Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ajovalojen myllytys / kiillotus / hionta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ajovalojen myllytys / kiillotus / hionta

    Projektina -02 vuosimallin A3, halogeeniumpiot nähneet reilun 200 000km aikana kaikkea mitä lasiin tienpäällä kolisee.
    Jälkiasennus xenon valot peilaa umpion ulkopintaan ikävästi kivenhakkaumaa ja syö sen myötä huomattavasti valotehoa.

    Kokeilin pienellä alueella ensin kun tahnassa oli maininta "ei sovellu PC eli polykarbonaatille" ja umpiossa stanssaus "PC coated"
    Mitään yhteensopimattomuutta ei kuitenkaan ilmennyt..


    Tarvikkeet
    - Viimeistely "xerapol scratch remover" (15 eur / kärkkäinen)
    - 1200 hiomapaperia arkki (1,20 eur)
    - 1600 hiomapaperia (tulee xerapolin mukana pari palasta, riittänee kahteen lamppuun)
    - "Lampaankarvainen" hiomalaikka (8 eur)
    - hiomakone jossa säädettävä nopeus, esim. 950W / 0-10 000rpm (35 eur)
    - kukkien kasteluun tarkotettu suihkepullo (5 eur)
    - Aikaa, muutama tunti


    How-to
    - Ajovalo puhdistetaan liasta esim. karkealla rätillä ja tuulilasinpesunesteellä.
    - Ympäristön maalipinta suojataan esim. maalarinteipillä
    - Lämmintä vettä suihkepulloon ja kostutetaan ajovalo ja 1200 hiomapaperi
    - Koko hionnan ajan suihkutetaan lämmintä vettä suihkepullosta, vesi huuhtelee samalla hiontapölyn pois.
    - Hiotaan pyörivin liikkein tasaisesti koko alueelta.
    - Välillä kuivataan ja katsotaan paikat missä näkyy vielä kiveniskemiä.

    Kun pinta on tasaisen samea ja kiveniskemiä ei enään ole näkyvissä, vaihdetaan paperiksi 1600 ja viimeistellään pinta.
    Kuivataan puhtaalla rätillä kunnolla ja annetaan kosteuden haihtua n. 15min

    Tämän jälkeen levitetään scratch remover tahna koko alueelle sormella tasaisesti.
    Lampaankarva hiomalaikka ja kierroksia hiomakoneeseen sen verran että jaksaa pyörittää laikkaa.
    Pariin kertaan ajoin koneella laikan reunalla edes takas ja pesin puhtaaksi.

    Ajatuksena on vielä joskus käyttää umpiot irti ja kokeilla jotain fairy-vesi huuhtelua jotta sisäpuoleltakin sais pölyn ym. lian pois.

    Ensimmäisessä kuvassa on konkreettinen "ennen-jälkeen" vertailu.
    Lopputulos yllätti satunnaisen harrastajan.
    Käsittelyn jälkeen ei erota umpiota uudesta kuin alalaidan halkeamista.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 11.7.2016, 12:04.

    #2
    I kannata huuhdella umpioita sisäpuolelta. Ainakin omiin testikappaleisiin jäi ikävät tahrat veden kuivuttua.

    Comment


      #3
      Jos täytyy huuhdella, käytä tislattua vettä (akkuvettä) ettei jää kalkkijälkiä kuivumisen jälkeen

      Comment


      • #4
        Mie oon saanut samoja tuloksia kun on myllytyksen yhteydessä vetäny koneella ne lampun pinnat.
        Ei tietty ole ollut noin pahoja, huonommat oon hionut ensin paperilla.
        Hyvä että laitoit, tuon ohjeen tänne, vois melkein siirtää talteen?
        Viimeksi muokannut pasi_orava; 7.3.2011, 20:38. Perustelu: kirotusvihreitä

        Comment


        • #5
          Itse tein suurinpiirtein samalla tavalla (hiomapaperi tais olla vaan max.tonnista ja käytin isoa porakonetta pyöritykseen). Aineena oli Prestan headlight restoration creme. Tulos oli oikein mieluinen.

          Lahdesta löytyy ainakin RTV:ltä



          Tässä vielä video, minkä mukaan tein.

          [ame]http://www.youtube.com/watch?v=5sZg9cj2hxI[/ame]

          Comment


            #6
            Turussa (tai jossain lähistöllä) on muuten joku muistaakseni tuulilasiliike joka tekee noita ajovalojen myllytyksiä. Hinta muistaakseni oli 40e. Itse en ole asioinut, mutta kuullut. Muuallakin varmaan on vastaavia liikkeitä(?) jos ite ei halua/jaksa/kiinnosta ruveta hommaan.

