Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Raidetangonpäiden irroitus/jumivuus? B5

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Raidetangonpäiden irroitus/jumivuus? B5

    Eli isäpapan 3B Passattiin pitäis joskus tukivarret vaihtaa, toisen olkatapin olen irti saanut (about 1h meni) ja tänään vois sen toisenkin irroittaa valmiiksi, mutta:

    Raidetangonpäitä en ole ikinä vaihtanut, voivatko ne olla jumissa? siis ettei saa hajoittamattakaan irti?
    Pyöränkulmasäädössähän ne voivat olla tosi jumissa ja vulkanointi hajoaa liikaa vääntäessä/lämmittäessä, mutta irtoavatko kuinka helposti?
    Liekkivehkeitä ei siis ole.

    tänks

  • #2
    Tukivarsia varten ei tarvitse raidetangonpäihin koskea. Jos taas ollaan päitä vaihtamassa niin silloin vastaus on että voivat olla jumissa ja rikkoontua irroittaessa.
    Viimeksi muokannut TDIq; 26.4.2009, 09:32.

    Comment


    • #3
      Minä en saanu irti tuota raidetangon-päätä ilman liekkivehkeitä omasta Passatista. Paukuttelin vasaralla, mutta oli kuin yhtä tavaraa. Alko meneen kierteetkin tyhmänä paukutellessa, mutta sai vielä mutterin paikalleen ja korjaamolle.

      Samaten nuo koiranluut oli, tai niiden lukituspultti oli, melko kankeeta tavaraa myös.
      Viimeksi muokannut Puuhapete; 13.11.2008, 12:54.

      Comment


      • #4
        Kiitos Petri, lähinnä tuota hain.
        Ja selvennyksenä nyt siis etten ole turisti, mutta raidetangonpäitä ei ole ikinä ennen tarvinnut mistään vaihtaa, muuten olen kyllä B5 alustan tukirakenteet aika tehokkaasti läpi kolunnut.

        Comment


        • #5
          Niiden koiranluiden asennuksessakin kantsii olla tarkka.

          Ite taisin asentaa ne väärään kulmaan, koska piti painaa hieman, jotta sai tapit koloihinsa. Tämän perustan siihen, että toinen vaihdetuista on jo nyt väljä ja kilsoja on tullut ehkä 15-20tkm.

          Alfamerin kirjassakin on kuvattu mihin kulmaan ne pitää jousijalassa kiristää.

          Comment


          • #6
            Pyöränkulmasäädössähän ne voivat olla tosi jumissa ja vulkanointi hajoaa liikaa vääntäessä/lämmittäessä
            Sama tilanne kun joudut ne vaihtamaan, ilman lämmitysvehkeitä ei välttämättä onnistu.

            Ja Petri taitaa koiranluilla tarkoittaa ylätukivarsia jotka oikeaoppisesti kiristetään vasta kun auto on pyörillään. Korjausoppaissa voi olla jotain kulmaohjeita mutta entäs jos on madallettu auto ?
            Viimeksi muokannut TDIq; 26.4.2009, 09:31.

            Comment


            • #7
              Ylätukivarsia joo tarkoitin. Eipähän nuo korjausoppaat mieti kuin vakiokuntoisia autoja. Eipä siis taida olla edes tehtaan madalluksista noissa mitään mainintaa.

              Comment


              • #8
                Enkös tuon nyt aika selvästi maininnut, että
                siis ettei saa hajoittamattakaan irti
                = saa hajota kunhan vain irtoavat mutta irtoavatko? oli pointti.

                Se, että mitä olen vaihtamassa (koko setin) ei ollut oleellista...

                Comment


                  #9
                  Raidetangon päät ei ainakaan itsellä ole olleet koskaan kovin jumissa näissä B5:ssa, koska eivät ole kartiolla, vaan pultilla lukittu. Eli raidetangon yläpuolella on pieni pultti (olisko 10mm kannalla) ja se hahlo on kiristetty tiukaksi isommalla pultilla, jonka päästä ruuvataan mutteri löysälle, sitten esim. paineilmataltalla pyöreällä lyöntipäällä pultti pois tilastaan. Raidetangon nuppi pääsee nyt putoamaan pois tilastaan. Sisäpäästä lukitusmutteri auki, jonka jälkeen kierretään r-tangonpää pois paikoiltaan.

