Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi TT huonot lyhyet valot (xenon)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi TT huonot lyhyet valot (xenon)

    Elikkäs olis otsikon mukainen Audi ja valoina on todellakin xenonit. Valot ovat todella surkeat. Voiko olla syynä vanhat kuluneet ballastit tai jotain muuta erikoista. Polttimot on juuri vaihdettu uusiin 5000k. Auto on vuosimalliltaan -99. Onko jollain muulla samaa ongelmaa vai olenko Ainut?! :D Ajatuksena olisi vaihtaa jälkiasennus ballastit vanhojen tilalle säiden lämmetessä. Auttakaa jos joku tietää paremman keinon. :)

  • #2
    kyllähän ne umpiotkin saattaa mennä paskaiseksi, mut en uskois että näin nuoressa yksilössä. tai kuka sen tietää. isällä superbissa sama vika ja näyttäis että projektorit olisivat aika likaiset/tummat..

    ite putsasin satkusta ja laitoin xenonit niin kiiltää kyllä tosi paljon se projektori..

    miltä sun auton projektori linssi näyttää? pitäis aika kirkkaat olla..

    Comment


    • #3
      Kannattaa tarkistaa johdotuksetkin. Vaikka xenonissa ei pitäisi niin vaikuttaa,mutta itsellä kirkastui toinen valo kummasti, kun laittoi releytyksen ja ehkä varsinkin maapiuhat paksuntamalla.

      Comment


      • #4
        vaikuttaako tämä myös tarvikexenoneihin? kun tuossahan puhuttiin että on vaihtamassa tarvike ballastit..

        Comment


          #5
          Ballasteissa se vika ei ainakaan ole. Se joko toimii tai sitten ei, mutta mitään välimuotoa ei ole. Samoin lampun valotehon lasku ei ole se kaikkein merkityksellisin; itse vaihdoin omaani lamput n. 3000 tunnin käytön jälkeen ja valotehon lisäystä ei huomannut silmämääräisesti. Sitten alkoi tapahtumaan, kun vein täysin mattapintaiset heijastimet Naantaliin Suomen Metallointi Oy:öön ja pesin linsseistä paksun likakerroksen pois. Vielä kun noista umpioista saisi jollain konstilla vesitiiviit myös toiseenkin suuntaan, niin vot. (vesi menee hetkessä sisälle, mutta kuivuminen vaatii viikon verran kuivaa keliä).
          No enpähän ole vielä eläissäni nähnyt VAG konsernin autoa jossa olisi edes välttävät valot, mutta kuulemma uusi Superb pitäisi käydä kokeilemassa ennen kuin koko konsernia moittii.

          Comment


            #6
            Ai niin, tarvikeballasteista vielä sen verran, että todennäköisesti niiden sytytysvirranhallinta ei ole sitä luokkaa, kuin originaalien, eli lamppujen syttyminen täyteen tehoon saattaa viedä moninkertaisen ajan. Tarvikeballasteilla kyllä voisi edullisesti nostaa lamppujen tehon 35 watista 50 wattiin, mutta...

            Comment


            • #7
              Ihan näppituntumalla veikkaisin, että syy löytyy umpioiden laseista (tai tässä tapauksessa paremminkin muoviesta). Oletko tutkinut niiden kunnon? Kiveniskemiähän noihin aina tulee, mutta ainakin omassa saman vuotisessa kulkineessa lasit ovat sisäpuolelta paksun töhnän peitossa.

              Comment


              • #8
                Tuota umpion lasien likaisuutta veikkaisin minäkin, pari kertaa on tullut todettua miten huonot valot ovat muuttuneet hyväksi pelkällä putsaamisella.

                Comment


                  #9
                  Joo. Sama täällä. Heikolta tuntuu valoteho. Tuossa toisessa kulkupelissä (A4) jälkiasennus
                  xenonit ja niiden valaisuteho aivan eri luokkaa. Ns. lasien sisäpinnat näyttävät olevan
                  pölyn peitossa. Jonkinlainen pesu ehkä auttaisi ?

                  Comment


                  • #10
                    En tiedä, millainen umpion rakenne A4:ssä on, mutta ainakin TT:n umpion lasi on tosi ilkeä puhdistaa sisäpuolelta, koska lasi irtoaa ainoastaan kuumailmapistoolilla saumoja lämmittämällä. Ellei tähän halua ryhtyä, ajovalojen "pohjan" pystyy irrottamaan takakautta, jonka jälkeen sen reiän kautta lasia voi yrittää puhdistella jonkinlaisella apuvälineellä - tällaisen voi rakennella jostakin sopivasta taipuisasta varresta (pitää olla muovia, jotta se ei naarmuta) ja mikrokankaan palasesta.

