Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C6 syö etujarrupalaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C6 syö etujarrupalaa

    Eli ongelmana oikean etukulman sisemmän jarrupalan nopea kuluminen ja jarrun alkaminen ravistamaan.

    Tähän asti vaihdettuja osia.
    -Kaikki jarruletkut eteen ja taakse
    -jarrunestettä varmaan 2litran verran
    -Etulevyjä kokeiltu ainakin 5 erimerkkiä febi, maxgear, zimmermann, brembo, nk ja varmaan ollut muitakin.
    -jarrupaloja myös montaa erimerkkiä. Kesto vaihtelee 2000-15000km välillä, että on tunnistimelle asti kulunut. Ravistaminen alkaa yleensä 1000-5000km kohdilla.
    -molemmat etujarrusatulat (bosch)
    -myös taakse vaihdettu levyt/palat
    -abs anturit
    -pyörän napa oikealle eteen
    -pyöränlaakeri 3kertaa (2kpl Snr ja nyt viimeisin fag)

    Osien vaihto määrä aikalailla suuri koska vika ollut kiusana jo 160tkm ajan ja ilmeisesti vaivannut myös entistä omistajaa koska auton ostaessani oli vaihdettu jarruosat vain oikealle eteen..

    Vasemmalla edessä jarrupalat kuluvat normaalisti, eikä katastusrullilla ollut valittamista jarruissa.

    Jarrut tasaisen lämpöiset, ei käsin havaittavaa eroa ajon jälkeen.

    Autona 2007vm a6 c6 3.0tdi quattro manuaalina. Kilometrejä tällä hetkellä ~470tkm

    Aten jarrujärjestelmä ja 321mm etulevyt jos tällä tiedolla on jotain metkitystä.

    Onko täällä tullut kenelläkään vastaavaa vikaa tietoon ja korjausta tähän?
    Viimeksi muokannut Joni8383; 25.6.2025, 18:01.

  • #2
    En äkkiseltään listalta huomannut mutta onko liukutapeille/satulan liukuosille tehty mitään? Aika normaalia näissä että alkaa jumittamaan ja tärrää ym. oireita. Yleensä pelkkä kunnon putsaus riittää että satula liikkuu vapaasti. Riippuu vähän keneltä kysyy mutta joko ohuesti sopivaa rasvaa väliin tai ei mitään.
    Viimeksi muokannut Jago; 25.6.2025, 07:30.

    Comment


    • #3
      Satula jumittaa, eli liukutapit vaihtoon jos vähänkään rosoiset ja kannke tasaiseksi joka kantilta. Kuparitahnaa kannakkeen liukupinnoille luonnollisesti.

      Suosittelen myös vahvasti aten tuotteita.

      Comment


      • #4
        Perus asiat kunnossa, en ajatellut olevan mainittavan arvoinen asia.. Tapit uusittu satulan vaihdon yhteydessä ja kerran sen jälkeenkin. Kaikki taatusti herkästi liikkuvaa. Myös kannakkeen liukupinnat hiottu testi mielessä aivan tasaiseksi asti ettei ole edes koloja vanhoista paloista jäljellä. On kokeiltu tahnana kupari, alumiini, jarrurasva jne. En usko että jarruosien merkin vaihto auttaa kun kuskin puolella toiminut kaiken merkkiset osat ilman ongelmia.

        Millään osan vaihdolla ei ole saanut minkäänlaista hyötyä aikaan.

        Ja tosiaan syö myös noita pyöränlaakereita samasta nurkasta, maksimi kilometrit laakerille ollut noin 40tkm. Tämä todennäköisesti vain seurannainen jarru ongelmasta

        Comment


        • #5
          Kuivaileeko 4F jarrulevyjä? Voisiko siinä toiminnassa olla häikkää joka aiheuttaisi toispuoleista kulumista?

          Comment


          • #6
            Taitaa olla kuivaustoiminto kun pyyhkijät kytketty. Itse viilasin hiukan uusien jarrupalojen liukupintoja jottei niin tahmannut kiinni satulaan, foorumilla oli siitä vinkki joskus.

