Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C4 avant alusta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Olen myös tutkinut sen verran asiaa, että vakaajan ja alatukivarren väliin tuo typ 44 setti kävis. Vakaajan ja apurungon välistä en osaa sanoa, enkä tukivarren takapään puslasta, koska powerflex ei ole vastannut kahteen jättämääni yhteydenottopyyntöön.

    Toisin sanoen, minua kiinnostaa myös tämä asia melkoisesti. Jos katsotte niitä vakaajan etupuslia, niin huomatkaa, että siellä pitää olla keskellä puslaa ura vakaajan sivusuunnan pitoa varten.

    http://i770.photobucket.com/albums/x...2/IMG_3998.jpg

    Mitä apurungon ja korin väliseen jäykistelyyn tulee, niin itse poltin apurungosta puslat pois ja korvasin metallisilla kakkaroilla. Apurungon takapään ja korin väliselle puslalle tein saman operaation, eli kumit pois ja terästä tilalle ja hitsillä kiinni orkkispuslan runko-osaan.

    Comment


    • #32
      Elikkä nyt tarvittaisiin neuvoja elikkä audi 100 q tullut etuiskareista mehut pihalle konin keltaiset sportit jäykkyys säädöllä ja pitäisi saada uudet tilalle tuotenumerolla ku ettii niin ei löydy mutta haulla löytyy jotaki ku hakee auton merkillä mutta mistä sitä taas sitte tietää että sopiiko ne sinne kun ei ole mitään mittoja annettu iskarille? Ja alusta sarja on fk automotiven tekemä. elikkä olisiko jollaki joku nettisivu tiedossa mistä näkisi iskareittein tietoja. tuollasta ehdottaa (86-2149Sport) ja vanhassa oli 8610-1426sport numero.

      Comment


        #33
        Olen vaihtamassa uudet jouset ja iskarit. Autossa on hieman sekasikiösysteemi eli vakiona ollut perusalusta mutta ABT:n alustasarjan asennusvaiheessa paja modasi orkkisosat niin, että saivat Koni sportit asennettua. Uskon, että tämä lähinnä tarkoitti orkkis kiinnitysromujen porausta 10->12 millliseksi. Muutama vuosi sitten asennutin Sachsin Advantaget, jotka taas näköjään ovat 10-milliset. Joten se paja on laittanut sinne 10mm holkin (osa 11 allaolevassa kuvassa). En tiedä heittivätkö jotain tuon vanhan Koniasennuksen kamoja siinä pois.

        No, jokatapauksessa kasasin tänään uutta systeemiä (Eibach + Bilstein B8) tähän sekasikiötolppaan. Olen koittanut ihmetellä tätä kuvaa:



        Osa nro 9:n pohjaanlyöntikumi oli ihan romuna, joten ostin uudet. Ei ole saman mallinen kuin kuvassa vaan minulle myytiin sellainen, jossa yläpää on ihan 90° leikattu tasaiseksi. Osa 10 sieltä löytyi, kuten myös osa 11 (tähän asennukseen siis väärän kokoinen) sekä osat 15, 17 ja 22.

        Se mikä nyt ihmetyttää: osa 15 on sellainen, että siinä on tavallaan "kalvo" keskellä, johon osa 9:n pohjaanlyötikumi loksautetaan uraansa. Tällöin tietysti tuo kuppi nro 10 on kuvassa sellaisessa välissä mihin se ei oikein voi sopia? Kuuluisiko sen olla 15 ja 17 välissä?

        Otin tuon pohjaanlyöntikumin 9 kiinnityksen osaan 15 allaolevasta videosta. Ukko asentaa sitä paikalleen kohdassa 5.42. Ja huom ne minun pohjaanlyöntikumit ovat ihan samanlaiset kuin hänellä. Minusta näyttää siltä, että hänellä ei ole osia 10 ja 11 ollenkaan?



        Vinkatkaapa hieman, että miten tuo oikeasti pitäisi tai kannattaisi laittaa?
        Viimeksi muokannut ToniH; 30.10.2020, 13:32.

