Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 Allroad vanteet ja kummit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 Allroad vanteet ja kummit

    Negatiivinen kiitos AudiCenterille, joka ei suostu sanomaan, mikä on Allroad:in vanteitten offset (ET). AudiCenterin tarjoamat talvipyörät ovat Conti CIC 225/55-17"-5 arm, ja auton mukana tulevat kesäpyörät ovat saman kokoiset. Vanteitten offsettia vaan ei kerrota.

    Outo vannetarjonta Allroad:ille maailmalla johtunee kahdesta tekijästä:
    1.
    Allroadin raideleveyttä perus-Quattroon nähden on levitetty vanteitten offsetilla.
    2.
    Allroadin levyjarrut ovat niin isot, että 17" vanne-offsetin (ET) on erään suomalaisen vannemyyjän mukaan oltava pienempi kuin 30mm. Allroad:in normi-ET on tämän tietäjän mukaan 28mm.

    Sotkua1:
    Teknikens Värld-lehden mukaan Allroadin raideleveyttä on kasvatettu 20mm, mutta tämä ei ole sopusoinnussa yllämainitun ET 28:n kanssa! PerusQuattrossahan virallinen ET on kai 45mm. Jos siitä vähennetään molemmin puolin 10mm, saadaan ET:ksi 35mm.

    Sotkua2:
    Monet kummiliikkeet tarjoavat Allroadiin vain 18" vanteilla olevia renkaita. Tämä kummallisuus on itse asiassa toinen keino varmistaa, etteivät vanteet osu jarruihin, vaikka ET olisi iso. Pahaksi onneksi 18" vanteitten matala kumiprofiili ei oikein sovi talvikäyttöön.

    Kysymyksiä on:
    1.
    Tulevatko ET 28mm 17" pyörät liian ulos? Ottavatko lokasuojiin?
    2.
    Jos käyttäisi talvella 18" vanteita, ja kasvattaisi vähän läpimittaa kumiprofiililla (katsastus sallii 5% kasvatuksen ilman nopeusmittarin viilausta)? Maavara vähän kasvaisi. Mutta mahtuisivatko etupyöröt kääntymään?

    redu

  • #2
    -02 mallin allroadin alkuperäinen vannekoko 7.5*17 et25

    Comment


    • #3
      Jos sinulla kerran on ko auto vanteineen niin miksi et mittaa paljonko ET:ä on? -monissa vanteissa tuo ET lukema on myös merkattu jonnekkin.

      Comment


      • #4
        Originaali 8K allroadin 8x18" vanne on ET26, joten tuskin on ET28 17" heti kiinni raapimassa, kunhan leveys on joku maltillinen (8½" tai pienempi).

        Omasta mielestäni B7:n 235/40-18 kumit sopii erittäin mainiosti talvikäyttöön (ilmava vanne, helppo putsata lumet pois vanteen sisältä :)), mutta makuasioitahan nämä on.

        Comment


        • #5
          Alkaa selvitä

          Kiitos tiedoista!

          Originaali ET on siis 25...26mm. En voi mitata autosta, koska auto ei ole vielä tullut kotiin.

          Tuossa ehdotuksessa
          >
          Omasta mielestäni B7:n 235/40-18 kumit sopii erittäin mainiosti talvikäyttöön
          >
          taitaa olla painovirhe? Pitikö olla 235/50-18?

          235/40/-18 antaa halkaisijaksi -5%
          235/50/-18 antaa halkaisijaksi +1.9%

          235/50/-18 antaa rengasprofiilin paksuudeksi (27.3 -18)/2 = 4.65 tuumaa, kun originaalissa on (26.7 - 17)/2 = 4.85 tuumaa. Kumikorkeuden eroa on siis -5mm.

