Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kolina etupäässä A4 B7

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kolina etupäässä A4 B7

    Elikäs ongelma olis tällänen. Autona on Audi A4 B7 2.0Tq jossa oli valmiina sport alusta. Alkukesästä tuli auto madallettua ja madalluksen jälkeen liikkeessä kun kääntää renkaat täysiä jompaankumpaan suuntaan ja ajaa eteenpäin kuuluu jostain ihan kunnon kolahdus!

    Sport alustalla tätä kolahdusta ei kuulunut. Missään sisälokareissa, vanteissa, iskareissa tai tukivarsissa ei ole mitään jälkiä osumista tai siittä että jokin olisi liikkunut tai hinkannut jotain vasten. Tänään tuli vaihdettua kaikki tukivarret ja pallonivelet siinä toivossa että pauke lakkaisi mutta ei auttanut yhtään.

    Vika on varsin ikävä koska kolahdus kuuluu ihan kunnolla ja ilmenee käytännössä esim. kun ajaa parkkipaikalla parkkiruutuun ja joutuu kääntään renkaat ääriasentoon vauhdista.

    Paikoillaan kun kääntelee rattia mitään kolahdusta ei kuulu. Kolahdus tarvitsee siis jonkin verran vauhtia kuuluakseen.

    Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa tai osaisiko joku sanoa mistä kyseinen kolina kuuluu?

    #2
    Äkkiseltään tulee mieleen vain nuo jouset. Taitavat jostain syystä päästä pikkuisen elämään. Liian pitkä iskari?

    Comment


    • #3
      Aika vaikea uskoo koska alustana on Eibach Pro Street S korkeussäädettävä niin pitäisi olla iskari jousi paketin hyvinkin jämpti.. Eilen otettiin vielä iskaritkin auki tukivarsien vaihdon yhteydessä eikä niissä näyttänyt mitään jälkiä elämisestä..

      Comment


      • #4
        Eipä noissa Janne Eibach:n kynätolppien jousissa ole löysää. Tolpat olen nyt kaksi kertaa purkanut ja laittanut uudelleen Jannen kanssa nippuun, eli en usko niiden olevan vian aiheuttajina. Sen verran on jämäkkä paketti. Tosin voisihan niitä etupään kierrelautasia nostaa ylemmäs kokeeksi ja katsoa onko vaikutusta?! Veikkaan myös apurungon kiinnityksiä..

        E: Niin, ja kaikki irroitetut osat on laitettu kiinni uusilla pulteilla/muttereilla tehtaan ohje-arvoilla oikeaan kireyteen. Eli ei pitäisi olla sekään vian aiheuttaja
        Viimeksi muokannut Murre; 30.7.2011, 11:39. Perustelu: Lisäystä

        Comment


        • #5
          Tuo kolaus tulee siis vain renkaat kääntämällä ääriasentoon,tasaisella vauhdilla ajaessa ? Renkaat ääriasennossa,jarrutuksella tai kaasun painalluksella ääntä ei siis tule ?

          Itsellä oli samankaltainen ääni viime kesänä.Tosin se muistutti lähinnä kovaa naksausta.Parkista,kun peruutti renkaat linkussa ja jarrutti vauhdin pois,niin tuo naksaus kuului juuri ennenkun liike lakkasi.Ääni saattoi tulla myös eteenpäin lähtiessä,renkaat edelleen linkussa.Naksuminen loppui,kun avasin kierroksen verran alatukivarsien apurunkoon meneviä pultteja ja kiristin ne napakasti kiinni uudestaan(tod.näk arvoja kireämmälle).Ja tuohan täytyy tehdä auton paino on renkailla,että pusla ei jää kierteelle.

          Comment


          • #6
            nimeen omaan ääriasentoon ja tasaisella vauhdilla ajaessa.. Pakilla ääriasennossa kolahdusta/naksahdusta ei kuulu eikä ryömintävauhtia ajaessa.. Pikkasen täytyy olla vauhtia.. Ja jos ajaa esim ympyrää niin kolahdusta/naksahdus kuuluu aina samassa kohtaa kierrosta..

