Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Urs S4 Avant - 92 takaluukun kahva tiltannut

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Urs S4 Avant - 92 takaluukun kahva tiltannut

    Kaikkea tässä saa kokea! Pieni mutta kiusallinen vika: takaluukku ei aukea. Kahvamekanismi on luiskahtanut jotenkin sijoiltaan.

    Onko kukaan joutunut korjailemaan moista? Ensin sisäpaneeli irti, sitten pesurin moottorin ympäriltä pari levyä irti. Sitten tuli tenkkapoo, pitäisi saada pesurin moottori irti, mutta miten se on kiinni pyyhkimen varressa, lasin toisella puolella? Ilman moottorin irrotusta ei pääse kahvan mekanismiin kiinni sisäpuolelta...Kyllä on insinöörit miettineet juttuja. Kysäisin Laakkoselta, arvatkaas ehdottivatko koko uuden TAKALUUKUN hankkimista??

    No, lasten vaunut kulkee nyt takapenkillä...

  • #2
    Pari viikkoa sitten uusin takalasin pesimen suuttimen vastaavanlaisesta Avantista. Suutin kulkee pesurin moottorin akselin läpi. Pesurin moottorin irrotin voitelua varten.
    Eikös tuossa projektissa isoin ongelma ole saada se luukun iso suojamuovi irti, kiinnitysruuvit on siellä karmissa. Sisäkahvan alla on lisäksi pari ruuvia.
    Pyyhin irti, sen alla on iso mutteri akselissa, joka menee lasin läpi. Muutama tiiviste ja prikkoja, joiden paikat kannattaa katsoa. Klik.
    Sisäpuolelta pitää muistaakseni irrottaa pari M6 ruuvi, pesimen letku ja sähköjohto, joka on muutoin irrottamisen tiellä. Joka paikassa on kumitiivisteitä, joiden paikat pitää muistaa. Jonkun ruuvin alla on muistaakseni vielä kahvan säätö.
    Pyyhkimen moottori mahtuu tulemaan ulos sopivassa kulmassa, vaikka ahdasta onkin. Toivottavasti auttaa.

    Comment


    • #3
      Mulla on sama vika kahvassa. Aluksi luiskahteli pois paikoiltaan ja nyt mekanismi "poikki". En ole vielä selvittänyt kuinka saan uuden kahvan vaihdettua ja saako kahvaa yleensäkään osana jostain.
      Kerro "projektista" kun se etenee....

      Comment


        #4
        omassani oli juuri sama ongelma viime viikolla.Ostin suomenojan stockalta uuden takaluukun kahvan mekanismeineen n.120e ja pajalla vaihtoivat n.1/2h homma.

        Comment


          #5
          Sisäkuori on irti, se on sellaisilla klipseillä kiinni. Kaikki olin tehnyt niinkuin Jari tuossa kuvasi, mutta pirulainen ei meinaa irrota. Siis pyyhkimestä iso mutteri irti ja sisäpuolelta sähköt, vedet ja mutterit irti. Koko moottori pyörii niinpaljon kuin tilaa on, mutta irti ei halua lähteä. Ei nyt tolkutonta väkivaltaakaan haluaisi käyttää.

          No ongelmahan on kahvan mekanismi. Siellä on sellainen messingin värinen, n 10 cm pitkä putki kahvan molempien päiden välissä. Se ei vaan halua pysyä paikallaan, joten koko mekanismi hyppii ulos. Tuo uusi kahvamekanismi 120 llä voisi olla ratkaisu. Mulla on vaan uusi takavalojen lasi, jossa ei ole leikkausta kahvan kohdalla. Tämän takia modasin (eli leikkasin) kahvan jotta se saisi tilaa lasin sisäpuolella. Löytyisiköhän sellainen kahva, jota voi käyttää yhtenäisen lasin kanssa?

          Comment


          • #6
            Siinä oli muistaakseni johonkin säätöön liittyvä levy edessä, joka pitää irrottaa, jolloin moottori mahtuu sopivassa kulmassa pois. Taisi olla vielä johdonkiinnike tiellä aika ilkeästi ja se piti siirtää kokonaan sivuun.
            Näppärä rakentaa tahaluukun avauksen solenoidilla -nappi kojetauluun. Itsekin olen sitä harkinnut, sillä tuo kahvamekanismi ei vaikuta kaikkin luotettavimmalta. Tulee painajaisena mieleen -85 Passatin takaluukku kaikkinen ominaisuuksineen. Audin luukku ei taida onneksi ruostua.

            Comment


              #7
              Jari, sisäpuolelta kaikki on irti ja ihan ok. Ulkopuolella, pyyhkimen kannan ja lasin välissä, kantakuvun alla näyttäisi olevan iso, lättänä mutteri. Se selittäisi ettei hievahdakkaan vaikka kuinka tempoisi.

              Solenoidi kuulostaa kivalta, mutta mitenhän sen saisi toimimaan? Mekanismihän on tappi, jota työntämällä vivut vetävät hakaset auki molemmilta puolilta. Kahva painaa tuota tappia. Lukko toimii siten, että se siirtää tapin pois kahvan kohdalta.

              Takaluukku muuten ruostuu iloisesti lasin reunasta. Onkin ainoa paikka mikä ruostuu....

              Comment


              • #8
                Just, eli se mutteri on syöpynyt kiinni, alumiiniseosta kun on. Siitä voi korkata kierteet herkästi. Olisiko jostakin irrotusöljystä apua?

                Comment


                  #9
                  Eipä auttanut. Taidan pyytää Laakkosen poikia irroittamaan, katsotaan montako tuntia kehtaavat laskuttaa moisesta :-)

                  Comment


                  • #10
                    Se voipi jämähtää tosi tiukkaan, muistaakseni joskus telkunnut volkkarin lasinpyyhkijöiden akselin kanssa ja saanut kierteet nurin sekä mutterista että akselista.
                    Kannattaa olla varovainen, siinä on kuitenkin pelkkä lasi välissä.

                    Comment


                      #11
                      Nyt jämähti oman C4 Avant:n takaluukku kiinni. Joku mekaaninen vipu tms rikki. Millä tuon luukun saa auki? Yritin ruuvarilla suoraan lukon salpoja liikuttaa, mutta tuloksetta. Varmaan siihen jokin konsti löytyy. Jos jollain toimiva konsti on tähän, niin kertokaa mullekin.

                      Comment

                      Working...
                      X