Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B7 takajarrut lämpenee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B7 takajarrut lämpenee

    Onko kenelläkään ollut ongelmia A4 B7 takajarrujen kanssa? Vanhassa B5 näitä oli riittämiin käsijarruvaijerin takia, mutta nyt en ainakaan löytänyt yhtään ketjua kyseisestä ongelmasta uudempien kanssa.

    Auto on siis A4 -06 avant jolla ajettu 190tkm. Oli huollossa vähän aikaa sitten ja vaihdettiin kaikki levyt, kun olivat jo aika lopussa. Tämän jälkeen on muutaman kerran takajarrut jumittanut. Ei tee tätä koko aikaa vaan väliä on aina ollut muutama viikko. Käytin käsijarrua säännöllisesti ensimmäiseen jumitukseen asti, mutta vaikka lopetin sen käyttämisen, niin silti jumittaa.

    Pari kertaa huomannut moottoritiellä moottorin äänestä. Seuraavasta rampista sivuun ja haju ollut jo ihan kiitettävä. Levyt ei sentään ole punaisenä vielä käynyt. Jumitus lähtenyt pois kurvailemalla ja jarruja pumppaamalla.

    Ensin epäilin, että olisi päässyt lunta ja jäätä johonkin väliin, kun jumitti loskakelin jälkeen pakkasten alkaessa, mutta eilen kun oli +10 niin jumitti taas. Joten tuskin on jäätymistä.

    Huoltoon olen viemässä, mutta kun juttelin huoltomiehen kanssa, niin hänellä ei ollut ideoita missä vika voisi olla. Joten apu kelpaa.

  • #2
    Mitä itsellä kokemuksia esim. takajarrujen jumittamisesta, niin yleensä satulan mäntä on ollut jumissa. Suojakumi rikki männän ympäriltä ja kurat ym. päässeet tekemään tehtävänsä. Toki voi käsijarrun mekanismi jumittaa myös, jos on päässyt rapaa, ruostunut yms. akselille.

    Huolto varmaan ehdottaa satulan vaihtamista, jos em. pitää paikkansa. Eivät yleensä rupea satuloita korjailemaan ja huoltamaan, mikä olisikin halvempi vaihtoehto itse tehtynä. Korjaamoille helpompaa ja vaivattomampaa on vaihtaa koko satula.

    Comment


      #3
      Korjaamoille helpompaa ja vaivattomampaa on vaihtaa koko satula.
      Ja kunnolla jumissa olevan satulan herkistely menee plusmiinus nollaan hinnan suhteen, ja siitäkin huolimatta asiakkaalla on vanhat takasatulat jotka saattaa pahimmassa tapauksessa jumia uusiks puolen vuoden sisään.

      Itse tehnyt yhden kerran asiakkaan autoon satulaan tiivisteen vaihdon ja siinä tuli kaksi remonttia samanaikaisesti, eka ja vika. Männässä oli pientä ruosteen tynkää, mutta sen sai todella helposti putsattua. Uusilla tiivisteillä kasaan, mäntä liikkui käsin hienosti, jarrut kasaan ja auto asiakkaalle ajoon. Meni pari päivää kun asiakas soitti että se jarru lämpeää vieläkin..... Sen jälkeen tuli uusi satula, niin johan loppu jumittaminen ja lämpeäminen.

      Näinä päivinä nuo korjaus-sarjat ovat hyviä ainoastaan harrastelijoille jotka sitten itse ropaavat autonsa ääressä. Ei se tiivistesarja välttämättä tule halvemmaksi kuin uusi satula, kun käyttää autoa korjaamolla.

      Comment


      • #4
        Ei se tiivistesarja välttämättä tule halvemmaksi kuin uusi satula, kun käyttää autoa korjaamolla.
        Niinhän mä just sanoin. Ei tulisi mieleenkään viedä satulaa korjattavaksi korjaamolle, koska kuitenkin aika nuivasti suhtautuvat moiseen projektiin. Samalla rahalla saa jo uuden vaihtosatulan ja parhaimmassa tapauksessa tulee näin halvemmaksi.

        Comment


        • #5
          Kiitos vastauksista. Korjautan autoa eräällä ammattikoululla ja voi olla, että lähdetään kikkailemaan tiivistesarjoilla, jos osottautuu, että mäntä jumittaa.

