Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F sähköisen käsijarrun ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Lue vikakoodit.

    Comment


    • #92
      juu vikakoodit pitää lukea, mutta näin joulun alla ei onnistu kun korjaamot kiinni. itsellä ei ole lukiaa.

      Comment


      • #93
        Audi A6 -C6 2006 Sähköinen parkkijarru sekoitti koko sähköjärjestlemän.

        Eilen koitin vaihtaa jarrupaloja taakse ja vag-comilla avasin sähköisen parkin. Vasen puoli meni normaalisti, mutta oikea surisi melko pitkään kunnes tuli parkin vikavalo ja p rupesi vilkkumaan taulussa. Vaihdoin palat ja kun yritäin sulkea jarrua ei tapahtunut mitään. Kokeilin muutaman kerran mutta mitään ei tapahtunut. hetken päästä auto alkoi itekseen säätämään parkkia ja pätki valojen vilkkuessa samaan tahtiin. Tämän jälkeen ei enää saanut luettua koneella mitään, eikä autossa toimi mitkään sähköt. Ei lähde käyntiin. Akun kun ottaa poisa ja laittaa virran päälle syttyy mittarivalot, mutta hetken päästä alkaa jarru surisemaan ja kun se loppuu on auto täysin kuollut (mittarivaloja lukuun ottamatta). Onkohan mitään enää itse tehtävissä?

        Comment


          #94
          Veikkaan, että virtalukossa on bitti poikittain.

          Comment


          • #95
            Mitäs sille voisi tehdä?

            Comment


              #96
              Virtalukon jumin saa vcds:llä auki. Sukupolvesta riippuen ohjeet rosstechilta, niin onnistuu.

              Comment


              • #97
                Mistähän kannattais aloittaa vian etsintä sähköisen käsijarrun kanssa. Vikakoodit tarkistettu, ei löydy mitään. Välillä toimii hienosti kun lähtee paikoiltaan. Lähtee pois päältä. Välillä taas joutuu painaan jarrua ja vapauttamaan kytkimestä. Ja olen huomioinut Turvavyön käytön. Ja välillä sama lähteekö eteen- vai taaksepäin. voisko vika olla tyrvavyön klipsin vastakappaleesta? vai ihan jostakin muusta.

                Comment


                • #98
                  Riippuen vuosimallista, mutta jos on 2005 nurkilta, niin satulalta lähtevät piuhat kannattaa tarkistaa.
                  Viimeksi muokannut Killeri; 17.5.2020, 21:36. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                  Comment


                  • #99
                    Ei taida satulan piuhat vaikuttaa jos joutuu käsikytkimestä välillä avaamaan käsijarrun automaatin sijaan. Väittäisin että on ominaisuus ettei aina vapauta jarrua liikkeelle lähtiessä. Varmaan koulutusmateriaalista löytyisi kaiki ehdot jotka täytyy toteutua että avustin toimii.

                    Comment


                    • Juu, nyt luin tarkemmin. Itse käytin kokeilin automaattia välillä, mutta yleensä käytin manuaali vipua A6 4F. Muistelisin että mullakaan ei aina toiminu se automaatti ja siksi käytin oikeastaan aina sitä manuaali vapautusta.
                      Viimeksi muokannut Killeri; 18.5.2020, 21:51. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                      Comment


                        Toimiikos turvavyön merkkivalo ylipäätään ihan normaalisti? Lähinnä että olisiko vyön vastakappale kulunut ja joku edellisistä koodannut merkkivalon pois päältä ettei loimottele satunnaisesti mittaristossa. Silloin kun vyön valon pitäisi palaa niin ei automaattivapautustkaan toimi. Jos valo koodattu pois, niin ei sitä edes sitten huomaa.

                        Comment


                        • Mun autosta on koodattu turvavyön merkkivalo hälyytyksineen pois: Eli se ei ole toiminnassa. Mutta välillä automaatti toimii hienosti, ja välillä vähän huonommin. Mutta se voi olla ominaisuus että toimii miten sattuu. Näin kai se on uskominen. Tarvii joskus kun ehtii vaihtaa penkissä oleva turvavyön vastakappale ja kokeilla onko vaikutusta asiaan.
                          Viimeksi muokannut Killeri; 20.5.2020, 08:57.

                          Comment


                            Merkkivalo/hälytys on mittaristossa. Suattaahan se olla, että turvavyön tunnistus juttelee muiden ohjainmodulien (mm. sähköinen käsijarru) vaikka sen hälytys on pois koodattu.

                            Comment


                              Alkuperäinen kirjoittaja Jukuri Näytä viesti
                              Käsijarrun johto oli saanut jossain osumaa ja tinasin sen kuntoon.

                              Nyt on sellainen ilmiö, että jos käsijarrun vetää päälle ILMAN jalkajarrun painamista, niin vasen moottori ajaa jarrua niin kauan, että menee häiriö tilaan. JOS jalkajarrua painaa, niin ei tule häiriötä.

                              1 02428 - Left Parking Brake Motor (V282) Clamping Force Not Reached

                              Jarru kyllä toimii ja ottaa kiinni, mutta pitäisi myös katsastussetää käydä viihdyttämässä tämän kanssa.
                              Tuliko tähän minkäänlaista selvyyttä?
                              Jokseenkin sama kaava itsellä eli vasen jarru ilmoitti open circuit. Uusin liittimen ja tinasin johdon jonka jälkeen tuo sama ilmiö. Moottori alkoi ajamaan mutta tulee tuo sama vikakoodi ja ajaa huomattavasti pidempään kuin toinen puoli. Joskin pitää huomattavasti kovempaa ääntäkin.
                              Onko kellään tietoa A6 4F 2006 sähköisen jarrun moottorin alkuperäisestä valmistajasta? Tänäpäivänä näyttäisi saavan aika edullisesti moottoreita esim. Ridex n. 50e.

