Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrusatuloiden maalaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Alkuperäinen kirjoittaja peku79 Näytä viesti
    Ehdottomasti musta. Kun kerran audista on kyse(ks. RS-mallit, ja onkohan S-malleissakin?). Punainen ehkä myös joissain tapauksissa, toisaalta niitä on aika monella ihan teini-opeleissa sun muissa...Omani maalautetaan elokuussa mustiksi, yllätys.
    Maalaatko ihan itse vai maalautatko jossain liikkeessä? Itse olen vähän suunnitellut samaa operaatiota.

    Comment


    • #32
      Alkuperäinen kirjoittaja kenni_ Näytä viesti
      Maalaatko ihan itse vai maalautatko jossain liikkeessä? Itse olen vähän suunnitellut samaa operaatiota.
      Broidi lupas maalata kun oon ite reissussa silloin. Sanon että ottaa kuvia operaatiosta niin laitan tänne selostukset, kyllä siinä varmaan useampi tunti menee, itsellä ei riittäis jaksaminen :) Eikä kyllä oo tilojakaan...

      Comment


        #33
        Omat ajattelin itse maalailla mustaksi, valkoisella logolla. Kuinkahan paljon sen maalin olisi hyvä kestää lämpöä? Sain hiekkapuhalluskaapin hommattua jossa ajattelin putsailla ylimääräiset roskat pois.
        Tarvitaanko puhalluksen jälkeen jotain pohjamaalia vai suoraan pintaväriä päälle vaan? Mahtaisiko joku ihan perus Miranol kestää?

        Comment


          #34
          Omat ajattelin itse maalailla mustaksi, valkoisella logolla.
          Musta on hyvä.

          Kuinkahan paljon sen maalin olisi hyvä kestää lämpöä?
          Vähintään +200C ja sekään ei vielä riitä jos joskus kiusaat jarruja radalla. Sellainen +400C maali, joka kestää myös liuottimia on aika hyvä.

          Tarvitaanko puhalluksen jälkeen jotain pohjamaalia vai suoraan pintaväriä päälle vaan?
          Pohjamaali on aina hyvä asia, mutta sen pitää sitten olla samalla tavoin lämmönkestävää mitä pintamaali ja muutenkin soveltuvaa kyseiselle pintamaalille. Ilmankin kyllä pärjää, kunhan maalaa pintamaalilla riittävän kalvopaksuuden ja maali muutenkin on oikean tyyppistä tuohon tarkoitukseen.

          Mahtaisiko joku ihan perus Miranol kestää?
          Ei kestä, säästä aikaasi, vaivaasi sekä rahojasi, jätä Miranol suosiolla kaupan hyllyyn.

          Itse maalasin oman auton etujarrut mustalla VHT:n jarrusatulamaalilla ja hyvin tuo näkyy pysyneen vuosi maalauksen jälkeenkin. Mutta kuten maalaushommissa aina, pohjatyöt ratkaisevat työn onnistumisen.

          Comment


            #35
            Kannattaa hiekkapuhaltaa huolella ja varmaankin tuo 400 astetta on lähempänä totuutta ellei jopa yli. Itse maalasin takasatuloista toisen suoraan tehdasmaalin päälle, toista vähän puhaltelin ylimalkaisesti -> ei hyvä. Yhden talven suolapaskassa uittamisen ja muutaman ratapäivän jälkeen maali alkaa jo irtoilla satuloista. Paras olisi kun laittaisi satulat atomeiksi ja puhaltaisi rungon kunnolla puhtaaksi jonka jälkeen joku hyvä pohjamaali + jarrusatulamaali päälle. Itse käytin Motipin jotain thyyning-jarrusatulamaalia.

            Comment


            • #36
              Kylläpä se ihan perus miranol näyttää kestävän, mikäli autolla ajetaan kutakuinkin tieliikennelakien mukaisesti sen enempää reuhaamatta. Tai mulla ainakin kesti. Tietysti jos ihan uber sporttinen ajotyyli on tai harrastaa rata hassuttelua, niin sitten voi olla aika kyseenalaista tuo kesto.

              Itse tuli laitettua joskus vuosia sitten käyttöautoon punaista miranolia ja hyvin toimi. Kilkkeet paikoillaan raavin teräsharjalla sen mitä irti sai ja sitten tinnerillä ja rätillä putsaus. Kolmisen vuotta taisi olla auto mulla sen jälkeen ja kertaalleen vanteiden vaihdon yhteydessä pyyhkäisin tuoreen kerroksen pintaan. Yhden kerran loppui lämmönkesto kun toinen takajarru jumitti ja jouduin ajamaan jarru laahauksessa ~15km. Sillon paloi miranol aika tummaksi. Mutta oli kyllä vannekin jo niin tulinen ettei keskiöön kärsinyt sormin koskea.

