Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TT ja porsche 996 brembot eteen vakiolevyille

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • TT ja porsche 996 brembot eteen vakiolevyille

    Ajatuksena olisi alkaa haalimaan osia tehokkaampia jarruja varten ja alkuun oli tarkoitus päivittää etuset 3.2 mallin kaksimäntäisiin, hiukan isompaan pakettiin. Tämähän olisi helpoin ratkaisu, sillä kaikki on ihan plug'n'play mallista. Nyt kuitenkin kun erilaisia ratkaisuja haeskelin, törmäsin ecs:n sivuilla ratkaisuun jossa käytetään boxter s nelimäntäisiä satuloita ja ilmeisesti olisi mahdollista käyttää tarvittaessa samaan aikaan orkkis 312 levyjä. Vilkaisin sitten ebayn ja riedelin tarjontaa ja selvisi että 3.2 TT sekä R32 satuloiden tarjonta on harvinaisen köyhää. Sitten taas ebaysta löytyy melko edukkaasti boxter s/996 satuloita, mutta näissä ongelmaksi tulee kannakkeiden saatavuus.

    Nämä possun jarrut alkoi kiinnostamaan siinä määrin, että kiinostaisi saada infoa seuraavista seikoista:
    - Mistä saan kannakeet näille?
    -Onko mahdollisten kannakkeiden kanssa ihan bolt-on paketti, vai tarvitaanko lisäjippoja asennukseen?
    -Mistä saan näihin käypäiset letkut?

    otsikko oli "TT ja jarrujen päivityksen monet vaihtoehdot"

    Tämähän olisi periaatteessa siis ecs stage 2 paketti
    http://www.ecstuning.com/Audi-TT_MKI...tage_2/ES1167/,
    mutta itse haalittuna. kokoluokka on sikäli passeli että kiinnostusta ei olisi hankkia yli 17" talvirenkaita. Takajarruthan 225 mallissa on jo itselle riittävästi samat kuin 3.2 mallissa joten niihin ei ole halua koskea. Etujarrut vain saisivat olla jonkun verran äkäisemmät.

    Syy miksi näitä haalitaan pikkuhiljaa ja vaikka purkuna on se että a) olen toisinaan aika pihi ja b) asunnon remontti imee kivasti rahaa huvibudjetista. =)

    Mikä ero muuten on R32 golfin ja 3.2 TT:n satuloissa? osanumerot on eri, mutta käyvätkö silti ristiin?
    Viimeksi muokannut LauriJT; 30.4.2011, 18:01. Perustelu: uusi otsikko kuvaa sisältöä paremmin

  • #2
    Mulla on ollu 312mm levyllä sekä ibizan brembot, että 996 carrera 2 satulat ja sitten on ollut 332mm levyllä gt3 satulat. Noille koneistettiin alumiinista kannakkeet. Noista kannakkeista saattaa työkoneen kätköistä löytyä vielä 3D-mallit. Letkut voi teettää mittojen mukaan.

    Comment


    • #3
      Tuo kuva kyllä selvitti aika paljon, millainen sen satulan kiinnitys on ja millainen sen kannakkeen pitää olla. Mallista on aina apua, mikäli löytyy vielä, mutta tietenkin jos löytyisi jostain valmiina kannakkeet, niin aina parempi.

      Comment


      • #4
        Noita saa ebaystä esimerkiksi tästä muutamalle eri satulalle. Itselleni tulossa juuri nate42:n projektin inspiroimana nelimäntäiset brembot touaregista ja 334mm laikat. Hintaa tälle tulee ~600e.

        Comment


        • #5
          Mitenkäs, mahtuuko 330 levyn ja 996:n brembon päälle vielä 17" vanne?

          Kas niin tilattuna on nyt 996 satulat mustana.
          Osanumerot on 996.351.425.01 ja 996.351.426.01
          Viimeksi muokannut LauriJT; 15.4.2011, 18:30.

          Comment


          • #6
            http://www.tt-forum.co.uk/forum/view...p?f=2&t=182291

            Tuosta voi olla jotain hyötyä. Mikäli haet parempaa poljin tuntumaa niin nuo nelimäntäiset on varmaan fiksumpi ratkaisu. Tuli hyvään hintaan vastaan nuo isommat satulat ja siksi lähdin niiden kanssa eteenpäin.

            Comment


            • #7
              Joo tuo poljin tuntuma on se pääpointti tällä hetkellä ja kyllähän ne tuosta samalla muutenkin paranee. Teemulta sainkin jo apua että voin vakiolevyillä mennä noillakin satuloilla. Pitää kyllä vaihtaa zimmereiden tilalle jotain pelkästään uritettua, vaikka ate powerdiskit. Tuo sinun projekti tuli ihan googlaamalla jo löydettyä aikasemmin tuolta tt forumilta. Oli muuten melkoisen hyvää luettavaa.

