Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Maalipinnan alla kuplii (A6)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Maalipinnan alla kuplii (A6)

    Morjens.

    Laitampa eka threadini tänne. Eli hain viime torstaina tuusulasta A6:n ja eilen pestyäni ja vahattuani paljastui karmea totuus, jota en olisi audeista uskonut löytäväni. Eli maalipinta on noin 10:stä kohtaa antanut periksi ja kosteus on päässyt pinnan alle ja pinta kupruilee. Ilmeiseti galvanointi kuitenkin hidastaa ruosteen leviämistä. Onko kellään tietoa miten ton tilanteen pahenemisen vois estää? Vahasin auton, mutta en usko että se riittää.

  • #2
    Veikkaisin että maali on irronnut galvanoinnista, eikä alla ole ruostetta. Maalaamaan joutuu joka tapauksessa jos haluaa siistin.

    Comment


    • #3
      Missäpäin peltiä kuplat on? keskellä vai pellin reunassa? Onko näkyvää vauriota maalipinnassa, niin että on mennyt jotain läpi?

      Jos ne on semmosia n1-2mm "rakkuloita" keskellä peltiä, niin voi olla kolhu pakkeloitu ja noussut rakkulalle. Olen nähnyt sellaisia monessa pakkeloidussa peltipinnassa.

      Comment


      • #4
        Kuplia on molemmin puolin takalokasuojien yläreunassa sekä keskellä peltiä, että kaaren etureunoissa. Osa on saanu alkunsa selvästi kiveniskemistä ja osassa ei näy kuin kuplat. Onko muuten kokemusta kuin nopeasti nuo vauriot etenee ja kuin nopeasti galvanointi pettää?

        Comment


        • #5
          haiskahtaa peräänajotapaukselta.
          ensin kannattaa selvittää onko vahinkohistoriaa, jos ei niin sitten taistelemaan maahantuojan kanssa.

          olen kuullut ja nähnyt tapauksia joissa valmistusvirhe ja siten mennyt tehtaan piikkiin.
          ja jostain syystä nämä tapaukset nimenomaan A6 avantteja tältä vuosituhannelta.
          yksi tapaus oli viime syksynä espoon vv-autossa jossa katto ja takatolpat kupli
          Viimeksi muokannut Vänni; 25.8.2008, 15:26. Perustelu: selvennystä

          Comment


          • #6
            Joensuun Laakkosella oli keväällä myös yksi 03 A4 Avant, jossa toinen takakaari kukki jo melko rumasti. Myyjältä asiaa kysyessäni sain vastaukseksi, että johtuu todennäköisesti kiven iskemästä. En vaan jaksanut uskoa, että koko kaari voisi kupruilla muutaman näkyvän kiveniskemän takia. Varmaan sanomattakin selvää, että se auto jäi kauppaan.

            Comment


            • #7
              Mitenkähän tuo vahinkohistoria selviää? Epäilen kyllä peräänajoa, koska peräluukku ei vaikuta uudelta, sen verran on naarmuinen ja pinttynnyttä likaa on luukun sisäpinnoilla. Myös takapuskuri on vanhan näköinen. Kuinkahan todennäköistä on että maahantuoja tulee vastaan ton ongelman kanssa?

              Comment


              • #8
                Jos on kolaroitu niin ei tule vastaan mitenkään.

                Jos auton on kolaroitu, niin eikö myyjäliikkeen pitäisi siitä mainita myydessä sitä?

                Comment


                • #9
                  Kyl se voi nopeasti rumaksi mennä ihan kiven iskusta. Itellä kupruttaa tosta takakaaren puskuri linjasta, alkanu kiveniskusta. Tuskin noita mikään maalitakuu korvaa?! B7:a tuo linja nostettu huomattavasti ylöspäin, niin kivet hakkaa vain muovipuskuriin.auto siis a4 b6.

                  Comment


                  • #10
                    Ku näitä lukee niin aika syvälle on näköjään Audin ruostesuojaus vajonnut. Ja hyvin tämä on onnistuttu pimittämään (olisin tajunnut syynätä auton ostossa tarkemmin). Muistan noita noin vm90. 80s ja 100s - audeja, joissa oli maali irronnut kiven iskemissä isolta alueelta eikä puhettakaan että olisi ruostunut moneen vuoteen. Tulee kyllä ikävä mun edellistä autoa (skoda octavia -04). Siinä oli vähintään yhtä paljon kiven iskemiä eikä puhettakaan että olisi alkanut maali kupruilemaan mistään. Voiko olla totta, että VAG konsernin halpismerkki osaa suojata korin paremmin???

                    Comment


                    • #11
                      Jos ei kolaria tai muuta vastaavaa ulkoista vaurion aiheuttajaa ole havaittavissa, niin kyllä pitäis takuuseen mennä "heittämällä".