                  Eli suurin ongelma on itsellä ollut saada tuo lukituspultti irti.... Sellaisella pikkutoholla, joka täytetään sytytinkaasulla (butaani?), voisi tuossakin saada jo paljon aikaan, tai vaihtoehtoisesti kylmäspraylla.

                  Comment


                  • #10
                    Okei. kiitos Mika. Ei kuulosta niin pahalta kuin ylätukivarsin/olkatuen liitostappi (tai pultti whatever)

                    Comment


                    • #11
                      Lähteekö toi raidetangon pään nupin pultti siis kokonaan irti siitä siis se mikä nähtävästi pitää sen siinä puolessa välissä paikallaan? Vai pitääkö se vaan hakata sieltä väkisin pois? Lähtee suhteellsien helposti mutta noin puoleenväliin jämähtää. Jos sen isomman pultin kuuluu lähteä sieltä kokonaan pois niin taitaa olla aika pirun jumissa. Onko jollain mieleen jotain vinkkejä/neuvoja raidetangon päiden vaihtoon?

                      Comment


                      • #12
                        Tuttu tarina noi pulttijumit tältä päivältä.
                        Kosani on itsellä ollut melko kovassa käytössä tänään.

                        Ihan täysin en ymmärtäny mitä tarkoitat mutta isompi pultti ensin pois, jos saa. Lämmöllä tulee varmasti.
                        Pikkupulttia voi aukaista vähän ennen kuin alkaa isoa pulttia repimään.
                        Kun iso pultti on pois, aukaisee pikkupulttia sen verran että ei lähde vielä pois ja vasaraa päälle, niin raidetangon pää tulee kivasti pois.

                        Näitä ennen kannattaa säätömutteri tietenkin olla jo auki itse raidetangosta.

                        Comment


                        • #13
                          Niin tuota isoa pulttia tarkoitin juuri. Tuo pienempi pultti lähti todella helposti ja ton isomman pultin mutteri mutta siihen sitten jämähti ihan täysin. Mahtaisko kuumailmapuhaltimella saada riittävästi lämpöä, että lähtisi? Onko se pultti jotenkin erikoinen sieltä sisemmältä puolelta siis moottorin puolelta, kun sormilla tuntuis jotenkin oudolta ja en oikein pääse kurkkaamaan riittävästi..

                          Comment


                          • #14
                            Onhan se. Siinä on erikoiskanta, yhdestä kohti suora, muualta pyöreä.

                            Comment


                            • #15
                              Mahtaisko kuumailmapuhaltimella saada riittävästi lämpöä, että lähtisi?
                              Kyllä se siitä varmaan lähtee ilman lämpöäkin kun jaksaa paukuttaa.
                              Kuumailmapuhaltimen saa varmaan unohtaa, kyllä vehkessä pitää olla tulta persiissä että se mitään auttaa.
                              Kosanikaan ei ihan pienillä lämmityksillä auta, tai auttanu mulla ainakaan.

                              Comment


                              • #16
                                Täytyypä jatkaa mänttäämistä tänään. Onko se sisemmän raidetangon pään vaihto paha homma?

                                Comment


                                • #17
                                  Se ei ole kovin paha homma mutta se saattaa olla todella kireällä ja vähän on ehkä ahdastakin.

                                  Käännät vaan ratista täydet niin, että se raidetanko tulee mahdollisimman ulos minkä kanssa työskentelet.
                                  Siteet irti suojakumista ja siinä se sitten jo onkin esillä ja kierrettävissä pois, jos aukeaa.

                                  Tuota ennen pitää se ulompi pää tietty saada auki ja pois tieltä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Lähteekö se kumihaitari suoja siitä pois etukautta? Täytyykö se perjaatteessa vetää pois väkisin, siis venyykö sen verran? Vai lähteekö se sitten mukana, kun veivaa sen sisemmän raidetangon pään irti? Vähän on ääliö olo, kun ei ole ennen itse tehnyt :) Jos laitan sen säätömutteri suurinpiirtein samalle kohdalle, kuin vanha niin jääkö aurauskulmat edes siten, että voi muutaman pävän ajella ilman säätämistä?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kumihaitari tulee ihan vetämällä pois kun saat siitä siteet auki.
                                      Ja se täytyy ensin saadakin pois, vasta sen jälkeen pääset ruuvaamaan sisäpäätä auki.

                                      Kannattaa laskea kierrokset kun ruuvaat ulkopään pois ja verrata pituutta uuteen raidetangon päähän. Voi myös mitailla paikallaan miten paljon pitäis olla ulkona se pää. Saa sitten sen about samaan "säätöön" kuin vanhankin.

