Nankangeilla ku alkaa oikeesti ajamaan ni huomaa kuinka liukkaat ne on. :) Ehkä sitä ei niin kadulla normaali ajossa edes tajua.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kesärenkaat, mutta mitkä?
Collapse
X
-
Ei kai taas tämä :)Nankangeilla ku alkaa oikeesti ajamaan ni huomaa kuinka liukkaat ne on. :) Ehkä sitä ei niin kadulla normaali ajossa edes tajua.
Joka vuosi täytyy todeta, että nuo kiinan ihmeet oli yllättävän hyvät radalla (tullut kierrettyä jokunen vuosi noilla ratoja). Pito ok ja jäykkinä eivät taivu alle, kuten muutama muu "kalliimpi tuote" on mulla tehnyt.
Sateella ei mitään yllätystä, radalla toki sateella luistaa kaikki.
Hyvät keskitason kumit eli rahalle vastinetta, jos ei huipusta halua maksaa ;)
Comment
-
No tiedä sitten, miten toimivat eri autojen alla, mutta mulla ei ainakaan Nankangit toimineet radalla kovinkaan hyvin. Liukkaat olivat. Ja sateella en pitänyt yhtään tuon renkaan ominaisuuksista.Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viestiEi kai taas tämä :)
Joka vuosi täytyy todeta, että nuo kiinan ihmeet oli yllättävän hyvät radalla (tullut kierrettyä jokunen vuosi noilla ratoja). Pito ok ja jäykkinä eivät taivu alle, kuten muutama muu "kalliimpi tuote" on mulla tehnyt.
Sateella ei mitään yllätystä, radalla toki sateella luistaa kaikki.
Hyvät keskitason kumit eli rahalle vastinetta, jos ei huipusta halua maksaa ;)
Edelleen, jos joku haluaa Nankangeja käyttää ja niillä ajaa, niin aivan vapaasti. Minä esitin vain OMAN mielipiteeni renkaasta. Jonkun toisen mielestä ko. rengas saattaa olla hyvä.
Comment
-
Pakko kysyä, että mihin perustat väitteen, että ehkä yleisin rengas harrastepiireissä?Alkuperäinen kirjoittaja Mikse Näytä viestiNankang on varmaan yleisimpiä renkaita ellei yleisin harrastepiireissä ja jos oikeasti olisi ihan kuraa niin varmasti se yleinen mielipidekin niistä olisi jotain muuta kuin mitä se on ollut jo vuosia..
Sama kehuuko vai haukkuuko jotain rengasta niin perustelut olisivat hyviä tai muuten tuollaiset kommentit "oli ihan paskat" ilman vertailukohtaa on aivan turhia.
Itsellä viimeeksi vaihtui 18" nankang NS2 17 tuumaiseen FK452 "laaturenkaaseen" niin oma mielipide on, että Falken on surkein rengas millä olen ajanut. Kovaa ajoa ei tullut kummallakaan ajettua ja normaalissa kelissä kuiva/märkä ei juuri muuta käytännön eroa kuin että Falken on äänekkäin rengas ikinä..
Ensi kauden rengastus vielä päättämättä mutta ajattelin uhmata kaikkia näitä "laaturenkaita" kokeilemalla Infinity INF05 kumeja. Muutamien käyttökokemuksien mukaan Nankangia parempi rengas...?? Tiedä sitten...
Aika paljon kavereita eri harrasteautoporukoissa, eikä nyt äkkiseltään tule ketään mieleen, kuka ajelisi Nankangeilla.
Comment
-
Contin suomen sivujen mukaan vannekoot CEcoC5:elle on 14-16".
Sinänsä jännää että 17" koossa ei tehdä "ecorenkaita" sillä tuo alkaa olemaan ihan normaali ensiasennuskoko monessa autossa.
Comment
-
Noh, jälleenmyyjillä niitä kumminkin on saatavilla :Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viestiContin suomen sivujen mukaan vannekoot CEcoC5:elle on 14-16".
http://www.nettivanne.fi/renkaat/hak...aa%20sanahaku/
Siellä missä mulle tehtiin viimoset rengastyöt oli hyllyssä yksi EcoContact 5 205/56/16 koossa, aika jännä, renkaan sivut vedetty aika ohkaseksi, suoraansanoen fletku - tuntui myös keveähköltä.
