Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 ABC autom. -95 hammastangon vaihtaminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 ABC autom. -95 hammastangon vaihtaminen

    Hammastanko kusee vihreetä kultaa... Pieni lammikko jää auton alle joka yö. Kyseessä ei ole mikään paniikkihomma, kerran viikossa suurinpiirtein desin verran mutta korjattava kuitenkin.

    Näyttää siltä että hammastanko on erittäin hankala vaihtaa irrottamatta moottoria, en rupee... Yritin kurkata vanhoja viestejä vaan en löytänyt neuvoja.

    Oletan että servotronic kyseessä, varmuutta ei ole koska nippanappa peilin kautta näkee osan hammastangosta. Näyttää siltä että jostain neliskanttisen levyn kohdalta (boksi josta lähtee ohjausakseli kabiinin puolelle), missä on yksi tai kaksi? banjoa lähellä, vuotaa melko runsaasti.

    Sen verran pääsin kädellä kokeilemaan ostohetkellä jo että haitarikumit tuntuu kuivilta.

    Onko siis joku vaihtanut hammastankoa tällaiseen ilman sen isompia ongelmia ja onko se edes mahdollista?

  • #2
    Kyllä niitä on kuulemma vaihdettu ilman koneen purkamista. Kuskin puolelta sisälokari pois ja sieltä pihalle.
    Katoitko ettei vuoda se syöttöletku pumpulta hammastangolle? Eli muovi pois koneen päältä ja seuraa sitä syöttöletkua jarrutehostimen alle tangon taakse?
    Itsellä vuoti se letku suojakuoren sisään ja luulin että on tanko rikki.
    Puolen tunnin homma vaihtaa kun on sorminäppärä kaveri ja letkun saa saksasta halvalla.

    Comment


    • #3
      Toi oli muuten erittäin hyvä pointti, täytyy yrittää katsoa uudestaan. Huomenna käyn vaihtamassa laatikon öljyt (eka kerta tomaatilla;) ja silloin auto on nosturilla.

      Ongelmana siinä on juuri se että on niin ahdasta ettei näe mihin kohtaan letku(t) tulee kiinni. Ehkä sitten kun purkaa kaikki muovit pois.

      Mitä olen peilin ja lampun avulla päässyt katsomaan niin näyttää siltä että siinä on banjo tai kaks, ja suurin piirtein siinä kohtaa vuotaa.

      Täytyis muuten tsekata etkasta missä kohtaa ne letkut on kiinni hammastangossa. Oletan että se on servotronic.

      Öljyä menee samanverran edelleen (eli ei paha) mutta ei oikein uskalla lähteä autolla pidemmälle reissulle vielä ennen kun toi on korjattu, koska jos se korkkaa lopullisesti matkalla niin ajot kai loppuu siihen...

      Comment


      • #4
        Sieltä pumpulta eteenpäin löytyy kyllä kiinnityskohta "näppituntumalla".
        Oli muistaakseni 19mm siellä hammastangon takana, avaus ja kiinnitys onnistuu, mut on tosi hidasta kun joutuu heittää avaimen aina toisinpäin. Sellasella kiintoräikällä menis varmaan helpommin jos olis sillon ollu.

        Niin en tiedä onko siulla ihan sama juttu kun oma auto oli 2.8 ja malli 100/c4, periaatteessa pitäs olla kyllä sama auto.

        Comment


        • #5
          Kiitos tiedoista! Jos ehdin vielä tänään sen jälkeen kun on lootaan vaihdettu litkut ja AC huollettu niin nyppään renkaan ja sisälokarin irti.
          Mulla pitäisi olla 19mm räikkälenkki mutta vois tietenkin ostaa sellanen lyhyempi versio jos löytyy, voi olla aika ahdasta siellä täyspitkällä...

          Luulis että aika samanlaiset ovat autot juu, c4 koppa kuitenkin ja V6.

          Comment


          • #6
            Jos se vika on siinä letkussa niin ei tarvi purkaa sisälokaria, pellin alta saa tehtyä.