                    Rankkoja myrkkyjä ei kannata käyttää, sillä heijastimet eivät kestä niitä.

                    Comment


                    • #11
                      2000 A4:ssa ainakin ballastin vaihto vaikutti valotehoon huomattavasti. Laitettiin uusi alkuperäinen ja sen puolen polttimo on nyt aivan eri planeetalta tuohon toiseen verrattuna.

                      Vanhalla ballastilla valokuviota tuskin erottaa muutaman metrin päästä seinastä, olis sitten päivä taikka yö.

                      On vaan sen verran kallis (450?), että ei oikein viitsi vaihdella. Varsinkaan kun uudellakaan se valoteho ei silti mikään kovin hyvä ole. Vaatisi varmaan sitä linssien putsaamista.

                      Comment


                        #12
                        Lainataan aihetta, kun läheltä liippaa.

                        TT:n valoprojekti käynnissä, missä sisukset maalataan ja samalla vaihdetaan korkeudensäätömoottori toiseen. Tietysti huolellinen umpion sisäpuolen puhistus samalla.

                        Hankintalistalla kirkkaat tai smoked vilkunlasit TT-Shopista, mutta tuli mieleen saako H21W- kannalla keltaisena vilkkuvia vilkkuja? Mieluiten tietysti silvenvision tms, että ei heijasta keltaisena koko vilkkuosa.

                        Leimassa voi tulla sanomista, jos valkoisenaan vilkkuu.

                        Comment


                        • #13
                          umpioiden kunto näin metrin päästä näyttäisi olevan kyllä aika hyvä ,mutta mikä sen tietää mitä pikkupölyä sisältä löytyy. Paskaisuus saattaa kyllä olla tämän hetken ongelma koska pitkätkin tuntui olevan todella heikot, ei tosin enää ku päivitin nekin xenoneiksi. ;) Voisipa vaikka ensin koittaa ottaa umpio kauniiseen käteen ja ihmetellä sitten mitä aloittaa tekemään.

                          Comment


                            #14
                            Samaa asiaa liippaa mutta autona 8L-mallin A3. Lyhyet on tosi surkeat (linssihalogenit) ja olisi varmaan syytä joskus putsata umpiot/linssit sisältä. Miten ne lähtee irti helpoiten ja miten ne purkautuu parhaiten särkemättä mitään?

                            Comment


                            • #15
                              eli itsellä oli A3 8L (facelift). umpion "lasin" otin pois kuumailmapuhaltimella ja laitoin takas kiinni sikaflexillä ja kosteusongelmiakaan ei jäänyt.

                              Comment


                                #16
                                Samaa vikaa täälläkin. Aivan onnettomat noi vakio xenon lyhyet. H3 sumarit kun laitttaa päälle niin valoteho tuplaantuu. Hyvillä xenoneilla H3:sta ei pitäis ees huomata siinä rinnalla.. Putsaus varmaan auttaisi asiaan jos vaan sen takia viitsisi ottaa puskurin irti..

                                Comment


                                • #17
                                  Itse tilasin uudet umpiot (halogeeni) koska lasit oli niin kamalassa kunnossa ettei edes kiillottamalla parantunu. Itsellä siis vakiona xenon umpiot, mutta hintaeroa oli noin 700euroa kappale. siksi siis tilasin halogeeni lamput, joista otin käyttöön ainoastaan lasit. Valot parantu hieman, mutta ei niitä kyllä silti kehua voi. Eli TT kuskien on vaan tingittävä niistä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Itsellä auttoi vähän, kun vaihtoi uudet xenonit.

                                    Suurin syy mielestäni heikkoon valotehoon on, ettei valaisin anna kunnon valoa aivan auton eteen. Itselläni "xenon"valo on kauempana ja auton edessä keltaisempaa valoa... en tiedä pitäisikö kurkkia myös kuinka likaiset lähivalot on.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Tero Pänttönen
                                      Samaa asiaa liippaa mutta autona 8L-mallin A3. Lyhyet on tosi surkeat (linssihalogenit) ja olisi varmaan syytä joskus putsata umpiot/linssit sisältä. Miten ne lähtee irti helpoiten ja miten ne purkautuu parhaiten särkemättä mitään?
                                      Noi lyhkäset on mun mielestä uusillakin umpioilla melko surkeet, varsinki keilan leveyden suhteen. Parani huomattavasti kun laitto xenonit sisään. Jos haluu putsata niin lämmittämällä "lasi" irti ja linssi/heijastin osuus lähtee etukautta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja MHE Näytä viesti
                                        Lainataan aihetta, kun läheltä liippaa.

                                        TT:n valoprojekti käynnissä, missä sisukset maalataan ja samalla vaihdetaan korkeudensäätömoottori toiseen. Tietysti huolellinen umpion sisäpuolen puhistus samalla.