            Comment


            • #7
              Laitetaan pari kuvaa omastakin projektista, eteni suunnilleen kaavalla:

              - Vesihionta 400-800-1200-2000
              - Myllytys DAS6 Pro, kova 4" vaahtomuovilaikka ja Menzerna S100
              - Keskikova 4" laikka ja Menzerna 106FA, kokeilin myös 3.02

              Pari kännyräpsyä ennen/jälkeen:





              Kannattaa huomioida että noista kun hioo uv-suojan pois niin menee helposti uudestaan mataksi, itse oon lisäillyt FK1000P sealanttia sillon tällön niin on pysynyt hyvänä.

              Comment


              • #8
                Lahti/hollola akselilla ajovalojen myllytystä tekee http://www.ccldesign.fi/

                Comment


                • #9
                  Mitekäs tuo ajovalon muovin suojaus UV-säteilyltä? Parissa tapauksessa on hiottu naarmuja pois ja vrk kuluttua pinta on aivan harmaa... Eli ilo kestää vain hetken kunnes auringonvalo tekee tehtävänsä. Vai onkos tähän olemassa jotain pysyvämpää ratkaisua kuin jokin yllämainittu "uv-suoja-aine" jota lisäillään välillä.

                  Comment


                    #10
                    Lamin X -kalvot pintaan myllytyksen jälkeen? Tai sitten pysyväis ratkaisuna uudet umpiot.. Tuossa havainnollistavaa kuvaa miltä kalvot oman kulkineen valoissa näyttää, suojaavat myös kiveniskemiltä.
                    Viimeksi muokannut Drunkenmunky; 8.3.2011, 19:28. Perustelu: lisätty linkki..

                    Comment


                      #11
                      Mistä muuten tuo, että niissä on nimeomaan UV-pinnoite ja itse muovissa ei juurikaan UV-kestoa lisääviä aineita? Varsinkin tuo, että menisi vuorokaudessa UV:sta piloille hiottuna tuntuu vähän erikoiselta. Tuskin se niin nopeaa on.

                      Comment


                        #12
                        Olen vahvasti samaa mieltä. Eiköhän se koko muovi ole UV kestävää. Mutu.

                        Comment


                        • #13
                          En tiedä mutta usealla foorumilla on isot pojat kertoneet että kun pinnan hioo "puhki" niin menee helposti mataksi. Ei nyt ehkä päivässä mutta kuitenkin. Itsellä siis säilynyt hyvänä n. 4kk. Lamin-X tai lakka voi olla ihan toimiva keino.

                          Ainakin noissa Bemun takavaloissa on tyyppivikana että kontin puoleinen osuus menee ajan myötä ihan mataksi. Kerran jo myllytin ne mutta meni uudestaan, seuraavaksi suihkasen lakan päälle.

                          Comment


                            #14
                            Olisikohan jokin muu syy kuin UV?

                            Comment


                            • #15
                              Itsellä ei siis tarkempaa tietoa asiasta, enkä ala siksi enempää väittelemään. Tuossa kuitenkin jotain lainauksia mitä löysin muilta foorumeilta:

                              -Ite ymmärsin tuosta uv-suojasta ja kellastumisesta, että jos vesihioo nii silloin lähtee pinnasta suoja pois. Mutta normaalia "myllytystä" voisi tehdä, korjatkaa jos olen väärässä. Tämä tieto siis minun käsitys, ei välttämättä totuus

                              -Jep, näissä muovisissa on joku UV -pinnoite joka estää sen ettei niistä tule "matat", sen kun hioo pois niin jatkossakin saa harrastaa tätä

                              -Tietääkseni (99%) koskee kaikkia muovisia, pointti on nimenomaan se ettei ne auringossa ym. mene mataksi.

                              -Koita etsiä sellainen spraypurkki jolla saa tehtyä uuden läpinäkyvän UV suoja kerroksen. Näin kerran kun sellainen tehtiin yhteen auton. Eli hiottiin vanha UV suoja pois ja sitten laitettin uusi päälle. Lopputulos vastasi uutta valoa. Hintakin oli halvempi kuin ostaa uusi umpio. Kiiloitettuja valoja saa olla yhtenään pinnoitamassa, kestopinnoitteilla toki harvemmin kuin esim vahoilla

                              -Kyllä se tosiaan näytti siltä, että joku pinnoite noissa on. Ihan selvästi näkyi sellaisia "kuvioita" kun oli hionut ja putsas pintaa sen jälkeen. Lopullisen tahnalla kiillotuksenkin jälkeen näki vielä rajat missä on se alkuperäinen pinnoite jäljellä ja missä ei

                              jne

                              Comment


                                #16
                                Edeleen väittäisin ettei ole mitään pinnoitteita. Tehtaan pitäisi pinnoitella kaikki muoviosat erikseen jollain "UV-suojalla", joka kuulostaa epäuskottavalta. Kyllä se ennemmin on niin että muovilaatu itsessään on sellaista joka kestää UV-säteilyä.