            Comment


            • #7
              Juu, tulin just verstaalta, uudet öljyt laatikossa ja AC täytetty ;)

              En ehtinyt enää tehdä muuta sitten kun katsoa alhaalta päin ja nyt näen (luulisin...) vuotokohdan! Se on se taaempi banjoliitin, ainakin sen kohdalla oli ihan märkää ja näytti siltä että siinä olikin tippa vihreetä kultaa.

              Luulen nyt tietäväni miten pääsen käsiks siihen ja aloitan sillä että kokeilen onko se kunnolla kiinni. Ehkä nyt viikonloppuna.

              Jos se on kiinni niin sitten täytyy funtsia uudestaan mitä seuraavaksi kokeillaan. Tiivisterenkaat varmaan, ja samalla täytyy pestä vähän skeidaa pois että näkee paremmin mistä sitä tulee.

              Comment


              • #8
                Eli se on vissiin just se letku mikä lähtee tehostimelta sinne tangolle. Ota muovi pois koneen päältä että saat tehostajan esiin ja seuraa sitä paksua letkua mikä lähtee tangolle.
                Jos vika on siinä letkussa mitä epäilen niin se on puolentunnin homma vaihtaa.

                Comment


                • #9
                  Kuulostaa hyvältä sitten! Kerron sitten lisää kun olen päässyt purkuhommiin, huomenna ei varmaan ole aikaa koska meillä on verstaalla siivoustalkoot ja silloin ei ehditä leikkiä omilla autoilla ;) Ehkä sunnuntaina.

                  Jos se letku vuotaa niin sulla on varmaan hyvä linkki laittaa mistä itse tilasit sen?

                  Comment


                  • #10
                    Tuolta tilasin:
                    http://www.quattro-zentrale.com/shop...ategorieid=151

                    Ne on käytettyjä osia mut tosi hyväkuntosia, uuden letkun saat varmaan kalskeelta eli speed-autoteile.

                    Löytyy paljon muutakin kivaa, varo ettei tuu tilattua itteä hunningolle;)

                    Comment


                    • #11
                      Itte tein tuon ohjausvaihteen vaihtojumpan tuossa jokunen päivä sitten ja kyllähän siihen 5 tuntia kuta kuinkin meni, kun laskee tupakkitauot ja muut hengailut siihen kaupan päälle. Ahdasta on letkujen irroitus, mutta eniten kikkailua vaati se keskimmäisen pultin irroitus niistä kolmesta hammastangon kiinnityspultista, joka täyty alta päin ruuvata, varsinkin kun tein kentällä pukkien varassa tuon homman. Nämä ruuvit sai auki 10mm tähtihylsyllä. Kannattaa ostaa USIT-tiivisteet banjopultteihin, niin ei tartte jännittää, että jääkö se vuotamaan vai ei.

                      Comment


                      • #12
                        Taas tuli hyvää infoa! Kiitos tiedoista, täytyy hommata niitä tiivisteitä valmiiksi. Mistä niitä saa?

                        En ole vielä ehtinyt aloittaa kyseistä remonttia mutta 19mm lyhyt kiintolenkkiräikkä nivelellä hommattu...
                        Toivottavasti mulla ei vuoda hammastanko vaan se banjoliitin, ainakin näyttää siltä. Aika näyttää kunhan pääsis tekemään.

                        Ensin ajattelin tilata uuden letkun (4A1 422 893 AA ??) Tepolta ja banjopultti tiivisteineen koska auto on jokapäiväisessä käytössä, että silleen niinkuin varmuuden vuoksi...

                        Comment


                        • #13
                          Eiköhän USIT-tiivisteitä saa joka liikkeestä, jossa vaan jonkinlaista hydrauliikkaletkua myyvään. Toiseen meni U16, eli 16mm tiivisteitä 2 kpl ja toiseen U14, eli 14mm 2 kpl. Nuo 14mm usitit oli jostain syystä hieman ahtaan oloset tuohon pienempään banjopulttiin, mutta näkyhän nuo pitävän kuitenkin. Saattas olla joku välimallin usit hyvä tuohon, eli joku 15mm, jos semmosta on olemassa. Itte pärjäsin ihan peruslista avaimilla ja semmosilla "mutkapäisillä" listoilla. Kannattaa ottaa ne sisälokasuojan palaset siitä ohjausvaihteen ympäriltä irti, niin saa aika hyvin tilaa veivata vaikka ilmaveivejä.

