Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Toinen takarengas alkaa vastustamaan peruutettaessa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Toinen takarengas alkaa vastustamaan peruutettaessa

    Olen tätä aikaisemminkin kysellyt, mutta nyt alkaa häiritsemään sen verran paljon että laitetaan kyssäriä kehiin.

    Elikkä autoa kun peruuttaa ja kääntää reilusti alkaa se vastustamaan ja sisäpuolen takapyörä sutaisee. Tuntuu kuin olisi jollain tavalla lukko päällä ja kääntäessä pyörintä nopeus kun on eri niin toinen puoli pyöräyttelee tyhjää. Alkuun rullaa hyvin mutta alkaa tasaisesti "kiristymään" kunnes pyörä antaa periksi. Näin kesällä tietenkin "vika" korostuu kun on asfalttia alla.
    Tekee saman asian oli vaihde päällä tai ei. Eteenpäin täysiä kääntämällä vika on paljon laimeampi.
    Jotta vian paikannus olisi vielä vaikeampaa niin ainahan tuo auto ei sitä tee vaan joskus rullaa kiltisti, mutta vain joskus.

    Olisiko Haldex:ssa jotain vikaa ?
    Kenties öljyjen vaihto paikallaan ?
    Vai mikäs pentele tuolla vastustaa vai onko vika kenties ominaisuus ?
    Viimeksi muokannut okkim; 13.10.2010, 06:29. Perustelu: Otsikko korjattu kuvaavammaksi.

  • #2
    Harvinainen kyssäri kun täältä ei näytä löytyvän vastausta pulmaani.... piru vie ja seuraava vaihtoehto on sitten körötellä korjaamolle

    Comment


      #3
      En noista niin tarkkaan tiä mut ihan näin mututuntumalta vois veikata, että haldexiin tai espiin se liittyy.
      Joku haldexiin tai espiin liittyvä anturi paskana? Jonka vuoksi se sitten iskee vedon sille pyörälle kun saa väärää tietoa. Tai sitten em. antureiden jokin liitin huonossa hapessa jonka vuoksi välillä pelittää ja välillä ei.

      Comment


        #4
        Heikko otsikointi vähentää vastaushalukkuutta. Tarkempi otsikko parempi.

        Mutta viisastelun sijaan vastauksia: Haldex käyttää samoja antureita ja jarruja kuin abs ja esp. Jos Jarrut toimii ongelmitta eikä esp ym. vikoja ole päällä, niin en etsisi vikaa sieltä. Sisemmän pyörän sutaisu viittaisi mekaaniseen vikaan tasauspyörästössä. Itse aloittaisin vaihtamalla öljyt perään, todetakseni vanhan öljyn mukana tulevan metallisilppua.

        http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=68669
        http://www.amp82.co.uk/tt/haldex/
        http://www.vaglinks.com/Docs/Audi/TT...StudyGuide.pdf

        Comment


          #5
          Yks tuli mieleen, että onko sulla vakio haldex-boxi vai joku tuunink-aftermarket säädin? Voisko ne saada tommosta aikaan?

          Comment


          • #6
            Haldex poksi käsittääkseni vain säätelee taakse menevää voimaa, ei liity millään tapaa takapyörien väliseen voimanjakoon, sen hoitaa perä. Näin ollen peräöljyt vaihtoon ja sormet ristiin parasta toivoen.

            Comment


            • #7
              No niin vika saatiin poistettua peräöljyjen vaihdolla ja samaan syssyyn laitettiin uudet haldex voiteet myös. Kiitoksia apua antaneille jälleen

              Comment


              • #8
                Ilo olikin vain hetkellistä...... sama vika on edelleen.
                Sitten odotellaankin seuraavia vinkkejä vian löytämiseen

                Comment


                  #9
                  Tuli mieleen, että onkos näissä jonkinlaista EDL:ää, ja Jounin autossa olis ESP-anturissa vikaa... Onko sulla VAG-COMia tai VCDS:ää käytös? Jos ei niin pitääskö sopia treffit niin kurkattais vähä, että onko jotain vikakoodia jääny muistiin.

                  Muilta kyselisin, että saako mistää mittauslohkosta seurattua noiden abs-anturien toimintaa vai meneekö melkein dyno/skooppi-hommiksi?

                  Comment


                  • #10
                    Mistä noita Haldex-voiteita saa? Mitä maksaa?

