Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 ja ulina etupäästä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 ja ulina etupäästä

    Eli awx-koneella varustettu vajaavetoinen bravokuutonen ulisee jostain. Mielestäni se kuuluu etupäästä pelkääjän puolelta. Samaan tulokseen tuli kaverikin.
    Molempien etupyörien laakerit vaihdettiin juuri äsken, mutta ääni on ennallaan.

    Aluksi ääni tuli esiin jonkin matkaa moottoritienopeuksia ajettaessa, nyt ulina alkaa jo n. 50km/h kohdalla, ja jatkuu siitä ylöspäin samanlaisena. Jos se kerta ei laakereista johdu, niin mistä?

    Jarrulevyt + palat on joka nurkkaan vaihdettu noin 2tkm sitten, joten ei niidenkään luulisi ääntä pitävän. Eikä jarruttaminen vaikuta ääneen, eikä myöskään kierrokset, eikä eroa ole onko veto päällä/pois.

    Tulikohan nyt kaikki sanottua. Oliskos kellään mitään hyviä ideoita?

    E: Niin ja renkaiden vaihdollakaan (talvi/kesä) ei vaikutusta, paitsi toki ääni kuuluu selkeämmin kesäkumeilla kuin nastoilla.
    Viimeksi muokannut Jondetski; 9.4.2010, 15:39. Perustelu: lisäinfo

  • #2
    Voi hitsi, minä kun epäilin omassani etupyöränlaakeria. (aivan samat oireet, kuin sulla: alkaa n.50 vauhdissa, sitä alemmilla nopeuksilla ei mitään)
    Tuon luettuani alkaa tuntumaan sittenkin poskilaakerilta toivottavasti, eikä pinionilta.

    Comment


    • #3
      Itse olen ton voimansiirron jo melko varmana sulkenut pois, koska kierroksilla eikä vaihteilla ole merkitystä. Vai mikäs tuo poskilaakeri oikein on?

      Comment


      • #4
        Ei se ihan niinkään mene. Vauhtihan se ratkaisee, eikä se mikä vaihde on päällä, niin perä huutaa silti ajetun vauhdin mukaan.

        Ei nyt tarkoitus ole maalata niitä kuuluisia piruja seinälle, mutta vaihtuuko ääni esim. kytkinpoljin pohjassa?

        Hakua käyttämällä löytyy poskilaakeri, vaihdelaatikko, pinioni juttua. Kannattaa tutustua ja toivotaan, että ulina tulis ihan jostain muualta, kuin vetopuolelta, esim. vaikka väsähtäneestä moottorin ja vaihteiston tuennasta.

        Eikä se ulina tapa, vaan se vituttaa, kun varmaa syytä ei tiedä. Voimia.

        Comment


        • #5
          Ei vaikuta kytkimen painalluskaan. En tähän mennessä ole keksinyt mitään toimenpidettä, mikä vaikuttaisi ääneen, paitsi vauhdin hiljentäminen alle 50km/h :)

          Joo lueskelinkin tosta poskilaakerista äsken, mutta kaikilla tuntui oireina olevan ennemminkin rohina, joka muuttuu esim. juuri kytkimen painalluksesta tms. Toi voimansiirto laatikon päästä on melko tuntematonta aluetta meikäläiselle.

          Kai se on vaan pakko viedä johonkin pajalle maanantaina... Huoh..

          Comment


          • #6
            Tai sitten ajelet vaikka esim. aluks 40.000 kilometriä kunnellen kohinaa tai ulinaa.

            Tottakai aloitat homman sillä, että vaihdatat öljyt laatikkoon, jos ei tietoa milloin vaihdettu / tarkistettu
            Viimeksi muokannut kapaz; 10.4.2010, 09:17. Perustelu: olennainen lisätty aamulla

            Comment


            • #7
              Dodiin, lootaöljyt vaihdettu. Vaikutus --> nolla. Ei parempaan, eikä huonompaan. Vanhat oli ihan ok näköiset, eikä ropun magneettiin ollut kerääntynyt yhtään metallihilettä. Laatikko siis vaikuttaa suht terveeltä.

              Tosin nyt kun ulinaa on kuunnellut, en enään ole täysin varma tuleeko se edestä vai takaa. Osaakos joku sanoa minkämoinen operaatio tuo takalaakereiden vaihto on? Kannattaako ruveta parkkipaikalla? Tai jos vie vaihdettavaksi, niin missä hintaluokassa pyöritään, halvempi kai kuitenkin kuin eteen?

              Comment


              • #8
                Onko pois suljettu mahdollisuus että jäähdytyspuhaltimen moottori pitäisi äänen? Jos laakerit kuluneet niin ujeltaa ilmavirran mukaan kun nopeutta riittävästi. Näin talvella kun se ei kytkeydy päälle ainakaan maantienopeudessa. Tuki maski ja kokeile.

