Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S3 puskeminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S3 puskeminen

    Nyt kun on päässy vähän liukastelemaan täällä etelässäkin, niin olen huomannut et tämä kulkine puskee tosi paljon. Aika hankala saada perää sivulle ja kaasua saa käyttää reilusti. Vertailupohjana oma edellinen pre-facelift S3 jolla samoissa kurveissa ajettaessa auto oli ihan erilainen. Lisäksi 225 TT oli myös käytökseltään ihan erilainen mitä tämä.

    Eli onko faceliftissä tapahtunut S3:n kallistuksenvakaajissa jotain muutosta?
    Kummassakin tapauksessa autoissa oli samankokoiset nastat. Alustaltaan autot olivat samanlaiset, eli madallusjouset ja orkkisiskarit.

    #2
    Paria eri vahvuuttaa vakaajaa löytyy molemmille akseleille. Kaikkia noita on kuitenkin ollut käytössä jo ennen kasvoleikkausta, joten paha mennä sanomaan.
    H&R:ltä löytyy säädettävä vakaajakitti jossa 25 ja 21mm tavarat.

    Comment


    • #3
      Onko haldex täydessä iskussa? Lähteekö suoraan hyvin?

      Comment


      • #4
        Eikö Mk. IV R32 takavakaaja sovi tuohon suoraan paikoilleen? Mun ymmärtääkseni aika yleinen upgrade TT:hen ainakin jenkeissä.

        Onko pyöränkulmat samoissa arvoissa? Niitä muuttamalla saa aika helposti autoa yliohjaavammaksi. Rengaspaineilla voi koittaa kanssa hieman kikkailla, mutta vaatii aika suurta paine-eroa ennen kun huomaa, mutta ainahan voit kääntää pyörimissuunnat väärin takaa :)

        Comment


        • #5
          Onko haldex täydessä iskussa? Lähteekö suoraan hyvin?
          Tuntuu suoraan lähdettäessä normaalilta ja ainakaan vikakoodeja ei tule.

          Pyöränkulmia ei tosiaan olekaan tarkastettu. Täytyypä viedä tarkastettavaksi. Täytyy myös mitata nuo vakaajat että minkä paksuiset siellä on. Mittasin ne vanhasta, mut ei nyt enää ainakaan suoraan muistu mieleen että mitä siellä oli.

          Nuo R32 Golfin vakaajat on 23/19mm ja niitä tosiaan ulkomaanfoorumeilla on kehuttu ihan hyväksi budjettiratkaisuksi.

          Miten nuo pyöränkulmat vaikuttavat puskemiseen? Eli minkä muutos vaikuttaa siihen että auto puskee ja mikä siihen että auto on yliohjaavampi?

          Comment


          • #6
            Takarenkaat kun laitat vähän harottamaan niin jo tulee mukava ajopeli :-)
            Vakaampi käytös taas aurausta takarenkaille lisäämällä.

            Comment


            • #7
              Kokeilepa vanhaa rallimiesten keinoa: ota etuvakaaja irti. Käytännössä et tapaa etuvetoista ralliautoa, jossa olisi etuvakaaja paikallaan (pl asvalttikisat kuivalla). Vakaajan poistaminen käytöstä lisää etupään pitoa ja parantaa tuntumaa pitoon.

              Talvella on niin pienet kitkat ja vähän rengaspitoa, että korin kallistelusta ei ole juuri haittaa. Kesäksi sitten vakaaja takaisin paikalleen.


              Toinen (paljon hankalampi keino) on lisätä eteen caster-kulmaa eli olka-akselin takakallistumaa. Valmiina ei ole säätöjä, eli vaatii koriin pientäviilausta tai camber & caster -säädön omaavat yläpäät eteen.


              Koitapa näitä ajotekniikkaan liittyviä kikkoja:

              Käännä ensin rattia max 1/4 kierros, odota että keula lähtee kääntymään. Anna kaasua vasta kun keula tottelee.


              Jos rattia on käännetty lumella yli puoli kierrosta, ja auto puskee, niin vika ei välttämättä enää ole autossa vaan renkaassa. Useimmat talvirenkaat eivät oikein pidä isoista sortokulmista. Jotkut renkaat protestoivat ihan havaittavalla tärinällä kun sortokulma kasvaa liian suureksi.

              => kevitä kaasua ja oikaise rattia ja vie keula sladin rajalle => sitten perä irti nopealla kaasun nostolla tai polkaisulla

              => Vähän vaikea aintaa tarkkoja ohjeita ajamisesta kun ei istu vieressä.

              Usein häiritsevä puskeminen on yhdistelmä auton ominaisuuksia ja kuskin ajotapaa. Kun kumpaakin säädetään niin hommasta tulee aina vaan hauskempaa.

              Ei muuta kun paljon liukkaita kelejä ja hauskapitoa!