                    Comment


                    • #11
                      Voishan tuota kaapelilla kokeilla.... itellä ei oo joten treffit vaan jonnekkin niin tuun paikalle.

                      Comment


                        #12
                        Luettiin Jounin auton koodit, ja ei löytyny kuin merkintä jarrukatkasian malfunktionista, mutta se ei tullu takaisin nollauksen jälkeen vaikka tuo "lukkovika" esiintyi. Kattelin että abs-antureilta tuli ihan järkeviä datoja VCDS:llä. Ja tuli huomattua, että kun otettii kii ABS-boxiin, niin tuo vika katos, kun boxi meni "pois päältä".

                        Eli kun vika esiintyy vain tappiin käännettäessä, niin voiko se lärpäke sielä ratin takana (ratinasentotunnistim tms) aiheutella tommosta, jos sen toiminnassa on vajaavuutta, katoin vain sieltä blockeista, että ABS-boksi saa jotain angle-tietoja jostain... Että kannattaako tuota lähteä metsästämään tuosta ratin takaa vai koko ABS-boxista?

                        Comment


                          #13
                          Oskilloskoopilla saa varman tiedon ABS-antureista. VCDS ei anna niistä tarpeeksi tarkkaa tietoa. Yleinen vika A4/S4:ssa on takahammaskehän katkeaminen ja sitä ei löydä VCDS:ssällä. Vain oskilloskoopilla näkee että signaali pompsahtaa. Se aiheuttaa erilaisia oireita ESP:hen ja ABSiin, miksei myös Haldexiin. Kannatan siis pyöränanturien mittaamista kunnolla.

                          Comment


                          • #14
                            itsellä ainakin oli vanhassa a4:ssa juuri tuo kyseinen kehä poikki takaa ja teki ihan kummia juttuja kanssa....

                            Comment


                            • #15
                              oletteko löytänyt vikaa? Mulla itesellä a3 saman tyylinen vika se vaan tekee sitä myös eteenpäin ajettaessa kun tarpeeksi jyrkkään kääntää. ja oon itse alkanut kallistua tohon haldexin ohjaus yksikköön. kaikki anturit on ainakin mitattu ja vikaa ei sieltä löytynyt. mutta vika loppu sillä kun otin ton haldex pumpun johdon irti.

                              Comment


                              • #16
                                Onko tähän saanut kukaan mitään ratkaisua? Itsellä tekee 2003 S3 samaa vikaa sekä eteenpäin ajettaessa ja peruutettaessa.

                                Missä tuollaisen ABS-kehät on? Onko kunto helppo todeta / osa vaihtaa?

                                Comment


                                  #17
                                  quattroissa ne hammaskehät on vetareissa myös takana.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Totta kai on, ajattelin että onko kehä jossain vaikeassa paikassa esim navan sisällä, vai onko se paljaana nähtävissä heti kun auton nostaa ylös. Itse en ole painiskellut näiden Haldexautojen kanssa vuosiin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ei sinne muistaakseni nää muutakuin ottamalla vetarin irti tai ABS-anturin ja tihrustamalla reiästä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Näkee sinne ilman anturin tai vetarin irroitustakin. Jarrukilvessä on aukko josta näkee ainakin auttavasti kehän. Jos oikeen kunnolla haluaa tutkia niin pyörä ja jarrulevy irti niin pääsee putsaamaan kehän kunnolla ja tarkistamaan anturin pään kunnon.

                                        Lentsu: Sutaiseeko sisäpuolen takapyörä käännyttäessä jos painat kevyesti jarrua samalla? Tuli vaan mieleen sellainen muistikuva että jarrun painaminen avaa Haldexin kytkimen. Tarkistan vielä huomenna asian..
                                        Viimeksi muokannut javis; 25.10.2010, 20:44.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Täytyypä kokeilla tuota jarrutemppua...... palaan astialle vielä tänään

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mulla ei ainakaan tuo sutiminen lopu jarrua painamalla. Mutta ainakin jos oon tosta itse opiskelu oppaasta oikeen ymmärtänyt niin vedon pitäis katketa takaa jos jarrua painaa tai jos käsijarru on päällä. Mutta vaikka on jarru tai käsijarru päällä niin lyö vetoja taakse. kokeiltu tunkkaamalla etu renkaat ilmaan. voiko olla mekaaninen vika haldexissa jos vika loppuu haldex pumpun johdon irroituksella? Omasta mielestä ainakaan mekaaninen vika ei loppus pumpun pois kytkemisellä. Ja vielä tohon ku joku oli laittanut että toi haldex poksi ei liittys takarenkaiden voimanjakoon millään tapaa sen hoitaa perä. Nii kyllähän tuo haldex vaikuttaa siihen takarenkaiden voiman jakoon ainakin käännyttäessä kun etu- ja taka-akseleidin välille pitää päästä syntymään pyörimis nopeus ero että toi vetopyörästö voi toimia oikeen. Mutta sitä en osaa sanoa että mitä se perä tekee jos ei sitä pyörimis nopeus eroa pääse syntymään.