        Comment


          #34
          Tuossa videolla vaihtavat etuvetoisen takaiskaria, näkyy tuo paskakärryn akseli kun nostavat perän.
          Ja 7zapista kun katsoo niin vajaavetoisen ja nelikon takatolpat eroaa hivenen, juurikin nuo spaceri ja holkki puuttuu, quattrossa erilainen iskari ja yläkiinnityslautanen.

          100q
          https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+10...505-505030/#10

          100vajaaveto
          https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+10.../5/511-511010/

          Comment


            #35
            Okei. Joo, minulla on siis A6 Quattro.

            1. Minun "damping ringit" eli ne jousen yläosan gummirenkaat (osa # 15) ovat google-kuvien mukaan ihan oikeanlaiset.

            2. yläkiinnityksen metalliosa eli nro 17 on ihan sama vajaavetoisessa sekä Quattrossa osanron perusteella.

            3. Mutta, ne pohjaanlyöntikumit. Jos kasaan ne noin, kun toi ukko eli tasainen puoli ylöspäin niin sehän ei silloin istu tohon spaceriin. Spacer työntää pohjaanlyöntikumin pois paikaltaan eli irti osa # 15:sta.

            Onko mulla siis väärän malliset pohjaalyöntikumit? Tilasin osanumeron mukaan mutta näköjään niitä myydään kahdenmallisia samalla numerolla, esim. https://www.onlinecarparts.co.uk/oen...43512129b.html

            Mulla on nyt tämmöset pitkänmalliset, kuten tuolla ukollakin, tässä ekassa kuvassa keltaiset pohjaanlyöntikumit alapuoli ylöspäin:
            Click image for larger version  Name:	pitkä.jpg Views:	0 Size:	18,4 Kt ID:	1902797

            Pitäisikö minulla olla nämä?
            Click image for larger version  Name:	lyhyt.jpg Views:	0 Size:	18,5 Kt ID:	1902798
            Tuli mieleeni, että jos puukotan nuo ylemmän malliset pitkät keltaiset kumit poikki suunnilleen tuosta kapeimmasta kohdasta ja työnnän ne pyöreä pää ylöspäin tuolta pölysuojan sisäpuolelta ulos niin, että ne lukittuu uraan niin eikö mulla olisi käsissä melkein sama keksintö kuin tuossa alla? ? Meinaan, ettei tarttis tilata ja odotella taas uusia osia vaan saisi homman etenemään. Ja samalla saisin ne spacerit sopimaan paikalleen.

            Bilsteinien mukana tuli kumiset "holkit", joiden oletan kuuluvan tehdasholkkien tilalle? En ainakaan keksi mihin muualle ne voisivat sopia.
            Kuka nyt taas perseilee näiden ketjujen kanssa? Jos haluat tämän piilottaa tänne Avant-ketjuun niin poista nyt edes tuo Avant tuosta otsikosta, jotta tästä tulee yleinen (vitun sekava) C4-ketju. Avanttien ja sedanien osat eivät meinaan useinkaan sovi ristiin.

            Ps. nyt kun lukasin mistä tässä ketjussa puhutaan niin eihän tämä minun asia liity tähän ketjuun juuri ollenkaan.
            Viimeksi muokannut Killeri; 30.10.2020, 20:56. Perustelu: Viestit yhdistetty. Älä tee heti perään uutta viestiä vaan muokkaa edellistä.

            Comment


              #36
              Tulee näköjään Bilstein B8 + Eibach pro kit -jouset -setillä vähän liian matala kombinaatio.

              Muistan joskus nähneeni jossain ulkomaisissa verkkokaupoissa holkkisarjoja, joilla saa Bilsteinit muutettua korkeussäädettäviksi. Vinkkejä mistä sellaisia voisi kysellä kotimaasta? Tai jos täältä ei saa niin eurooppalaisetkin toimittajat käy. Kiitoksia.

              EDIT: tajusin, että enhän minä välttämättä tarvitse säädettävää ratkaisua. Ihan parin sentin teräsholkki alemman jousilautasen alle tod. näk. palauttaisi ajokorkeuden samaan vanhan setin kanssa.

