Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Voiko ajovalot automatisoida jälkikäteen? (A4 -97)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Voiko ajovalot automatisoida jälkikäteen? (A4 -97)

    Sikäli kuin kytkentäkaavion ymmärsin oikein, se viiksikytkin vasemmalla on suoraan ajovalojen kytkin / vaihtokytkin pitkille ja lyhyille. Onko autoon mahdollista ostaa jokin valmis lisäosa, rele tai asennussarja, jolla ajovalot saisi syttymään ja sammumaan automaattisesti? Pelkään myös, että on vain ajankysymys, milloin se koko viiksikytkin pitää vaihtaa, jos virrat kulkevat sitä kautta.

    Parkit jäävät myös palamaan toiselle puolelle, jos vilkun viiksi jää vinoon. Voikohan tämän eliminoida jotenkin, sillä ei kai tätä ominaisuutta Suomessa vaadita? Ajovalojen pesurin sain eliminoitua onnistuneesti nyppäsemällä pois yhden releen !

    Tarkoitus olisi saada auto pimenemään automaattiseti virta-avaimesta ! Valot ovat ihan perus H4:t ja hyvä niin.

  • #2
    Olisiko tuollainen sopiva: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=48-2216

    Comment


    • #3
      Siinä sitä onkin hyvä kysymys, onko sopiva? Kiitos joka tapauksessa löydöstäsi! Tuo ei varmaankaan käy ainakaan ihan suoraan autoon painettavaksi, vaikka muuten sovitettavissa olisikin. Hintakaan ei vaikuta kovin pahalta. Tämä valo-systeemi on sikäli ikävä, kun on vähän niin kuin ensimmäinen ja toivattavasti viimeinen, jossa valot pitää kytkeä ja ne voi unohtaa päälle. Muistisummerikin on pimentynyt ja sijaitsee jossakin mittariston sisällä.

      Kun etsin kuinka eliminoida ajovalojen pesurit, huomasin silloin, että samassa relepohjarivissä oli tyhjä relepistoke, jossa on kaksi napaa yhdistetty painettavalla metallikiskolla. Sellaisella oikein jämäkällä kuparista prässätyllä pikkuruisella kiskolla. Mieleen tuli heti, että ehkä siihen paikalle voisi olla olemassa rele, jolloin valot alkaisivat toimia automaattisesti. Voihan se toki liittyä muuhunkin.... suureksi ikäväkseni!

      Comment


        #4
        Helkkari olin ehdottaa Slamitilta, mutta kun kävin tarkistamassa ei löydy B5:lle :( .
        Kuulemma sekä mukavuusvilkku, että valoautomaatikkasarja ihan passeli.
        Sorry meni vähän OT:ksi.

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja Ekomies Näytä viesti
          Kun etsin kuinka eliminoida ajovalojen pesurit, huomasin silloin, että samassa relepohjarivissä oli tyhjä relepistoke, jossa on kaksi napaa yhdistetty painettavalla metallikiskolla. Sellaisella oikein jämäkällä kuparista prässätyllä pikkuruisella kiskolla. Mieleen tuli heti, että ehkä siihen paikalle voisi olla olemassa rele, jolloin valot alkaisivat toimia automaattisesti. Voihan se toki liittyä muuhunkin.... suureksi ikäväkseni!
          Oliko se metallikisko tässä kuvassa 209 paikalla? Vähän suttuinen kamerakännykkäkuva mutta kyllä siitä sen verran selvää saa. Kuva on siis tuosta kuskin jalkatilan päältä.

          Itse poistin ohjeen mukaan alkuperäisen ajovaloautomatiikan käytöstä poistamalla tuon releen 209 ja kytkemällä hyppylangalla kaksi napaa yhteen. Tämä rele vaikuttaa siis vain ajovaloihin. Tuo viereinen 214 rele taas automatisoi kaikki muut valot, käytännössä siis takavalot.

          Eli saisitkohan automatiikan päälle hankkimalla oikeanlaiset releet noihin kahteen paikkaan.
          Attached Files
          Viimeksi muokannut Finadeon; 28.8.2011, 14:56. Perustelu: Täsmennys kuvan sijainnista.

          Comment


          • #6
            Jostain syystä en saanut laitettua kuvaa liitteeksi. Releet vasemmalta oikealle minun autossani ovat
            1) Päällä 213. Kyljessä teksti SHO 899511 000
            2) Päällä Bitron 204 12 V 40 A
            3) Sitten on se poistettu lyhdyn pesijän rele jossa päällä 380 sivussa 8LO 955 535
            4) Sitten on se tyhjä, missä on se kisko kahden navan välissä Nro:sta 17 -> luultavasti Nro:oon 13
            5) Päällä joko 228 tai 229 + paljon mustia kirjaimia muovivalussa
            6) Rivissä viimeisenä oikealla matala harmaa rele, jonka merkintöjä en nähnyt

            Releet näin vain sulaketalun luukun kautta. Pitäisi poistaa kai jokin verhoilulevy ratin alta, jotta näkisi suoraan edestä. Releitä näytti olevan vain yhdessä rivissä.

            Comment


            • #7
              Se ratin alapuolen muovi on kiinni kahdella pultilla siitä sulaketaulun luukun alta sekä parilla pultilla pohjasta.

              Löysin nopeasti tällaisen. Siinä lisätään samat releet kuin minä otin omasta pois, mutta sen verran mitä tuota luin niin vaikuttaisi siltä että jos ajovaloautomatiikkaa ei alunperin ole ollut niin joitain muitakin muutoksia pitää tehdä.

              EDIT: Tämä modi ilmeisesti eliminoisi myös ton parkin palamisen vilkun päällä ollessa.
              Viimeksi muokannut Finadeon; 28.8.2011, 22:06. Perustelu: Lisäys

              Comment


              • #8
                ns. päivävaloille tuossa on oma rele ja tietääkseni siellä on vielä vastuslanka kuskin matonalla mikä himmentää valot tuossa nolla-asennossa. En tiedä tarkemmin miten tuo on, kun oma on myös ilman automatiikkaa ja hyvä niin, kun helpompi asentaa DRL:t. Summerin voi mittaristoon korjata kohtuu helposti. Elfa:sta löytyy sopiva summeri tilalle (toinen ketju oli täällä asiasta).

                Comment


                • #9
                  Summeri on ymmärtääkseni sen mittariston sisällä. Toki johtoihin voisi virittää jonkin tarvike tuuttarin, kun vain tunnistaisi niitä johtoja ja pääsisi niihin käsiksi.

                  Jos ymmärsin oikein, valojen automatisointiin ei siis taida olla olemassa puuttuvaa lisävaruste relettä, jolla homman voisi hoitaa. Taitaa vaatia suurempaa pioneerityötä. Ehkä sähkö kannttaisi syöttää pellin alta lampun johtoihin ihan omalla kytkennällä. Releen ohjaukseen sitten virta jostakin piuhasta virtalukon takaa tai ehkä laturilta.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Ekomies Näytä viesti
                    Summeri on ymmärtääkseni sen mittariston sisällä. Toki johtoihin voisi virittää jonkin tarvike tuuttarin, kun vain tunnistaisi niitä johtoja ja pääsisi niihin käsiksi.
                    Helpoin vain vaihtaa siihen uusi summeri. Hyvin pikku homma. Elfasta uusi summeri, pienet pätkät johdinta ja sitten vanha leikata pois ja uusi johtimilla vanhan nastoihin kiinni ja summeri jalustaan kuumaliimalla.

                    Oikeastaan isoin homma on ottaa mittaristo pois ja laittaa takaisin.

                    Comment

                    Working...
                    X