              Tuo oli omalta kohdaltani vaan kokeilumielessä tehty, mutta mielestäni ajoi asiansa kohtuu hyvin. Mietin homman silloin sillä periaatteella, että miranol purkki maksoi muutaman euron ja se riitti kolmeen käsittelyyn. Tuumailin että jos se kesän ja seuraavan talven kestää jotekin ja keväällä vetäisee taas uuden kerroksen. Niin sillä purkilla pärjää kolmen vuoden päähän.

              Siihen aikaan tuli markkinoille niitä kittejä jotka tarkoitettu ihan kyseiseen hommaan. Taisi olla pohjamaali ja joku puhdistus litku paketissa mukana. Hintaa oli silloin aika lähelle satkun pintaan, eikä kestosta ollut sen kummemmin takuita mitä miranolillakaan. Vaikka lupauksia tietysti kovasta lämmönkestosta. Paketin riittoisuus oli muistaakseni vain kierros kertaalleen tai etusatulat kahdesti.

              Joten asetelmassa oli alle kympin miranol purnukka joka riittää turata vielä pari kertaa uusiksikin vs. joku thyning jarrumaali a.100e kertavetäsy. Ja tosiaan laadullisesti olivat mulle periaatteessa samalla viivalla, koska kukaan ei ollut vielä pystynyt toteamaan tuon toisen tuotteen kestävyyttä ihan oikeassa elämässä.

              Sitähän voi jokainen itse puntaroida ja miettiä miten päin haluaa hommaan lähteä. Tuossa ei ainakaan rahallisesti paljon häviä jos mirrelllä kokeilee ensin. Ylimääräistä työtähän siinä kylläkin sitten on, jos ei ole tyytyväinen ja haluaa vaihtaa paremman maalin. Onhan sitä varmaan saatavana sellaisiakin tuotteita joissa mekaaninen- sekä lämmönkesto sitä luokkaa ettei tarvitse arvailla pysyykö. Ainakin perusväreissä luulis löytyvän. Voipi olla kyllä hintakin sitten vähän tyyriimpi. Mutta sellanenhan se kannattaa sitten laittaa jos haluaa varmasti hyvän lopputuloksen ja on valmis hieman panostamaan siihen rahallisestikin.

              Itse vedän smirno...eiku miranolia siihen asti kun se tuohon malliin pysyy. Jos se alkaa nykypäivänä pakenemaan herkemmin mitä ennenaikaan niin sitten pitää miettiä homma uudelleen.

              Comment


              • #37
                Kultamokka muki ja jointti takapihalla nautittuna aiheutti vielä tällaista tajunnanvirtaa;

                Tarkemmin mutusteltuani tulin siihen tulokseen, että ehkäpä juuri tuo ylimalkainen puhdistus sohiminen teräsharjalla vähän sinnetänne oli se homman avain. Ehkä juuri siksi maali pysyi noinkin hyvin ja pitkään.

                Nythän siinä jarrukilkkeiden päällä oli sellainen mukava ajansaatossa kertynyt ruostemikälie mössö, joka on aika huokoista ja kuivaa matskua.
                Tuo päämäärättömältä näyttävä harjalla huitominen sai aikaiseksi luultavasti sen, että kaikki irtonaisempi tavara sai lähtöpassit ja jäljelle jäi jo kunnolla kiinni jämähtänyt korroosion poikanen.

                Tuohon kun nyt läträsin suurella tunteella punaista miranolia ensimmäisen kerroksen, niin se ruostehöttönenhän imaisee maalin niskaansa kun Walde vartijan paikallisessa marketissa.
                Sitten kun siihen sopostellaan vielä muutama paksu kerros lisää niin mihinkäpä se maali siitä enää karkaa.
                Tuo pohjana oleva japaninkromi on niin huokoista epätiheää höttöstä, että tuskin se lämpö pääsee hyvin paljoa siirtymään maaliin asti.

                Entäpä jos olisinkin viettänyt ensin viikonlopun tallissa kilkkeitä puhdistellen. Ja olisin hinkannut pintoja samaan tyyliin kun paikallinen paparazzi RiSan vanteita.
                Siihen kun olisi sitten sipaissut miranolit puhtaalle raudalle niin nehän olisi lähtenyt ensimmäisessä jarrutuksessa kun Vasili työkkäristä.