            Comment


            • #7
              Jaahas Janne, tuus tänne, niin viritetään tuo iso Stahlwille ;) Ja sit lava suuta kostuttavaa mukaan..kylmänä =D

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Gousti Näytä viesti
                nimeen omaan ääriasentoon ja tasaisella vauhdilla ajaessa.. Pakilla ääriasennossa kolahdusta/naksahdusta ei kuulu eikä ryömintävauhtia ajaessa.. Pikkasen täytyy olla vauhtia.. Ja jos ajaa esim ympyrää niin kolahdusta/naksahdus kuuluu aina samassa kohtaa kierrosta..
                Eipä taida olla sama nakseen aiheuttaja kun mulla.Kuullostaa oudolta ja tuo viimeinen lause lähinnä mystiseltä.

                Comment


                • #9
                  Nyt alkaa oleen kolahtelut vaan entistä pahempia.. Ei tarvi enään kääntää ees ihan ääriasentoon renkaita kun jo kolahtaa eteenpäin ajettaessa.. Kolahtipa tänään kaks kertaa ihan peräkkäin kun ajoin työpaikan pihassa parkkiin ja sattu oleen pari pientä monttua toisen eturenkaan kohdalla. Aina montussa kolahtaa.. Ookko Marko ehtiny viä kattoon sitä apurungon mahdollisuutta?

                  Comment


                  • #10
                    Janne, en ole vielä ehtinyt. Mutta selvitän parhaillaan asiaa. Jätä auto parkkiin...kyllä stefa hoitaa, niin se on jämpti =D

                    Comment


                      #11
                      Eilen tutkiskelin omasta keulan kolinaa ja löysin ONNEKSI ainakin jotain vikaa. Jarrusatulan ylemmän liukutapin kierre oli korkannut! Oli kyllä vielä kolossaan, mutta kun koitin kiristää sitä, niin ei millään kiristynyt. Kauankohan lie ollut satula puoliksi irti, kun en noita liukutappeja ole aukonut auton omistukseni aikana (1v).

                      Tilasin tänään uuden satulan kannakkeen + uudet liukutapit ja toivotaan, että noilla kolahdukset häviää.

                      Vikahan on minulla sellainen, että kun auto seisoo parkissa esim. yön yli ja aamulla lähtee ajelemaan, niin pienissä montuissa kuuluu ärsyttävää pikku kolinaa ensimmäisillä kilometreillä. Mutta kolina vaimenee, kun ajelee pidempään.

                      Comment


                      • #12
                        Tänään huomasin taas vaihteeks lisää ääniä.. :) Nyt kuuluu apukuskin etukulmasta sellasta ihme plop ääni aina kun ajaa jostain montusta/möykystä.. Sama ääni kuuluu apukuskin puolelta vaikka vaan kuskin rengas osuis monttuun/möykkyyn?? Kohta varmaan tippuu koko etuakseli.. :) Kyl stefaa taas tarvitaan.. :)

                        Comment


                        • #13
                          Melkeinpä harkitsisin jo huoltoliikkeeseen ajamista, jos tuntuu että auto leviää käsiin.

                          Comment


                          • #14
                            Tod.näk ei tarvi ajaa ;)

                            Comment


                            • #15
                              Melkeinpä harkitsisin jo huoltoliikkeeseen ajamista, jos tuntuu että auto leviää käsiin.
                              Mielummin annan sen etuakselin tippua tielle kun vien huoltoon.. :)

                              Comment


                              • #16
                                Tuot sen sitten paikalliseen Murren huoltoon eriteltynä. Yritin soittaa, mutta....

                                Comment


                                • #17
                                  Juu, jatketaas tätä topiccia. Jaksa aloittaa uutta. Oma 200:sen kanssa kolisee kun kääntelee rattia niin tietyssä kohdassa aina kuuluu "pauk!" ja välillä jotakin nitinää. Ihan niinkuin kumi hankaisi johonkin? Iskarit yläpäänlaakerit uusin sinne jo, ja myös vetarin suojakumit. Heilutella koitin mutta ei siellä väljää tuntunut olevan.

                                  Comment


                                    #18
                                    200:sen kanssa kolisee kun kääntelee rattia niin tietyssä kohdassa aina kuuluu "pauk!"
                                    Alapallo väljä ?