                Comment


                • #9
                  Jaa, eipäs ole moinen tullut mieleenkään. Meinaatko sitä sähköistä puhallinta? Se isompi flektihän pyörii kokoajan jos kone käynnissä. Täytyypä kokeilla huomenissa laittaa pahvinpala syylärin eteen.

                  Comment


                  • #10
                    Eipä ollut pahvilla nokalla mitään virkaa. Mutta huomasinpa nyt kun pidemmän aikaa oli ajanut, niin takavanteet lämpiää hieman, ihan siitä pulttien kohdilta. Ei paljoa, mutta kädellä kuitenkin huomaa eron. Etuvanteet ihan kylmät. Olisiko se sittenkin takapään laakerit kaputt?

                    Comment


                      #11
                      Sillähän se selviää kun käännät takapenkin nurin kokonaisuudessaan ja veikkailet että koveniko ääni. Meitin autossa kun takalaakeri oli sökö ja piti arpoa että mistä päästä kuuluu niin tuolla aika selvästi erotti :)

                      Comment


                      • #12
                        Heh, muuten ihan hyvä, mutta kun ei nuo takapenkit halua kääntyä. Ja vaikka kääntyiskin, niin metallia on takana :) Täytyy varmaan nakittaa joku sinne takaluukkuun ja lähteä koeajolle.

                        Comment


                        • #13
                          Rupeaa nyt hieman kallistumaan renkaisiin tämä ujellus. Nimittäin eräällä tiellä, jossa on varsin vähän kuluneet urien reunustat, ääni vaimeni, ellei jopa hävinnyt. Tai ainakin haluaisin uskotella itselleni niin :D Nyt kun saisi jostain toiset renkaat kokeiltavaksi. Vapaaehtoisia? :)

                          Ja toinen juttu, voisihan se ääni periaatteessa tulla koristakin. Huomasin siinä kyykkiessäni, että ovien ja helman väliin jää rako. Pari kännyllä otettua kuvaa, ehkä niistä jotain selkoa saa? Nyt jos joku b6 korin omaava audisti viitsisi tarkistaa asian omastaan. Eli kuuluuko raot asiaan, vai missä mättää?
                          Attached Files

                          Comment


                            #14
                            Laita raot teipillä umpeen ja kokeile josko ulina loppui? Voi käydä kurkkimassa onko moisia omassa autossa joskus myöhemmin illalla.

                            Onko kuvat otettu edestäpäin, eli mikä pyörä on kuvissa?

                            Comment


                            • #15
                              Aivan, teippiähän siihen voisi kokeeksi laittaa. Kuvat otettu takaapäin, eli eturengas molemmissa kuvissa.

                              E: Niin ja eeberin pakoputkea kanssa hieman epäilen. Se kun mokoma sojottaa aika pitkällä pohjamuovien alapuolella. Ei vaan oikein ylety sitä taivuttelemaan kun auto maassa.

                              Comment


                              • #16
                                Muistiko haraldh vilkaista ovien alareunaa?

                                Comment


                                  #17
                                  Meikäläisen berttakuutosesta kuuluu edestä kuskinpuolelta vonkuna alkaen noin viiden kuuden kympin vauhdista, kun kääntää oikealle, ajoittain voi kuulua myös suoraan ajaessa, mutta ei vasemmalle käännettäessä. Onko tuossa nyt syypäänä laakerit vai vetarit vai mikä?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Täältä veikkaus laakerille. Oikealle kääntäessä, paino siirtyy vasemmalle (kuskin puoli) renkaalle, jolloin laakerille tulee enemmän rasitusta. Vasemmalle kääntäessä taasen kuskin puoli kevenee --> ei vongu. Eiks je?

                                    Comment


                                      #19
                                      Jees, näimpä minäkin veikkailin. Minkälainen homma nuo on vaihdattaa, hintaluokka? Pitääkö vaihtaa aina pareittain? Eli koko etupää / takapää kerrallaan?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mulla maksoi viime vkolla ad:n laakerit 85€/zipale, ja ad:n korjaamolla vaihtotyö kiinteähintainen 86€/puoli. Eli noin 340€ yhteensä. Parista muusta paikasta kyselin, niin about satasen kalliimpi oli muissa. Ja tosiaan varmuuden vuoksi vaihdatin molemmat puolet samalla kertaa. Eipähän tarvitse arpoa, ja odotella koska toinen hajoaa.

                                        Comment


                                          #21
                                          Tuollainen.
                                          Attached Files

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jees, kiitoksia. Kyllähän se näköjään hieman "irvistää", joten tuskinpa se siitä johtuu.

                                            Tässä googlen ihmeellisestä maailmasta olen kyllä löytänyt pari kohtalotoveria, joilla juuri nuo helkkarin "ekorenkaat" (michelin energy saver) ovat ulisseet. Ja juurikin samalla tavalla, eli jo pienestä nopeudesta alkaen hitonmoinen ulina. Vahvasti kallistelen nyt noiden renkaiden puolelle. Ehkäpä tästä saa nyt tarvittavaa lisäpotkua uusien vanteiden&kumien ostoon.

