Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 ja todella outo kolahdus/lonksahdus ääni

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 ja todella outo kolahdus/lonksahdus ääni

    Nyt alkaa mennä oman ymmärryksen ohi... Autoon vaihdettiin pari viikkoa sitten taakse uudet iskarit, kun katsastussetä näin vaati. Sen jälkeen auton perästä alkoi kuulua hitaassa vauhdissa, montusta ajettaessa *klonks*. Saman äänen saa aikaan, kun nousee (irroitettavan) vetokoukun päälle ja ponnistaa niin, että auton perä painuu alas --> joka kertaa kuuluu tuo ääni ja jalkapohjaan tuntuu selvä tärähdys.

    Ensimmäisenä tuli tietenkin mieleen, että jäikö jotain löysälle iskareiden vaihdossa jne. Tutkittiin asiaa tänä iltana ja seuraavat asiat testattiin:

    1. Nostettiin toinen takarengas tunkilla ilmaan ja koitettiin, että kuuluuko ääni vielä = kuuluu.
    2. Sama homma niin, että toinen takarengas on ilmassa = sama ääni edelleen.

    Tässä vaiheessa meni jo hiukan sormi suuhun, että mitäs nyt, ei ole kyseessä siis kumpikaan iskari.

    3. Auto takaisin maanpinnalle ja nousin peräkontin reunalle seisomaan (kyseessä siis farmari). Sama ponnistus/polkaisu = EI ÄÄNTÄ.

    Eli klonks äänen saa kuulumaan vain ja ainoastaan, kun polkaisun tekee vetokoukun päällä seisten. Nyt alkoi menemään pahemmin ohi, koska kolahdus ääni kuuluu ajaessa, mutta koukussa ei ole mitään kiinni. Siihen ei siis kohdistu minkään sortin painetta jne.

    4. Tyhjennettiin vararenkaan romut perästä ulos ja koitettiin paikantaa ääntä tarkemmin. Kuullostaa siltä, kuin se tulisi aavistuksen enemmän kuskin puolelta, mutta aivan selvästi kuitenkin auton perästä. Eli läheltä koukkua.

    5. Jos koukusta painaa todella hiljaa auton perää alas, niin jalkapohjaan tuntuu pieni naksahdus aina samassa kohtaa. Kolahdus kuuluu vain, kun perää polkaisee rajusti alas.

    Iskareiden vaihdon yhteydessä auton perää oli nostettu koukun kohdalta ylös. Olisikohan mahdollista, että sen takia koukku on löysällä/huonosti paikallaan? Tämähän olisi toki testattu, mutta ongelmaksi muodostui se, että koukku on lukossa ja avaimesta ei ole mitään tietoa (en ole koskaan irroittanut koukkua 6kk omistuksen aikana).

    Omaan takaraivoon ei uppoa millään, että mikä ihme siellä voi kolahtaa, kun koukussa ei ole mitään kiinni? Ja kuitenkaan tuota kolahdusta ei kuulu, jos auton päällä hypitään muuten vain...

    Olisiko mitään ideoita kolauksen paikantamiseksi ilman, että koukku irroitetaan? Tai ylipäätään ideaa, että mikä siellä kolahtaa.

    Edit: niin ja sanotaan nyt kaiken varalta. Kyseessä EI OLE aprillipila :(

  • #2
    Missäs tuo peräkoukku on kiinni? Tarkoitan siis, että mihin kaikkeen tuo koukun päällä hyppiminen vaikuttaa? Eli mikä siellä rungossa voisi kolista silloin, kun koukkua poletaan, mutta puskurin päällä hyppiminen ei vaikuta?

    Comment


    • #3
      Puuh, alkaa näyttämään siltä, että joutuuko kuskaamaan ihan liikkeeseen tutkittavaksi... Kova usko oli, että täältä tulee jotain vinkkejä, että mitä tarkistaa :)

      Comment


      • #4
        Katso koukun kiinnityspalkin kiinnityspisteet (pultit) että ovat kiinni.

        ...voi tosin vaatia puskimen irroituksen, että näkee, ja siis myös itse koukun veto-osan.

        Comment


        • #5
          kolahdus

          Uskomattoman tyhmänä ilmeisesti pidän sinua, mutta onko pakoputki kunnolla kiinni?