                Joten ehkäpä laiskuus olikin ihan viisasta tuossa pudistus vaiheessa ja jopa olennainen tekijä maalin keston kannalta...

                Tosin tuollaisen ruostehöttösen päälle maalatessa pinnan tasaisuus on samaa luokkaa Miami Vicen chief Costillon lärvin kanssa. Sen verran se näkyy sitten lopputuloksessakin.
                Mutta eipä tuosta ollut tarkoitus mitään näyttely möllötintä tehdäkään. Piti vaan saada tuo ruskea japaninkromi piiloon ja samallahan siinä tuli pientä piristystä ulkonäköön.

                Comment


                  #38
                  Ite aattelin vetää parin viikon päästä (punasella) miranolilla ja vasaralakkaa päälle. Pitäs tulla ihan tarpeeks hyvä kuulopuheiden mukaan. Näyttää vähän santapaperia sille ekaks.

                  Comment


                    #39
                    Vasaralakkaa päälle?
                    Eikös se valinta olisi joko Mirre tai Vasaralakka?
                    Itse en ainakaan Miranolia pohjamaalina käyttäisi Vasaralakalle tai millekään muullekaan maalille - kiiltävä pinta kun on huonoin mahdollinen tartuntapinta.
                    Sinänsä tuo vasaralakka on hauska idea - kunnon DDR-tuning!

                    Comment


                    • #40
                      Nyt on satulat mustiksi maalattuna kuivumassa. Eilen kävin hiekkapuhaltamassa ne ja äsken tulin maalaushommista työpaikalta...kattoo miltä ne näyttää paikallaan ollessa ja vaihtuuko väri kesäloman aikana ;D
                      Viimeksi muokannut Sissonen; 14.7.2009, 23:05.

                      Comment


                      • #41
                        Taitaa joutua noi satulat keltaiseksi vetämään...hukkuvat tyystin mustana tuonne vanteiden taakse.

                        Comment


                          #42
                          Mitä mä sanoin. :)
                          Maalaat keltaseks ja huomaat, että ei ne ookkaan hyvät auton värissä ja sit vedät punaseks ja oot tyytyväinen. ;)

                          Comment


                            #43
                            Jätä maalamatta, ruosteessa ne kuitenkin on kohta puoliin...

                            Comment


                            • #44
                              jos vanhoja satuloita maalaatte, puhaltakaa ne ensin, sit lämmönkestävää maalia..itellä menossa mustaksi satulat..ensin puhalluksen kautta...ja mulla menee ihan tarkotuksella mustiksi, ovat senverran kämäset orkkissatulat;) jos rempot haluun ni sit hankin semmottiset. mut nyt ei neiti tuuninkaa tuota autia hetkeen,,
                              Viimeksi muokannut wildmare; 19.7.2009, 15:30.

                              Comment


                                #45
                                Ajattelin lyödä satulat uuniin maalauksen jälkeen, maalin kiinnittymisen parantamiseksi.

                                Vaan kuinkahan paljon satula kumeineen kestää lämpöä? 150C luulisi olevan vielä turvallinen...? 200C olisi varmaankin optimaalinen lämpö. Kyllähän nuo rata-ajossakin lämpenevät melkoisesti, onko kellään käsitystä mihin lämpötiloihin radalla päästään?

                                Comment


                                • #46
                                  Eikös nuo kumit kannata samalla vaivalla ottaa pois niin saa kunnolla homman tehtyä..

                                  Comment


                                    #47
                                    En viitsi uusia kasattuja satuloita alkaa purkamaan, mieluummin sitten paistetaan vähän maltillisemmassa lämpötilassa. Jonkunlainen ruosteenestokäsittely näissä näyttäisi olevan tehtaan jäljiltä, joten tuo pintamaalin pysyvyys ei ole aivan niin kriittinen juttu.

                                    Comment


                                      #48
                                      Onkos tuosta motonetin kilikali pullosta mihinkään, vai kannattaako ottaa pensselimaali paketti? Vai suosiolla unohtaa koko motonetti? Tarkotuksena siis on vain pienen hiomisen jälkeen pistää maalia pintaan suojaksi. Ei siis ole ulkonäöllinen homma, ja värikin on sen takia musta.

                                      Comment


                                        #49
                                        Epäilenpä että kilikalimaalit irtoaa ensimmäisen suolakelin yhteydessä. Laittaisin suosiolla pensselitavaraa.