                                Nuo kuviot ym johtuu ennemmin hiomisesta ja myllytyksestä kuin pinnoittamisesta.

                                Eli en usko ennenkuin joku kertoo faktaa :)

                                Comment


                                • #17
                                  Eiköhän nyt ole kyseessä ennemmin se, että ei ole maltettu hioa ja kiillottaa riittävän tasaiseksi. Viimeisen kiilloituksen kun menee tekemään jollain cleaner vahalla on soppa valmis. Näyttää hyvältä hetken, kunnes on taasen pinta matta kun pesurit ja tiepöly tekee tehtävänsä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ajattelin jo että annan olla mutta en malttanut ;)

                                    Citroen-foorumilta:
                                    Yksi syy (ei varmaankaan ainoa) on että UV-valo pilkkoo/katkoo polykarbonaatin (joka siis on se itse läpinäkyvä osa umpiossa) polymeeriketjuja pienemmiksi, jonka seuraksena joustavuus ja mm. läpinäkyvyys heikkenee. Lisäksi vaikutukset/viat eivät yleensä rajoitu pintaan, vaan ulottuvat materiaalin läpi, jolloin ei esim. kiillottamisella välttämättä saada mainittavaa parannusta aikaan. Voi mennä koko umpio vaihtoon, jos suikkalakkimies sitä mieltä on...
                                    Umpioissa joissa valoa läpäisevä osa on muovia pitäisi aina käyttää ns. UV-suojattuja polttimoita. Nykyisin taitavat liki kaikki lailliset H7:t olla UV-suojattuja. Tämä johtuu varmaan osittain siitä että niin monessa autossa nykyään taitaa umpion "lasi" ihan oikeasti olla muovia (polykarbonaattia).


                                    Volvolandiasta:
                                    Muoviset ajovalojen "lasit" alkaa pikkuhiljaa harmaantua, onko kukaan löytänyt toimivia menetelmiä/aineita kiillottamiseksi? Onko näissä Volvon valoissa joku pinnoite. Bemuissa on kuulemma joku UV-suoja ja harmaantuminen nopeutuu kiillotuksen jälkeen. Alle 2000 paperia ei kuulemma kannata käyttää, 4000 lopuksi ja jotain tahnaa.. Onko kukaan tehnyt?

                                    Saab-Klubi:
                                    Muovilinssejä hioessa kannattaa muistaa, että polykarbonaatti ei itsessään siedä UV-säteitä ja siksi linssien pinta on käsitelty suoja-aineella. Tuon pinnan kun hieraisee pois alkaa linssi sumentua tai kellastua eikä kestä liuottimia enää vaan hapertuu ja halkeilee. Tietysti tonnin xenonia nyt mielellään vähän kohentaa kotikonstein ennen kuin ostaa uutta mutta ottaa samalla huomioon, että lyhdylle on lähtölaskenta alkanut jos suojakalvo hinkataan puhki.

                                    Ei siihen linssiin saa poishiotun pinnoitteen tilalle uutta. Tuo Novuksen tavara on kai niin hienoa ja tarkoitettu tuohon hommaan, että sillä ei ihan helpolla saa linssiä tuhottua.
                                    Töissä noihin harmaisiin laseihin törmätään ja yleensä syynä on sopimaton pesuaine tai sitten on kotona hiottu pinnoite pois. Jos jostain kohtaa hioo pinnan puhki se näkyy kyllä selvillä rajoilla.
                                    Tuon polykarbonaatin takia polttimotkin on UV suojattu. Muuten suojaamaton polttimo tuhoaisi lasin sisältä päin, kun pinnoite on vain ulkopinnalla.


                                    BTCF:
                                    Reilut kiveniskemät ja naarmut vaativat hionnan, mutta se on sitten moro pinnassa olevalle pinnoitukselle. Hionnan aikana selvästi näkee rajan, josta pinnoitus menee puhki.