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja Lipponen Näytä viesti
              Kuivaileeko 4F jarrulevyjä? Voisiko siinä toiminnassa olla häikkää joka aiheuttaisi toispuoleista kulumista?
              Kuivaustoimintoa epäillyt jossain vaiheessa itsekkin, mutta luulisi silloin kuluvan myös ulomman jarrupalan edes jonkin verran. Nyt ongelmana on että aina kuluu vain sisempi.

              Olisikohan tuota kuivaustoimintoa mahdollista saada jollakin pois käytöstä?

              Auto vikakoodeista puhdas jos ei lasketa oikeanpuolen moottorin kumityynyn magneettiventtiiliä.
              Viimeksi muokannut Joni8383; 26.6.2025, 08:26.

              Comment


              • #8
                Semmoinen on lista uusia osia että taitaa olla pitkälti kaikki pyörän lähellä olevat käyty läpi. Jos systeemin toimintaa miettii niin seuraavaksi tulisi mieleen pääsylinterin tai abs-purkin suunnalle jotain oiretta. Ottaako jarrut tasaisesti jos polkee reippaammin (vaikkakin rullilla ok)?

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Jago Näytä viesti
                  Semmoinen on lista uusia osia että taitaa olla pitkälti kaikki pyörän lähellä olevat käyty läpi. Jos systeemin toimintaa miettii niin seuraavaksi tulisi mieleen pääsylinterin tai abs-purkin suunnalle jotain oiretta. Ottaako jarrut tasaisesti jos polkee reippaammin (vaikkakin rullilla ok)?
                  Jarrut ottaa tasaiseen, abs ei ainakaan rutise omiansa. Pääsylinteri jakaisi vian johonkin toiseenkin renkaaseen?

                  Tuo turhan päiväinen jarrujen kuivausjärjestelmä kiinnostaisi kyllä poistaa vaikkei vika siinä olisikaan. Vcds ei ole käytettävissä, mutta bosch, autocom, delphi ja launch testerit olisi käytettävissä.

                  Launchilla ainakin pääsi kätevästi abs purkin basic settingsiin ja sai sen auki lukostakin, mutta sehän ei näytäkkään mitä mikäki kanava tarkoittaa niin täyttä haku ammuntaa kokeilla kaikki mahdolliset 255 kanavaa läpi. Löytyisikö keneltäkään tietoa missä kanava numerossa tuo jarrujen kuivaus olisi? Netistä löytyi että mahdollisesti numero 55?

                  Comment


                  • #10
                    Miten jarrusatula käyttäytyy jos jarrua polkee auto sammuksissa rengas ylhäällä? Jääkö laahaamaan? Entä jos saman tekee auto käynnissä? Abs pumppu taitaa olla enää ainoa mikä moista voisi aiheuttaa?

                    Comment


                    • #11
                      https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...poiskytkeminen

                      Tuollapa tarinaa asiasta

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
                        Miten jarrusatula käyttäytyy jos jarrua polkee auto sammuksissa rengas ylhäällä? Jääkö laahaamaan? Entä jos saman tekee auto käynnissä? Abs pumppu taitaa olla enää ainoa mikä moista voisi aiheuttaa?
                        Molemmat puolet käyttäytyy niinkuin kuuluukin eli vapautuu heti sama oliko auto käynnissä tai sammuksissa.

                        Kytkin nyt tuon kuivaustoiminnon pois päältä niin seurataan tilannetta. Autossa on ollut ajoittaista puoltamista oikealle vaikka pyöränkulmat on katsottu moneen kertaan. Kävisi ehkä osittain siihen että kuivaustoiminnossa olisi jokin häiriö ja ottaisi vain tuonne oikeaan etunurkkaan. Puoltaminen tapahtuu siis ilman jarrun painallusta.

                        Muutahan tässä ei enää jää jäljelle kuin abs pumppu jos tuo ei poistanut ongelmaa, sekin tosin ainakin testerin mukaan suoriutuu läpi kaikista testeistä ja sopeutuksista.

                        Comment

                        Working...
                        X