                          Comment


                          • #14
                            Ihmettelen vähän noita tiivisteiden mittoja, ETKAn mukaan ne olisi kaikki samankokoisia eli 14*18*1,5. Siis molempiin banjoihin.

                            Pakkohan se on nyt joku ilta purkaa muovit pois ja yrittää pestä hammastanko ja kaikki mihin nyt vaan ylettyy jotta sais varmuutta siihen että mikä siinä nyt vuotaa. Harmittaa vaan kun rakennusprojektini nyt taas vie kaiken vapaa-aikani...

                            Sen verran tyyris tuo paineletku ettei viittis ostaa ennenkun on todettu että se on se syyllinen. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen että uusi letku siihen tulee jos täytyy vaihtaa, ettei sitten vuoden päästä sama rumba edessä ;)

                            Lisäys; ei taida olla Servotronic mun autossa, ja quattro-zentralen sivuilla ei tietenkään ollut tota letkua tällä hetkellä :(

                            Comment


                            • #15
                              Sillälailla, tulipa eilen illalla vasta purettua muovit veks ja vähän liittimiä ja muuta roinaa. Hyvin näkyy banjot yläkautta mutta ei ollut ihan helppoa saada avain mahtumaan.

                              Pitempi 19mm räikkälenkki oli se avainsana tohon hommaan ja sitten kun olin jarrukliinerillä putsannut kaikki mihin nyt käsiks pääsi (!) niin kokeilin kiristää sitä painepuolen banjopulttia ja hieman löysällähän se oli!!

                              Jäljistä päätellen joku oli aikaisemmin yrittänyt kiristää sitä huonolla menestyksellä ja avain oli hieman muljahtanut. En osaa arvata miten olisin muuten saanut kiristettyä jos ei olis ollut sitä räikkälenkkiä... Illalla vielä ajelin pihalla eestaas ja veivasin rattia suuntaan ja toiseen eikä vuotanut enää! Kunkkufiilis!!

                              Nyt kun tiedän miten se tehdään, kiitos Pasille ja Markulle, niin tilaan uudet banjot ja tiivisteet valmiiks ja vaihdan sitten joskus uudet tilalle. Tulipa halvemmaks kun mitä ensin ajattelin ;)

                              Sinänsä kaikinpuolin kannattava remontti koska samalla korjasin pari pientä alipainevuotoa ja nyt tyhjäkäyntikierrokset pysyy tasaisena kylmällä koneella.

                              Comment


                              • #16
                                Miulla tuli omalla kohdalla kans aika paljon halvemmaks kun oli vaan letku rikki. Korjaamolla oli sanottu että hammastanko vuotaa.
                                Letku maksoi 19€ saksasta, hammastanko olis maksanu aika paljon enemmän.

                                Hyvä että neuvoista oli apua, seuraavalla kerralla ostan itelle kans sen räikkälenkin ettei tarvi avainta käännellä;)

                                Comment


                                • #17
                                  Niin, se on kyllä paha sanoa mistä vuotaa ennen kun on kaikki muovit pois tieltä. Kyllä minäkin luulin ensin että tanko siinä kusee.

                                  En todellakaan ymmärrä millä muulla avaimella pääsis tota banjoa kiristämään, tällä räikkälenkilläkin sain yhden naksahduksen verran kiristettyä kerralla, ja useamman kerran... ;) Jokuhan siinä oli yrittänyt jäljistä päätellen kiristää sitä kuitenkaan onnistumatta.

                                  Pikkasen kostea se banjo vieläkin mutta ei ainakaan tiputa mitään ja nesteitä ei tarvitse enää lisätä. Tiivisterenkaat (ja banjopultti) menee vaihtoon kunhan saisin hommattua.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Miulla oli se normaali kiintoavain ja putkenpätkä jatkona, eli kääntää aina niin paljon kun menee ja sit avain ylösalaisin.
                                    Se avoin pää kun on vähän taivutettu niin se toisinpäin käännettynä ottaa taas pikkusen enemmän.
                                    Tuon takia sanoin että se räikkä ois ollu kova sana mut sain kirjaimellisesti kiristettyä " hitaasti ja varmasti". ;)

                                    Comment

                                    Working...
                                    X