              Comment


              • #8
                Noniin päivitystä jarrunrakennukseen.
                Satulat saapui viimein perjantaina, samoin teki teemun lähettämä protokannake. Tänään sitten tein pihalla ensisovitusta ja yllättäen asiat menikin lähes niinkuin elokuvissa. Protokannakkeellasatulat oli linjassa levyn kanssa, ainoastaan etäisyys navasta heitti lian kauaksi. Samalla alkoi aueta Teemun tekemä merkinnät proton kyljissä.

                Jos nyt jotain negatiivistä pitää löytää asiasta niin 18" OZ anniversaryt ottaa kivasti satulaan kiinni millä etäisyydella vaan ja vaativat aika kivat spacerit alle. Mallasin sitten paraboleja, jotka aion myöhemmin ottaa käyttöön ja niillä ainakin proton kanssa mahtuu kevyesti pyörimään. Mikäli satulaa siirtää tarvittavat ~12mm napaa kohti, alkavat mennä jo melko iholle, mutta todennäköisesti mahtuvat vielä.

                http://flic.kr/p/9Dexr2

                vanteissa on kivan kevyt kerros vahaa pinnassa että pysyvät kuosissa hiontakertojen välillä=)
                Viimeksi muokannut LauriJT; 30.4.2011, 21:14.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja LauriJT Näytä viesti
                  Mikäli satulaa siirtää tarvittavat ~12mm napaa kohti, alkavat mennä jo melko iholle, mutta todennäköisesti mahtuvat vielä.
                  Mikäli siirrät satulaa sisäänpäin pitäisi muuttaa myös levyjen offsettiä, siihen tarvitaan kaksiosaiset levyt ja teetetyt jarrulevyn keskustat. Tulee kalliiksi. Spacerillä vaan rengasta ulospäin. Tässä kätevä laskuri
                  http://www.senebphoto.com/Auto/TT-offsetcalc.htm

                  Tämmönen Cupra R:n levyihin perustuva kitti on varmaan paras "bang for the buck" paketti, jos meinaa TT:n jarruja ruveta paranteleen. Tässä on kaikki paitsi jarrulevyt £525, eli ei tartte ylimääräisä paljon pähikiä.
                  323mm levyt + Brembo satulat + adapterit + palat

                  Comment


                  • #10
                    Ei tarvitse levyn offsettiä muuttaa, vaan tarve on levyn säteen suunnassa siirtää satulaa sisemmäs. Tuon proton mukaan jos menisi, olisi offset sopiva, mutta halkaisija pitäisi levyssä olla suurempi. Teemu on kuvien perusteella juuri nuo muutokset lopullisiin kappaleisin tehnyt. Meinasin sillä iholle menolla sitä kun noissa paraboleissakin napaa lähestyessä puolien sisäpinta kaartuu vähän sisäänpäin, niin saattaa olla aika lähellä puolia se satula. Siihen vanteen ja levyn väliin spacerin voi joutua laittamaan pahimmillaan, mutta naapurin ässässä näkyy satulat olevan talvivanteilla vieläkin lähempänä vannetta, joten eipä tuo pelota.

                    Tuo cupran paketti on kyllä mielenkiintoinen ja tuo laskuri menee kyllä kirjanmerkkeihin, mutta näyttäisi että noilla Teemun palikoilla pääsen yllättävän helpolla. Jos tulevaisuudessa alan suurentamaan levyjä niin tuolla protolla on näppärä mittailla levyjen kokoja.

                    Comment


                    • #11
                      Nonniin, en sitten ymmärtänyt näköjään yhtään mistä puhutaan. :)
                      Ei siihen montaa milliä tartte väliin jäädä, oisko mulla 3-4mm vanteen ja satulan välissä.

                      Comment


                        #12
                        Itsellä satulan ja vanteen välissä 2-2,5 mm eikä hinkkaa railakkaammassakaan käännöksessä. Riippuu tietysti vanteen joustosta... Ilman 3 mm spacereita edessä hinkkaa kääntyessä.

                        Comment


                        • #13
                          Nojoo en minäkään aina selväsanaisin ole =)
                          Zimmermanit taitaa joutaa vaihtoon noiden lopullisen asennuksen aikaan, kun alkavat olla sisäpuolelta jo aika kuluneet ja satuloidenkin mukana tullaat palatkin on aika puolikuntoiset. Varmaan ate powerdiskeillä mennään sitten ja palat pitää arpoa jotkin kohtuuhintaiset.