          Käytin Java-rengaslaskuria.
          On muuten vallan mainio laskuri, mutta vaatii Javakykyisen selaimen:
          http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

          redu

          Comment


          • #6
            Toinen laskuri:

            http://www.rimsntires.com/rt_specs.jsp


            Laitetaans nyt vielä yksi toinenkin ehkä hyödyllinenkin laskuri joka myös rengastuksiin liittyy:

            http://www.tunex.fi/puslat/camperlaskuri.htm
            Viimeksi muokannut J.S.P; 28.11.2010, 14:07. Perustelu: lisäys

            Comment


            • #7
              redu, mun auto on edellisen 8E-sukupolven (eli B7) vm 2005 A4, siinä alkuperäinen rengaskoko on juurikin tuo 235/40-18. Uudessa allroadissa on sitten nähtävästi lähempänä tuota mainitsemaasi isompaa kokoa.

              Comment


              • #8
                Joo,
                Allroadissa on tuuman suuremmat pyörät kuin Avant:issa.

                Mielenkiintoinen tuo toinen rengaslaskuri! Nyt en kyllä ymmärrä, miten pelkkä ET:n pienennys voi vaikuttaa levyjarrujen mahtumiseen. Vanteen kasvatus 17->18 toki vaikuttaa. Taidampa katsella 235/50-18" talvipyöriä.
                Viimeksi muokannut okkim; 12.9.2015, 10:50. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                Comment


                • #9
                  Vanteen et vaikuttaa levyjarrujen mahtumiseen siten että esim. A8:ssa kaksimäntäiset satulat ja et 49, allroad nelimäntäiset satulat ja et 25.
                  Siis vannetta pitää tuoda ulospäin että levyn ulkopuolelle mahtuu isompi jarrusatula. Vanteen isompi halkaisija taasen antaa tilaa isommille jarrulevyille.

                  Comment


                  • #10
                    Vai että nelimäntäiset satulat?
                    = Lisää riesaa, kun auto vanhenee?

                    Ymmärrän kyllä, että ET:llä säädetään renkaan paikka sivusuunnassa auton sivuun nähden oikeaksi, mutta en ymmärrä miten ET voi vaikuttaa satuloitten tilaan jarrulevyjen ulkopuolella? Siis ilman spacereita.
                    Jos annan tähän laskuriin
                    http://www.rimsntires.com/rt_specs.jsp
                    kaksi muuten samanlaista vanne-rengassettiä, mutta erilaisin ET-arvoin, niin tila on aina sama jarrulevyn ulkopuolella?
                    Viimeksi muokannut okkim; 12.9.2015, 10:51. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                    Comment


                    • #11
                      Ajatellaanpa niin että ison ET:n vanne on kirjaimen C mallinen ja pienen ET:n kirjaimen E mallinen niin että vanteen kiinnityspinta olisi joko C -kirjaimen pussin pohjalla tai E-kirjaimen keskisakaran päässä.

                      Tällöin kirjaimella E jää tilaa molempiin suuntiin kiinnityspinnan molemmille puolille mutta kirjaimen C kohdalla tuonne pussin pohjalle jää aikalailla vähän tilaa toiseen suuntaan jarrulevyn molemmin puolin olevalle satulalle - esimerkin C-kirjaimella ainoastaan sen verran mitä pyörännavan vanteen kiinnityspinta on ulompana kuin jarrulevy.

                      Tässä kannattaa huomata vielä se että vanteen sisäprofiili taitaa monesti olla hieman sen muotoinen että ulkokehällä jossa satula on niin tilaa on vielä vähän huonommin kuin keskellä eli juuri kuten C-kirjain verrattuna esim. hakasulkuun [ .

                      Niin ja nuo spacerit tekevät ihan saman kuin vanteen ET:n muutos pienemmäksi

                      Comment


                      • #12
                        Kiitos hyvästä selityksestä!
                        Tämän laskurin
                        http://www.rimsntires.com/rt_specs.jsp
                        kuvat ovat siis harhaanjohtavia, koska näissä kuvissa vanteen muoto on aina [, vaan ei koskaan C?
                        Viimeksi muokannut okkim; 12.9.2015, 10:52. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                        Comment


                        • #13
                          Yleensä vanteen sisämitta on pienimmillään juuri puolien kohdalla. Itse olen joutunut näiden sisämittojen kanssa ihmettelemään, kun sattuu olemaan aikamoisella möhkösatulalla UrS4:ssä etujarrut. Jarrujen valmistaja ilmoittaa, että aivan minimi sisämitta kaposimmasta kohdasta on 390mm, ja tuo toteutuu juuri ja juuri alla olevilla 18x7,5 et38 vanteilla. Tasapainotuksen takia kyllä hiukan ohensin satuloita rakenteelle merkitsemättömästä kohdasta, muuten otti painot kiinni satulaan.

