattiamattossahan on "vaahtomuovia eristeenä" paksulti joka imee vettä hyvin (Tämän kuivatus olikin sitten työläämpää.)
                                                  Vaihdelaatikon (Tiptronic) ohjausboxihan on muovikotelossa lattialla apukuskin jalkojen kohdalla.
                                                  Muovikotelo ei kuitenkaan ole vesitiivis joten ohjainlaite pahasti oikosulussa ja avattuani boxin totesin vettä päässeen jo pidemmän aikaa sisälle sillä osa komponenteista ja johtimista oli pahasti hapettuneita.
                                                  Vanhasta ohjainlaitteesta ei tullut toimivaa kalua korjaustoimenpiteistä huolimatta.
                                                  Vaihto osaa en löytynyt purkuautoista tms. pohjoismaista tai euroopasta, ebaykään ei tuottanut tulosta.
                                                  Joten marmoritiskillä piti vierailla ja tilata uusi ohjainlaite Tipille, tilaustuote ja ei ollut montaa mennyt kaupaksi aikaisemmin +1000,00€ oli hintaa (tarkkaa en nyt muista).
                                                  Itse ongelman tuottajaan paneuduttuani totesin ikkunan alalistan olleen huonosti paikoillaan ja valuttaneen vettä raitisilmasuodattimen kautta sisälle autoon. Sain listan asennettua paikallee ja vedin sen myös mustalla tiivisteliimamassalla kiinni. Kuivattelin autoa tallissa pidemmän aikaa ja tein pohjaan poistoreiän vedelle jos pääsee ongelma uusiutumaan, niin ei tarvitsisi ainakaan kallista ohjainlaitetta toistamiseen ostaa. Kuivateltuani auton ja vaihdettuani ohjainlaitteen kaikki toimi taas niin kuin pitikin.

                                                  Tänään sitten noin 1,5 vuoden jälkeen totesin vettä tulevan taas kabiiniin ikkuna vetää huuruun kun puhallus päällä, veden lotinaa kuuluu vasemmalle mutkassa ja apparin puolelta tuli vettä sisään.
                                                  Noh huomenna taas auto talliin ja tutkimaan ongelmaa. Onneksi v-laatikko kuitenkin toimii edelleen.

                                                  Edellisellä kerralla tuumin vain, että tuulilasi on vaihdettu ja lista asennettu huolimattomasti. Nyt täytyykin paneutua kys. listaan ja itse lasiin tarkemmin.
                                                  Jonkin suojan/ vedenohjaimen voisi kenties kyhätä raitisilmasuodattimen kotelon kanneksi. Mikäli ongelma siis on tällä kertaa sama, eikä esim. tukkautuneet vesikanavat.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kuulostaa pahalle, tosi pahalle. Aika onni, että huomasin "ajoissa" vedentulon, ettei tuo boxi ottanut itseensä. Olihan siellä vettä paljon, mutta aika hyvin se on nyt kuiva. Joissain kohtaa voi painamalla vielä hieman tuntea kosteutta. Antaa nyt mattojen olla raollaan ja kuivua kunnolla.

                                                    Samaa suojajuttua mietin suodattimen päälle. Kyllä siihen jokin systeemi varmaan täytyy kehitellä, että vastaavanlaiselta välttyisi jatkossa. Todella inhottava "vaiva". Omaani en ole ehtinyt silikonin laiton jälkeen testaamaan, että kuinka pitää vedet pois. Kaiken järjen mukaan ongelma pitäisi olla tiessään, mutta katsotaan.

                                                    Toivotaan, että T.O.M :illa on ne poistoreiät tukkeutuneet ja pääset niiden avaamisella viasta.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ei tule enää vettä sisälle, lukuunottamatta pientä kosteutta apukuskin puolella tulipellissä kiinniolevassa "äänieristemateriaalissa". Ei ole selvinnyt, valuuko siihen vettä jostain, vai ottaako kosteuden muualta? Ei ole varsinaisesti märkä, vaan hieman kostea...

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Täällä olisi vähän vastaavaa vaivaa.

                                                        Tänään rankkasateella 120km/h vauhdissa roiskahti jostain kojelaudan sisältä vettä jaloille (sandaalit jaloissa, muuten en olisi huomannutkaan).

                                                        Onko tuolla jotain tyypillistä vuotopaikkaa josta lähteä estämään vakavammat vauriot? Autossahan on jo sähkövikaa, kuskinpuolen takalasi ei toimi ja vänkärin takaovesta ei pääse ulos ilman kohteliasta herrasmiestä joka matkustajalle oven avaa. Tuulilasi on vaihdettu joku vuosi takaperin, maksanut 300 töineen (eli ei ole alkuperäistä (lämmitettyä?) vastaava?).

                                                        Audi A6 Avant 4.2 2001 4B C5

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Klik
                                                          Klik numero 2
                                                          Haulla vielä lisää, todennäköisintä on, että akkukaukalo lainehtii vettä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Se löytyi.
                                                            Edellisen omistajan stereoiden ja supparien virtakaapeli oli tuotu tulipellistä läpi ja läpivientikumia ei tietenkään oltu laitettu takaisin siinä' vaiheessa, kun oli johdot purkanut pois.
                                                            Melko turhaa IMHO, autossa on kuitenkin Bosen vehkeet jo vakiona...
                                                            Teippiä näin alkuun...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X