                          Jää muuten aika kivasti piiloon nuo jarrut tuonne parabolin taakse, mutta eipä se mitään kun itse kuitenkin tietää mitä siellä on.

                          Vähän ot:na Antin projekti on kyllä kunnioitusta herättävä, toivottavasti pääsee joskus livenä nuo näkemään.
                          Viimeksi muokannut LauriJT; 30.4.2011, 21:23.

                          Comment


                          • #14
                            Hyvä homma että sopii kannakkeet. Eli ei ole konserni paljon muuttanut olka-akseleiden mittoja aikojen kuluessa, kun noi kannakkeet on tehty mk3 VR6 Golfin olkiin.

                            Comment


                              #15
                              Mulla on vakion 312mm laikan kanssa pyörinyt tälläset Kuva. Noi oli aikoinaan edulliset kuten kaikki muutkin seatin jarrut, nykyään maksaa 1ke-1.2ke parilta. Noiden lisäksi on käytössä brembon gt jr kitti, jossa 323 levy kuten ärrässä, mutta satula on hieman erilainen.

                              Comment


                              • #16
                                Joo kattelin noitakin kun niistä kuulin ja ne tosiaan OLI edulliset. Varaosamyyjäkin sano että hinta nousi kun noille oli niin kova kysyntä aikoinaan. Viimeisin hinta taisi huidella nyt jo siinä kuuden sadan kohdilla muistaakseni kappaleelta. No hinta vaikuttaa kysyntään ja eiköhän noidenkin hinnat aikanaan taas laske inhimillisiksi.

                                Comment


                                  #17
                                  En usko että hinnat laskee yhtään mihinkään, Ibizan ja leonin brembot maksaa edelleen paljon vaikka menekkiä ole ollut moneen vuoteen hinnan noston jälkeen, sama koskee noita ap:n satuloita.

                                  Comment


                                    #18
                                    Laurin kuvissa punasissa satuloissa on hämminkiä. Joko ovat väärällä puolella tai sitten on vaihtamatta ilmausruuvit ylös ja yhdysputki alas. Porschessa ja Audissa satulat ovat eri puolella napaa (etu/taka) joten Porschen ja Audin välillä satuloita vaihdettaessa pitää myös yhdysputki vekslata päädystä toiseen.

                                    Mulla on muuten joutavana juurikin tuollaiset 993:n satulat. YV, jos kiinnostus jollakin heräsi.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Joo noissa pitää vaihtaa putken ja ruuvien paikkaa keskenään. Jos vaihtaa puolelta toiselle, niin sit on männät väärässä järjestyksessä.
                                      Näin oli ainakin noissa omissa GT3 satuloissa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Joo nuo on naapurin b5 s4:sta, siihen pitäisi jarrupalat etsiä, mutta tällä hetkellä tiedetään vain että ne on ehkä ecs tuning stg 3 jarrut ja tultiin itsekin siihen tulokseen että joku on joskus laittanut ne väärin päin. Nekö on 993 satulat alunperin?

                                        Mietin itsekin noista omista että mitenköhän päin näiden pitäisi tulla. Ilmaus luonnollisesti ylöspäin, mutta onko väliä onko isompi jarrumäntä etummaisena vai takimmaisena menosuuntaan nähden? Vierekkäiset kun näyttäisi olevan erikokoisia, eli pitääkö putken ja ilmausruuvien paikat vaihtaa päikseen näissäkin.

                                        Edit: eikun teemu taisikin juuri vastata tähän, eli siis pitää vaihtaa minullakin. Sillä siis on väliä kumpi mäntä tulee ensin menosuuntaan.
                                        Edit2: Lisäsin flickriin paremman kuvan omasta satulasta, missä näkyy männät ja putket. http://flic.kr/p/9DZUNo
                                        TT:n satulat on keulan puolella levyä.
                                        Viimeksi muokannut LauriJT; 2.5.2011, 20:47.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Olen ollut siinä käsityksessä, että pienempi mäntä tulee palan etupuolelle jarrulevyn pyörimissuunnan mukaan. Ilmeisesti vaikuttaa palan kulumiseen, tms. Noin ne on ollut ainakin noissa omissa.

                                          Mut voit varmistaa tuon mun mutuilun kattomalla osanumeroista, et kumpi on Porssessa vasemmalla ja kumpi oikealla, niin siitä näet kumpi mäntä pitää tulla ekaks. TT:ssä kun on satula eri puolella kuin tossa Porschessa, niin silloin ilmausruuvien ja putkien paikkaa pitää vaihtaa ja satulat heittää puolelta toiselle (sainko selitettyä tarpeeksi vaikeasti =) ).