              Mutta, osaako kukaan vinkata kummanmalliset (vai jotku ihan muut) pohjaanlyöntikumit pitäisi A6 Quattro sedanin takatolpissa olla?
              Viimeksi muokannut ToniH; 31.10.2020, 17:47.

              Comment


                #37
                Mulla piti B8 iskareiden ja madallusjousien takia vaihtaa oliko taakse vai eteen "sport" alustan yläpäät Avantissa. Mites erillaiset ne on Sedanissa? Kumit pitää olla sport alustaan sopivat. Ero oli siinä, että normi A6 alusta on M10 iskarin yläpäällä ja Sport alusta, samoin kun B8 iskari, on M12. vai oliko se M12 ja M14, anyway B8't ei mene normialustan yläpäihin.
                Siis miten niin tuli liian matala? Millaset madallukset sulla on Eibacheissa?
                Tämä tuolta mun Käyttöquattro threadista:
                Ja eihä tuo takapään iskarien asennus oikeen mennyt putkeen. Se oli tiedossa, että yläpää on vakiossa 10mm ja Sprinteissä 12mm. Oli niissä vaan paljon muutakin eroa.
                Iskarin varressa yläpäässä on se sileä kohta, johon tulee lautanen kiinni joka on pohjakumien takia siinä. Sitten pitäisi tulla holkki. Sen päälle tulee jousilautanen ja se kumi runkoa vasten.

                No ongelma on siinä että tuo holkki on aivan liian lyhyen oloinen. Jää vielä sentti kierteeseen tyhjää. Eikös ton holkin tarkotus ole kiristää alempi lautanen runkokumin kanssa iskarin varteen?
                Ja samalla iskarin kierre tulee toista senttiä kumin yli yläpäästä.

                Kattelin, että sportti alustassa on ihan erimoinen rakenne. Samallainen on myös vakajaan kanssa.
                Nämä eroa yläpäässä.
                441 512 119 Ring 2
                441 512 107 A Spring disc 2
                441 512 331 Bearing ring 2
                441 512 347 Adapter left rear 1
                441 512 348 Adapter right rear 1
                441 512 357 Stop ring 2
                441 512 349 Concave washer 2

                Razur'n kommentti tuohon mun pohdiskeluu oli, että Perus A6 alustassa on juuri tuon yläpään osat erilaiset kuin sport alustassa. Etkasta näkee erot. Itsekin jouduin nuo yläpään osat vaihtamaan, kun tuli sportti mallin iskari
                Viimeksi muokannut Puuhapete; 3.11.2020, 18:18.

                Comment


                  #38
                  Joo, tämä vakio- ja sport -alustan kiinnikkeiden ero on minulle selvä. Siitä tuossa aloitusviestissa kirjoitinkin ja ostetaan osastolla on kurantti ostoilmoitukseni niistä. Mulla on siis alunperin vakioalusta, johon on asennettu ABT 12mm yläpäällä varustettu sporttialustasarja. Jotain muutoksia sinne tekivät (veloittivat minua siitä) mutta eivät kuitenkaan (näköjään) vaihtaneet sinne varsinaisia sporttialustan yläpäitä. Ajoin tällä systeemillä noin 15 vuotta ilman ongelmia. Sitten 3v sitten Konit ruostuivat puhki ja vaihdatin uudet iskarit ja paja katsoi vissiin auton sarjiksen mukaan iskarit (vaikka selostin heille mitä siellä oli alla) ja pistivät sinne 10mm iskarit konvertoiden yläpäät osittain takaisin vakioalustamallisiksi pl. yläpuslan reikä ja sen metallikupin (#10) reikä. Tästä siis seurasi se, että minulle olikin purkuvaiheessa aikamoinen ylläri mitä siellä oli.