                          Yleisesti ottaen vanteiden sisäpuolen muoto ei ole todellakaan tasainen, vaan puolia kohden sisämitta pienenee tasaisesti. Tuo on ihan valmistustekninen homma, huomattavasti halvempaa tehdä tasaisesti sisämitaltaan pienenevä, kuin tehdä mahdollisiman pitkälti suoraa ja sitten juuri ennen venttiilin syvennystä tehdä tarvittava syvennys.

                          Comment


                          • #14
                            Mitä talvikumeja ootte pukannu noille audin 18 kymmenen puolasille vanteille? 245/55/18 on mielestäni liian leveä talvirenkaaksi. Onko joku laitellu tuolle 8 vanteelle esim 225 tai 235 levystä?
                            Tarkoitus hankkia nastarenkaat ja noille 8tuumasille ja 18 vanteille. Onko kokemuksia ja suosituksia?

                            Comment


                            • #15
                              täältä voi katsoa vanteita ja näkee mitkä sopii http://www.felgenoutlet.de/de_de

                              Comment


                              • #16
                                Tekeekö se 10mm kapeampi rengas nyt sitten oikeasti autuaaksi? Nykyiset talvikumit toimii lumella ja jäällä paremmin leveämpinä, sohjossa tuo kapeampi on nyt sitten marginaalisesti parempi. No, kyllä se 8" vanne ottaa 225 leveän kumin ylleen ihan ok.

                                Comment


                                • #17
                                  Kyllä se vaan eroja on, ja kun tämä nykypäivän teiden kunnossapito on mitä on niin irtolumi ja sohjo, jota lapin teillä on kohtuu usein niin kapea rengas on parempi.
                                  Itellä nuo 18 ja 8tuumaset vanteet ja meinaan niille kumit hommata.

                                  Sitä, onko 225>235 mitään seksuaalista merkitystä en tiedä.Mutta miksi pitäis ottaa kaikkein levein talvirengas jos sinne käy kapeampikin, eikä edes ulkonäkö kärsi?

                                  Comment


                                  • #18
                                    ...koska leveämmillä saa myös maavaraa lisää? No juu toki voit korottaa profiilia yhdellä pykälällä, vaan mahtaako löytyä 225/60r18 kokoluokassa talvikumeja?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Se on sitte toinen juttu juu. Ootellaan kommentteja, mitä talvikumeja allroad miehet on käyttäneet ja kokemukset niistä tietenkin. Onhan tässä muutamia viikkoja aikaa ennen kuin jää ja lumi saapuu :)

                                      Olen katellu 235/55/18 nokian hakka 8, oishan se varmaan vaihtoehto myös 245/60/18.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuollaiset hakka 8:t olleet alla 2 talvea ja ihan tyytyväinen olen ollut. Toki pito alkaa olemaan menetetty, kun sen verran nähnyt kilometrejä jo (vuosivauhti ~40tkm). Leikittykin niillä on sen mitä offroad-moodi antaa periksi, mut nastat pysyneet hyvin kuitenkin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          235/55/18 nokia Hakka8 odottaa rengasliikkeessä. Jännä nähdä millaset on ja ennen kaikkea pysyykö nastat? 35-43tkm/vuosi niin talvellakin joutuu vähän ajaan. :)
                                          Toki ensimmäistä kertaa Quatrolla. Kauan vatkasin että mikä merkki, mutta muutaman vuoden tauon jälkeen halu oli kokeilla taas nokiaa. Harmi vaan ettei suomessa valmistettuja enää saanu :)
                                          Kokemuksia tulee kun alkaa talvi.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X