                                            Comment


                                              #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Jondetski
                                              Nyt kun saisi jostain toiset renkaat kokeiltavaksi. Vapaaehtoisia? :)
                                              Mulla on joutilaana tuo ratakäytössä oleva setti.
                                              Itse ruuvattuna alle, saat koittaa. Koossa 18/40/245.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Toisilla eturenkailla (kiitokset vielä 8866) ääni kyllä muuttui. Kovasti haluan uskotella itselleni että renkaat siellä vaan meluaa, ja tätä uskomusta kyllä vahvistaa kotimatka omilla renkailla. Kyllä sitä meteliä oli enemmän.

                                                Mikäli ääni ei tästä pahene, niin uliskoon nyt niin kauan kunnes saa ostettua uudet lenkkarit alle.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Itse olen tässä huomannut kaksilla eri renkailla ja useilla eri tienpinnoilla sen, että ilmeisesti B6:n äänieristykset päästävät tietyn vähän korkeamman taajuuden paremmin läpi rengasäänistä.

                                                  Ja kun auto on muuten suhteellisen hiljainen (hiljaisempiakin toki on), niin tuollainen sitten korostuu ja äkkiä kuvittelee kyseessä olevan joku muu kuin rengasmelu.

                                                  Eron huomasin siinä, että talvirenkailla mekkala oli jo lähes ärsyttävä ja kesärenkailla juuri ja juuri huomattavissa. Ja kun alle sattuu kova hiekkatie tai yhden talven nähnyt asfaltti, niin äänet häviää kesärenkailla tyysti.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    omassa kulkineessa kans jonkin verran ulisee niin kesä kuin talvirenkaatkin. ääni kuuluu voimakkaiten kuskinpaikalle. luulisin että se on laakeri mutta kun ääni vaimenee kun ajaa pois raiteista tasaiselle tienpinnalle. mikään kääntely ei vaikuta ääneen ja kuuluu myös vaihteesta riippumatta ja myös vapaalla rullatessa. alkaa myös kuuluumaan vasta yli 50km/h nopeudessa.
                                                    voikohan se silti olla laakeri?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      jokos tähän ulinaan löytyi syy??

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jos minua tarkoitit, niin ulina menee renkaiden piikkiin. Tai pikemminkin renkaiden ja suomen ah niin loistavan tiestön piikkiin. Juuri asfaltoidulla pätkällä kun ajaa, niin ei pidä mitään ääntä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Minun A4 B7 -07 pitää ulinaa moottoritienopeuksissa. Auto on ollut mulla vasta pari kk ja kun ei tässä vieressä ole noita 120 motareita, niin ääni ilmeni nyt Helsingin reissulla heti Heinolan motarilla.

                                                          Oireet ovat täysin samat kuin tämän ketjun aloittajan kuvailemat, mutta ilmenevät kovemmassa nopeudessa. Outoa on, että ulina alkaa välittömästi, kun nopeusmittari pyörähtää 120 km/h yli. Kokeilin ajaa kovempaa ja ulina tuntui ehkä kovenevan. Kevyt jarrutus ei vaikuta, vaihde 5/6 ei vaikuta, kytkin ei vaikuta (eli tyhjäkäynnillä rullatessa edelleen ulisee)... molempien minun ja emännän mielestä ääni kuuluu vasemmalta ja ehkä edestä. Ääni on tasaisen taajuista ja välillä tuntuu hiipuvan jopa kokonaan pois, mutta tulee sitten kyllä varmasti takaisin. Voimakkuus vaihtelee tasaisessakin nopeudessa. Nopeuden laskiessa vaikka 115km/h ääni ainakin tuntuu häviävän kokonaan (tai sitten vaimenee ja peittyy).

                                                          Ääni on korkea ja sen verran selkeästi kuultavissa, että tuon aiheuttaja on pakko löytää. Tuntuu vaikealta uskoa, että renkaat voisivat vaikuttaa tuohon (alla uuden karheat Nokian Z:t). Ajattelin jossain välissä, että ulina voisi tulla jopa ilmavirran vaikutuksesta jonkinlaisena "pilli-efektinä". Raivostuttavaa muuten hiljaisessa autossa!

                                                          Vinkkejä otetaan vastaan. Koska tuo ääni on niin suoraan sidonnainen nopeuteen, voisi pyöränlaakeri olla yksi vaihtoehto, eikö? Autolla on ajettu vähän yli 100tkm.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Mä olen tullut siihen johtopäätökseen että vanteilla ja kumeilla on niin paljon vaikutusta.

                                                            Mulla oli aikasemmin kesällä 2 osaset 19" billet vanteet jotka painaa noin "kuussataamontakiloa" ja on tyyliltään hyvin umpinaiset ja nyt on RS X-tralipit samolla kumeilla ja ääni on ihan eri planeetalta kun ajaa esim motarilla.

                                                            Aiemmin luulin jo että edestä on laakerit sökönä

                                                            Mututuntuma tieteen piirissä tämäkin sitten vaan...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X