Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 b5 etujarrut jumissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 b5 etujarrut jumissa

    Autona 2000 A4 1.8tq avant

    Etujarrut meni täysin jumiin, eikä auto nyt liiku ollenkaan. Viikko sitten teki saman, mutta pystyi kuitenkin ykkösellä ajamaan lyhyen matkan kotipihaan, missä eteen-taakse heijaamalla alkoi toimimaan.

    Nyt ei auta sekään. Auto on kaupan pihassa molemmat etujarrut jumissa, ja ABS ja ESP valot loistaa mittarissa. Jarrut jumi ihan kesken ajon, eikä polkimeen koskettu. Ajonvakautukset oli päällä. Tuntuu aika mystiselle.

    Kellään ideoita mikä voisi olla vikana? Joku ABS-yksikkö? Levyt ja palat ovat parhaat päivänsä nähneet ja uuden on kontissa odottamassa, mutta voiko tuo niistä johtua?

    Foorumin hakua kokeiltu, mutta mitään en löytäny.

    #2
    Ota ABS yksikön ja ESP sulake irti. Valot tulee loistamaan, mutta saattaa poistaa lukkiutuneet jarrut.

    Siitä ainakin saa selville onko ABS:llä tai ESP:llä jotain virkaa ongelmaan.. sitten vaan kokeilemaan kummalla kilahtaa jarrut kiinni, jos ne tosiaan aukeaa sulakkeen poistolla.

    Comment


    • #3
      Sulakkeet kokeiltu nopeasti läpi ilman vaikutusta mihinkään.

      Auto lähti hinurilla korjaamolle ja toivottavasti ensi viikolla ollaan viisaampia.

      Comment


        #4
        Pistä ihmeessä selvitystä ku vika selviää.... Aika erikoinen "ominaisuus"?

        Comment


        • #5
          Päivitystä

          Auto oli viikonlopun yli lämpimässä huoltohallissa, ja tänään siinä ei enää ollutkaan mitään vikaa. Ei vikakoodeja ja kaikki toimii normaalisti.
          Jarrunesteet muutaman vuoden vanhoja, ja ainakin ne menee vaihtoon.

          Epäilivät jäätymistä. Jarruthan meni jumiin parin kilometrin ajon jälkeen, joten ei ne ainakaan kovin paljon kerenneet lämpöä ottaa.

          Mutta tutkiminen jatkuu vielä.

          Comment


          • #6
            Taas jarrut jumissa. On kyllä ihmeellinen vika.

            Vikaa ei saatu viimekerralla korjattua, mutta vian arvioitiin olevan polkimessa. Siellä on kuulemma joku kalvo, joka jäätyessään vetää jarrut jumiin. Uusi osa tilattiin ja ensiviikolla olisi laitto.

            Mutta eilen meni taas etujarrut täysin lukkoon. Jumiminen tapahtui tiukassa käännöksessä pienellä nopeudella, aivan kuten aikaisemmatkin kerrat. Kävelyvauhtia eteenpäin, tiukka käännös ja etujarrut lukossa.

            Mistähän tämä kertoo?

            Comment


              #7
              Mikähän siellä järjestelmässä päästää painetta etujarrusylintereihin polkimeen koskematta? Pääsylinterissä vika?

              Comment


              • #8
                Vika selvisi. ABS-hydrauliikkayksikkö mennyt. Osa maksaa 1500 ? + työt.
                Olivat saaneet korjaamolla jarrut jumiin kaasua polkemalla.

                Tietääkö joku mistä sais edes pikkasen halvemmalla osat?

                Comment


                • #9
                  Purkaamolta noita löytyy.

                  Comment


                  • #10
                    Paikalliselta purkaamolta ei löytynyt, koska auto on quattro. Vajaavetoiseen olis kyllä löytynyt. Kokeilin myös varaosahaku.fi, mutta ei löytynyt.

                    Osanumero on 8E0 614 111 T tai 8E0 614 111 AT.

                    Comment


                    • #12
                      Kiitos juudakselle. :)

                      Pitää aamulla kysellä noista. Olis nuo edes vähän inhimillisemmän hintasia kuin se laakkosen 1500 uudesta.

