Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Hammastangon kiristys A4/B6

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Hammastangon kiristys A4/B6

    Könysin auton alla, ja silmiin osui tällainen pultin kanta sieltä hammastangon alapuolelta, koko 18mm. Tuo pultti oli melko löysässä ja merkattu sinisellä värillä sen kohta. Kiristelin sitä niin ohjaus jäykkeni mutta pieni klonksunta ei hävinnyt. Aloin epäilemään että liekkö oikea pulttikaan tuo...Kokokin on niin iso.

    Etkan kuvastossa mielenkiintoa luo punaisen nuolen merkkaama pultti, ettei vain se olisi se kuvassa punaisella nuolella merkattu varsinainen kiristys?

  • #2
    Nyt kaivataan tietoutta. Eikös b5:ssa ole samanlainen systeemi?

    Comment


    • #3
      On kyllä. Itte en oo koskenu kyseiseen pulttiin mutta oon ihmetelly aina sitä että mikä sen pultin lukittee paikalleen ettei se pyöri itekseen.

      Comment


      • #4
        Kyllä se kiristys suoritetaan juuri tuosta ensimmäisessä kuvassa olevasta 18mm kannasta.

        B5-koppaisissa sama systeemi. Kiristys onnistuu sopivan lyhyellä lenkkiavaimella yläkautta kun irroittaa paisuntasäiliön. Ja kiristys tapahtuu kevyellä ranneliikkeellä ja välillä testaten, että ohjaus keskittää edelleen.

        Comment


        • #5
          Eli se on oikea kiristyspultti, selvä. :)
          Osaako kukaan heittää ajatusta mikä voisi olla syy ohjauksen klappiin? Vaihdettu on mm. kaikki raidepäät. Tuota kiristyspulttia kiriessä saa hieman klappia pois, mutta ohjaus menee liian jäykäksi. Klappi siis tuntuu myös auton ollessa käynnissä, kun rattia heiluttelee puolelta toiselle, kuuluu pienoinen äänikin. Ohjauskulmat menee säätöön tällä viikolla...

          Comment


          • #6
            Vaihdoitkos ne sisemmät raidetangot?

            Comment


            • #7
              Kyllä vaihdoin.

              Comment


              • #8
                Oiskohan jääny sisemmän raidetangon kiristysmutteri löysälle tai löystynyt ajossa. Mulla ainaki kävi näin B5:n kanssa, oli klappia ratissa ja kuulu pieni kolahdus. Tai sit on hammastanko menossa rikki.

                Comment


                • #9
                  Laitoin kyllä sinne ruuvilukitetta reilusti kierteeseen ja tiukkasin sen mitä jaksoi vääntää. Mutta kaikkihan on tietysti mahdollista. Harmi vaan kun huomenna suuntaukseen, jos sitä alkaa tarkastelemaan niin menee suuntaukset uusiksi. :s

                  Comment


                  • #10
                    Onko ohjauksessa muuta kirittävää kuin tuo hammastangon mutteri? Ratilta lähtevä tanko? Edes takas kun riuhtoo rattia, niin kuuluu jostain siitä auton sisäpuolelta jousimainen ääni...

                    Comment


                    • #11
                      Hammastankoko entinen? Mulla tuossa a4 b5 1,8 vm 97 vaparissa tuo kiristysmutteri pyörähtää noin puoli senttiä suuntaansa. Pitäskö sen aueta enemmän, en uskalla hyvin kovasti vääntää. Ohjaus vetelee vielä vaikka uusittu koko alustasarja. Pieni kolahdus kuuluu rattia käännellessä, kun auto ei oo käynnissä. Ohjaus on tahmean tuntuinen ja vähän kääntäessä ei meinaa kääntyä ja kun kääntää, niin sitten vetäsee liikaa. Saa olla jatkuvasti ohjaamassa on aika rasittavaa ajaa. auraukset on sädetty kohilleen, että ei pitäs siitäkään johtuu. Hammastanko ei vuoda öljyy ja tehostin tuntuu toimivan hyvin.
                      Kiristys mutteria saa sen puoli senttiä kiristettyä mutta sitten ei palauta ohjausta, eli menee liian kireälle. Pitäs saada löysemmälle, mutta ei mutteri pyöri. Kuinka kovaa tuota uskaltaa vääntää auki päin?

                      Comment


                      • #12
                        Osaako joku sanoa mistä A4 ASN 3.0 koneella olevassa pääsee käsiksi tuohon kiristysmutteriin? Ei tuntunut alta eikä päältä löytyvän näköyhteyttä.

                        Comment


                        • #13
                          Tsekkaa rattiakselista ne nivelet sieltä alapäästä, poljinten luonta. Passateissa ja Borissa ollut ylimääräistä välystä.
                          Heiluttele rattia ja pidä kädellä nivelestä kiinni, huomaa jos klappia.

                          Comment


                          • #14
                            Parin suuntauksessa käynnin jälkeen näyttää että hammastangossa on välystä ja aurausta ei saa pysymään säädettäessä. Auto ei halua kulkea suoraan ja on rauhaton ajettava. Tietääkö joku paikkaa mistä voisi kysellä hammastangon vaihtoa kohtuu hintaan? Tai jos tuo aiemmin kyselemäni kiristys olisi jotenkin mahdollinen, vielä ei kukaan ole osannut sanoa miten siihen pääsisi käsiksi. Ja autohan on tuo profiilin mukainen.

                            Comment


                            • #15
                              Ensin kuitenkin kannattaa tarkastaa raidetangon sisä- ja ulkopäät ja taaempien alatukivarsien sisäpään puslat.

                              Comment


                              • #16
                                Marko, jos samanlainen kuin omassa b6:ssa niin öljypohjan suojamuovi ja laatikon suojamuovi pois ja sieltä syvältä se löytyy, iso olikohan 18mm mutteri. Taisi jopa riittää että otti vain lootan suojamuovin pois, en oo varma. Pari pitkää jatkovartta räikkään niin yltää hyvin auton alta ruuvaamaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Tuo oma kulkine on vielä automaatti laatikolla niin ei sieläkään paljoa tilaa ole. Mutta täytyy jokupäivä katsoa kun ehtii. Kiitos vastauksesta

                                  Comment

                                  Working...
                                  X