Emännyksen autoon tilasin viime viikolla nuo Goodyearit, 205/55 R16, nopeusluokka V. Edelliset on EfficientGripit, ilman Performancea. Ainaki odottasin että on asialliset renkaat.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kesärenkaat, mutta mitkä?
Collapse
X
-
Vaynea kompaten, samaa mieltä olen. Tämä ei ole mielipideasia... tai no, on tai ei mutta oma mielipiteeni pohjautuu täysin kokemukseen. Olen omalla autollani ajanut H&R:llä neljällä eri rengaskoolla 16-18" ja tuo 16" on noista huonoin ajomukavuudeltaan ellei sitä vedä oikeasti kovaksi suurilla paineilla (tähän se formulavertaus). Ja en siis hae autolta ajonautintona mitään kaarreominaisuuksia, vaan ihan normaalin auton ajettavuutta. Tuota 16" pompottamista voisi kuvailla sanoilla "vittumaisen ärsyttävä", ilmeisesti tuo selkeyttää se että oikeasti sitä se myös on?Alkuperäinen kirjoittaja tontsa Näytä viestiNiin ei tämä niin vääntöä ole, haemme ns. ajonautintona eri asioita ja silloin vermeet ovat erit, mutta mielipideasiaksi en tätä sanoisi ;-) .
Jos millään Normanton saat aikaiseksi mitata sen nykyisen jäännöksen renkaastasi niin olisin kiitollinen, olen päätymässä itsekin noihin GY:n renkaisiin.
Nykyisellään tuo sama ilmiö tulee esille kun faijan talolle vievälle tielle tehtiin 30-rajoitus koulun takia. Ei vaan joustele tuo H&R (sport-komfort fahrwerk!) kolmenkympinvauhdissa ja ajomukavuus loistaa poissaolollaan kun auto heiluu tien pinnanmuotojen mukaan kun ei vaan jousitus reagoi noin pieniin kuormituksiin (on RS-takavakaaja). Entisellä 40-rajoituksella auto meni tuosta ihan smuuthisti. Eli siis ei ole suunniteltu noita alustoja siihen että loppukäyttäjä asentaa autoon renkaat jotka vaimentavat osansa ja täten tehtaalla suunniteltu alusta ei pääse toimimaan suunnitellulla tavalla.
Ja Goodyeareihin vielä mainitsen että viime kesäisessä rengasvalinnassa ostoskoriin päätyi Contin Sport 5 EfficienGripin sijaan, koska vaikka GY:llä on paperilla hyvät ominaisuudet niin ihan oikeiden ihmisten kirjoittamien (netti)arvostelujen ja kommenttien takia ne jäivät ostamatta rengasmelunsa takia. CSC 5 ei pettänyt.Viimeksi muokannut andre_; 10.3.2014, 21:26.
Comment
-
Huonolla työntömitalla mitattuna 7-8mm on uraa jäljellä. Parissa ehkä jopa vähän reilu 8mm. Sitä en tiedä paljon niissä on on ollut uutena.Alkuperäinen kirjoittaja tontsa Näytä viestiNiin ei tämä niin vääntöä ole, haemme ns. ajonautintona eri asioita ja silloin vermeet ovat erit, mutta mielipideasiaksi en tätä sanoisi ;-) .
Jos millään Normanton saat aikaiseksi mitata sen nykyisen jäännöksen renkaastasi niin olisin kiitollinen, olen päätymässä itsekin noihin GY:n renkaisiin.
Comment
-
Kesärenkaita koossa 255/35-19 pitäisi tilata ja mielenkiinto kohdistuu seuraaviin:
Nankang NS-2 ~480€
Nankang NS-20 ~500€
Kumho KU39 ~620€
Semperit speed life ~650€
Uniroyal Rainsport 3 ~650€
Valintaperusteena hinta vaikuttaa melkoisesti, kokemusta noista ei ole kuin Kumhosta joka ihan ok kumi. Kului tosin kohtuu nopeasti ja melko äänekäs kuluneena.
Mitä lueskellut tätä triidiä, niin ei hirveästi löytynyt kokemuksia muista kuin Nankang NS-2. Esim tuo NS-20, mahtaako olla yhtään ns-2:sta parempi?