              Comment


              • #8
                Itse olen huomannut haldexin kanssa, että parhaiten puskemista saa estettyä kääntämällä reilusti "yli" ja reippaasti kaasua. Perä irtoaa ja kääntyy huomattavasti paremmin kuin varovaisella ohjausliikkeellä ja kevyellä kaasulla. Haldex vaatii aika kovaa käskyttämistä ohjauksella ja kaasulla ennenkuin se alkaa tottelemaan. Tuolla reippaammalla ajotyylillä saakin sitten olla valppaana kokoajan, se kun saattaa yllättää melko voimakkaalla yliohjaamisella (holtittomasti spinnaten). Varovaisella kaasun käytöllä puskee varmasti, ilmeisesti taakse ei siirry riittävästi voimaa jos ei kerro autolle riittävän selkeästi mitä haluaa tehdä :)

                Comment


                • #9
                  Terolla on pointtia: auton reagointi riippuu oleellisesti renkaasta - jotkut talvirenkaat pitävät yliohjaavasta ajamisesta ja toiset taas eivät. Siispä kokeilemaan mikä tyyli toimii.

                  En ole koskaan ajanut nelivetoista Haldexilla (kovalla jakolaatikolla, myös lukollisella ja viskolla, sekä visko+torsen perä), eli tämä perustuu edelliseen kommenttiin Haldexin käyttäytymisestä. Tässä "vastaheittona" lisää kokeiltavia konsteja:

                  Eiköhän perä irtoa kiltisti kun saat takapyöriin purskeen tehoa samalla hetkellä kun käännät rattia. Ensin vaikka vasemman jalan jarrutuksella ahdot ylös, kääntö ratista ja jarru irti => perä irtoaa => sido sladi jarrulla ja timmaa luisun kulma pienillä kaasun asennon säädöillä + ohjauksella.

                  Kun saat auton sladiin, niin muista että kaasun nostosta seuraa puskeminen (Haldex siirtää voiman etupyörille takaisin?). Eli, sladit ajetaan veto päällä, eikä kaasua nostella niin paljoa että ahto putoaisi.

                  Olisi mukava kuulla onnistuuko näillä vinkeillä. Kovaa komentoa vaan, siitä se riemu irtoaa.

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä toi nyt on hieman paremmin tuntunut alkavan sujumaan kun tässä on joka päivä päässy harjoittelemaan. Edelleenkin kyl tuntuu et se edellinen auto ei näin paljon puskenut. Viime talvi kyllä tuli ajettua takavetoisella et ehkä aika sitten vaan on kullannut muistot. Ja onhan tässä eri merkkiset renkaatkin mitä edellisessä.

                    Pyöränkulmat on vielä säätämättä et toivottavasti se muuttais hieman tuon käytöstä. Ja luulen et päivitän tuon takavakaajan R32:n vastaavaan, jos myös sillä sais autoa yliohjaavammaksi. Siihen etuvakaaja-jumppaan, et irrottaisin sen talveksi, en ala lähtemään kun tuossa täytyy laskea etukelkka sitä irroittaessa eli pyöränkulmat pitäisi sitten aina säätää uudestaan.

                    Comment


                      #11
                      Eihän sitä kokonaan tarvitse irrottaa, riittää että toisesta päästä koiranluun irti.

                      Comment


                      • #12
                        Nilla: Hyviä vinkkejä, mutta valitettavasti osa ei vaan toimi VAG maailmassa :) Jarrulla sitomiset pitää valitettavasti unohtaa, koska se ei toimi pa-syötön katkeamisen vuoksi. Samalla jarrun painalluksen yhteydessä myös Haldex lopettaa vedon.

                        Haldex nelikossa on myös se hauska ominaisuus että kun sen ensin saa etenemään kylki edellä niin nopealla kaasun nostolla saa kulmaa lisättyä. Haldex ei irrota ihan heti joten taka-akseli "jarruttaa" hieman ennenkuin alkaa pyörimään vapaasti. Pienessä pyörittelyssä tuota ominaisuutta pystyy hyödyntämään, vähän kuin käsijarrulla auttaisi.

                        Comment


                        • #13
                          Eihän sitä kokonaan tarvitse irrottaa, riittää että toisesta päästä koiranluun irti.
                          No joo noinhan se käy, ei taas paljon tullu ajateltua. Täytyypä kokeilla millaiselta tuntuu sen jälkeen.

                          Comment


                          • #14
                            tai sit vaan nöyrästi se haldex controller, jota olen myös omaan 3.2q:n hankkimassa...

                            http://www.hpamotorsport.com/haldex.htm

                            Comment


                              #15
                              Tuota etuvakaajan disabloimista täytyy kokeilla, jos sillä olisi myös kaupunkipatikossa ryskettä vähentävä vaikutus. Koiranluun voi siis huoletta ottaa toiselta puolelta pois, ilman vaaraa vakaajan osumisesta tämän jälkeen mihinkään?