Comment
-
Ei ole tarkoitus vääntää nasta vs kitka keskustelua, mutta eikö tuo ole aika kaksi naamaista huudella huippu pidoista kesä renkaiden suhteen ja talvella ajella liukkaammilla renkailla..?Ei ole nastoja talvella eikä tule. Mutta tässä ei nyt kait ole kyse muista kun kesärenkaista? Talvella ei pidä mikään muu kuin piikkirengas.
Kaikessa rauhassa kukin ajelee juuri sellaisilla renkailla millä haluaa, mutta kannattanee pitää mielessä vanha sanonta "Ei niin tyhmää miestä olekkaan, joka ei toista osaisi neuvoa" ;)
Comment
-
Nankangit kesärenkaina itselläkin, talvella toki ajelen Nokian nastoilla. Edullisemman pään renkaiden vaatimattomammat suorituskyvyt täytyy tunnistaa ja ajaa sen mukaisesti. Toki äkkitilanteissa se huonompi pito voi aiheuttaa ne pari lisämetriä jarrutuksessa jne. mutta niin voisi vaikuttaa reaktioaika, huomio radiokanavan vaihtamiseen tai vaan kilpipohjien bongailu. Tärkeintä on se, että tietää miten oma rengas ja auto käyttäytyy eri tilanteissa, ettei tule yllätyksiä pidon äkisti kadotessa.
Edullisempia renkaita puoltanee se, että opiskeljallakin on varaa ostaa uudet renkaat sen sijaan, että ostettaisiin nettivaraosasta melkein sakkorajalla olevat. Arvelen, että uusi halparengas on parempi kuin melkein loppuunajettu merkkirengas.
Comment
-
Siteeratakseni entisiä pääministereitä tuo oli kategoorinen yleisvastaus, jossa puhuin niin totta kuin osasin :)Alkuperäinen kirjoittaja V8 Sam Näytä viestiPakko kysyä, että mihin perustat väitteen, että ehkä yleisin rengas harrastepiireissä?
Aika paljon kavereita eri harrasteautoporukoissa, eikä nyt äkkiseltään tule ketään mieleen, kuka ajelisi Nankangeilla.
Ei ollut varsinainen fakta tai "väite" kun sanoin varmaan yleisin ja ellei yleisin mutta jos katsoo tähänkin keskusteluun osallistuneiden rengashistoriaa niin uskoisin Nankangin on yleisinpiä rengasmalleja mitä on kenenkin alla pyörinyt.
Comment
-
Eihän tuossa nyt sinänsä ole mitään erikoista. Isot vannekoot vaan eivät ole ecoja missään muodossa ja siksi kait olisi hieman hassua tehdä niille pienen vierintävastuksen omaavia ecorenkaita.Sinänsä jännää että 17" koossa ei tehdä "ecorenkaita" sillä tuo alkaa olemaan ihan normaali ensiasennuskoko monessa autossa.
Esim. vannekoon kasvattaminen 16" -> 18" nostaa kulutusta sellaisen 0,5l-1/100km. Jos auto kuluttaa esim. 10l/100km, niin vannekoon kasvatus lisää kulutusta 5-10%. Ecorenkaat puolestaan vähentävät kulutusta n. 0,5-1% samassa rengaskoossa -> vannekoon kasvatus niin paljon merkittävämpi kulutustekijä, ettei maksa vaivaa tehdä ecorenkaita isommille vanteille, koska paljon suurempi ecoilu saadaan aikaiseksi laittamalla pienemmän tuumakoon renkaat alle.
Tilanne tietysti eri, jos autoon ei esim. ole mahdollista laittaa 17" kokoa pienempiä vanteita. Tällöin se yhdenkin prosentin kulutussäästö olisi kotiinpäin. Tosin eipä nuo isoja vannekokoja vaativat autot muutenkaan ole autoja, joissa eco-ajattelu olisi tärkeimpien suunnittelukriteerien joukossa.