                  Nämä jouset ja iskarit eivät tosiaan sovi heittämällä. Olen nyt purkanut ja kasannut toisen puolen 4 kertaa kokeillen erilaisia holkki jne. virityksiä mutta edelleen tulee metalli metallia vasten kolahdus kuopissa. Siksi tuolla ekassa kirjoituksessa toinkin julki, että ihmettelen sitä kuvaa, en ymmärrä miten siinä on hoidettu tilanne niin, ettei metalli kolahda metalliin? Uskon, että hajoituskuvan nro 10 kolahtaa osaan 17. Jos unohdetaan 10 ja 12mm niin miten se on saatu tehtaalla kolahtamattomaksi? Huomenna taas auki ja seuraava yritys. Tavoitteeni siis saada se klonks pois.

                  Mataluus: B8 + Eibach Pro Kit -kombolla tulee niin matala, että renkaan yläreuna menee hieman lokarin sisään. Eli muutaman sentin matalampi kuin Koni Sport + ABT tai SACHS Advantage + ABT -komboilla. Kun vertasin pois ottamiini kamoihin niin jouset ovat saman mittaiset mutta B8:ssa jousen asema tavallaan pari senttiä alempana. Minun käytössä liian matala. Ratkaisin tämän tekemällä 3cm korotusrenkaan iskarin jousilautasen alle. Korkeus on nyt hyvä.

                  Ps. ja kyllä - laittaisin sinne sporttitolppien yläpäät, jos sellaiset jostain löytäisin. Ei ole tullut tarjouksia eikä ebayssäkään noita näy, vaikka luulis ne sporttialustaisetkin jo valtaosin olevan purettuna. Olisi hieman helpompi prokkis. Voi myös olla, että korkeus olisi ok oikealla yläkerralla. Täytynee surfailla ja pistää kyselyjä romiksille jne.
                  Viimeksi muokannut ToniH; 6.11.2020, 17:56.

                  Comment


                    #39
                    Oli joo varmaan 10v sitten helpompi löytää nuo sport alustan osat.
                    Ei vaan muista enään tarkasti mitä kaikkee vakioyläpäillä tuli vastaan. Ässässä varmaan vakiona noi yläpäät, vakio a6:t varmaan muutenki harvassa sport alustalla uutena.

                    Comment


                      #40
                      No, koitan tässä kovasti vielä etsiskellä josko löytyisi oikeat hilut ja jos onnaa niin voisin lopettaa tämän "kehitystyön". Alkaa meinaan hieman rasittamaan irrota autosta, pura tolppa, kehitä siihen joku holkki tai gummi johonkin väliin ja kasaa, asenna -rumba. Vaikkakin, täytyy kehua, että homma alkaa jo aika hyvin luistamaan. Irrotukseen ja kiinnityksee ei enää mene kymmentä minuuttiakaan per suunta - purku/säätö/kasaus ottaa hiemen enempi aikaa. Jos ei huomenna onnistu viimeisin viritykseni niin sitten lyön vanhat kamat takas. Kyllä niitä sporttiyläpäitä tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin. Ei tällä projektilla niin kiire ole, että enää jaksaisi jumpata, tai maksaa liikoja mistään näin halpaan autoon.

                      Kattelin, että 100 ässässä on melkein samat kamat. Kumirinkulat joihin jousi tulee on eri numerolla mutta ne voi varmaan käyttää vanhasta. Ehkä.

                      Mullakin tuli muuten iskarin akseli pari senttiä ulos yläpään kumista ekassa niputuksessa. Nykyisessä versiossa ei enää ollenkaan. Muistatko mihin väliin laitoit sen B8 Sprinttien mukana tulleen kumiholkin? Ei oikein selviä Bilsteinin asennusohjeesta.
                      Viimeksi muokannut ToniH; 23.11.2020, 14:05.

                      Comment


                        #41
                        En muista edes semmosta, että niiden mukana tuli holkki.
                        Sen muistan, että osia uusia osia tuli hankittua turhaan. Tallessakin ovat, mutta tuskin auttaa sun ongelmassa.

