Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarruropausta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jarruropausta

    Tulipa tuossa ropattua jarruja viikonloppuna. Vaihdettiin taakse yksi 225cm jarruputki ku oli aika pahasti ruosteessa.. Motonetin uutta jarruputkee vaan alle, helposti onnistui käsin väännellä. Vanhan putken kiinnistyspultit oli vaan aika pahasti ruosteessa... lopulta jouduttiin 1h hitsailemaan toisen pultin päähän lisää mössöä ennen kuin onnistui vääntää auki. Ilmausruuvit oli kylläkin takana ihan avattavissa..

    Lähdin sitten testaamaan ja hyvin tuntui pelaavan. Päätin sit yhdellä suoralla kokeilla että onhan näistä jarruista johonkin.. Vauhti 100km/h ja sit tiukahko jarrutus kuivalla asfaltilla... hyvin meni, mutta n 50km/h vauhdissa poljin jysähti pohjaan ja edestä kuului kunnon kolahdus. Käsijarrulla sain pysäyteltyä ennen tiukkaa kurvia, ja edestä kuului renkaan pyöriessä aika kiva kolina.

    Kotona pyörä pois ja ....






    ... jarrulevyt pyörimissuunnassa halki! Kaikki jäähdytysrivat rikki. Korroosio oli päässyt iskemään.

    eli yksi tiukka jarrutus viimeisen 3kk aikana, ja näin olisi käynyt. Onneksi kävi näin 'testitilanteessa'.. Takana oleva uusi jarruputki toimi hyvin.


    Auto katsastettu 3 viikkoa sitten --> kerrasta läpi. Pitäisikö jarrulevyjä vilkaista tarkemmin?

  • #2
    Samanlaisia kokemuksia myös täällä päin. Tosin jarruremontin yhteydessä pudotin tallin lattialle, ei kovinkaan vanhan levyn ja lopputulos täysin samanlainen. Kyseessä ei ollut Audi vaan voortti.

    Comment


    • #3
      Ikinä en ole itse moisesta tapauksesta kuullut. Aikamoinen liikenneriski: irralliset palaset jumittavat toisen etupään ja sitten mennään.
      Tuollaisesta kannattaisi auton katsastaneelle asemalle reklamoida, voisi heidänkin laatujärjestelmässä kellot alkaa soida.
      Sen olen havainnut, että uskomattoman paljon tavaraa kertyy noihin kanaviin. Tavaksi onkin tullut sopivalla rassilla ajaa kanavat auki esim. renkaitten vaihdon yhteydessä.
      Asiaan liittyen: aikoinaan tuli ahkeraan luettua VWTrends -lehteä ja heidän artikkelinsa mukaan tein golffiin jarrujen ilmastoinnin poraamalla viuhkamaiset reiät jäähdyttämättömiin etulevyihin.
      Takarumpujen kehälle tuli kaksi reikäriviä. Eipähän ainakaan jäänyt jarrupöly seisomaan rumpuihin.
      Jälkeenpäin kuulin seuraavalta omistajalta katsastusmiehen hieman ihmetelleen moista virittelyä.

      Comment


        #4
        Perheen vanhasta satasesta (vm. -79) napsahti jarrulevyn kitkapinta irti navasta, joten tarkkana sopii levyjen kanssa olla. Tuskin voi liian aikaisin vaihtaa.

        [e] Vai olikohan sittenkin tuosta -90 mallisesta. Noh, väliäkös tolla.

        Comment


          #5
          Holy crappola! No hyvä, että meni testatessa eikä tositarpeessa. En ole tommosta ennen nähnytkään, ihan palasiksi hajonneita levyjä kyllä. Pari kk sitten oli mm. Espoossa Kehä I alussa Otaniemen päässä jäähdytetyn jarrulevyn palasia 100-150 metrin matkalla. Isoimmat semmosia kämmenen kokoisia. Varmaan oli kuulostanut mielenkiintoiselta sekin ;-)

          Comment

          Working...
          X