          Comment


            #6
            Mulla vaihdettiin eteen runsaasti alustan palikoita, mukaanlukien etuiskarit. Vaihdon myötä tuli myös aivan vastaava kolahdus-efekti, aina kun ajaa kaivonkannen päältä tms vastaavaa hitaalla vauhdilla! 2-kertaa mokoma on ollut takuutarkastettavana kyseisen vian takia, vikaa ei vain löydy(korjaamon mielestä). Voiko kaiken pahan alku olla nuo iskarit??

            Comment


            • #7
              Mulla pitää taka päästä kolinaa kun päästelee linkussa. Kaikki pultit ja laakerit sun muut on vaihdettu ja kiristelty.

              Jatama jos keksit mistä kolina kuluu niin voitko ilmoittaa niin katson samaa omasta.

              Comment


              • #8
                Mulla vaihdettiin eteen runsaasti alustan palikoita, mukaanlukien etuiskarit. Vaihdon myötä tuli myös aivan vastaava kolahdus-efekti, aina kun ajaa kaivonkannen päältä tms vastaavaa hitaalla vauhdilla! 2-kertaa mokoma on ollut takuutarkastettavana kyseisen vian takia, vikaa ei vain löydy(korjaamon mielestä). Voiko kaiken pahan alku olla nuo iskarit??
                Kannattaa tarkistaa iskarin yläpään kiinnitys siihen jousilautaseen nähden. Jos nämä mutterit iskarin yläpäässä yhtään löysällä aiheuttaa kolinaa, mitä ei saa selville vaikka miten vipuilee tukivarsia ym luita.

                Comment


                • #9
                  Omassa kulkineessa alkoi kuulumaan takapäästä apparin puolelta monttuihin ajettaessa sellainen "klop" ääni, joka paheni vain ajan kuluessa. Puslat tuntuivat olevan kunnossa ja mikään paikka ei tuntunut olevan löysällä. Päätin sitten arvalla tilata uuden iskarin yläpään joskos vika olisi siinä ja niinhän se kolina loppui. Autolla oli tuolloin ajettu n.70tkm, joten ei nyt tuossa vaiheessa olisi kyllä pitänyt antautua. Ulkoisesti tarkasteltuna vanhassa osassa ei ollut mitään vikaa.

                  Comment


                  • #10
                    Hiukan päivitystä. Kolahtelu on vain pahentunut. Nyt sen saa aikaan jo esim. paikaltaan lähtiessä (ratti linkussa), kovalla kiihdytyksellä (niin, että perä putoaa kiihdytyksen takia). Eli ei tarvitse mistään kolosta ajaa, kunhan perä vain laskee tarpeeksi alas. Jankutetaan nyt vielä, että kolahdusta ei edelleenkään saa kuulumaan, jos perää painaa alas jostain muualta kuin koukusta...

                    Autoon vaihdetaan alustasarja (ei tämän vian takia tosin) parin viikon sisään ja asiaa tutkitaan samalla. Kerron sitten mitä selvisi (sormet ristissä, että selviää myös).

                    Ps. ei pitäisi olla pakoputki irti ja ääni ei kyllä viittaa siihen.

                    Edit: Tulee muuten myyntiin käytännössä uudet Kybin takaiskarit tuon alustasarjan vaihdon takia (ajettu alle 2000km). Voi ottaa yhteyttä jo nyt, jos kiinnostaa :)
                    Viimeksi muokannut Jatama; 14.4.2011, 12:31.

                    Comment


                    • #11
                      Nyt on alustasarja vaihdettu ja löytihän sieltä ainakin yksi mahdollinen kolinan aiheuttaja. Oli nimittäin vasen takajousi poikki... Mutta peräkoukusta, kun polkee niin edelleen naksuu. Ajellut uudella alustalla vasta n. 50km, joten vielä ei ole varmuutta, että katosiko tuo kolahtelu tuon jousen vaihdon myötä (kolahtelu kun väheni aika dramaattisesti vielä ennen alustan vaihtoa...).

                      Erittäin mielenkiintoinen ongelma on (jos enään on). Yksi mahdollisuushan on, että tuo peräkoukun nakse on aina ollut olemassa, mutta ei vain ole tullut siinä hypittyä aikaisemmin (8kk omistanut auton). Pitää tieten koittaa hidastella isoihin koloihin ja yrittää saada perä kolahtamaan, että saa mielenrauhan asian kanssa :)
                      Viimeksi muokannut Jatama; 5.7.2011, 11:05.

                      Comment

                      Working...
                      X