                                    Se on joku kovapinnoite keston parantamiseksi. Saa tovin hioa, että saa tuon pinnoitteen puhki. Työstäessä näkee, miten vesi helmeilee kohdissa, joissa vielä pinnoite jäljellä. Ei vaikuta lopputulokseen tai valotehoon. Koitin interwebistä kaivaa polykarbonaatin suojapinnoitetta, mutta ei tahtonut löytyä DIY-kamaa. UV:lla kovetettavia teollisuustuotteita olisi tyrkyllä. Tuollaiset kalvot voisivat olla yksi vaihtoehto. Kalvo sitten joka kevät vaihtoon.


                                    Googlesta löytyy lisää jos ei vielä vakuuttanut.
                                    Viimeksi muokannut sonikk; 9.3.2011, 19:45.

                                    Comment


                                      #19
                                      No ei nuo nyt vakuuta sen enempää, kuin tuo sinun lausuma aiemmin :) Mutuahan nuo on kaikki. En minäkään nyt aiheesta tiedä mitään, mutta ainakaan googletuksella jos hakee julkaisuja tai sovelluskohteita, niin kaikki on muoviseoksen lisäaineistamista UV:ta vastaan. Pinnoituksesta ei oikein löydy mitään.

                                      Koska Okkim on jäärä, niin mäkin uskallan olla :) Faktoja odotellessa... Tai no eipä ole itselläkään heittää vastafaktoja :) Tällä hetkellä menen enemmän Gedun ehdotuksen taakse. Vaha täyttää pienimmät kolot, ja kuluttuaan pois on pinta matta.

                                      Tai tämähän selviää myös sillä, jos jollain on vanha romu lamppu. Ottaa palasen ja hioo pinnan rikki ja kiiltäväksi. Toinen palanen ilman hiomista. Sitten jättää aurinkoon tai UV-valon alle viikoksi. Jos vetää mataksi, niin sitten se on UV:sta johtuvaa. Ja jos olisi UV, niin ongelman pitäisi pahentua radikaalisti näin kevätauringon lisääntyessä.
                                      Viimeksi muokannut jasso; 9.3.2011, 23:25.

                                      Comment


                                        #20
                                        http://fox.naurunappula.com/nn/0/272/407/54307.jpg Ei kannata sitä UV-suojaa ottaa pois. ;)

                                        Comment


                                          #21
                                          Kaivetaan niitä niin kauan kaivattuja faktoja:
                                          http://www.valuatlas.fi/tietomat/doc...tics_PC_FI.pdf Yhteenvetona: "Polykarbonaatin heikkoja ominaisuuksia (kemiallinenkestävyys, UV kestävyys ja prosessoitavuus) voidaan parantaa seostamalla sitä muidenkestomuovien, kuten ASA:n tai ABS:n, kanssa."

                                          Eli riippuu muovin laadusta kuinka tuossa on tuota UV suojaa. Osassa on seoksena joukossa, joten pinnan hionta ei sitä haittaa ja osassa on tosiaan käsitelty erillisellä aineella. Vaihtoehtoja on siis laittaa LaminX kalvoa pintaan varmuuden vuoksi, niin suojaamaan iskuilta, kuin UV:lta.

                                          Ja sitten itse Polycarbonaatista http://en.wikipedia.org/wiki/Polycarbonate

                                          Comment


                                            #22
                                            Nimenomaan siitä tämä jänkääminen, että tuossakin maininta vain seostamisesta, ei pinnoittamisesta. Jos niissä lampuissa jokin pinta on, niin luultavasti mekaanista kulutusta vastaan jokin "naarmuuntumisenesto".

                                            Comment


                                            • #23
                                              En oo jaksanu asiaa enää sen enempää tutkia mutta ihmetyttää miksi toi suojapinnoite on niin mahdoton ajatus? Oon kuitenkin ympäri nettiä lukenut ties kuinka monen kirjoittavan siitä, ja suuri osa myllyttää/fiksaa autoja ihan työkseen. Tasan kaksi on väittänyt ettei näin ole, arvatkaa ketkä ;)

                                              Hienoa olis jos muovi itsessään kestäisi säteitä mutta miten muuten selitätte ton että myllytyksen jälkeen menee hyvinkin nopeasti mataksi? Vahan poiskulumisesta ei voi olla kyse koska kiillotusaineet pyyhitään ipalla pois eikä vaha muutenkaan tee matasta kiiltävää, kokeiltu on.

                                              Mulla olis yks A3:n umpio ja mietin jo pitäiskö siihen testata mutta toisaalta mulle henk koht ei väliä mitä kukakin uskoo. Lähinnä siis kiinnostaa että miks toi suojapinnoite on joillekin niin mahdoton ajatus?