                      Comment


                        #13
                        Taitaapa Blocketistakin löytyä firma joka myy noita.

                        Comment


                        • #14
                          www.valko.fi

                          Tuolla näyttäis olevan myös.

                          Comment


                          • #15
                            Auto saatu tänään takaisin ja toivottavasti nyt toimii edes jonkunaikaa.

                            Osa saatiin käytettynä ja työn osuus loppulaskusta oli 250€. Tuo oli positiivinen yllätys, sillä laskin etukäteen että ainakin 500 menee töihin. Koko remppa tuli silti maksamaan noin 750€. Saa taas huomata että audin korjauttaminen ei ole ilmaista. :)

                            Kotimatkalla syttyi ABS ja ESP valo, mutta sammuivat auton uudelleen käynnistämällä. Pari kertaa ESP leikkasi tehot pois vasemmalle käännettäessä ja kakkosella kiihdytettäessä märällä tiellä? Pitää nyt vähän seurailla miten alkaa toimimaan.

                            Jarrupoljinta saa myös painaa aikaisempaa enemmän. Tuohon tietysti tottuu aikanaan.

                            Mutta toivottavasti kestää nyt edes kesään asti. :)

                            edit: Radio oli mennyt lukkoon. Näytössä lukee "safe". Koodi on kyllä tiedossa, mutta kuka muistaa miten sen saa siihen syötettyä? Vai tarkottiko tuo safe-tila että pitää odotella jonkun aikaa? Mankka on perusmallia kasettisoittimella.
                            Viimeksi muokannut Anttika; 13.3.2009, 14:01.

                            Comment


                              #16
                              RDS- ja TP-napit pohjaan yhtä aikaa, ja pidät niitä siinä kunnes parin sekunnin päästä ruutuun ilmestyy neljä nollaa. Numeronäppäintä 1 painelemalla valitaan ensimmäinen numero, numeronäppäintä 2 painellaan kunnes toinen numero on oikein jne. Sitten muistaakseni uudelleen RDS- ja TP-nappeja painetaan yhtä aikaa, ja radio on taas käyttökunnossa.

                              Comment


                              • #17
                                Ongelmat jatkuu.

                                Auto sytyttää taas ESP ja ABS-valot palamaan parin kilometrin ajon jälkeen.

                                Jarrut taas tuntuu päästävän painetta pois kevyesti jarruttaessa. Liikennevaloissa meinasi mennä edessä olevan perään, kun auto ei kevyesti jarrua painamalla pysy paikoillaan kuin pari sekuntia.
                                Eli joutuu aina vähän väliä painamaan pikkasen lisää jarrua että auton saa esim alamäessä pysymään paikallaan.

                                Sama homma alamäessä kevyesti jarrutettaessa. Poljinta saa painaa koko ajan lisää ja lisää. Lopulta ollaan poljin on melkein pohjassa ja auto ei vaan pysähdy. Sitten jos painaa voimalla pohjaan niin kyllä pysähtyy kunnolla.

                                Ensioireet tästä oli jo viikko sitten ennen näitä remontteja, joten tuskin siellä ilmaakaan on. Jarrupääsylinteri olis varmaan seuraavana vaihtovuorossa?

                                Alkaa tuntumaan pikkuhiljaa siltä, että saa vaihtaa koko jarrujärjestelmän. :)

                                Comment


                                  #18
                                  Pääsylkkyhän tuo varmaankin on

                                  Comment


                                    #19
                                    Tai sitten on remontissa jäänyt jarruletku löysälle.

                                    Comment


                                      #20
                                      niin, Tuo oireiden alku ennen remppaa vaan viittaisi pääsylkkyyn.

                                      Comment


                                      • #21
                                        Niin kuin koko vika alunperinkin on todennäköisesti johtunut pääsylinteristä. Ei ABS-yksikkö pitäisi voida hajota noin.

                                        Ihmettelen vaan kovasti, että jos poljin on painunut lattiaa kohti jo ennen remonttia, niin miksi sitä vikaa ei ole alettu etsimään. Vai onko kuviteltu, että boksi on senkin vian takana, vaikka mahdotonta sekin, jos ei ulospäin vuoda.