Comment
-
Kummat pyörät laittaisitte A4 B8:iin 235/45 vai 225/45? (Hankook Ventus Prime 2 R18) vanne on 8" replica ja autossa on vakio alusta. Pitäis tilata tällä viikolla kumit.
Comment
-
Ajattelin vain että vois olla paremmannäköinen kun on vähän korkeutta kumissa kun ei tosiaan ole mitään madalluksia. Ei tuo 40 profiilikaan pois suljettu ole.
Comment
-
Onkohan alkuperäisellä kysyjällä rengaskoon merkinnät hanskassa?Alkuperäinen kirjoittaja RistoEe Näytä viestiOnkos noissa uudemmis tuo profiili aina 45 R18 vanteilla vai miksi juuri 45? Omassa -01 kutosessa käytän 40 profiililla (235/40 R18 vanteet 8,5" leveet).
Profiilihan on % leveydestä, eli esim. kaikki 40 profiiliset ovat leveydestä riippuen erikokoisia renkaita.
Comment
-
Camskill?Alkuperäinen kirjoittaja Teukka76 Näytä viestiSuosituksia mistä löytys euroopasta edukkaasti gummeja ja möisivät alv0 firmalle...
Comment
-
Nyt kun sanoit tuon niin muistin että niinhän se olikin. Jotenkin vaan jäänyt päähän että ois mm tuo profiili.Alkuperäinen kirjoittaja Tony.N Näytä viestiOnkohan alkuperäisellä kysyjällä rengaskoon merkinnät hanskassa?
Profiilihan on % leveydestä, eli esim. kaikki 40 profiiliset ovat leveydestä riippuen erikokoisia renkaita.
Comment
-
Omakohtainen kokemus on että isompi/ raskaampi vanne kovemmalla kumilla on se joka pompottaa ja vielä epärytmissä, ja vielä jos jouset ovat liian jäykät koko kori joutuu ihmeelliseen aaltoliikkeeseen, kevyemmän vanteen ja hieman jousto-ominaisuutta omaavan renkaan pienimmät liikkeet jää kuskilta milteipä huomaamatta etenkin jos alustassa on sopivasti sitä pintapehmeyttä.Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viestiOlen omalla autollani ajanut H&R:llä neljällä eri rengaskoolla 16-18" ja tuo 16" on noista huonoin ajomukavuudeltaan ellei sitä vedä oikeasti kovaksi suurilla paineilla (tähän se formulavertaus). Ja en siis hae autolta ajonautintona mitään kaarreominaisuuksia, vaan ihan normaalin auton ajettavuutta. Tuota 16" pompottamista voisi kuvailla sanoilla "vittumaisen ärsyttävä", ilmeisesti tuo selkeyttää se että oikeasti sitä se myös on?
Comment
-
Kyllä minusta tuntuu aika oudolta, että edes korkeaprofiilinen rengas joustaisi niin paljon, että koko auto tuntuisi joustavan ylösalas. Aika alakanttiin saa olla paineet tai sitten rengas on oikeasti joku ihan susi kiinalainen. Eiköhän se ole alusta kuitenkin joka siellä eniten joustaa, tai ainakin pitäisi joustaa.
Kyllähän sen terve järkikin kertoo että jos mikään ei jousta niin ei se energia silloin mihinkään katoa vaan auto pomppaa joka töyssyssä. Tietysti jäykempi alusta ja rengas parantaa ajo-ominaisuuksia radalla, mutta enemmän taitaa olla haittaa suomen huonoilla teillä.
Itselläni kuitenkin korkea profiili renkaissa ja vakioalusta. En ole havainnut huomattavaa pystysuuntaista huojuntaa. Kaarteissa tapahtuu tietty pientä kallistelua, mutta aivan eri mittakaavassa (vähäistä) kuin monella muulla automerkillä. Itse kutsuisin audin vakioalustaakin jäykäksi, jos verrataan moneen muuhun merkkiin.
Comment
-
Tarkoitat siis että se rengas joustaisi niin paljon että voimat eivät tuntuisi enää korissa ?Alkuperäinen kirjoittaja Normanton Näytä viestiKyllä minusta tuntuu aika oudolta, että edes korkeaprofiilinen rengas joustaisi niin paljon, että koko auto tuntuisi joustavan ylösalas.