                                            Comment


                                              #23
                                              Kovasti vaikuttaisi kytkinlevypakka olevan koko ajan täysin kiinni, kun järjestelmässä on öljynpaine. Voisiko esimerkiksi jumittava regulating valve tehdä tuon? Eli Haldex-pumpun pyöriessä olisi aina 50-50 vetosuhde päällä.

                                              Takarenkaiden keskinäiseen voimanjakoon Haldex ei pysty vaikuttamaan, aivan kuten ei vaikuteta mekaanisesti etupyörienkään keskinäiseen voimanjakoon. Tuon tehtävän hoitaa ESP/EDL.

                                              Comment


                                              • #24
                                                joo tarkoitus olis tuo ohjainlaite vaihtaa ja kokeilla loppuuko vika sillä. On vaan aika pirun kallis osa alkaa kokeilemalla vaihtaan.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Temeko Näytä viesti
                                                  Nii kyllähän tuo haldex vaikuttaa siihen takarenkaiden voiman jakoon ainakin käännyttäessä kun etu- ja taka-akseleidin välille pitää päästä syntymään pyörimis nopeus ero että toi vetopyörästö voi toimia oikeen.
                                                  Nimenomaan. Varsinkin peruutettaessa keula voi kulkea reilusti pitemmän matkan samassa ajassa jos kääntökulma on jyrkkä. Jos haldex on jumissa ja ei tätä eroa tasaa niin jonkun renkaan on sutaistava. Tässä tapauksessa pyörimisero sitten pääse tasoittumaan toisen takarenkaan kautta joka sutaisee tyhjää.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Voimanjaosta: Puhumme ilmeisesti samasta asiasta eri termeillä.

                                                    Itse ymmärrän asian niin, että puhuttaessa takarenkaiden tai taka-akselin voimanjaosta/nopeuserosta, kyse on nimenomaan takarenkaiden keskinäisestä voimanjaosta. Tämän tehtävän hoitaa takatasauspyörästö.

                                                    Samoin puhuttaessa etupyöristä tai etuakselista, asian vastaavasti hoitaa etutasauspyörästö.

                                                    Vasta puhuttasessa etu- ja taka-akselin välisestä voimanjaosta/nopeuserosta, mukaan tulee haldex-kytkin tai keskitasauspyörästö.

                                                    Näin ollen kaarrettaessa takapyörä alkaa sutimaan, mikäli etu- ja taka-akseleiden välille ei pääse syntymään nopeuseroa, toisin sanoen keskitasauspyörästö on jumissa tai haldex-kytkin täysin kiinni. Samoin käy, mikäli takatasauspyörästö on jumissa, vaikka keskitasauspyörästö tai haldex-kytkin toimisikin oikein.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Eli kirjotetaan nyt vielä tännekkin että mulla ainakin vika loppu haldex ohjaimen vaihdolla. eli enää ei sudi ympyrää ajettaessa ja neliveto pelaa niinku pitääki.
                                                      Viimeksi muokannut Temeko; 15.11.2010, 17:22.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Olikos minkähintainen mokkula ?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          ostin varalta koko perän kun en viasta varma ollu mutta purkuperä oli saman hintanen kuin pörhöllä ohjainlaite eli vähän reilu tonni tuli hintaa. Mutta pelkän ohjainlaitteen vaihdoin.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            itsekkin noita öljyjä vaihdoin pariin kertaan ihan kokeen vuoksi ennenku aloin muualta vikaa ettimään. ja vika katos loppu päiväksi kun oljyt vaihdoin ja seuraavana aamuna kun autolla lähdin ajamaan niin taas oli vika päällä. en kyllä ymmärrä että miten se muka öljyjen vaihdolla hetkellisesti parani jos vika kuitenkin oli tossa haldexin ohjainlaitteessa. mut eipä oo sen vaihdon jälkeen oireillut millään tapaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X