          Meinas tänään lähteä auto käsistä, kun oli liukasta ja toinen jarruista taas jumissa. Loivasti vasemmalle kääntyvä mutka ja lähti liusuun jolloin ajanvakautus tuli mukaan samalla kun tein korjausliikkeen.

          Comment


            #6
            Niinhän mä just sanoin.
            Nii-in, ja itse komppasin perässä....

            Comment


            • #7
              Nostetaan tätä aihetta ylöspäin, kun ei korjaantunut edes jarrusylinterien vaihdolla. Eli auto kävi huollossa ja siihen vaihdettiin uudet jarrusylinterit sekä löysättiin vähän käsijarrua, mutta ei auttanut.

              Pari kertaa on ollut takajarrut todella kuumat vielä huollonkin jälkeen ja muutaman kerran olen kulutuksesta huomannut että nyt on jarrut jumissa. Jarrua vähän polkemalla ja autoa rajusti heiluttelemalla kulutus palaa normaaliksi.

              Autossa ei ole sadetunnistinta, joten en usko ongelman olevan takajarrujen kuivausmekanismissa. Eikä syy ole käsijarrussakaan, koska sitä en ole nyt vähään aikaan käyttänyt ja silti jumittaa. Seuraavalla kerralla kun jarrut käy kuumana, niin aion nostaa auton ylös ja tutkia missä ongelma voisi olla. Mutta ideoita otetaan vastaan.

              Comment


              • #8
                Tuossa vähän vanhemmassa kulkineessa on nyt samaa vikaa. Mäntä kyllä liikkuu, mutta huomasin, että jarrupala on "syönyt" siihen paloja ja satulaa paikallaan pitävään sankaan melkoiset urat/kolot, ja palat eivät pääse liikkumaan ihan vapaasti.

                Onkohan tuota "sankaa" (mikä lie sen oikea nimitys) saatavana erikseen vai joutuuko ostamaan isomman kokonaisuuden. Käsittääkseni vaihtosatulan mukana sitä ei tule.

                Onko kellään kokemusta tästä...

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja peeppa Näytä viesti
                  Pari kertaa on ollut takajarrut todella kuumat vielä huollonkin jälkeen ja muutaman kerran olen kulutuksesta huomannut että nyt on jarrut jumissa.
                  Jos molemmin puolin aina lämpenee, kun vika on päällä, niin pitäisi miettiä, mikä yksi vika voi tuollaista aiheuttaa.
                  Satulahan se ei silloin voi olla, vaan rakenteesta riippuen esim. käsijarruvaijeri tai pääsylinteri voisi tuollaista aiheuttaa.
                  Jos tuossa on takajarrut eri piireissä, niin sekin tietysti tuntuisi oudolle, että vain takapäässä jarrut lämpeäisivät. Siitä ajatuksesta kuitenkin lähtisin, että yksi vika siellä todennäköisesti vain on kiusana.

                  Comment


                  • #10
                    Osaako joku varmasti sanoa, että onko A4 B7 (vm 2006) erilliset piirit takajaruilla. Jostain muistan lukeneeni, että olisi ristikkäiset piirit etujarrujen kanssa.

                    Comment


                    • #11
                      Kirjoitetaanpa tännekin välillä vaikka oikeastaan mitään ei ole tapahtunut. Hankin tuohon autotalliin välineet, jotta saan auton kunnolla ylös kunhan jarrut seuraavan kerran käyvät kuumina. Mutta eipä ole ongelmia enää ollut, joten voi olla että jarrusylinterien vaihto auttoi.

                      Vähän kyllä epäilyttää edelleen, että jarrut välillä jumittaisi, kun kulutus on mielestäni aika kova. Talvella meni joka tankillinen yli 6l/100km keskikulutuksella ja oletin, että kun kesä alkaa niin mennään alle. Mutta nyt on ollut 6.2-6.3l/100km kulutusta joka tankillisella vaikka kaupunki ajoa on aika vähän. 2005 vuosimallin Volvo V50 meni välillä alle 5l/100km keskikulutuksella joten vähän tuntuu korkealta tuo kulutus.