Tai sitten sen renkaan luokitus on auton painoa mukaileva, nykyään näyttää joka autossa olevan 2-3-4 luokkaa liian korkeat painoluokat omaavat renkaat, oman autoni talvikäyttäytyminen muuttui RATKAISEVASTI kun hyllytin 96 XL renkaat ja laitoin alle nippa nappa riittävät 89-luokan renkaat.Alkuperäinen kirjoittaja Normanton Näytä viestiAika alakanttiin saa olla paineet tai sitten rengas on oikeasti joku ihan susi kiinalainen. Eiköhän se ole alusta kuitenkin joka siellä eniten joustaa, tai ainakin pitäisi joustaa.
Mutta kuten jo monasti sanottu näistä voi puhua sitä sun tätä jos ei asiaa ole kokenut ( esim. noiden renkaiden peräkkäinkokeilu avaisi monen silmät).
Jos joku turkulainen haluaa kokeilla mun set up:ia mun ihannoimassa Turun Linnan suoralla olevan junaraiteen ylityskohdassa niin ottaa yhteyttä ja mennään koklaamaan, siinä ei alusta pauku vaan menee yli pienten vavahdusten saattelemana ( Eibach Pro-Kit/ Bilstein B8/ 195,60,16 89-painoluokan talvirengas/ 16,5 kilon vanne-rengaskombinaatiopaino).Viimeksi muokannut tontsa; 12.3.2014, 17:36.
Comment
-
Tuo painoluokka on muuten varmaan ihan hyvä huomio. Omassa laitoksessa oli viime kesän 225/35-19 juuri b7 farkkuun sopimattomat hankookit ja kyyti oli kyllä pehmeämpää kuin profiilin perusteella odottelin. Täytyy pitää mielessä kun hankkii tulevalle kesälle uutta sarjaa alle, tosin kokokin muuttuu maltillisemmaksi tuuman verran.
Comment
-
Siis tuo minun kirjoitus ei ollut vastaus tontsan kirjoitukseen. Olen tontsa sinun kanssa samaa mieltä. Töissä sivu auki ja en ollut päivittänyt niin en nähnyt tuota sinun kommenttia kun kirjoitin omani. Kommentoin aiempia vastauksia.
Yhdyn siihen että kova rengas tosiaan välittää töyssyt autoon ja auto tuntuu pomppivan enemmän. Korkeampi profiilinen rengas vaimentaa näitä pomppuja. Hain sitä että ei korkeampi rengas kuitenkaan jää huojumaan pompun jälkeen pystysuunnassa vaan jos tätä ilmenee niin syyllinen on ennemin alustassa.
Comment
-
Nyt aukes, monasti kun yrittää mahduttaa liikaa asiaa samaan lauseeseen niin asioiden oikea kanta jää paljastumatta.Alkuperäinen kirjoittaja Normanton Näytä viestiHain sitä että ei korkeampi rengas kuitenkaan jää huojumaan pompun jälkeen pystysuunnassa vaan jos tätä ilmenee niin syyllinen on ennemin alustassa.
Pystysuunnan jälkihuojunta on yleensä iskariperäinen ongelma, joko se on ihan dead tai sitten muuten vaan alimitoitettu jousen ominaisuuksiin nähden
Comment
-
Asiahan ei ole ihan yksioikoinen, vaan kyse on enemmänkin renkaiden, alustan ja vanteiden yhteispelistä. Mitä painavampi vanne (ja muut jousittamattomat massat), sitä enemmän vaimennus siirtyy renkaan tehtäväksi. Kevyet pyörät siirtävät vaimennusta oikeaan paikkaan, eli alustaan.Alkuperäinen kirjoittaja Normanton Näytä viestiYhdyn siihen että kova rengas tosiaan välittää töyssyt autoon ja auto tuntuu pomppivan enemmän. Korkeampi profiilinen rengas vaimentaa näitä pomppuja. Hain sitä että ei korkeampi rengas kuitenkaan jää huojumaan pompun jälkeen pystysuunnassa vaan jos tätä ilmenee niin syyllinen on ennemin alustassa.
Itselläni oli perättäisinä kesinä samat renkaat eri vanteilla, toiset Audin 12 kiloiset Avukset, ja toiset BBS:n vajaan 8 kilon RK:t. Kyllä tuossa alkoi jo erot tulla ilmi, alusta on sama kuin tontsalla, eli Eibach Pro-Kit/Bilstein B8.