                      Viime kesänä maalattiin pasaatista takaluukku maahantuojan takuuseen, oli pari alkavaa kukkaa. Kovasti yrittivät liikkeessä vastustella ja vedättää: autohan on siis wanha '02, yksityisesti maahantuotu ja ilman merkkiliikkeen huoltohistoriaa ja luonnollisesti muutenkin kaikki mahdolliset asiat mitä vaan keksivät, mutta niin vaan meni takuuseen että heilahti. Tosin olihan mulla ns. "varmaa tietoa" noista takuukorjauksista, kun eräs tuttu maalari oli minulle asiaa mainostanut (hän "sattumoisin" työskentelee siinä maalaamossa, joka maalaa kaikki ko. liikkeen työt kun niillä itsellään ei maalaamoa ole)!

                      Tosta "kolarihistoriasta" vielä, siitähän ei välttämättä ole mitään tietoja missään (jos ei ole ns. kunnon mälliä tapahtunut), eikä myyjäkään sitä silloin voi tietää (eikä se kyllä ihan helposti sitä kertoisi vaikka tietäisikin). Esim. jos vaikkapa naarmuttaa autonsa omaan postilaatikkoon tai mitä nyt vaan, niin sehän korjautetaan äkkiä vähin äänin omaan piikkiin, ja mitäpä siitä kellekkään tiedottamaan tai vakuutussotkuja tekemään, pikku juttuja. Se onkin sitten toinen juttu, tuleeko homma tehtyä asianmukaisesti. Ja vaikka hyvin tehtäisiin, ei mitenkään saada aikaiseksi sellaista suojausta mikä tehtaalla on alunperin tehty.

                      Comment


                      • #12
                        Miten siiten sait liikkeen pään käännytettyä? Eikös noissa ole 3 vai 4 vuoden maalitakuu?! ja 12v puhkiruostumattomuustakuu? Mitä jos alkanut ruostumaan kiven iskusta(ulkoinen vaurion aiheuttaja)?

                        Comment


                        • #13
                          Keverilta maalasivat keväällä Kajaanin Laakkosella -04 passatin (140tkm ajetun) takaluukun maahantuojan piikkiin, oli täynnä sellaisia pienen pieniä kupruja, niinkuin olisi maalin alla kuplinut. Mene merkkikorjaamoon ja vaadi ottaa kuvat ja lähettää maahantuojalle, näin ainakin onnistu Kajaanissa.

                          Comment


                          • #14
                            Joo noin se vaan menee, eipä siinä sen ihmeemmin tarvinnut alkaa kättä vääntämään sitten kuitenkaan. Ja huhut kyllä kertoo että ei nämä ihan yksittäistapauksia ole, vaan aika paljon niitä joutuvat korjaamaan.

                            Ja tosiaan, mullakin auto oli tuolloin 5v, joten siinä ei mitkään 3-4v maalitakuut olleet voimassa enää. Omassa tapauksessa tosin kiveniskut ainakin voi sulkea pois, kun siis variantin takaluukusta kyse, ja toinen kukkanen vieläpä ikkunan tiivisteen reunassa "suojassa"! Kuvat siitä ottivat ja niistä näkyy että maali ei varsinaisesti ole rikki/puhki, vaan kuprut on siellä alla.

                            Kai se lopun viimein menee tehtaalle asti se lasku, eikai maahantuojakaan muuten ottaisi mitään vastuuta näistä... Ihmetyttää vaan tuo asenne siellä merkkiliikkeessä, kun luulisi "kolmannen osapuolen" takuuseen tehtävien hommien olevan parasta työtä mitä kuvitella saattaa, noin niinkun rahallisesti, ja myös asiakaskuntaa ajatellen.

                            Comment


                            • #15
                              Samaa vikaa hieman omassakin -04 A6 Avantissa. Toisessa takakaaressa kiveniskemästä (reikä keskellä) oli kehittynyt halkaisijaltaan n. 0,5 cm kupru. Avasin sen ja maali tuntui irronneen galvanoinnista, koska ruostetta ei varsinaisesti näkynyt. Paikkasin sen sinkkialus- ja paikkamaalilla, saa nähdä miten pysyy.

