Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Täysin tarpeeton muistutus (pulttien jälkikiristys)

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Olen kuitenkin aivan vakuuttunut siitä, että pultin kiinnipysyminen tai mahdollinen katkeaminen kiristettäessä/avattaessa ei millään tavalla liity siihen, onko pulttia rasvattu vai ei.
    Kun pulttia on vuosia rasvailtu ja vanha rasva on pikeentynyt pultin kierteisiin, ei niitä ole kovin kiva käsitelläkään. Kuinkahan moni autoilija oikeasti varoo laskemasta rasvattuja pultteja paljaalle maalle, jossa ne keräävät likaa?

Comment

Hep, minä. Putsaan pultit ennen kiinni kiertämistä, jos näyttävät kovin kuraisilta, vaikka eivät maahan olisi pudonneetkaan.

Poikkeamiseen tai kiinnipysymiseen ei rasvat vaikuta. Tekevät pulttien irroittamisesta ja kiinnittämisestä renkaiden yhteydessä miellyttävämpiä.

Comment

Totta tuokin. Kesällä ajelin penkkihiomakoneen teräsharjalla pikeentyneet rasvat pois Caravellen pulteista, oli muuten tahmaantunut aika tiukkaan.

Comment

Jouni & Jari: Juuri niin se menee noitten momenttien kanssa. Joskus koulussa niitä vähän laskeskeltiin ja tieto lisäsi tuskaa. :) Annettu momenttiarvo ei suinkaan ole yksiselitteinen asia. Rasvan laatu on oleellinen tekijä.

Itse renkaita vaihtaessani puhdistan pulttien kierteet teräsharjalla ennen asennusta, ja suihkautan vähän spray-vaseliinia sekä kierteeseen että myöskin kartioon. Helpommin lähtevät auki, eikä "paukkumalla". Kiristämisen olen tehnyt kiinteällä vääntimellä käsin.

Comment

Spraypurkista ruiskittavaa kuparitahnaa olen lähinnä jarruasennuksissa käyttänyt, mutta pyöränpultteihin en sitäkään, liekö oikea aine tuohon tarkoitukseen?

Comment

Eipä ne mömmötkään aina auta aukeamiseen, nimimerkillä kokemusta on pulteista jotka aamun renkaiden vaihdon jälkeen saavat illalla jo ristikkoavaimenkin solmuun.
              Tosin auto oli e30 pemu niin se voi hieman asiaa selvittää =)

Comment

Sama noissa portterin/vellen pulteissa: vaikka omalla avaimella käsin kiristää ei auki saa kuin putkenpätkällä avittamalla. Vanteet siis orkkisalut.

Comment

Toissa syksynä sipaisin kuparitahnaa pultteihin, ja vieläkin pyörii mukavasti. Enkä laita pyöriä vaihtaessa pultteja maahan, vaan pölykapselin päälle. Peltivanteet. Mutu-kiristys auton omalla avaimella. Ei ole löystynyt, ja aina myöskin lähtenyt auki kivuttomasti.

Volkkareista tuli mieleen: joku taisi jo kuplan yhteydessä puhua "itsekiristyvistä pulteista", mitä se sitten käytännössä tarkoittaakin...

OT: kaverin tuulastusveneen nariseviin hankaimiin laitettiin toissa syksynä samaa kuparitahnaa (tuubista), eikä narise vieläkään :)

Comment

Toi mutu-kiristys on yllättävä juttu.
                    Ostin itse vasta muutama vuosi sitten momenttiavaimen.
                    Olen pari kertaa kokeillu ristikkoavaimen kanssa heittää sellaiseen mutu-momenttiin millä nyt tuntuu, että pultti pitäis olla kiinni pysyäkseen.
                    Momenttiavaimella sitten sen jälkeen tarkastelemaan miten kireälle meni, ja yleensä ristikolla tulee laitettua pultit 160-180nm momenttiin helposti.

Sittemmin ostin kireällä olevien pulttien aukaisuun teleskooppivarrella olevan rengasavaimen.
                    Jos sen kanssa menee renkaiden pultit kiristämään sen enempiä ajattelematta, niin 250nm on helposti paperia.
                    Käsittämätön avain se...

Comment

Toivottavasti tuotteen käyttöohjeessa on mainittu, että avain on tarkoitettu vain pulttien avaamiseen, ei kiristykseen.

Comment

;) Kai se on ihan rengasavaimeksi tarkoitettu.
                        Viisas tietenkin kiristää sellaisella teleskooppi lyhimmässä asennossaan.
                        Luonnollisesti en lue käyttöohjeita, ainakaan tuollaisen avaimen ;)

Comment

Kyllä siinä 350Nm rajoilla varmaan liikutaan 14x1.5 10.9 pultin kanssa, tai lähinnä ensin lähtenee navasta kierteet. Maksimi kiristysmomentti tuollaiselle pultille on about 220Nm.