                                          996-351-425-01 Vasen
                                          996-351-426-01 Oikea

                                          Nekö on 993 satulat alunperin?
                                          Joo nuo on ne "Big Redit", eli 993 turbon satulat, jollaiset on myös RS2:seen saanut ruksattua. Mitenköhän noi on joku saanut joskus ilmattua, kun ruuvit on tuolla alhaalla.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mitenköhän noi on joku saanut joskus ilmattua, kun ruuvit on tuolla alhaalla.
                                            Sitä mekin ihmeteltiin. Lieneekö irtaallaan ilmattu.

                                            Soitin muuten tänään porsche centeriin helsinkiin. Kyselin mistä nuo omat satulat on peräisin, että osaan etsiä oikeita jarrupaloja. Eli normi 996 3,4 litraisella. Hauskasti siellä vastasi mukava heppu jolla oli aika vastaava setup ollut golfissa, ilmeisesti seurannut tätäkin foorumia että morjens vaan jos luet tätä. Antoi myös samat ohjeet satuloiden muutoksiin ja asentoihin

                                            Comment


                                            • #23
                                              Noniin, Teemulta saatuja kannakkeita mallattu paikalleen ja positiivisia seikkoja löytyi. Molemmat orkkisvanteet tuntuu mahtuvan ympärille ilman speisereitä ja yllättäen Antilta hankituissa talvirenkaissa jääkin tilaa jopa enemmän kuin paraboleissa. Korkeuden puolesta satula istuu palojen suhteen levylle täydellisesti. Offsettiä Teemu on näköjään joutunut muuttamaan 3 milliä sisemmäksi, eli G3 ja TT jarruissa offsetti ei olekaan aivan tismalleen sama.
                                              Kaventaminen ei ole muuten ongelma mutta koulu joka olisi tehnyt homman kympillä ei sitten halunnutkaan yhtäkkiä niitä muokata. Koneistamo taas olisi ottanut sen verran paljon pikkuhommasta että on lopulta sama teettää uudet. No pikku vastaisku, mutta nytpä tiedän tarkat mitat noiden teemun kannakkeiden ansiosta. Eli ei nekään hukkaan menneet ja oli tällaisiin vastoinkäymisiin varauduttu muutenkin.
                                              Viimeksi muokannut LauriJT; 10.5.2011, 17:58.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Taas hiukan päivitystä rakenteluun.
                                                Vanteet on saatu valmiiksi ja kumit ympärille, lähiaikoina pitäisi valmistua toiset kannakkeet ja nyt pitäisi alkaa teettämään jarruletkuja. Ape-importsissa teetän orkkispituiset teräspunosletkut ja näistä onkin sitten hiukan päänvaivaa luvassa. Orkkisletkuhan on kiinni iskarissa, ettei osuisi renkaaseen. Onko ideaa jollakulla miten sen uuden letkun saa kiinni suunnilleen samalla tavalla? Miten muut on toteuttaneet tämän?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mä laitoin rosterisilla letkuklemmareilla iskariin kiinni. Sopiva holkki vaan jarruletkun ympärille niin ettei purista letkua lyttyyn.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Dodii, näimpä teen sitten minäkin. Letkut onkin jo valmiit ja kannakkeet tupsahtaa matkahuoltoon ehkä jo huomenna, niimpä mallailua on taas viikonloppuna luvassa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Nyt on rojut paikallaan ja melkoisesti paremmin puree entiseen verrattuna, vaikka uudet palat vielä hakee paikkaansa. Ihan ilman ongelmia ei päästy kuitenkaan. Joku oli tärvellyt yhden ilmausnipoista ja kun kierteen sai vielä korjattua, vaihdoin kaikki nipat samointein. Yhdysputki oli niin tajuttoman tiukassa kiinni etten uskoltanut enempää voimaa käyttää kierteiden tuhoutumisen pelossa. Niimpä minullakin on satulat nyt väärinpäin eli nipat alaspäin. Hankaloittaa lähinnä ilmausta, mutta eipä sitä nyt koko ajan tarvii olla tekemässä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mistä tunnistaa aidot Brembon satulat, jos ovat esimerkiksi uudelleen maalatut?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Murre Näytä viesti
                                                          Mistä tunnistaa aidot Brembon satulat, jos ovat esimerkiksi uudelleen maalatut?
                                                          Mäntien tiivisteissä luki ainakin mun satuloissa Brembo

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            ja siinä satula päällä voi vielä jotenkuten näkyä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X