                                              Comment


                                                #24
                                                Siksi se on mielestäni mahdoton ajatus, että siihen menee tehtaalta turhaan aikaa ja vaivaa kun sellaisia pitäisi osiin tehdä. Helpompi se on tehdä umpio suoraan sellaisesta aineesta mikä kestää UV-säteilyä. Muutenhan kiveniskemätkin alkaisi heti tekemään lasista sameaa niiltä kohdin.

                                                Kunhan omat umpiot tarvitsee hoitoa, niin varmasti testaan tuon ilman mitään pinnoitteita! :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Voin raportoida omista umpioiden samentumisista, joskus marraskuussa ne myllytin ja vielä ei ole mitään tapahtunut..

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    En mäkään oikeen jaksa uskoa että jollain ylimääräisellä käsittelyllä tehtäisiin ajovalojen linssit UV-kestäviksi kun sen voi tehdä jo linssiä valaessa. Onhan nää audit kuitenkin sen verran Vorsprung durch Technik että toi ajovalolinssin valmistuskin on mietitty mahdollisimman kustannustehokkaaksi. Johan noi suomiautojen valot ois kaikki harmaita kun ne on ollu vuosia hiekkapuhalluksessa moottoriteillä. Eikä se varmaan päde yleisesti kaikkiin autoihin jos joku restauroi 80-luvun ooppelista valot ja ne muuttuukkin viikon kuluessa harmaaksi, ei varmaan kuitenkaan samaa muovia oo kaikkien valojen linssit. Tietty jos jostain jotain faktaa löytyy ton UV-pinnoitteen tueksi niin sitten mäkin voisin harkita siihen uskomista. :)

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Valmistuskustannukset ja vaikeus on itselläkin se epäilyksen yksi suurin syy. Pinnoitus ei käsittääkseni ole mikään spray, joka vain suihkaistaan ja valojen geometria ei ole helpoimmasta päästä.

                                                      Moni puhuu myös siitä, että lambdan johtoja ei saa ikinä eikä missään kolvata, mutta ei se niin oikeasti mene. Joku tulkinnut ohjeita joskus väärin ja kertonut eteenpäin, mikä jäänyt muille mieleen. Sitten siitä on tullut jo "fakta", kun aina seuraava kertoo eteenpäin.

                                                      Mutta siis ei se nyt mahdotonta ole, että niissä olisi jokin pinnoite.

                                                      edit: Alan vähän jo kääntymään siihen, että niissä jokin pinnoite on. Onko se harmaantuminen kuitenkaan UV:n syytä, siihen en vielä kallistu :) Helpointa varmaan olisi katsoa mitä UV-valolle tapahtuu. Jos siinä UV-valo menee läpi tai siis heijastu peilistä takaisin ja ulos, niin ei ainakaan ole pinnoitetta. Pinnoitteen kun pitää blokata UV-valo kokonaan, kun taas suoja-aineilla seostamalla voi yhä mennä läpi. Ainoa vain, ettei sitä silmällä näe.
                                                      Viimeksi muokannut jasso; 14.3.2011, 23:49.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Mun toinen umpio on hiottu Laakkosella n.2kk sitten, joten odottelen tuloksia. Kovasti varottelivat umpion haalistumisesta, mutta käyttivät jonkin tapaista "vahaa" ilmeisesti hionnan jälkeen.
                                                        Vielä en ole havainnut oleellista muutosta, mutta katsellaan kesän jälkeen.

                                                        Samaa asiaa myös kertoi paikallinen maalari, joka samoja hiontoja myös tekee. Mutta on riippuvainen ihan täysin materiaalista kertoman mukaan. Mene ja tiedä sitten..

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Laitettiin sama käsittely kaverin 530 (E39) bimmerin keulalle & vaihdettiin lyhyet xenoneihin. Eroa on.

                                                          Myllytys onnistui vielä paremmin mitä tuossa ensimmäisessä projektissa.

                                                          Nim.merk. UV & japan säteilyä ja kesää odotellessa tilanne tarkentuu
                                                          Attached Files
                                                          Viimeksi muokannut Sleepy2; 11.7.2016, 12:02.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Rahapulassa kiilloitin umpiot leimalle. Kyllä Passat 3b umpiossa jonkinlainen suojalakka kerros oli, oletin tosin, että se olisi kiveniskemien suojaksi. Yritin katsoa vanhasta projektikuvastakin olisiko erottunut kun oli niin selkeä raja. Enpäs tiennyt että menee sameaksi uudestaan, hyvä tietää. Oli tarkoitus tehdä sama nykyiselle

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X