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja sallinen Näytä viesti
                                Koiranluun voi siis huoletta ottaa toiselta puolelta pois, ilman vaaraa vakaajan osumisesta tämän jälkeen mihinkään?
                                Ilman vaaraa ei voi alustaa modifioida. Eli tuo on kyllä toimiva temppu, mutta en tiedä, onko auto ilman etuvakaajan tankoa katsastuskelpoinen. Aikanaan S2:ssa olen käyttänyt em konstia, ja se kyllä muutti käytöstä mukavaan suuntaan. Aina lähti irti ensin perä. Tosin matka-ajossa vähän haastava, kun loskapatjoja ylittää, eli kannattaa tutustua tähän jossain suljetulla alueella.

                                Tässä Teemun tapauksessa kannattaisi kyllä selvittää, onko kaikki muuten kunnossa, jos käytös on niin eri vuosimallin S3:ssa oli.

                                Comment


                                  #17
                                  Peltopurolle kiitos huomioista!
                                  Lähinnä huolissani olen siitä, etten tee operaatiolla mitään mekaanista vauriota. Kesäksi laitan joka tapauksessa vakaajan toimintaan. Tai heti lyhyen kokeilun jälkeen, mikäli ei ole hyvä..

                                  Comment


                                  • #18
                                    Itse olen TT:lle (2000) tehnyt R32 päivityksen ja kyllä vaikutti puskemisiin huomattavasti. Tilasin siis molemmat vakaajat ja powerflexin puslat vagpartsilta ja oli kyllä positiivinen kokemus pienten kommellusten jälkeen (lähettivät ensimmäisen setin Austraaliaan Ruotsin sijasta).

                                    Suosittelen kovasti tuota päivitystä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ei sen koiranluun irroituksella mitään saa rikki, ainakaan oman kokemuksen mukaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itse irroitin koiranluut, mut sitten samana iltana suli lumet, eli ei vielä ole päässyt testaamaan vaikutusta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mikäs vika tossa haldexin gen 2 controllerissa kun se ei ketään kiinnosta?
                                          Ne joilla se on ovat sitä ainakin kovasti kehuneet

                                          (Edit; gen 1 taitaakin olla vanhaan koppaan sopiva)
                                          Viimeksi muokannut jusux; 28.11.2008, 23:05.

                                          Comment


                                            #22
                                            Älä Teemu irroita molempia luita, vain toinen irroittamaan kytkentä. Toinen jää kantamaan vakaajaa siellä normipaikallaan missä se ei osu mihinkään.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mikäs vika tossa haldexin gen 2 controllerissa kun se ei ketään kiinnosta?
                                              Ne joilla se on ovat sitä ainakin kovasti kehuneet
                                              On vaan niin saakelin kallis käikäle.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Koskaan en ole sellaista päässyt kokeilemaan, mutta hinta tosiaan tuntuu vähän turhan isolta verrattuna siihen mitä se pystyisi auttamaan. Vakionakin kun taipuu kyllä ihan riittävän hyvin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Lainataanpa tätä topickia. Ois pari kysymystä koskien tuota haldex controlleria. Kun siitä kerta pystyy sitä vetosuhdetta muuttamaan niin että vetää joko 50-50 tai 40-60 niin miten tämä käytännössä tapahtuu? Tuleeko tuon controllerin mukana joku ohjelma vai...?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    controllerissa on nuppi josta kääntämällä valitaan vetosuhde, max 50% mahdollista saada taakse.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Gen1 kontrollerissa ei ole mitään säätöä. Gen2:ssa käsittääkseni on. MTM (Lehtonen) myy potikalla säädettävää gen1-kontrolleria, mutta hintakin on 2-3 kertainen tuohon varsinaiseen Haldexin omaan performancepalikkaan verrattuna.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        HPA Motorsport ohjaus quattro TT:ssä.

                                                        Onko kellään tuosta kokemuksia ja antaa hyvät neuvot käytöstä kun myyjä ei hirveästi muuta osannut kertoa kun että älä aja Race-moodilla 30km enempää yhtäjaksoisesti.

                                                        olen ajellut nyt Stock moodilla kun en muutakaan tiedä käyttää.

                                                        tietääkseni can-väylään kytketty laite
                                                        Attached Files
                                                        Viimeksi muokannut marko69; 13.8.2020, 22:01.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          https://www.hpamotorsports.com/touch...awd-programmer kun lukasee ohjeet niin tietää jo vähän enemmän. Tuo on "uusi" tuote niin tuskin kovin moni tuota hankkinut täällä. Itsellänikin on vanhat sininen ja oranssi hpa ohjain mitä ei voi säätää.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X