                        Comment


                          #42
                          Tämänkertainen etsintä tuotti tulosta! Olin viikonloppuna yhteydessä vissiin 5 eri tahoon, joilla oli A6 tai S4 alustanosia kaupan. Lopulta ystävälliseltä foorumilaiselta löytyi takatolppapari, joissa näyttäisi olevan oikeanlaiset yläpäät. Joten, virittely loppuu tähän ja mennään tehtaan romppeilla ja toivotaan, että nyt homma onnistuu laakista. Täytyy vielä kunnostaa ne yläpäät eli poistaa ruosteet, pistää uutta maalia pintaan ja käsitellä kumiosat ja sitten niputtaa minun osilla ja autoon.
                          Viimeksi muokannut ToniH; 11.11.2020, 18:18.

                          Comment


                            #43
                            Voi pärsseensuti! Alkaa olla ranteet auki tämän kanssa. Nyt se on sporttiyläosilla kasassa ja kolisee kuopissa ihan samalla tavalla (tai no ehkä vähän vähemmän) kuin noilla vakioillakin. Ostin kokonaiset tolpat ja ne oli kasattu ihan niinkuin oheisessa räjäytyskuvassakin. Ja kuvan mukaan sitten kasasin nämä uudetkin. Suojatulppa #7:aa en laittanut, kun eivät sovi Bilsteineihin. Jouset siis Eibach Sport Kit ja iskarit Bilstein B8.

                            Mikä hitto siellä voi kolista ja mitä tehdä? Vinkkejä?!

                            PS. Bilsteinien mukana tuli 14.5mm pitkä kumiholkki, jonka sisämitta on 9mm. Sen saa voimalla painettua iskarin 12mm kierteen tai sen sileän osan päälle, johon tuo osa #16 myös tulee stoppariksi. En keksinyt niille paikkaa. Onko tässä kolinattomuuden salaisuus? Jos on niin mihin väliin? Osien #16 ja 18 väliin jonkinmoiseksi bufferiksi?
                            Attached Files

                            Comment


                              #44
                              Ei tossa kovin montaa kohtaa ole mistä se kolina voi tulla. Jossain on pakko olla klappia. Kiristyykö iskari varmasti jousituen kanssa? Tulee mieleen vain että iskarin yläpään mutterimenee kierteen loppuun eikä kiristä sitä yläpäätä täysin.
                              Mulla on toi C4 tuolla seisomassa odottamassa tuomiota mitä sen kanssa tekisi. Jos olisit lähempänä niin siitä vois kattoa sen rakenteen, itse en vain millään viitti sitä purkaa tuolla pihalla. Toki se on avant, mutta tuskin se konstruktio juurikaan eri on.

                              Ja jos molemmat puolet kolisee niin ei se viallinen iskarikaan voi olla.

                              Comment


                                #45
                                Hmmm... en kiristänyt iskarin muttereita ihan loppuun asti. Pitäisikö ne kiristää ihan niin pitkälle kuin menee ja sitten johonkin momenttiin? Pelkäsin siinä, että jos vedän koko kierteen verran kiinni niin se iskarin pultti ottaa sinne umpinaisen kotelon kattoon (?). Täähän voisi olla se ratkaisu.

                                Vakioalustassahan se ylin kumipusla nojaa sinne koteloon eikä siinä ainakaan pultti voi törröttää puslasta ulos tai tullee kontaktia.

                                Ps. onko mitään muistikuvaa niistä Bilsteinin mukana tulleista pienistä kumiholkeista?

                                Comment


                                  #46
                                  Jostakin muistan etuiskareiden kiristysmomentiksi 50Nm. Kyllä ne takanakin saa samaan vetää ja sen takiahan siellä taitaa olla se spacer/prikka jotta se kiristyy tarpeeks sillä mutterilla.
                                  Etupään iskarit ainakin jää kolisemaan C4 korisissa jos ei sitä iskarin yläpään mutteria vedä hyvin tiukkaan.
                                  Alkuperäinen kirjoittaja vepsi86 Näytä viesti
                                  Joo, tiukassa on ne iskarin mutterit ja tiukkaan ne kannattaa vääntää kiinnikkin ettei jää koliseen.
                                  Hetken meinaan ihmettelin mistä sellanen kolahdus aina välillä kuuluu. Luulin jo että menee tolppa vaihtoon mutta loppuhan se kun sitä mutteria tarpeeks kiristi.
                                  E. Voithan sä rälläköidä pikkusen lyhemmäksi sitä iskarin kierrettä jos tuntuu että tulee liian pitkälle. Jos se mutteri on löysällä niin varmasti kolisee.
                                  Viimeksi muokannut vV8m5; 20.11.2020, 17:40.