                      Comment


                      • #12
                        Päivitys ongelmaan lisätutkimusten jälkeen. audiq kommentin jälkeen aloin seuraamaan ongelmaa eri kantilta ja nyt näyttäisi siltä, että jos jarrut on jumissa, niin sitten on kaikki jarrut eikä vain takapää.

                        Kysymys viisaammille, että mihin ongelmaan seuraavat havainnot voisivat viitata:
                        - Jarrut jumittaa epäsäännöllisen säännöllisesti niin, että sen huomaa kulutuksessa ja jarrujen kuumenemisena.
                        - Jumitus voi esiintyä joko heti liikkeelle lähdettäessä tai vasta myöhemmin jarrutuksen jälkeen.
                        - Mielestäni jarrut ovat vähän tehottomat.
                        - Auton sammutuksen jälkeen poljin menee kovaksi yhdellä polkasulla.
                        - Auton käydessä polkimen saa kovaksi ja jarrut täysin tehottomiksi nopeilla pumppauksilla (noin 5kpl).

                        Ja auto on siis 2006 vuosimallin A4 2.0 diesel.

                        Comment


                        • #13
                          Ettei olisi mennyt pääsylinteriin tai tehostimeen vettä tukkeutuneiden akkukaukalon läpivientien takia?

                          Comment


                          • #14
                            Päivitetäänpä tähän vähän tilanne tietoa. Oletan tällä hetkellä, että ongelma on poistunut, jos sitä on milloinkaan edes ollut. Voi olla, että vanhat kokemukset B5 takajarru ongelmista jyskyttivät liikaa takaraivossa ja näin en ehkä osannut etsiä oikeaa "ongelmaa".

                            Eli joko ongelma korjaantui jarrusylinterien vaihdolla tai sitten "ongelma" oli koko ajan DPF:n regenerointi. Tästä ilmeisesti tulee vastaava haju kuin ylikuumenneista jarruista ja kulutuskin nousee. Muistikuvat tutkimuksista ennen jarrusylinterien vaihtoa on liian hatarat, jotta voisin varmuudella sanoa että tilanne muuttui tuon jälkeen. Voi siis olla, että ainakin kuskin puoleinen jumitti ennen vaihtoa, mutta varma en enää ole. No nyt on ainakin jarrut kunnossa tuolta osin...

                            Sellaisen "ominaisuuden" olen havainnut, että jos pari kolme kertaa pumppaa jarruja nopeahkolla tahdilla kovasta vauhdista jarruttaessa, niin poljin menee kovaksi ja jarruteho laskee minimaaliseksi. Tämän jälkeen pitää muutama sekunti olla painamatta jarrua, niin poljin palautuu normaaliksi ja jarruteho palaa. Olettaisin että tämä ei ole normaalia, mutta ei ainakaan vielä haittaa normaali ajoa.

                            Comment


                            • #15
                              Tekeekö saman paikoillaan, siis jarrun tuntuma muuttuu? Muistelen oman beeseiskan jarrun käyttäytyneen oudosti jos poljin sitä paikoillaan pariin otteeseen.

                              Comment


                              • #16
                                Joo. Samalla tavalla menee kovaksi paikallaankin. Siis oli auto käynnissä tai ei...

                                Comment


                                • #17
                                  B7 takajarruissa häikkää

                                  Huomasin vasta hankitusta autosta, että takajarrulevyt ovat kauheilla urilla. Auto on vasta katsastettu ilman sanomisia. Läheltä kun katsoo, näyttää siltä, että jarrupala on vinossa eli ottaa levyyn (tai ainakin melkein ottaa) sisäkehän puolelta silloinkin, kun ei jarruta, jolloin jarrulevyn laidalla levyn ja palan välissä on parin millin rako. Pintaa jarrupalassa on vielä mukavasti.

                                  Olisiko sylinteri niin hapettunut, että mäntä ei enää liiku kunnolla, vai mikä lienee syynä? Epäilen, että tuo jarrupala laahaa koko ajan. Sitä puoltaisi myös se, että kulutus on hieman odotetua suurempi ensimmäisellä tuhannella kilometrillä, 5,6 sadalle pelkkää matka-ajoa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Millä tekniikalla Se on, jos noin pienellä pääsee?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Rengas ilmaan ja käsin pyörimään, sillä se laahaus selviää.

