Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Aurauskulmat - Camber

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Aurauskulmat - Camber

    Käytettiin auto ohjauskulmien tarkastuksessa kun vetelee oikealle. tarkastuksen jälkeen totesivat etu ja taka camberissa olevan heittoa oikealla puolella eikä ole säätömahdollisuutta.
    (suositus min -0°50' mitattu -1°01' etu)
    (suositus min -1°50' mitattu -2°06' taka)

    osaisko joku kertoa mitä nyt sitten pitäis tehdä?
    pitääks vaihtaa joku osa vai tyytyä tilanteeseen?
    mahtaakohan tuo heitto vaikuttaa renkaiden kulumiseen?
    Viimeksi muokannut Killeri; 17.10.2019, 19:11. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

    #2
    takacamberin muistaakseni voi säätää pyöräkohtaisesti. Etucamberi säädetään yhtäaikaa molemmille etupyörille apurunkoa siirtämällä.

    Comment


      #3
      Vajaavetoisissa ei ole säätöä taka-akselilla.
      Eikä taida quattrossakaan olla kuin aurauksen säätö.

      Comment


        #4
        b5 quattrossa on taka-akselille camper ja aurauksen säätö.

        Comment


          #5
          Niinpäs voi ollakin, oletin automaattisesti, että q:n asentoja katsellaan.

          Etuakselin puolitetun camberin voi toki säätää apurungosta etuvetoisessakin.

          Comment


            #6
            Ihan mielenkiinnosta, mitä ne lukemat oli toiselle puolelle? Tuli meikäläiselle ihan uutena asiana tuo ettei ole cambersäätöä edessä. Takanahan noissa etuvetoisissa ei kait koskaan ole ollutkaan, kun siellä on se kärryakseli. Apurungossa on tosiaan jonkun verran säätövaraa, että sillä voi hakea optimiasentoa sitten.

            Comment


              #7
              Ajattelenkos mä jotenkin väärin, kun ekaks tulee mieleen, että eikös oikean puolen liian negatiivinen camber vetäis vasemmalle?

              Comment


              • #8
                Mitä ne muut arvot oli,edessä, takana?
                Tuskinpa se vetely siitä taka camberista johtuu.

                Kyllä sitä kärryakseliakin voi säätää, muutamallakin eri tavalla, navan ja akselin väliin shimmiä jne..

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                  Ihan mielenkiinnosta, mitä ne lukemat oli toiselle puolelle? Tuli meikäläiselle ihan uutena asiana tuo ettei ole cambersäätöä edessä. Takanahan noissa etuvetoisissa ei kait koskaan ole ollutkaan, kun siellä on se kärryakseli. Apurungossa on tosiaan jonkun verran säätövaraa, että sillä voi hakea optimiasentoa sitten.
                  etu camber (suositus min -0°50' maks 0°00')
                  mitattu -0°21' vasen
                  mitattu -1°01' oikea

                  taka camber (suositus min -1°50' -1°10')
                  mitattu -1°15' vasen
                  mitattu -2°06' oikea
                  Viimeksi muokannut malinent; 5.5.2010, 18:22. Perustelu: tekstiä lisätty

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja opinions Näytä viesti
                    Mitä ne muut arvot oli,edessä, takana?
                    Tuskinpa se vetely siitä taka camberista johtuu.

                    Kyllä sitä kärryakseliakin voi säätää, muutamallakin eri tavalla, navan ja akselin väliin shimmiä jne..
                    Caster (ei suositusarvoa)
                    mitattu 3°33' vasen
                    mitattu 4°14' oikea

                    Haritus/Auraus (suositus min 0°05' maks 0°15')
                    mitattu 0°18 etuvasen
                    mitattu 0°04 etuoikea

                    Haritus/Auraus (suositus min 0°05' maks 0°17)
                    mitattu -0°16 takavasen
                    mitattu 0°07 takaoikea

                    nämä suurin piirtein suositusten sisällä.

                    nyt kun tuli avattua keskustelu täällä niin alkoi tuo oikealle vetäminen häiritä vielä enemmän. kesärenkaatkin tuli vaihdettua eikä mikään muuttunut.

                    pitää seurata renkaiden kulumista ja odotella jos tulis hyviä neuvoja siitä missä vika vois olla kun ei noi mittautulokset ainakaan kerro mulle että vetely johtuis säädöistä.
                    Viimeksi muokannut malinent; 5.5.2010, 18:24. Perustelu: tekstiä lisätty

                    Comment


                      #11
                      Eli taka-akselilla vasen pyörä harittaa ja oikea auraa. Eikös tuosta saa oikealle kampeamista lopputulokseksi.

                      Comment


                      • #12
                        Tossa omassa oli takana toisella puolella 1.5 astetta liikaa haritusta ja camperia sais olla kummallakin puolella enemmin. Tarkoitus ois korjata se tollasilla levyillä. Niillä saa muistaakseni 0.1 asteen tarkkuudella säädettyä aurauksen ja harituksen kohdalleen.

