Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Skoda Fabian etupyöränlaakerin vaihto, 1.4 8v vm 2001

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Skoda Fabian etupyöränlaakerin vaihto, 1.4 8v vm 2001

    Nyt tarvis pikaisesti tietoa että minkälainen homma on vaihtaa laakeri Fabiaan?

    En ole ehtinyt tutkimaan että miltä se näyttää, ja olis kiva tietää ennenkuin menen tallille sitä purkamaan että mitä siellä on odotettavissa. Ja napapultin momenttikin olisi kiva tietää.

    Skodan ELSAWIN CD on ruvella, ei saa asennettua, prkl.

    #2
    Kiristys 50nm+45astetta. Autodatan mukaan pitäisi korvata jollain "kaksoiskuusiotyyppisellä mutterilla", mitä sitten tarkoittaakin.
    Ja työnä tuskin poikkeaa paljoa audin laakeri vaihdosta, paitsi erillainen tukivarsisto.
    Tarkalleen en osaa sanoa miten kauniisti hommana pitäisi mennä, mutta samaa huttua ne kaikki on suurilta osin.

    Comment


      #3
      Tarkkaan en muista, mutta joskus kaksituhatluvun alussa tuli laakerit vaihdettua. Alkuperäiset kesti ainoastaan ~70tkm, eli aika kuraa ovat. Takuuseen sai laakerit ja työstä olisi joutunut maksamaan, joten tuli tehtyä itse.

      Jos vain prässi on käytössä niin homma onnistuu ihan teeseitse toimenpiteenä. Olka-akseli on kyllä sen verran vempulan muotoinen, ettei siitä suoraa pintaa tahdo löytyä, joten tarvii jonkinlaista holkkia ja sovitetta, että saa olka-akselin suoraan painettaessa vanhan laakerin pois ja uuden tilalle. Muuten itse työssä ei tarvitse mitään suurempia irroitella, normi ruuvaamista.
      Viimeksi muokannut 0; 25.8.2010, 16:36. Perustelu: Forumilta poistuminen

      Comment


        #4
        Ok, ei kuulosta pahalta (paitsi jos kaikki pultit on umpijumissa) Prässi löytyy, ja holkkeja myös. Täytyy ensin kokeilla tehdä se olkavarsi kiinni autossa, sellaisella "käsiprässillä" jossa on iso pultti ja holkkeja saa vaihdeltua sopiviksi.

        Comment


          #5
          Helpommalla pääsee kun ottaa olkavarren irti. Toki virallisilla työkaluilla tuon saa varmaan paikaltaankin irti. Kuva RS-fabia alatuennasta, joka muistaakseni aika lailla samanlainen.

          Laakeri

          Viralliset ulosvetäjät

          Samallahan tuossa kannattaa vaihtaa nuo koiranluut jotka ei paljoa suolatikuista poikkea :D
          Viimeksi muokannut 0; 25.8.2010, 16:36. Perustelu: Forumilta poistuminen

          Comment


            #6
            Jaa siinä onkin tuollainen nysä olkavarsi. Ja vielä McPherson systeemi, ehkäpä se on sitten sama ottaa kokonaan pois. Näyttäisi tarvitsevan XZN14 (splined tool?) avaimen että iskarin saa alapäästä irti?

            Nuo viralliset ulosvetäjät on osittain samanlaisia kuin minun yleismallinen. Luulis sen laakerin sieltä jollain saavan pihalle. Koiranluut tosiaan on aika heppoiset, mutta niinhän kaikki tuossa autossa :)

            Comment


              #7
              Mikolla pian kaikki autot levällään tallissa?

              Comment


                #8
                Aina jotain... :) Tuo ei kyllä kauaa siellä ehdi lahoamaan kun pitäis muutakin väsätä.

                Comment


                  #9
                  Sellasen avaimen se tarvii juu.
                  Kannattaa sitten varautua siihen että vetariin tarvitsee 36mm 12-kantaisen hylsyn, vetaria saa hakata navasta irti ihan tosissaan ja tässä on hyvä vituiksmenokerroin kierteiden kanssa. 16mm pitkä hylsy ja leka auttaa asiaa. Laakeri oli muistaaksein aika rectumista työstää ilman oikeita vetimiä mutta kyllä sen sinne saa. Vetarin mutteria kun kiinnität niin laita uus mutteri ja toivo ettei vetarista korkkaa kierteet kun vedät sitä ohjemomenttiin. :)

                  Comment


                    #10
                    Tuo 36 mm hylsy olikin hyvä vinkki, koska sellainen mutteri tuossa uuden laakerin mukana näytti tulevan. Ja sellaista ei taidakaan tallissa olla, eli olis tullut hukkareissu.

                    Mikä sen vetarin siihen napaan jumittaa? Eikö siinä ole normaalit poorit?

                    Comment


                      #11
                      On siinä normaalit poorit, mutta jostain syystä se ainakin poloissa junttaantuu sinne hyvinkin tiukasti. Pooritus saattoi olla jotenkin sellainen että sinne pääsee kertymään vähän epäpuhtauksia väliin muhimaan.

                      Comment


                      • #12
                        skoda fabian vetoakseli

                        Mulla meni jenkat napamutteria avatessa.
                        ei pitänyt vaikka uusin mutterin.heftasin varoiks mutterin akselin päähän-tänään aloin vaihtaa uutta niveltä.
                        Irrotin olka akselin vetoakselin kanssa.
                        Yritin irrottaa akselia navasta ulosvetäjällä-ei onnistunut.
                        Kävin kokeilee korjaamon prässissä joka puristaa 17t.
                        Ei liikahtanu.
                        Tilasin savolaisesta purkaamosta ehjän hintaan 80e.
                        Vanhasta navasta irrotin vetoakselin-laitan siihen uuven nivelen ja savolaiseen olka-akseliin uuven abs anturin ja alapallon..
                        Ja tää kaikki homma siitä kun meinasin vaihtaa etuiskareita.

                        Comment

                        Working...
                        X