                                  Comment


                                    #47
                                    Joo...prkl eikun taas uusiksi auki (pelkääjän puoli oliskohan jo 5. kerta, kuskin puoli 2. kerta) ja kiristämään. Eka kerta, kun vaikeuksia tolppien kasaamisessa mutta nämä ovatkin vähän erilaisia, kuin mihin olen tottunut.

                                    Ps. toi Gyntteri ylläolevassa videossa sanoi vakioalustan takatolpan momentiksi 30NM.
                                    Ps2. mulla oli just toi lainauksesi "aina välillä kuuluva kolahdus" pelkääjän puolella jo heti edellisestä iskarinvaihdosta lähtien. Ärsyttävä juttu.

                                    Comment


                                      #48
                                      Noniin, julistan voiton tässä asiassa! ? Kiitos kaikille osallistuneille vinkeistä ja kannustuksista.

                                      Kun sen mutterin vääntää kunnolla kiinni ja kireälle niin kyllä sieltä todentotta kaikki klappi poistuu! Lopputuloksena iskarin kierre tulee lukkomutterista arviolta sentin ulos mutta se ei osu auton koteloon sitten kuitenkaan. Vakioiskarin yläkerroilla se tuli paljon enemmän sieltä läpi eikä kireällä olisi mittaukseni mukaan mahtunut ilman erikseen duunattua spaceria. Vaikka sporttiyläkerroissa on semmonen tontunhattumainen yläosa niin pusla on ohut ja kokonaisuus ehkä matalampi. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Ratkaisevaa ehkä oli se, kun löysin nuo sporttiyläkerrat, niillä asennus ilman virityksiä onnistui.

                                      Ja niitä Bilsteinien mukana tulleita kumiholkkeja en laittanut mihinkään. En vaan keksinyt niille paikkaa.
                                      Viimeksi muokannut ToniH; 23.11.2020, 14:06.

                                      Comment


                                        #49
                                        Rupesinpas tässä kasaamaan etotolppia. En ole koskaan purkanut tämmösiä vaan hommannut käytetyt ja puretut tolpat ja niihin uudet osat. Sitten puhalluttanut ja maalannut tolpat. Nyt pitäisi siis pistää kasaan.

                                        Iskarit ovat Bilsteinin B8 Sprintit ja jouset Eibachin sport kitit. Bilsteineissa on vissiin sisäänrakennettu pohjaanlyönti"kumi", joten orkkismallista (kuvan osa nro 29) ei käytetä (?).

                                        Pistin juuri tolppaan öljyä ja iskarin paikalleen. Sitten tulikin miettimisen aihetta.

                                        1. haitarisuojakumi (protective sleeve, kuvan nro 31): mihin se kiinnittyy ylä ja alaosastaan?
                                        - Se periaatteessa voisi yläosasta mennä osan 27 sekä sisä, että ulkopuolelle. Kumpi on oikea? - EDIT: Tämä vissiin ratkesi.
                                        - Alaosasa, osa nro 41 on nimeltään cap for protective sleeve". Osanro antaa tämän näköisen osan: ebaylinkki Semmosia mulla ei olekaan, pitää vissiin hommata. Toimivatko Bilsteinien kanssa? Tuo nro 26 on se iso "mutteri", joka sitoo iskarin tolppaan, Bilsteineissa tuli ihan omansa mukana. Toimiiko siis nro 41 holkki Bilsteinin "alumiinimutterin" kanssa?

                                        2. Yläpään laakeri eli se valkoinen nylonrengas (nro 32): pitääkö tätä rasvata jotenkin ennen asennusta?

                                        Kiitoksia vinkeistä.