                                      Kyllä sillä kärsii ajella, kulmat saa kyllä aika hyvin kohdilleen itsekin.
                                      Renkaat siinä vaan kuluu, jos kauemmin ajelee pielessä olevilla kulmilla.

                                      Edit: Sen suojakumin sisäpään voi sitten laittaa ihan nippusiteellä kiinni. Sinne ei kovin helposti metallisidettä saa askarreltua, kun ei ole tilaa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kiitos älyttömästi avuliaisuudesta. Toivotaan, että saan jotain aikaan tänään.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Itse vaihdoin juuri -04 A4:seen tukivarret ja samalla raidetangon päät, sekä sisemmät raidetangot+kumit. Uusii kumeihin sai ihan helpolla ujutettua letkuklemmarit ja kiristyksellekkin jäi sopivasti tilaa, kun otti se muovisen kehyksen irti. ;)

                                          EN sitten suosittele vaunhojen kumien tilalle mitään muuta kuin OEM osaa :( Varaosamaailmasta hain varaosakumit ja hirveetä kuraa ovat :( Vaikka säästikin lähemmäs 60€ originaaleihin verrattuna.. Unohtui tilata Tepolta, kun tukivarsi kauppaa tehtiin! PRKL..

                                          Tosin työtä helpotti se, että iskunvaimennin paketti tukivarsineen oli irti niiden päivityksen hetkellä ;)
                                          Viimeksi muokannut Murre; 11.4.2009, 22:26. Perustelu: Korjattu, kiitos Mikolle ;)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Nyt tuli vaihdettua audiin molemmille puolille molemmat raidetangon päät. Ohjattavuus parani ihan sikana mutta toivomani kolina ei lähtenyt. Hiljeni se vähän mutta ei vienyt nyt sitä isointa kolinaan pois. NO, tallissa on vielä kaikki isoimmat tukivarret vaihtamatta molemmille puolille ja sitten olen alkanut epäilemään, että laakerit olkavat olla tiensä päässä..

                                            Comment


                                            • #23
                                              Marko, ei sulla ole MacPhersoneita ;)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mikko: Viddu, mitähän minä ajattelin taas???
                                                Sitä se teettää, kun vaihtaa Audiin.. :P

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Onko jossain olemassa ohjetta (mielellään kuvien kanssa) miten nuo raidetangon päät vaihdellaan, ajattelin sen vanhan kumin sinne laittaa takasin, uutta en ole hommannut.
                                                  Ensimmäistä kertaa aion itse homman tehdä. Tekee tuon samalla kun vaihdan (ainaki yritän) kaikki tukivarret eteen. Jännittää jo valmiiksi...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mielestäni tästä ketjusta selviää sekä ulko- että sisäpään vaihto suht hyvin.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Eli B6:ssa homma menee kutakuinkin samalla tavalla kuin tässäkin on jo haasteltu?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kyl vaan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
                                                          Tuttu tarina noi pulttijumit tältä päivältä.
                                                          Kosani on itsellä ollut melko kovassa käytössä tänään.

                                                          Ihan täysin en ymmärtäny mitä tarkoitat mutta isompi pultti ensin pois, jos saa. Lämmöllä tulee varmasti.
                                                          Pikkupulttia voi aukaista vähän ennen kuin alkaa isoa pulttia repimään.
                                                          Kun iso pultti on pois, aukaisee pikkupulttia sen verran että ei lähde vielä pois ja vasaraa päälle, niin raidetangon pää tulee kivasti pois.

                                                          Näitä ennen kannattaa säätömutteri tietenkin olla jo auki itse raidetangosta.
                                                          Vanha aihe, mutta jatketaan silti. Eilen ja tänään yritin 2kg moskalla paukuttaa isompaa lukitus pulttia irti. Sitä ei ole 7v aikana avattu, eikä se suostunut irtoamaan vieläkään.. Onko ainut keino antaa lämpöä ja vasaraa vain niin kauan, että irtoaa? Mahtaisko PI-taltta/vasaralla saada mitään liikettä aikaseksi tai olisiko viisainta yrittää katkaista pultti ja vetää kierreosa muttarilla ulos. Kantaosan voisi yrittää lyödä tuurnalla pois...

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mahtaisko PI-taltta/vasaralla saada mitään liikettä aikaseksi
                                                            Tämä on yleensä toimiva ratkaisu.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X