                                        Comment


                                          #50
                                          Kälä-käläpullolla lakkasin etusatulat omasta 3-vuotta sitten. Hyvin on kestäneet. Ei edes kuumana ratapäivänä irronnut lakat. Alla on orkkis Porschen maalaama pinta. Mutta, minä ajankin aika hiljaa. Selittänee keston. :)

                                          Comment


                                            #51
                                            Bilteman pensselimaali on ainakin aika hirveätä maalata, varsinkin jos ei muista ostaa ohennetta :d

                                            Comment


                                              #52
                                              Tuossa on Motonetin halvalla oman brändin kilikali vasaralakalla maalatut takasatulat.
                                              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&postcount=182
                                              Pohjana puhdas maalaamaton uusi pinta jonka tinnerillä putsailin.
                                              Alla ne ei vielä ole, joten tiedä kuin kestävät kuumaa yms.

                                              Musta ei ole tuossa tapauksessa täysin musta.

                                              Comment


                                                #53
                                                Taidan kokeilla tuota Motip:in settiä. Jos vaikka pysyis ees vuoden pari :)

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Hammeriten vasaralakalla (pensselitavaraa) maalailin ite ja hyvin on pari vuotta pysyny (taitaa vieläki olla ihan uuden pinnan veronen). Hioin vaan vanhat rapistuneet maalit huolella veks. Kilikalit olis käteviä, mut ite en uskaltanu niillä vedellä mahd. huonon keston vuoksi.

                                                  Kaks kerrosta taisin maalia laittaa.

                                                  EDIT: Ensmäinen kerros olikin Bilteman Brake Caliber Painttia(pensselitavaraa). Siitä tuli huomattavasti kirkkaampi pinta kun tuo vasaralakka jätti sitten haaleamman punaisen oikeastaan mattapinnan. Paha mennä sanomaa oisko pitäny toinenki kerros vetää vaan tolla jarrusatulamaalilla vai ei. Hienompi se ois ollut, mutta kesto ois saattanu olla huonompi.
                                                  Viimeksi muokannut Kotzi; 27.4.2011, 16:09.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Kai ne kilikalitkin kestää, jos vetää yhtä paksun pinnan kuin pensselillä. Yksi veto pensselillä tarkoittaa siis jotain 10 kerrosta kilikalia :)

                                                    Itse maalailin 200:sen takasatulat Bilteman mustalla pensselijarrumaalilla. Pohjustuksena hiekkapuhallus. Vedin muistaakseni kolme kerrosta. Saa nähdä miten kestävät. Ei ainakaan maalin hinta päätä huimannut. Jotain 9.90 puteli, joka riittää varmaan vaikka koko kierrokseen.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Maalasin Bilteman jarrusatulamaalilla etusatulat, ässän lohkon ja silti on vielä puol purkkia jäljellä. Kohtuu hyvin kestää satuloissa, vuoden jälkeen joistakin kivien osumakohdista oli lähteny maalia. En tehny kovin hyviä pohjia. Teräsharja ja asetonikäsittely.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Vetäisin HP2:set punaisiksi Motip:in 1k kilikalilla, jotain alle 7e makso purkki ja luvattiin 150 asteen lämmönkesto. Ensiksi raepuhalsin osat ja sinkkimaali pohjusteeksi ja sit viimeksi useampi kerros tota pintamaalia. Saa nähä kuinka kestää..?

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Kestääkö "Jarrusatulamaali" jarrunestettä ?. Miranolit ja Hammerit jarruneste sulattaa irti. Jarrujen ilmauksessa aina vähän valuu nestettä satuloiden pinnoille. Ostin juuri uudet jarrusatulat, jotka on sinkitty. Sinkitty pinta ei kauaa kestä, joten ajattelin maalata ne ennen asennusta punaiseksi joko "Miranolilla" tai kilikali "Jarrusatulamaalilla".

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Miranol ei ainakaan kestä jarrunestettä. Saattaapi olla, ettei jarrusatulakilikalikaan. Niin ja sinkkipintaan maalit tarttuvat muutenkin koko lailla huonosti. Pulverimaalaus lienee se paras tapa maalauttaa jarrusatulat.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Alkuperäinen kirjoittaja vesa u Näytä viesti
                                                              tai kilikali "Jarrusatulamaalilla".
                                                              Ei se hirveän hyvin kestä, eikä kestä kyllä iskujakaan. Paskaa maalia, jätä kaupan hyllyyn.
                                                              Esim. Bilteman pensselillä vedeltävä jarrusatulamaali parempaa,varsinkin kun pensselillä saa kunnon paksua pintaa.
                                                              Pulverille +1

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X