                                      takajarruthan jumii 4-5 vuodessa käytön puutteessakin eli siellä on liukutapit ja jarrupalojen liukupinnat sen verran ruosteessa ettei palat irtoa levystä kunnolla -> irti ja putsaamaan...

                                      Omaan B7.aan pitää laittaa kierros takalevyjä & paloja, edelliset kesti noin 130tkm ja 4 vuotta...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Auto on siis 1,9 tdi sedan 85 kw. Takajarrut ovat selvästi olleet vähällä tai kevyellä käytöllä, mutta ihmettelen silti levyjen uraisuutta. En olisi uskonut, että noilla saa leimaa. Pitänee ryhtyä herkistelemään ja taidanpa samalla vaihtaa myös levyt ja palat. Tarvitaanko mitään erikoistyökaluja?

                                        Comment


                                        • #21
                                          B7 A4 jarruongelma

                                          Nyt tarttis neuvoja seuraavaan!
                                          Kuljettajan puolen takajarru alkaa kitisemään reippaamassa ajossa todella voimakkaasti ja hankaa levyyn aina samalle kohdalle ilkeän skraadun. Levy ottaa luonnollisesti lämpöä myös ihan reippaasti.
                                          Jarrut rempattu kauttaaltaan vasta, sekä satulat uusittu taakse. Ongelma oli sama myös edellisillä levyillä ja paloilla. Mistä etsimään vikaa? Normaalissa kaupunkipyörittelyssä tämä harvoin esiintyy, eikä koskaan repsikan puolella.

                                          Comment


                                            #22
                                            Pyöränlaakeri aivan totaalisesti loppu?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Laakeri kunnossa. Muita arvauksia?

                                              Comment


                                                #24
                                                Jarruja rempatessa liukutapit on varmaankin herkistelty ja jarrupalojen herkkä liikkuminen varmistettu? Että nuo voi sulkea pois. Entä jarruletkut?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kyllä. Satulat uusittu ja palat liikkuu ihan hyvin. Tapit ok ja uusilla tiivisteillä. Jarruletkut uusittu myös, mutta nesteitä ei. Liekkö sitten huuhtelu ja uudet nesteet auttaisi...
                                                  Kulutus putosi jarrurempan myötä normaalille tasolle, että sinänsä siitä oli kyllä se apu, jota hain. Silti tämä ajoittainen vika vaan pysyy ja luonnollisesti aiheuttaa laahatessaan turhaa kulumaa. Kamat on TRW:n, joten ihan halvinta tarvikekamaa ei pitäisi olla...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    A4 B7 tq -07 takajarrut lämpenee

                                                    Ajettu >190000, takajarrut loppu ostohetkellä. Vaihdoin ensin palat koska yksi oli ihan loppu, samalla herkistelin satulat ja liu'ut. Tuntui olevan ok.

                                                    Siitä ongelmat alkoi. Takajarrut lämpeni ihan kiitettävästi, vasen enemmän kuin oikea.

                                                    Seuraavaksi uudet (vaihto-) satulat. Sama homma jatkui. Vaihdoin sen jälkeen Brembon palat ja NK levyt, ongelmat jatkuu... Hermo meni !

                                                    Katsottiin verstaalla että männät palautuu kun painaa jarrua ja hellittää. Eli sen puolen toimii nätisti satulat. Sen takia ei nähty mitään syytä vaihtaa letkut. Käsijarruvaijerit liikkuu erittäin herkästi eikä ole liian kireät.

                                                    Kävin vähän pidemmällä lenkillä ja silloin ne ei ollut niin lämpimät kuin yleensä, en siis jarruttanut kovaa vaan ihan normaalisti.

                                                    Jarruteho on erinomainen ja pihaan tullessa auto rullaa nätisti, takajarrut vaan senkun kuumenee niin ettei voi pitää sormia levyllä, edessä voi.

                                                    Mitähän seuraavaksi voisi yrittää?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kannakeen liukupinnat tasaiset ja voideltu?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Putsattu ja voideltu, palat liikkuu hyvin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Jos ne ei laahaa niin eikä tuo oo sama antaa olla.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Missä kunnossa laakerit ovat?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X