Comment
-
Tämä jaksaa ihmetyttää kyllä. Laitetaan autoon muuten hillittömät summat rahaa, mutta sitten renkaina Nankangit. Ja mennään esim. radalle näillä samoilla renkailla. Jokin on tuossa kohtaa pahasti pielessä. Esim. ratarenkaina ei tulisi mieleenkään käyttää Nankangeja, vaan ihan joitain kyseiseen tarkoitukseen suunniteltuja rinkuloita.Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viestiKaikki pistää viimeset roponsa tuninkiin, ni sit ei oo enää varaa sijoittaa paria sataa kunnon renkaisiin:)
Ja ennenkuin joku alkaa taas nurista, mutta kun haetaan vähän halvempaa rengasta, niin edelleen, miten siihen muuhun autonlaittoon rahaa kuitenkin löytyy? Säästöt on sitten syytä tehdä ihan toisessa kohteessa, ei renkaissa. Hyvät renkaat ovat auton tärkeimpiä "osia".
Comment
-
Ollaan varmaan sitten sen verran eri ikäluokkaa ilmeisesti, mutta omissa harrastajatutuissa, kuten jo mainitsin, ei näitä ping pongeja löydy. Nuo Nankangit ovat siis luultavasti nuoremman polven suosiossa.Alkuperäinen kirjoittaja tumpsi Näytä viestiMainittakoon, että myös mulle on muodostunut sellainen kuva, että nimenomaan Nankang NS2 on yleisin budjettiluokan rengas suomalaisissa harrastelija/harrastajapiireissä :)
Comment
-
Noista eco-renkaista myyjän kanssa jutellessani väitti niitten vaikutuksen olevan parhaimmillaan jopa 0,5 l/ 100 km, voipi olla että oli myyntipuhetta mutta uskon vaikutuksen olevan kumminkin kokonaisia prosentteja - puolet vannekoon aiheuttamasta lisästä ?Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viestiEsim. vannekoon kasvattaminen 16" -> 18" nostaa kulutusta sellaisen 0,5l-1/100km. Jos auto kuluttaa esim. 10l/100km, niin vannekoon kasvatus lisää kulutusta 5-10%. Ecorenkaat puolestaan vähentävät kulutusta n. 0,5-1% samassa rengaskoossa -> vannekoon kasvatus niin paljon merkittävämpi kulutustekijä.
Oli miten oli, meinaan kyllä koklata noita kauden parin päästä jahka sopivassa koossa sitä tarjontaa ilmenee.
Comment
-
Mitkähän vanteet istuis parhaite audi 200 ? 5x112 taitaa olla jako ja ET: 45 ainakin netin mukaan, mutta mitkä nyt tilaan ja mistä kannattaa tilata? Jotkut sirot, ei mitään bling bling 18" vanteita. Olisi 205/65 r15 kumit tuolla odottamassa. Miltähän näyttäs jos tilais vanteet niille?
Comment
-
Perustan tuon väitteeni Tekniikan Maailman 5/2012 rengastestiin. Siinä oli kalkuloitu renkaiden vierintävastusta ja muutettu se prosenteiksi suhteessa polttoaineen kulutuksen kasvuun. Paras rengas siis sai lukeman 0% eli se oli vertailutaso, johon muita renkaita verrattiin. Vierintävastukseltaan huonoin rengas sai lukeman 0,8% eli se aiheutti 0,8% suuremman polttoaineen kulutuksen, mitä vierintävastukseltaan paras rengas. Tuon vertailun auto oli etuvetoinen Audi A3. Moottoria ei mainittu, mutta jos sinä oli sellainen perusbensakone 7l/100km kulutuksella, niin tuo 0,8% tekisi tuossa autossa 0,06l kulutuslisän per 100km.Noista eco-renkaista myyjän kanssa jutellessani väitti niitten vaikutuksen olevan parhaimmillaan jopa 0,5 l/ 100 km, voipi olla että oli myyntipuhetta mutta uskon vaikutuksen olevan kumminkin kokonaisia prosentteja - puolet vannekoon aiheuttamasta lisästä ?
Mutta, tuo testi siis pätee vain mainittuun autoon 205/55 R16 rengaskokoon. Muissa autoissa eri rengastuksilla erot voivat olla erilaiset.
Rohkenen epäillä rengasmyyjän puhuneen myyntitykin lailla, esittäessään 0,5l kulutuseroja tavallisen ja ecorenkaan välillä.
Comment

Comment