                        Linkki

                        Comment


                          #13
                          Juu kyllähän niitä takapyöriäkin pystyy säätämään erilaisin keinoin, tehtaalta vaan ei ole siihen tehty mitään valmista ratkaisua.
                          Tuo taka-auraus taitaa tosiaan olla syypää. Vasen takapyörä näyttäisi olevan aika kaukana ohjearvosta.

                          Comment


                          • #14
                            Mitä ne muut arvot oli,edessä, takana?
                            Tuskinpa se vetely siitä taka camberista johtuu.
                            Niinku sanottu.

                            Noinniinku yhtäkkiä siellähän on akseli vinossa, mikä varmasti tekee sellasen pienen ajokoira efektin..

                            Comment


                              #15
                              Casterin perusteella etuakselikin on hieman vinossa ja sekin vaikuttaa auton kulkukulmaan.

                              Comment


                              • #16
                                öööh, ei.

                                Comment


                                  #17
                                  Ei ole akseli vinossa vai ei vaikuta auton kulkuun?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei selviä annetuista arvoista, luultavasti kuitenkin molemmat :)

                                    Comment


                                      #19
                                      Miten caster voi olla erilainen jos akselit ovat yhdensuuntaisia keskenään? Jos oletaan vielä että kori on suora ja "tolppien" kiinnityspisteet symmetriset koriin nähden.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mitä toi tarkoittaa, kun auraus on ilmoitettu milleinä?

                                        Mulla on taka-akselin auraus vas. +2.3mm ja oik. +3.3mm, niin tarkoittaako tuo, että vanteen reunasta mitattuna vanteen etuosa (A) on tuon mitan verran lähempänä auton keskilinjaa, kun taas vanteen takaosa (B)?
                                        Attached Files

                                        Comment


                                          #21
                                          Voihan akseli olla vinossa, mutta pyörät silti auton koriin nähden suorassa joten suoralla tiellä auto pitäisi mennä suoraan.

                                          Comment


                                            #22
                                            Mulla on taka-akselin auraus vas. +2.3mm ja oik. +3.3mm, niin tarkoittaako tuo, että vanteen reunasta mitattuna vanteen etuosa (A) on tuon mitan verran lähempänä auton keskilinjaa, kun taas vanteen takaosa (B)?
                                            Juu tarkottaa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ok, kiitoksia.

                                              Comment


                                              • #24
                                                En viitsinyt aloittaa uutta topiccia, niin saako A3:ssa säädettyä cambereita edestä(varmaankin) ja takaa? Nelivedosta siis kyse ja tarkemmin vielä kiinnostaa RS3. Mitä säätöjä näissä yleensäkin on? Tossa nykyisessä kulkineessa kun pystyy säätämään monipuolisesti kaikki arvot, niin kiinnostaa myös tulevan auton kohtalo.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Eikö kukaan muka tiedä???

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Yleensä on vaan aurausten säätö, not adjustable lukee autodatassa muiden kohdalla. Normimalleissa, rs ei tehne poikkeusta?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Joo, jos tuo on samanlailla toteutettu kun pykälää vanhempi a3, niin se on tehtaalta hyvä pl. juurikin auraus. RS-kolmosesta ei kenelläkään nyt tässävaiheessa kai voi ollakkaan muuta kuin hyviä tai huonompia arvauksia.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Siis eikö pysty edes cambereita säätää? Kyllähän noihin ois hyvä saada säädöt, jos ja kun madallustakin tulee...

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ujosti voisin arvata, että RS3:n pyöränkulmat on tehtaalta aika hyvät.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ainakaan kun työkaverin -05 a-kolmoseen vaihdoin etujousia, niin siinä ei ollut cambersäätöä olemassa. Mutta tämä nyt menee taas hyvin vahvasti mutuilun puolelle kun puhutaan kuitenkin 6 vuotta uudemmasta rs3:sta.

                                                            E: niin, pyöränkulmat on hyvät niin kauan kun auto on tehdaskorkeudessa.

                                                            E2: Sen verran sanon vielä, ei varmaan kellekään tule yllätyksenä, että ihan kevyin perustein en lähtisi ko. auton alustageometriaa muuttamaan. Kevyisiin perusteisiin kuuluu mm. auton ulkonäkö. :) Camberin saa kyllä passattua kohdalleen kuten muutkin kulmat, staattisessa asennossa. Alustageometrian toiminta sitten taas dynaamisessa tilanteessa voi mennä madaltamisen ansiosta huonompaan suuntaan, kuten se yleensä tuppaa tekemään. Toki painopistettä saadaan alemmas, mutta tällä kokemuksella en pysty sanomaan että jäädäänkö lopputulemana plussalle vai miinukselle.

                                                            Mikäli kuitenkin otat paikkoja auki, niin otahan vähän valokuvia pyöräntuennasta tänne ihmeteltäväksi. Itseäni kiinnostaa alapallonivelen ja olka-akselin kiinnityskohdan toteutus erityisesti.
                                                            Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 2.5.2011, 12:21.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X