                                        TH

                                        Click image for larger version  Name:	image_76213.png Views:	4 Size:	313,5 Kt ID:	1921676
                                        Viimeksi muokannut ToniH; 19.7.2021, 11:40. Perustelu: typot ja edit

                                        Comment


                                          #50
                                          Mestarillisesti taas yhdistetty ketjut, mun toinen viesti katosi sen siliän tien. Well done. Ainiin ja Avant ei kyseessä.

                                          Elikkäs, löysin Audin ehjän orkkis haitarikumin ja se menee yläpäästään osan 27 alahuulen ulkopuolelle noin 3 sekunnissa. Lemförderin uudet haitarit ovat muovisempia ja niin tiukkoja, että paljain käsin en saanut paikalleen. Täytynee koittaa jotain työkalua seuraavaksi.

                                          Muut kysymykset edelleen auki.

                                          Comment


                                            #51
                                            Edelleenkään en muista miten se meni tuon kasaamisen kanssa, mutta mulla on sama B8 iskari. Valitettavasti tuonne ei näe yhtään mitään ilman, että purkaisi sen. On se niin tiivis paketti.
                                            Nyt mennään vahvasti hataralla muistikuvalla. Se pölysuoja tulee alhaalta tuohon osaa 41 muistaakseni. Yläpäästä ulkopuolelle. Ajatus siis siinä on se, että se on ylä- ja alapäästä sen verran kiinni, ettei heti irtoa.

                                            Tosta Bilsteinin sisäänrakennetusta pohjaanlyöntikumista en tiedä, mutta joku ihme muistikuva on, että laitoin sinne uuden orggiksen, jota lyhensin puolesta välistä tms. Sinänsä en tiedä onko sillä kumilla siellä oikeaa käyttöä lyhyellä iskarilla.

                                            Tuo nylon liukurengas ei tarvinne liukastetta. Se on sen verran pölynen paikka, että kerää vain likaa sinne.
                                            Viimeksi muokannut Puuhapete; 19.7.2021, 13:09.

                                            Comment


                                              #52
                                              Kiitos vastauksesta!

                                              Tilasin 41:set ja toivottavasti sopii. Olin laittanut varaosatolppien 26-iskarimutterit johonkin hyvään jemmaan, joten en päässyt vertaamaan, että onko sama ulkomitta Bilsteinin alumiiniversioilla ja orkkiksilla. No, jää nähtäväksi.

                                              Minäkin pelaan ulkomuistista nyt tuon Bilsteinin sisäänrakennetun pohjaus"kumin" suhteen mutta käsitykseni on, että niiden kanssa orkkismallisia kumeja ei käytetä. Tosin, ei semmoisista varmaan mitään haittaa voi olla (?).

                                              Ps. olen vähän pettynyt Lemförderin kumeihin. Olen tottunut, että niiden kamat pitäisi olla vimpanpäälle mutta noi ovat niin muoviset, että en voi uskoa niiden kestävän kovin kauaa. Täytynee läträtä jotain muovinhoitoaiinetta pintaan ja toivoa parasta. Siis, jos edes saan ne paikalleen.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Tyhmä kysymys (?) , mutta eikö 32 ole kääntölaakeri (jossa on kuulat), eikä mikään "liukurengas". Jos ei, niin missä kuvassa on kääntölaakeri?

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Ei ole kuulalaakeria vaan liukurengas tuossa.
                                                  Tuo pohjaanlyöntikumin ainoa haitta on, että jos se ei sinne kuuli, niin se jousituksen jousto voi rajoittua. Siellä kun on muutenkin madalletussa rajallinen joustopituus.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Yritin sihtailla tuota ylåpään "laakeria" enkä havaitse kuulia. Mielestäni kaksi toisiinsa lukittua nylonista rengasta, jotka pyörivät toisiaan vasten.

                                                    Bilsteinin monotube/upside-down -iskareissa, kuten esim. B8 Sprint (ja kuulemma myös B6) on pohjaanlyöntikumi iskarin sisällä. Tässä videossa se näkyykin noin 1.50 kohdalla (en tiedä mikä iskarimalli esimerkissä kyseessä):

                                                    https://www.youtube.com/watch?v=RU-p0qTNVIY

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X