Comment

Juu, navan kierteet ne on ensimmäisenä vaarassa. Ylikiristämisellä menevät ajankin kanssa rikki.

Comment

Pellivanteet ei niin tarkkoja ole tuosta kiristuksestä, koska ne ei paljoa painu. Sopii nekin tarkistaa, ei siinä mitään, jonkin ajan kuluttua.

Alumiinivanne taas jos laitetaa kaiken sääntöjen mukaan eli siis jotain 100nm niin saa kyllä kiristää monessa tapauksessa vähän ajan päästä.
                              Suositeltavaahan on, ettei alumiinivannetta vedetä ihan älyttömän kovaan kun se on hieman pehmeämpää materiaalia.
                              Tosin ite kyllä olen jälkikiristäny heti, kun maahan olen auton tipauttanu ja ei ole pahemmin tarvinnut myöhemmin kiristellä. Tarkistanu olen kyllä.

Pulttipyssyllä joskus vetelin pellivanteita kiinni ja ne meni kyllä tosi lujaan. Putkea olis tarvinnu, ei auttanu potkiminen tai avaimen päällä seisoskelu

Comment

Auto kävi remontissa merkkiliikkeessä, ja remontin yhteydessä eturenkaat piti irroittaa.

Sunnuntaina sitten ajattelin vaihtaa talvirenkaat alle, ja kas, oli vedetty pultit kesävanteista niin tiukalle, että sai ottaa p.i.t.k.ä.n jatkovarren, että sain pultit auki!!

Käsittämätöntä, että ei tuon vertaa ajatella kun pultteja kiristellään. Olis siinä ollut mukava tienlaidalla vaihtaa vararengasta mahdollisen rengasrikon tms. sattuessa.

Comment

Mulla sattui vastaavanlainen homma tuossa kesällä. Merkkiliikkeeseen vein auton vetarin vaihtoon. Seuraavan kerran sai pultit aukoa ko renkaasta naama punaisena tyyliin 1,5 metrisen varren kans.. Ja kas vain, pyörännavasta yhdestä pultinreiästä kierteet tuhoutuneet lähes täydellisesti, toisesta osittain. Kävin asiasta valittamassa ko. merkkiliikkeessä ja kustannusarvio n.350e. En suostunut moiseen. Myöhemmin huotopäällikön kanssa kävin uuden keskustelun, ja hän lupautui jakamaan kustannukset 50/50sillä perusteella, että sukumme on ostanut yli 10 autoa ko liikkeestä,WTF?!? Kovasti väitti, ettei voi olla heidän vikansa, koska käyttävät AINA momenttiavainta. Itse olen pyrkinyt olemaan katsomassa aina kun vien autoni huoltoon ja muistan tasan yhden kerran momenttiavainta käytettäneen (sekin silloin, kun rikottua kierrettä yritettiin "elvyttää") Hyvinhän tuo rengas on pysynyt 4 pultilla kiinni, mutta vaihtaahan se napa kyllä pitää.. Mutta jos joku on varmaa, se on aivan varmaa että merkkiliikkeen "palveluihin" en enää tästälähtien luota. (anteeksi pitkä ja katkera tilitykseni)

Comment

Varsinkin kun vie auton renkaanvaihtoon kiihkeimmän sesongin aikana, voi varautua siihen, että pultit on vedetty pyssyllä kiinni momentteja miettimättä.

Onpahan yllättävän paljon niitäkin ihan itse renkaat vaihtavia, jotka hyppivät avaimen päällä myös pulttia kiristettäessä.

Comment

Niitä koneella umpijumiin lyötyjä pultteja ei kannata itse lähteä avaamaan ollenkaan.
                                      Jos tietää liikkeen, missä ne on laitettu kiinni, niin niiden murheeksi vaan.
                                      Ei tarvitse olla sitten lakki kourassa ruinaamassa uusia jengoja napaan. Ja säilyy omat työkalutkin paremmassa kunnossa, kun ei ole jatkovarrella murjottu.

Nimim. Katselin kädet taskussa, kun TB:llä availivat puolentoistametrin jatkovarrella pyöränpultteja.

Comment

Ilman muuta näin.
                                        Itse teen lisäksi niin, että jos auto on ollu rengasliikkeessä vaikka uusien renkaiden laitossa, niin otan kotiin päästyäni avaimen käteen ja kokeilen miten ne on kiinni.
                                        Sit on vähän vaikea enää mennä takaisin liikkeeseen jos renkaiden vaihdosta on kuukausi aikaa ja pitäis alkaa repimään vannetta irti.