                              Comment


                                Auto poistui käytöstä kohdattuaan yhden Mondeon. Muistaakseni ehdin vaihtaa siihen takajarrusatulat moottoreineen ja Se saattoi silti olla jotenkin arka tuolle ilman poljinta kässärin käytölle. Seuraavaksi olisi pitänyt vaihtaa varmaan se johtosarja ja/tai ohjainlaite.

                                Comment


                                • No niin. Nyt on turvavyön vastakappale vaidettu toiseen käytettyy yksilöön ja kyllä vaan alkoi toimimaan.
                                  Eli vastakappale oli ilmeisesti sen verran kulunut, että ei aina saanut kontaktia ja viestinyt muille ohjainmoduleille.

                                  Comment


                                  • Jarruremppaa tuli tehty 2005 mallisen takapäähän. Ennen remonttia VCDS:llä ajoin käsijarrumoottorit auki asentoon ja sitten virrat pois. Nyt kun sain jarrut nippuun, uudet palat, levyt ja satulat niin eipä VCDS teekkään enää mitään. Ei saa auki eikä kiinni, vikakoodeina matala jännite molemmin puolin eikä sitä saa nollattua. Kaikki käsijarruun liittyvät valot vilkkuu kabiinissa ja summeri soi kun lähtee liikkeelle. Onko vinkkejä mitä tehdä?

                                    Comment


                                    • Tarkista piuhat, -05 on vielä vanhat, hapettuu poikki.

                                      Comment


                                      • Oliko auto laturin päässä?

                                        Ross-Techin sivuilla ainakin varoitellaan monesti, että jännite ei saa missään vaiheessa tippua alhaiseksi:
                                        The EPB module is very sensitive to low voltage conditions! It is critical that a battery charger is properly connected and used for the duration of the rear brake job.
                                        http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...ing_Brake_(EPB)
                                        https://www.youtube.com/watch?v=cHJMI4QkSy8

                                        Comment


                                        • Johtojan en sen enempää tarkastanut mutta liittimet oli ihan siistin näköiset sisältä. Tuo matala jännite kesken remontin saattaa olla syypää, auto oli kokoajan kiinni Energy merkkisessä 4 A laturissa mutta tuo älyläturi on hieman hidas reagoimaan kun jännite putoaa.

                                          Eilen hetkin ehdin kokeilemaan mutta VCDS tai ICarsoft ei saanut vikakoodeja nollattua tai käsijarrua liikkeelle.

                                          Comment


                                          • Jos tekee jotain hommia missä autossa on oltava virrat päällä, niin neljän ampeerin laturi on aivan turha vehje. 40 A saattaisi jo riittää pitämään jännitteet tasaisesti jossain +13 voltissa.

                                            Comment


                                            • Kyllä osittain samaa mieltä. Tuo 4A riittää jopa lataamiseen jos ilmanvaihto, radio, mmi, valot on pois päältä. Mutta jos jotain suurempaa kuluttajaa päällä niin varmasti ei riitä. Tässä käsijarrurempassa ei nyt virtojen tarvinnut olla päällä kuin hetken että sai palat auki ja sen jälkeen toinen hetki että saa kiinni.

                                              Comment


                                              • Hieman pääsin eteenpäin. Vika oli uusien satuloiden liittimissä joissa pieni muovinystyrä esti täysin pohjaan painumisen. Liitin jäi kyllä kiinni mutta ei riittävän syvälle, arviolta 2 - 3 mm jäi puuttumaan. Poistin haitat satuloista ja sen jälkeen lähti toimimaan. Mielenkiintoista oli kuitenkin että VCDS ei suostunut edelleenkään tekemään mitään mutta ohjaamon napista jarrut lähti liikkeelle ja vasta sen jälkeen VCDS kanssa sai koodit pois.

                                                Nyt ongelmaksi jäi pumppaamista vaativa poljintuntuma. Normaali pumppausilmaus tehtiin eikä kuplia enää näkynyt mutta silti taisi ilmaa jäädä? Onko tuohon jotain erityistä kikkaa?

                                                Comment


                                                  Eli kuittasit vain viat pois VCDS:llä, etkä ajanut kiinni asentoon? Ajaisin kiinni/auki vielä VCDS:llä tai Function Test. Tuo kiinni ajo ajaa niitä muutaman kerran edestakaisin ja männän oikeaan asentoon ( kalibroi), näin ainakin olen ymmärtänyt.

                                                  Comment


                                                  • Jep, VCDS kautta en saanut jarruja reagoimaan, mitään ei tapahtunut kun valitsi käsijarrumoduulin ja sieltä jonkun niistä open/close/test vaihtoehdoista. Jos oikein muistan niin ohjaamon napista kun painoi käsijarrun kiinni niin kaikki käsijarruun liittyvät varoitukset hävisi poislukien mittareiden välissä luki "handbrake under diagnosis" tai jotain vastaavaa. Nappia käyttäen kun avasi jarrun niin myös tuo teksti lähti. Tuon jälkeen VCDS kautta sai vikakoodit nollattua mutta en uskaltanut enää kokeilla mitään muuta ettei auto taas ajaudu johonkin perätilaan. Pitää kerätä vähän rohkeutta ja käydä ehkä sitten vielä koittamassa.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X