                                        Comment


                                        • #22
                                          Viikon ajelujen jälkeen jarrut alkavat pikkuhiljaa toimimaan niin kuin pitääkin. Poljintuntuma on parantunut huomattavasti. Ainoastaan enää erittäin hiljaisessa jarrutuksessa jarrut häviää.

                                          Ongelmana on nyt sitten ESP:n toiminta. Kakkosella yli puolen kaasun kiihdytyksessä menee luistonesto päälle ja meno alkaa tökkimään. Muilla vaihteilla ei ongelmia.

                                          Toivottavasti ei ole joku äly-boksi mennyt. Tällä tuurilla sekin maksaa sen pari tonnia. :)

                                          Comment


                                          • #23
                                            Tietääkö kukaan mistä voisi johtua tuo ESP:n päälle meno kakkosella. Kaikilla muilla vaihteilla toimii hyvin, mutta kakkosella alkaa tökkimään.

                                            Merkkiliikkeen huolto väittää että autossa ei ole mitään vikaa, mutta ensikiihdytys huollon pihasta kertoi jotain muuta. Edelleen alkaa luistonesto/ajonvakautus hillitsemään menoa kakkosella kiihdytettäessä.

                                            Voisko johtua siitä vaihdetusta ABS-yksiköstä. Se on tismalleen samalla osanumerolla, mutta muistaakseni A6 v6 tdi:stä. En oikein keksi enää muuta.

                                            Comment


                                              #24
                                              Onko sen boksin koodaus sama kuin vanhassa? Antaako ABS-anturit varmasti oikean signaalin?

                                              Comment


                                              • #25
                                                Joopajoo, empä tiedä itkeäkö vai nauraako. Auto on nimittäin kotipihalla etujarrut jumissa. :)

                                                Eli se vajaa tonni meni ilmeisesti mörrin persiiseen. Tuskin tässä nyt niin huonoa tuuria on että kaksi ABS-yksikköä menee muutaman viikon välein.

                                                Ennen kuin jarrut jumi, meni poljin kovaksi. Eli onko se pääsylkky nyt kuitenkin koko homman takana?

                                                edit: ne abs-anturit on kuulemma kunnossa.

                                                Comment


                                                • #26
                                                  Pääsylinteri vaihdettu, ja nyt vihdoinkin auto tuntuu toimivan niin kuin pitääkin.

                                                  Pääsylkyn paluupuoli oli ollut tukossa, joten se saattaisi selittää tuota jumimista?

                                                  Comment


                                                  • #27
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja Anttika Näytä viesti
                                                    Pääsylinteri vaihdettu, ja nyt vihdoinkin auto tuntuu toimivan niin kuin pitääkin.

                                                    Pääsylkyn paluupuoli oli ollut tukossa, joten se saattaisi selittää tuota jumimista?
                                                    Paljonko tuli kustannuksia jarrupääsylinteristä? Täälläkin korjattu nyt jo 600 ? edestä ja ABS yksikkö näyttää toimivan.. ainakin etujarrut on jumissa myös eli vaikuttaa ihan samalta vialta! http://www.audiclub.fi/forum/showthr...176#post616176 Lähtee huomenna tutkittavaksi, mutta tämä auttaa kummasti vian tutkimista.

                                                    Comment


                                                    • #28
                                                      Satuin itekin todistaa samanlaisen tapahtuman ollessani paikallisella korjaamolla. Yks puolituttu kurvas huudattaen pihaan b5 nelikolla jarrut jumissa, kytkin vaan savus.

                                                      Löystyttivät jotain jarruputkea et lähti paineet pois ja saivat ajettuu sisälle. En oo kysellyt paljonko tuli maksaa.

                                                      Kerto myös yhden kaverin 406 jarrut menneen lukkoon 80 vauhdista, oli ollut kolari lähellä:)

                                                      Comment


                                                      • #29
                                                        Silloin korjaus maksoi muutamia kymppejä. Vaihdettiin painekytkin. Toimi Jouluaattoon asti ja taas jarrut jumiin. Otin abs:n pistokkeen irti ja laskin paineet pois jarruputkista ja kovaa ajoa. Pitää vissiin laittaa tilaukseen pääsylinteri.

                                                        Comment


                                                        • #30
                                                          tais olla Sampan Audi;)

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X