Comment

VANTEIDEN JÄLKIKIRISTYS:
                                          Vain uudet alumiinivanteet, koska pultin alta irtoaa tärinästä maalia ja lakkaa, jonka vuoksi pultit SAATTAVAT löystyä.
                                          Vanhoja vanteita ei tarvitse jälkikiristää.
                                          Uusia peltivanteita ei tarvitse jälkikiristää, koska vanne pingottuu tiukkaan kiinni JOS vanne asennetaan kiinni oikeanlaisilla pulteilla tai muttereilla. Näen joka päivä väärillä pulteilla tai muttereilla kiinnitettyjä vanteita.

Comment

Timon kanssa olisin samaa mieltä, mutta vain omaan kokemukseen perustuen. Eka oma auto vuonna -71, 20 v huushollissa useampi auto, vanteita peltiä ja alua, koot 12...17 tuumaa, aina itse vaihtaen, eri välineillä ja paikoissa. Koskaan en ole havainnut mitään jälkikiristystarvetta. Ja - autot ovat olleet aina käytettyjä jo ostettaessa...
                                            Viimeksi muokannut jasso; 28.10.2007, 13:07. Perustelu: Ei tarvitse provosoitua yliampuvaksi.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja 4vant
                                              Renkaan myyjät jopa haluasivat renkaiden kausivaihdot liikkeisiinsä, jotta renkaanvaihtajien hölmöilyt poistuisivat.
                                              Jos ne rengasmyyjät turvallisuutta ajattelisivat, niin alalla olisi paremmin koulutettua väkeä, eikä huonosti tehdyt rengastyöt olisi sääntö vaan poikkeus.

Itse ostan noin kolme rengassarjaa vuodessa ja yleensä aina löytyy työstä moitittavaa.
                                              Esim. tänä vuonna hommatuissa rengassarjoissa ei yhdessäkään ollut oikeanlaiset paineet. Heittoa oli parhaimmillaan 1.5baaria samassa rengassarjassa.
                                              Lisäksi yhdessä renkaassa oli jokin muovikalvo jäänyt irvistämään kumin ja vanteen välistä.
                                              Yksi rengassarja vatkuttaa alla enemmän ja toinen vain aavistuksen, mutta kuitenkin.

Kai se on niin, että jos hyvää haluaa, niin se pitää silloin tehdä itse.

Renkaanvaihtoon liittyen, niin paineita tarkistettaessa kannattaa se varapyöräkin tarkistaa.
                                              Tänään sen muistin omaani tehdä ja kyllä sinne ilmaa piti vähän suhauttaa.

Comment

Itse teen lähes aina jälkikiristyksen ja yleensä pultit kiristyy.

Muutaman kerran unohtunut ja sitten on kiritty tienpäällä.

Työkaverilta meinasi rellusta tippua etupyörä, tampereella kävi rengasliikkeessä vaihdattaa, pääsi melkein kolme kilsaa kun alkoi kolistaa sen verran että kurvasi saman ketjun toiseen toimipisteeseen kirittää ne. Oli kuulemma antanut rakentaa palautetta

Comment

Jälkikiristyskö muka turhaa?
                                                  http://www.youtube.com/watch?v=bg5NPJ0_iEk

Comment

Tuohon tarvitaan kyllä jo taitoa saada irtoamaan kaikki samanaikaisesti :) Olisikohan laittanut ratarenkaat ja unohtanut kiristää?

Kuskia on saattanut hivenen ottaa pattiin.

Comment

"wrong lugs" eli siis väärät mutterit? Kai sen ny huomaa jos ei mutterit sovi?

No tekevälle sattuu, osaamattomalle vielä enemmän.

Comment

Yksi tarpeeton muistutus lisää:

Jos autossa on vain auton oma rengaspultin avain mukana ajossa niin kokeile myös sillä saatko tarvittaessa pultit auki. Yritin talvella avata renkaasta pulttia mutta avain ei mahtunut vanteen pultti koloon.

Comment

Joskus kauan sitten autoverstaalla ja hinausautossa leipää hankkineena kun luulin jo kaiken nähneeni. Tuli pajan pihaan 53v autoa ajanut (siis yli 70v) herra joka valitteli autonsa kulkevan epätasaisesti renkaanvaihdon jälkeen vaikka renkaat olivat "ihan hyvät".
                                                          Nopealla vilkaisulla Corollan kolmessa pyörässä mutterit olivat kartiot ulospäin. Pientä tärinää indikoivat kun ei pyörät osuneet kohdalleen. Tietysti vanteet olivat vielä sukulaismieheltä hyvänä ostettu kun keskireikä oli napaa suurempi.

Comment

Nyt vois olla taas tämän aika..

Comment

Yksi asiakas infosi ettei häntä oltu muutama vuosi taaksepäin tiedoitettu ollenkaan jälkikiristyksesta, loppu tuloksena on se että renkaiden vaihdossa on usempaa erillaista pulttia ja oli kuulemma ollut läheltä piti tilanne silloin...
                                                              Eipä kuulemma tarvi enään kertoa siitä jälkikirityksesta kun kerran ollaan kantapään kautta opittu.

Comment

Working...
                                                              X