                                    Comment


                                      #19
                                      Lötkösukuisten laitteiden alapalloa ei tahdo saada muuten testattua, kuin puskemalla renkaita sisemmäs. 2m rautakanki ei kertonut vielä mitään, kun leimalla sitten taas näkyi heti väljyys kun levyt pakottivat renkaita sisäänpäin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jatketaas tätä muutaman vuoden tauon jälkeen. Eli A4 B7 2.0TFSI quattro tiptronic, Eibach Pro Street S ja kolahdus (oikeastaan jymähdys) jos kääntää terävästi vauhdissa. Tuntuu lattiassa kun kolahtaa, tarvii vauhtia ja nopean ohjausliikkeen. Ohjauksessa ei tunnu välystä ja muuten tuntuu normaalilta.
                                        Sattumalta huomasin kun ajoin shikaanin (kiertoliittymä) läpi vähän vauhdikkaammin. Joskus oli akun kiinnitys löyhä niin se kolahti, tuolloin ei tuntunut lattiassa ja ääni tuli ylempää. Nyt tulee ihan polkimien kohdalta melko keskeltä sivusuunnassa.
                                        Mitään veikkauksia mikä aiheuttaa?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Pojalla on sedan-korinen B7, 2-litrainen vapari -05. Keulan kolina, tai pikemminkin rämähdykset ovat kiusanneet jo monta kuukautta. Autokorjaamo ja katsuri eivät löydä mitään väljää, siis ei nivelistä, koiranluista, ei tukivarsista. Keulan apurungon takapuslat (?) ovat kunnossa. Ääni tosiaan ei oikeastaan ole "perinteistä" kolinaa vaan pikemminkin rämähdystä muistuttavaa ääntä ja kuuluu kauas. Jääkö oikeastaan muuta vaihtoehtoa kuin hammastanko? Se on tosin vaihdettu kaksi vuotta sitten. Nykyiset äänet alkoivat n. vuoden päästä hammastangon vaihdon jälkeen. Jos uusi hammastanko (tarvikeosa) osoittautuu noin lyhytikäiseksi, se selittäisi miksi samainen autopaja ei ole kovin innokas osoittamaan hammastankoa vialliseksi, koska tod.näk. joutuisi vaihtamaan osan takuutyönä...

                                          Comment


                                            #22
                                            Archie , oletko tsekannut jarrusatulassa palojen jousen asennon? Jos se on väärin tai puuttuu, jarrut kyllä rämisevät. Toinen on iskarin yläpään kumilieriö. En ole varma onko tuossa mallissa sellainen mutta jos se murenee, rämähtely on kovaa koska iskari lyö yläkuppiin.

                                            Comment


                                              #23
                                              Oman kokemuksen mukaan ne koiranluut aiheuttavat rämisevän äänen. Käytin itsekin konttorilla etupään niveltestissä kun ajattelin pääseväni helpolla. Ei löytynyt mitään väljää. Piti itte vaivautua alle ihmettelemään ja koiranluu siellä lopulta oli väljä. Voi olla et se ylösnostettaessa jumittuu johonkin asentoon josta sen väljyyttä ei ole helppo todeta. Kun sen otti irti kokonaan niin nivel oli aivan paskana. Ne taitaa maksaa alle 10e ja pystyy vaihtaan helposti niin siitä aloittaisin.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Pitääpä päivittää tätä asiaa. Syksyllä jokin väljä paikka löytyikin, en muista enää, oliko joku tukivarsi vai mikä. No se ääni kuitenkin hävisi. Nyt on taas ilmennyt uusi ääni ja se on "perinteistä" kolinaa tai lotinaa, pienissäkin epätasaisuuksissa. Ja taas katsuri ei löytänyt mitään väljää. Toppilan Autohuoltokin on etsinyt väljyyttä löytämättä sitä. Voisko nuo Coupevesqun mainitsemat koiranluut olla sellaisia, että ne kolisevat, mutta niiden väljyys ei ilmene katsastuksessa? Pojan auto pitäis laittaa myyntiin, mutta eihän moisesta kolisijasta kukaan mitään maksa...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ja vielä jatkan tätä asiaa: onko Oulussa (pl.Pörhö) Audi-asiantuntijakorjaamoa, joka tuntee A4:n keulan potentiaaliset ja piilevät kolinapaikat?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tiijjä noista oululaisista Audi-asiantuntijoista (Nikunen tai missä nyt ent. pörhöläisiä asentajia on), mutta oisko niinkin yllättävä paikka kuin jarrujen hiekkapellit, mitkä on löysällä/kasattu väärin/tjsp. Uudellakadulla kolisee mulla A6 4B, Aleksanterinkadulla ei.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Nyt pysytään aiheessa, jatko huoltopaikoista tähän: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...lla#post565997

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X