                                        Hankintalistalla kirkkaat tai smoked vilkunlasit TT-Shopista, mutta tuli mieleen saako H21W- kannalla keltaisena vilkkuvia vilkkuja? Mieluiten tietysti silvenvision tms, että ei heijasta keltaisena koko vilkkuosa.

                                        Leimassa voi tulla sanomista, jos valkoisenaan vilkkuu.
                                        Itselläni oli sama homma noitten vilkkujen kanssa.
                                        Pengoin kaikki kylän liikkeet läpi ja ei löytynyt mistään keltaisia polttimoita.
                                        Olin Helsingissa duunimatkalla ja poikkesin Biltemassa ja sieltä sitten löytyi.
                                        Ostin kerralla toisen paketin, jos vaikka sattuu palamaan poltin joskus.

                                        Comment


                                          #21
                                          Hofu: löysitkö siis keltaiset polttimot oikealla kannalla? Kävin Biltemassa äsken, ja ainoastaa kirkkaina löyty. Myyjä sanoi valikoiman olevan sama, liikkeestä huolimatta?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Laitetaampa tämän jatkoksi. Onko toinen poltin xenon polttimo kulunut vai mitä kun se näyttää "kirkkaammalta" kun toinen joka muuttuu sytyttämisen jälkeen sellaiseksi normi keltaiseksi? Eli toinen on enemmän sinisen sävyinen kun taas toinen on keltaisempi..

                                            Sitten toinen ongelma. Mistä kannattaa ekana lähtee vikaa ettimään kun toisen umpion pitkä ei toimi? Uuden polttimon vaihdoin ja sen mitä näki niin johto näytti ehjältä..onko tollekin vialle joku tyypillinen juttu?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja MHE Näytä viesti
                                              Hofu: löysitkö siis keltaiset polttimot oikealla kannalla? Kävin Biltemassa äsken, ja ainoastaa kirkkaina löyty. Myyjä sanoi valikoiman olevan sama, liikkeestä huolimatta?
                                              Kyllä juuri oikealla kannalla. Kävi kun nyrkki silmään.
                                              Kuhan pääsen kotiin torstaina, niin voin kattoo onko paketissa minkäänlaista tuotenumeroa tai jotain.

                                              Comment


                                                #24
                                                Motonetistä löyty keltaisia polttimoita. Jännä juttu kun kolme varaosaliikettä ja Biltema myi eioota.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mitkä xenonit ois hyvät tohon 2000vm TT:seen? Onko lampuissa paljoki eroa? Pitäs ostaa uudet ku toinen valo välkkyy ja sammuilee välillä...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Omassa on ollut puolisen vuotta nuo 6000k Ollot ja oikein hyvin pelittää: kliks

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tuli tuossa purettua omat valot ja sisältä löyty monta syytä miksi valot olivat todella huonot. Ensiksi projektorin heijastimesta on kromaukset palanut pois lampun yläpuolelta. Sitä en kerennyt missään korjauttamaan tähän hätään joten tyydyin kiillottamaan alumiiniset heijastimet. Amoila espossa olis tuon hoitanut vastahakoisesti 2vk ajalla.. Sitten tuo linssi oli todella pölyinen kuten myös lampun "lasi" sisäpuolelta. Siitä on myös kuva jossa lamput on vierekkäin lattialla, toinen on avaamaton ja toinen vain putsattu sisäpuolelta. Ei ole myllytetty vaikka siltä ehkä näyttääkin. Se pitäisi vielä tehdä molempiin. Purin samalla tuon sumuvalon, siinä heijastin oli sentään ehjä mutta vaan pölyinen kuten linssikin. Tuon lyhyen ajovalon projektorin saa irti lamppua avaamatta takaluukun kautta. Tosin tuo on helppo avata kuumailmapuhaltimella niin kannattaa hoitaa koko setti samalla. Kirkkaat vilkut olisi voinut vaihtaa samalla.. Sisältä tuota tutkiessa huomasin että pitkä ja lyhyt ovat samassa korkeussäädössä, aikaisemmin luulin että pitkä on rungossa kiinni ja vain lyhyen korkeutta voi säätää. Suosittelen melko puhdasta paikkaa missä on pölytöntä, muuten on melko mahdotota saada lamppu pölyttömänä kasaan. Itselle vähän pölyä jäi mutta ovat nuo nyt kuitenkin huomattavasti paremmat kun aikaisemmin. Tuossa: Linkki kuviin

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Miten olette parantaneet Audi TT mk1 ajovalojen tehokkuutta / näkyvyyttä? Esim voiko laittaa uudet tehokkaammat bi xenonit? On nuo kyllä niin jäätävän huonot.
                                                        Viimeksi muokannut Pyrexy; 2.10.2020, 19:24.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X