                              Comment


                              • #16
                                Kävitkö kysymmässä Pörhön mielipidettä tohon kupruun? ajattelin käydä kokeilemassa kepillä jäätä josko tulisivat vastaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Tuntuu olevan jonkin sortin tyyppivika, eikä liity kolarihistoriaan. Takakaaressa itselläkin muutama pikkuinen kupru.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Soitin eilen takuukäsittelijälle paikalliseen Käyttöautoon. On ens maanantaina paikalla ja ottaa kuvat maahantuojalle. Katotaan kuinka käy.
                                    Noista peräluukuista vielä, että kyllä ne kivet sinnekin lentelee ainakin farmarissa. Johtuu varmaan pyörteistä?! Oma on sedan ja sekin vetää kuolleta itikoita ihan sairaasti peräluukkuun ja puskuriin. Eli jos ne itikatkin liiskaantuu niin kai ne kivetkin aika lujaa sinne maaliin paukkuu.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eivät ala täällä Oulun Pörhöllä tekemään enään mitään kun on 3-vuoden takuu umpeutunut. Jos myis paskan pois saman tien...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Siksipä turha kysellä mitään jälleenmyyjiltä, sen arvaa että eivät ala laittamaan. Todellakin ainoa vaihtoehto VAATIA ottamaan ne kuvat ja antaa maahantuojan päättää. Tiedä sitten lähteekö ne kuvat mihinkään?!

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kävitkö kysymmässä Pörhön mielipidettä tohon kupruun? ajattelin käydä kokeilemassa kepillä jäätä josko tulisivat vastaan.
                                          No joo, kysäisin ohimennen tuota, mutta koska siinä oli reikä keskellä niin ei kuulemma auta (jos kiveniskemästä alkanut), kyseessä vieläpä tuontiauto. Eipä tuolla nyt sinänsä mitään väliä ole ellei sitten ala pahemmin kuplimaan...

                                          Comment


                                          • #22
                                            No niin, en olekaan ainoa jolla kuplii.

                                            Tässä taannoin vahailin biiliä ja huomasin etulokasuojan kaareen ilmaantuneen muutamia kuplia. Ajattelin, että olisiko maalipinta vähän rikki ja se olisi aiheuttanut moisen ilmiön. Otin kuitenkin mielenkiinnosta sisälokasuojan pois ja järkytyin suuresti kun totesin että pyöränkaaren sisäpuoli oli aivan rapea ja läpihän se ruoste oli jo mennyt kuplien kohdalta. Toisella puolen sama juttu.

                                            Toisin kuin takalokasuojien sisäpuoli, ei edessä ollut minkäänlaista ruostesuojausta/massaa. Eli annan ystävän neuvon muille C4 Audin omaaville, vaikka päällepäin näyttää hyvälle, ottakaa ne sisälokarit pois ja tarkistakaa tilanne ettei ehdi käymään kuin minulle.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Itsellä on pieniä kuplia katon reunassa. Lisäksi pesettäessä autoa "lohkesi" oven alareunasta liuska maalia pois. Oven alareunan lista kai hangannut reunan rikki ja vesi irroitti sitten maalia. Ruostetta ei alta löytynyt. auto vm -99 niin takuun perään oli turha haikailla

                                              Comment


                                              • #24
                                                takuu

                                                Mulla sama juttu, tosin maalia lohkeillut koko oven matkalta n 1-2cm korkeudelta heti kumilistan yläpuolelta. Jos puhkiruostumattomuustakuu on 12 vuotta niin kyllä pitäis siihen mennä koska ei varmasti kestä tuollaisena enää 3 vuotta.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Puhkiruostumattomuustakuu ei korvaa ruostevaurioita jos maalipinnasta ei ole pidetty huolta, ja maalin irtoaminen taas ei kuulu puhkiruostumattomuustakuuseen.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Onkos puhkiruostuminen jo kyseessä takuun mukaan, jos pelti on syöpynyt, muttei puhki?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Maalaisjärjellä ajateltuna puhkiruostuminen tarkoittaa sitä, että pelti on ruostunut puhki. Itsellä on 90:ssä ollut sinkki näkyvissä joissain kohdissa 5 vuotta, eipä oo miksikään muuttunut. Ehkä vähän on mennyt ruskeampaan suuntaan.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ja ettei menisi liian helpoksi, takuun säilymisen ehtona on koritarkastuksien ja huoltojen löytyminen huoltokirjasta.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mitenköhän tämän kanssa pitäisi tehdä, A6 Avant -06 ja takavalon alareunasta takaluukussa on maali irronnut ja mennyt siitä pintaruosteeseen, kyllä siinä syksyllä jo pientä kuplaakin oli mutta nyt kun se tuon jään alta paljastui niin oli jo saannut maalinkin siitä irti, semmonen kynnen kokoinen alue. Saiskohan tuota mihinkään takuuseen enään vai odottelis kuivempaa keliä ja paikkailis itse sitten vaan paikkamaalilla. Jostain oli lukevinani aikaisemmin että näissä on tätä kait ollut ja aika hyvin on maahantuojan piikkiin noita saatu.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Omassa -05 A6 Avantissa korjattiin samanlainen takavalojen alareunan maalivaurio takuuseen vielä viime syksynä, eli kannattaa yrittää vaikka maalitakuu onkin ummessa. Todennäköisesti näihin takuuajan jälkeisiin päätöksiin vaikuttaa auton (merkki)huoltohistoria, mikä tässä tapauksessa oli suht täydellinen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X