[OT]
Tähän on pakko mainita, että C5 vakioalustassahan on erittäin pitkät joustovarat, ja kyllä se on tuntumaltaan enemmänkin sohva pyörillä. Premium-tason mukavuutta.Alkuperäinen kirjoittaja Normanton Näytä viestiItse kutsuisin audin vakioalustaakin jäykäksi, jos verrataan moneen muuhun merkkiin.
Muistaakseni TM:n testissä aikanaan väistökokeen tuloksena perän pito irtosi kohtuullisen helposti isojen joustojen ja painonsiirtymisen seurauksena, josta tuli hieman kritiikkiä.
[/OT]
Comment
-
Kyllä. Vakioalusta toimii oikein mallikkaasti vakio kokoisten renkaiden kanssa. Niillehän se on suunniteltu. En kuitenkaan allekirjoita kommentteja joita tässäkin ketjussa on että vakioalusta ja vakiorenkaat olisivat jotenkin todella huojuva ja hytkyvä yhdistelmä. Kyllä se ihan jämäkkä paketti on kunhan on tietysti kunnon renkaat ja olettaen etteivät iskarit ja jouset ole aivan loppu.Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viestiAsiahan ei ole ihan yksioikoinen, vaan kyse on enemmänkin renkaiden, alustan ja vanteiden yhteispelistä.
Totta tämäkin, mutta kun vertaa vaikka tiettyihin ranskalaisiin joissa tulee merisairaaksi niin onhan tuo kova kuin kivi. Myös monissa jenkkiautoissa on paljon enemmän joustoa, kuin missään saksalaisessa. Saksalaisten kesken tuo A6 C5:n alusta on varmaan sieltä joustavammasta päästä.Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viestiTähän on pakko mainita, että C5 vakioalustassahan on erittäin pitkät joustovarat, ja kyllä se on tuntumaltaan enemmänkin sohva pyörillä. Premium-tason mukavuutta.
Comment
-
Näinhän se on, kuten kirjoitit. Eikö tuolla aiemmin ollut kuitenkin kysymys vakiokokoisen renkaan toimivuudesta jäykemmän urheilualustan kanssa?
Maalaisjärjellä ajateltuna korkea rengasprofiili, suhteellisen matalat (lue: vakiot) rengaspaineet ja jäykkä alusta aiheuttaa juurikin sen, että yhä suurempi osa joustosta ja vaimennuksesta tapahtuu renkaassa, mikä ei ymmärtääkseni ole renkaan ensisijainen tehtävä.Viimeksi muokannut alpi; 12.3.2014, 14:49.
Comment
-
Rata-autot on erikseen mutta itse tykkään ns. kohinattomasta etenemisestä jota sopivan renkaan, joka hoitaa osan vaimennuksesta, valinta tukee. Toki silloin menetään osa ohjauksen tarkkuudesta.Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viesti
Maalaisjärjellä ajateltuna korkea rengasprofiili, suhteellisen matalat (lue: vakiot) rengaspaineet ja jäykkä alusta aiheuttaa juurikin sen, että yhä suurempi osa joustosta ja vaimennuksesta tapahtuu renkaassa, mikä ei ymmärtääkseni ole renkaan ensisijainen tehtävä.
Comment
-
Mielipideasia siis, vaikkakin olettaisin hyvin vahvasti alustasarjojen olevan suunniteltu toimimaan mahdollisimman joustamattomalla renkaallan juurikin siviiliautoissa. Eipä ole uusissakaan autoissa mitään paksuja kumeja edes vakiona. Ei toi mun oma auto ainakaan kolise/kilise/pauku/etc missään tilanteessa vaan menee ihan normaalin mukavasti paikassa kun paikassa, huomioon ottaen sen että on ollut jo ostaessa että -45mm alustasarja tuskin mikään comfort on. Ja vannesetin muutos 23kg --> 19,8kg tuntui lähinnä ainoastaan liikkellelähdön herkkyydessä.
Auton alusta on just niin hyvä kun sen heikoin lenkki ja omakohtaisesti huonoimman lopputuloksen sain niillä paksuimmilla renkailla.
Comment

Comment